Friday, June 28, 2013

Untuk menjadi makmum kepada orang yang sedang bersolat sendirian,

assalamualaikum ustaz...sy masih tertanya2..td sy nk folow imam solat-solo-...jd saya tepuk bahu imam tesebut..baru nk angkat tkbir imam tsebut buat isyarat kibas dibahu..jadinya xjd nk solat bsama..apa maknanya ustat..wallahualam
 
 

  • Syeikh Mohd Ramzi Al-Ghuraba wa a'laikumsalam. 
    (1).Untuk menjadi makmum kepada orang yang sedang bersolat sendirian, hanya berdiri disebelahnya (kanan) dan bertakbiratul ihram.
     (2). Sunnah dalam kedudukan seorang imam dan seorang makmum ialah: makmum berada di sebelah kanan imam dalam satu saf, tanpa ke belakang.
    Ini berdasarkan kepada hadis masyhur tentang solat malam Rasulullah SAW bersama Ibn Abbas, baginda mengalihkan Ibn Abbas daripada kirinya ke sebelah kanannya.

    Imam Bukhari meletakkan hadis Ibn Abbas ini di bawah tajuk:
    باب: يقوم عن يمين الإمام بحذائه سواءً إذا كانا اثنين

    Ertinya: Bab Apabila Mereka (jemaah) Terdiri Daripada Dua Orang, Maka Makmum Berdiri Di Sebelah Kanan Imam Sebaris Dengannya, Dalam Kedudukan Sama.

    Kata Ibn Rajab, "Maksudnya ialah seorang makmum berdiri di sebelah kanan imam, sebaris dengannya tidak terkedepan dan tidak terkebalakang". (3).Jikam makmum dua orang, kedudukannya menurut jumhur ialah kedua-dua makmum membuat saf di belakang imam.

    Manakala perbuatan menepuk bahu untuk melantik orang itu menjadi imam.Wallahu A'lam.
.

No comments:

Post a Comment