Judul: Ensiklopedi Ijma' Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah
Judul Asal ('Arab): Mausu’atul Ijma’ li Syaikhil islam Ibn Taimiyah
Penulis: Dr. 'Abdullah B. Mubarak al-Bushi
Penerbit: Darul Falah
Berat: 1.3kg
Muka Surat: 790m/s. [Hak cipta Atsar Enterprise, www.atsar.ilmusunnah.com]
Ijma'
secara Istilah didefinisikan sebagai: Kesepakatan semua mujtahid umat
Muhammad Shallallahu 'Alaihi wa Sallam setelah wafat beliau, di suatu
masa tertentu atas suatu permasalahan keagamaan. (lihat: Syarh
al-Kawakib, 1/211. Bayan al-Mukhtashar, 1/522. Al-Mustashfa, 1/186.
Al-Ihkam karya al-Amidi, 1/235. Al-Musawwadah, m/s. 329. Ushul
as-Sarkhasi, 1/316. Manahij al-Uquul, 2/425. dan Al-Ahkam karya Ibnu
Hazm, 2/552)
Ijma'
(konsesus) adalah kesepakatan para ulama dalam menetapkan suatu hukum
dalam agama dengan merujuk pada al-Qur'an dan al-Hadis.
Kedudukan Ijma' dalam fiqh islam merupakan salah satu sumber dalil Syar’i yang disepakati oleh para Ulama.
'Umar B. al-Khaththab radhiyallahu 'anhu mengatakan:
"Putuskan dengan apa yang ada di dalam Kitab Allah. Jika engkau tidak temukan
dalam Kitab Allah, putuskan dengan apa yang ada di dalam Sunnah
Rasulullah. Jika tidak juga engkau temukan, putuskan dengan apa-apa yang
orang-orang soleh sebelum kalian memutuskan perkara."
Disebutkan
dalam riwayat yang lain, "... maka, dengan kesepakatan semua orang.”
(Lihat: I'lam al-Muwaqqi'in, 2/227, 1/62, 1/85, 1/86. Jami' Bayan
al-'Ilmi wa fadlih, m/s. 360 oleh Ibn 'Abdil Barr)
Diriwayatkan
bahawa Ibnu Mas'oud rodhiyallahu 'anhu berkata kepada sebahagian
tabi'in, “lihatlah di dalam Kitab Allah. Jika kalian tidak menemukannya
di dalam Kitab Allah, lihat di dalam Sunnah Rasulullah Shallallahu
'alaihi wa Sallam. Jika kalian tidak menemukannya di dalam Sunnah
Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam, maka berdasarkan kesepakatan
kaum Muslimin." (Diriwayatkan oleh ad-Darimi). (lihat: Tharh
at-Tatsrib, 3/79)
Masalah-masalah
yang menjadi ijma’ sangatlah banyak. Abu Ishaq al-Isfarayini
rahimahullah berkata, "Kita mengetahui bahawa masalah-masalah ijma’ itu
lebih dari dua puluh ribu masalah.”
Kamal
B. Hammam rahimahullah memiliki karya tulis berupa kitab yang berkaitan
dengan kesepakatan ijma para ulama yang didalamnya lebih dari seratus
ribu masalah."
Ijma'
membantu memberikan gambaran berkenaan masalah-masalah khilafiyah (yang
diperselisihkan) ketika dipaparkan apa yang menjadi sumber perbezaan
pendapat.
Menyebarluaskan masalah ijma' akan menyatukan hati umat Islam
dengan pelbagai mazhab mereka di bidang fiqh. Dengannya menjadi jelas
bahawa titik-titik yang diperselisihkan adalah masalah cabang (furu')
pelbagai kesepakatan tercapai di antara mereka dalam banyak masalah,
sebagaimana kesepakatan juga tercapai di bidang asas-asas (ushul) agama.
Kedudukan ijma' menjadi jelas dengan hal-hal berikut:
1, Secara global, ijma' merupakan dalil paling terpuji di antara dalil-dalil yang disepakati boleh dijadikan hujjah.
2,
Ijma' diutamakan atas al-Kitab dan as-Sunnah ketika keduanya saling
bertentangan. Ini adalah kerana kekuatannya dibentuk dari sandarannya,
iaitu dalil-dalil syar'i yang valid (sekalipun terkadang tidak banyak
kita ketahui), akan tetapi wajib diyakini dan dipastikan kebakuan dan
keabsahannya terlebih dahulu. Hal tersebut mengenangkan betapa banyak
ijma' dengan masalah-masalah tertentu yang tidak baku dan tidak benar.
3.
Ijma' adalah dalil yang menunjukkan adanya dalil syar'i yang menjadi
sandarannya sekalipun tidak kita ketahui. Kerana, ijma' menurut jumhur
wajib memiliki sandaran. Sandaran itu jika dari Kitab atau as-Sunnah,
disepakati boleh (jaiz). Jika sandaran itu dari qiyas atau seumpamanya,
juga dibolehkan menurut kebanyakan ulama.
4. Ijma' adalah hujjah mutlak yang tidak berlaku nasakh (penghapusan) padanya.
5. Ijma' sejalan dengan al-Kitab dan as-Sunnah; orang yang mengingkari ijma' ini adalah kafir secara mutlak.
Dengan
semua ini, jelaslah kedudukan ijma' di antara dalil-dalil syar'i. Ijma'
menduduki posisi yang mulia di antara keduanya dan ia memiliki fungsi
dan kekuatan ketika disebutkan sehingga harus diberi perhatian besar
bersesuaian dengan posisi serta kedudukannya. (lihat:
Syarh al-Luma', 2/683. Hujjiyyat al-Ijma', m/s. 962 karya Dr. Muhammad
Farghali. Al-Ihkam karya al-Amidi, 1/126. At-Tahrir wat Tahbir, 3/109.
Al-Wushul karya Ibnu Burhan, 2/114. Hasyiyah al-Aththar, 2/229. Hasyiyah
al-Bannani, 2/195. Al-Ibhaj karya Ibnu as-Subki, 2/439. Al-Bahrul
Muhith, 4/450. dan Kasyf al-Asrar karya al-Bukhari, 3/482.
Kita
tak perlu takut dengan ijma' yang bathil atau sesat sehingga kita
terpaksa bersikap "berjaga-jaga" terhadapnya, kerana hal tersebut
insya-Allah tidak ada, kerana Nabi kita Muhammad Shallallahu 'alaihi wa
Sallam telah memohon kepada Allah agar melindungi umatnya dari
kesepakatan-kesepakatan yang menyesatkan.
Nabi Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda,
"Aku meminta kepada Tuhanku agat umatku tidak bersepakat atas kesesatan
lalu Allah pun mengabulkannya." (Hadis Riwayat al-Qurthubi dalam Jami'
Bayan al'-Ilmi wa Fadhlihi, no: 1390) dan juga:
"Umatku
selama-lamanya tidak akan pernah sedikitpun bersepakat (ijma’) di atas
kesesatan. Oleh itu, berjema'ah-lah (bersatulah) kalian kerana tangan
Allah ada dalam al-jamaah." (Hadis Riwayat ath-Thabrani dalam al-Mu'jam
al-Kabir, no: 13623)
Lebih-lebih
lagi yang bersepakat bukanlah orang-orang awam (bukan orang jahil atau
orang awam) sebaliknya adalah para ulama yang dipuji oleh Allah
Subhanahu wa Ta'ala. Allah berfirman:
"Allah mengangkat beberapa darjat orang-orang yang beriman dan juga orang-orang yang berilmu." (Surah al-Mujadilah, 58: 11)
Sehingga
dengan demikian tidak mungkin para ulama ini bersepakat di atas sesuatu
yang membahayakan ataupun merugikan umat Islam kerana mereka adalah
orang-orang yang sangat takut sekali kepada Allah.
Firman
Allah: "Yang paling takut kepada Allah di antara para hamba-hamba-Nya
hanyalah orang-orang yang berilmu (para ulama)." (Surah Fathir, 35: 28)
Sehingga umat Islam dengan tenang mampu menjalankan hukum-hukum agama yang terbentuk dari ijma'-ijma' tersebut.
Ensiklopedi
Ijma' Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyah ini disusun selari mengikuti
bab-bab fiqh dengan jumlah permasalahan mencapai 1500. Di dalamnya
mengupas hal-hal yang datang dari Ibnu Taimiyah rahimahullah dalam
bentuk kajian ilmiyah, atau syarah atas pelbagai perkataan dan
pendapatnya yang disarikan lebih dari 50 jilid buku-buku beliau.
Inilah
seorang alim yang jika disebutkan saja namanya, ramai orang akan
bersemangat dan mata pun terbuka ingin mengetahui fatwa-fatwanya serta
mencari pencerahan dari cahaya himpunan hujjah-hujjahnya. Kerana, beliau
adalah termasuk orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah 'Azza wa Jalla
berupa kedalaman pemahaman fiqh dengan setiap dalil-dalilnya yang
diiringi dengan kecemerlangan akal, kecerdasan jiwa, kekuatan dalil,
pandangan luas dengan sikap yang pantas, hujah yang lantang, sikap
taqwanya yang tinggi dan berjiwa wara', zuhud serta ikhlas dengan jihad
dan mujahadah. Beliau terkenal dengan ishlah dan pembaharuan sehingga
beliau menjadi seorang yang faqih, dan pandangannga begitu menyerlah dan
briliant. Menjadi rujukan sehingga ke hari ini. Semoga Allah merahmati
Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyah.
No comments:
Post a Comment