IMAN adalah kedua-dua : cahaya dan kekuatan ; dengannya
manusia meningkat setinggi-tingginya sehingga mencapai nilai yang melayakkannya ke Syurga.
Dengan kegelapan KUFUR, ia jatuh serendah-rendah darjat yang membawanya ke Neraka..
Beliau ialah tokoh besar yang menjadi rujukan golongan Muktazilah dan
Jahmiyah zaman kini yang menyamar sebagai Ahlus Sunnah wal Jama'ah
Asya'irah. Tulisan-tulisan tokoh ini dimanfaatkan sepenuhnya untuk
meranapkan dakwah Sunnah yang digelar oleh mereka sebagai 'Salafi' dan
'Wahabi'.
Malang sungguh, pekung kesesatan mereka terbuka
dengan sendiri apabila tokoh tersebut menjelaskan akidahnya menerusi
sebuah bukunya yang masyhur dijadikan senjata memerangi dakwah Sunnah.
Beliau menulis di dalam bukunya yang sarat dengan dusta dan fitnah,
I’tiqad Ahlussunnah Wal Jamaah:
“Kalau terdapat Tuhan
bertangan maka maksudnya Tuhan berkuasa karena tangan itu biasanya alat
kekuasaan. Kalau berjumpa ayat yang mengatakan Tuhan duduk di atas
‘Arasy maka maksudnya ialah Tuhan menguasai ‘Arasy, kalau berjumpa ayat
atau hadis yang mengatakan Tuhan turun, maka yang turun adalah
rahmat-Nya, bukan batang tubuh-Nya.” - Lihat I'tiqad Ahlussunnah Wal
Jamaah karya K.H Siradjuddin Abbas (Pustaka Tarbiyah Baru, Jakarta
Selatan, cetakan ke-8, 2008), ms. 84.
Perhatikan hujah berikut yang menerangkan akidah sebenar K.H Sirajuddin Abbas.
Pertama:
Salah satu ciri-ciri akidah golongan Al-Jahmiyah ialah menafikan sifat
al-Istiwa’ di atas ‘Arasy di atas langit-Nya. Abu Abdillah Al-Alusi
meriwayatkan bahawa dia pernah mendengar Wahb bin Jarir berkata:
“Mereka hanyalah menginginkan bahawasanya tidak ada di atas langit sesuatu pun.” – Lihat Al-Ibanah, Ibn Batthah, 3/194.
Kedua:
Al-Imam At-Tirmidzi rahimahullah (279H) berkata tatkala mengkritik
tindakan golongan Al-Jahmiyah mentakwilkan sifat ‘Tangan Allah' kepada
‘kudrat’ (kuasa):
وأما الجهمية فأنكرت هذه الروايات فقالوا: هذا
تشبيه. وقد ذكر الله عز وجل في غير موضع من كتابه: اليد والسمع والبصر،
فتأولت الجهمية هذه الآيات ففسروها على غير ما فسرها أهل العلم وقالوا: إن
الله لم يخلق آدم بيده، وقالوا إن معنى اليد ههنا القوة.
“Manakala golongan Al-Jahmiyah pula mereka mengingkari riwayat-riwayat
ini kerana menganggapnya ada tasybih (penyerupaan sifat Allah dengan
sifat makhluk). Sesungguhnya Allah ‘Azza Wa Jalla telah menyebut pada
lebih dari satu tempat dalam kitab-Nya (sifat) Tangan, Mendengar dan
Melihat, lalu puak Al-Jahmiyah mentakwilkan (maksud) ayat-ayat ini dan
menafsirkannya dengan tafsiran yang berbeza daripada tafsiran ahli ilmu.
Mereka (Al-Jahmiyah) berkata: “Sesungguhnya Allah tidak menjadikan
Nabi Adam dengan Tangan-Nya, dan mereka juga berkata: “Sesungguhya makna
Tangan itu di sini ialah kudrat (kuasa).” – Lihat Sunan At-Tirmidzi,
3/50-51.
Berkata al-Imam Abu Hanifah rahimahullah (w.150H),
sebagaimana yang dinukil daripada daripada kitab Syarh Kitab al-Fiqh
al-Akbar Li Abi Hanifah, ms. 66-68:
فما ذكره الله تعالى في
القرآن من ذكر الوجه واليد والنفس فهو له صفات بلا كيف، ولا يقال: إن يده
قدرته أو نعمته لان فيه إبطال الصفة وهو قول أهل القدر والاعتزال ولكن يده
صفته بلا كيف وغضبه ورضاه صفتان من صفاته تعالى بلا كيف.
“Maka
apa yang disebut oleh Allah Ta’ala dalam al-Qur’an daripada sebutan
Wajah, Tangan dan Diri, maka ia adalah sifat-sifat bagi-Nya tanpa
(menggambarkan) kaifiyyat (bentuk rupa). Tidak boleh dikatakan bahawa
Tangan-Nya (bermaksud) kuasa atau nikmat-Nya, sedangkan ia adalah
pendapat puak al-Qadariyyah dan al-Muktazilah. Akan tetapi Tangan-Nya
adalah sifat-Nya tanpa (digambarkan) kaifiyyat, manakala Marah dan
Redha-Nya juga adala dua sifat daripada sifat-sifat-Nya tanpa
(digambarkan) kaifiyyat.”
Selanjutnya perhatikan pula
keterangan Syaikh Abd al-Qadir al-Jailani rahimahullah (w.561H) iaitu
salah seorang tokoh besar bagi aliran tasawuf sebagaimana yang beliau
sebutkan di dalam kitabnya, Al-Ghunya Li Thalib Al-Haqq (Tahqiq: M.
Khalid ‘Umar), ms. 86-87, Bab Tentang Makrifat Allah ‘Azza wa Jalla:
وأنه تعلى ينزل في كل ليلة إلى سماء الدنيا كيف شاء وكما شاء, فيغفر لمن
أذنب وأخطأ وأجرم وعصى لمن يختار من عباده ويشاء. تبارك وتعلى العلي
الأعلى, لا إله إلا هو له الأسماء الحسنى. لا بمعنى نزول الرحمة وثوابه على
ما ادعته المعتزلة والأشعرية.
“Sesungguhnya Dia (Allah) Ta’ala
turun (al-Nuzul) pada setiap malam ke langit dunia dengan cara yang
tersendiri dan layak bagi-Nya dan Dia mengampunkan mereka yang berdosa,
berbuat kesalahan dan maksiat, yakni mereka yang terdiri para hamba yang
terpilih........ (Sifat turun tersebut) tidaklah boleh difahami sebagai
turunnya rahmat atau turunnya ganjaran Allah sebagaimana yang dikatakan
oleh (golongan) al-Muktazilah dan al-Asya’irah.”
fitnah
ReplyDelete