IMAN adalah kedua-dua : cahaya dan kekuatan ; dengannya
manusia meningkat setinggi-tingginya sehingga mencapai nilai yang melayakkannya ke Syurga.
Dengan kegelapan KUFUR, ia jatuh serendah-rendah darjat yang membawanya ke Neraka..
Pages
▼
Tuesday, March 25, 2014
Siapa Kapten Zaharie dari pandangan Juruterbang berpengalaman luar..
Siapa Kapten Zaharie dari pandangan Juruterbang berpengalaman luar.. Sebelum
ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengesahkan bahawa seseorang
telah mematikan alat pengesan radar pesawat MH370 dan melakukan pusingan
U.
Ekoran
itu, timbul kemungkinan berlaku rampasan dan sebotaj ke atas pesawat
tersebut sehingga mendorong kepada siasatan terhadap Kapten Zaharie.
Bagaimanapun, Chris Goodfellow yang berpengalaman 20 tahun sebagai juruterbang mempunyai teori sendiri.
Menurutnya,
isu kehilangan pesawat MH370 terlalu dirumitkan sedangkan jawapannya
mungkin mudah iaitu berlaku kebakaran di kokpit.
Dalam
catatan akaun Google+ miliknya, Goodfellow, sebaik mendengar berita
pesawat itu berpatah balik ke arah Selat Melaka dari Laut China Selatan,
dia terus memeriksa peta dan mendapati MH370 mungkin menuju lapangan
terbang terdakat di Pulau Langkawi selepas berlaku masalah seperti
kebakaran dalam kokpit.
"Kunci
utama di sini adalah pusingan kiri dibuat pesawat itu. Juruterbang
(Kapten Zaharie Ahmad Shah) adalah kapten yang sangat berpengalaman
dengan lebih 18,000 jam penerbangan. Mungkin juruterbang lebih muda yang
ditemu ramah (agensi berita) CNN tidak sedar mengenai pusingan kiri.
"Kami
juruterbang lama dilatih untuk sentiasa tahu di mana lapangan terbang
paling dekat ketika terbang untuk perlindungan selamat jika kecemasan."
Menurut
Goodfellow lagi, apabila melihat pusingan kiri dibuat oleh pesawat
MH370 dan menuju terus ke arah bertentangan, nalurinya memberitahu
juruterbang itu mungkin mahu menuju ke lapangan terbang terdekat.
"(Zaharie)
sebenarnya mengambil laluan terus di atas laut ke Pulau Langkawi yang
tidak mempunyai banyak halangan. Dia tidak kembali ke Kuala Lumpur
kerana dia tahu (laluan itu) merentasi gunung (Banjaran Titiwangsa)
setinggi 8,000 kaki.
Dia tahu laluan ke Langkawi lebih mudah dan jaraknya lebih dekat."
Goodfellow
percaya Zaharie mengambil tindakan betul pada ketika mereka mungkin
menghadapi masalah serius yang mendorong kepada tindakan pusingan U
untuk menuju ke lapangan terbang terdekat di Pulau Langkawi.
Katanya, terputusnya komunikasi (ACARS) termasuk kesan radar adalah munasabah jika berlaku kebakaran di dalam kokpit.
"Melihat
masa kejadian, mungkin berlaku kepanasan melampau pada salah satu tayar
hadapan dan ia pecah sebaik pesawat berlepas dan terbakar
perlahan-lahan.
"Ya,
ini boleh berlaku dengan tayar yang kurang angin. Ingat ini pesawat
berat, (dan insiden berlaku) pada malam yang panas dan landasan yang
panjang."
Katanya,
ada insiden di Nigeria pada 1991 melibatkan Douglas DC-8 yang tayarnya
terbakar semasa berlepas menyebabkan asap tebal melemaskan kru dan
penumpang.
Katanya, juruterbang memang ada akses kepada topeng oksigen tetapi ia tidak boleh digunakan semasa kebakaran.
Sebaliknya, kebanyakan juruterbang ada penutup muka dengan penapis asap tetapi ia hanya boleh bertahan beberapa minit sahaja.
"Apa
yang berlaku adalah (kedua-dua juruterbang) lemas akibat asap dan
pengsan, menyebabkan pesawat itu terus terbang menggunakan aplikasi
sistem autopilot sehingga sama ada kehabisan minyak atau kebakaran
memusnahkan papan kawalan dalam kokpit."
Jika
itu benar, kata Goodfellow, Zaharie adalah wira yang bertarung situasi
mustahil untuk cuba membawa pesawat itu ke Pulau Langkawi.
"Tiada was-was lagi dalam fikiran saya, itulah sebab mengapa pesawat itu berpusing dan mengambil laluan lurus."
Jika berlaku rampasan atau sabotaj, katanya, ia tidak akan sengaja pusing ke sebelah kiri dan menuju ke arah Pulau Langkawi.
Goodfellow mengakhiri tulisannya dengan kata-kata: "Juruterbang bijak. Cuma tidak mempunyai masa mencukupi."
Apa
yang ditulis Goodfellow dan ramai lagi pakar di seluruh dunia tetap
kekal menjadi spekulasi selagi pesawat MH370 tidak ditemui.
...
Itu apa pandangan orang luar yang punya kepakaran atau kebolehan
sepertimana yang dimiliki oleh Kapten Zaharie, biarpun beliau seorang
Kristian beliau tidak membuat spekulasi yang buruk mengenai Kapten
Zahari..
Bukan
seperti kita sesetengah rakyat Malaysia ni.. bila tahu saja Kapten
Zaharie itu adalah Ahli PKR, apa yang dibuatnya semua dipandang negatif
walaupun dunia menghargainya..
Jadi kesimpulannya.. nak mempolitikkan isu tu biarlah kena tempatnya..
Kita
sepatutnya bangga kerana anak Melayu yang berugama Islam ini diiktiraf
dunia akan kebolehannya bukannya menghina hanya kerana ideologi politik
kita berbeza...
No comments:
Post a Comment