IMAN adalah kedua-dua : cahaya dan kekuatan ; dengannya
manusia meningkat setinggi-tingginya sehingga mencapai nilai yang melayakkannya ke Syurga.
Dengan kegelapan KUFUR, ia jatuh serendah-rendah darjat yang membawanya ke Neraka..
Pages
▼
Tuesday, August 28, 2012
Soal Jawab Agama Siri 9: Ziarah Kubur Pada 1 Syawal
Bersama Ustaz Dr. Fadlan Mohd Othman Soalan:
ASSALAMUALAIKUM, yang berbahagia Ustaz Dr. Fadlan Mohd. Othman. Soalan saya adalah: 1. Adakah kita digalakkan menziarahi
kubur pada 1 Syawal seperti yang telah dilakukan oleh kebanyakan umat
Islam di Malaysia dan seolah-olah menjadi budaya masyarakat Melayu? Ahmad Syukri Naim Mohd. Tahir Kampar, Perak.
Jawapan: Berkenaan dengan menziarahi kubur
pada 1 Syawal seperti yang dilakukan oleh kebanyakan umat Islam di
Malaysia dan juga serata dunia, maka jawapannya adalah seperti berikut.
Asalnya hukum ziarah kubur adalah sunat. Rasulullah SAW telah bersabda, ”Dahulu saya pernah melarang
anda semua daripada menziarahi kubur. Sesungguhnya telah diizinkan
kepada Muhammad untuk menziarahi kubur ibunya. Maka ziarahlah kubur
kerana ia mengingatkan anda semua tentang akhirat” (Hadis Sahih riwayat al-Imam al-Tirmizi. No. 1054).
Sebenarnya menziarahi kubur tidak
mempunyai waktu-waktu khusus. Ia boleh dilakukan bila-bila masa sahaja.
Sesetengah ulama mengatakan bahawa menziarahi kubur lebih afdal
dilakukan pada hari Khamis atau Jumaat, akan tetapi tiada dalil sahih
bagi pandangan ini.
Justeru, dapatlah disimpulkan bahawa
menziarahi kubur pada hari raya mempunyai dua keadaan. Keadaan pertama
ialah jika tujuannya adalah untuk mengingatkan kepada hari Akhirat atau
memperingati orang yang telah mati, maka hukumnya adalah dibenarkan.
Dibenarkan secara umum untuk lelaki, manakala untuk wanita adalah tidak
digalakkan mengikut Jumhur ulama.
Keadaan kedua ialah jika tujuannya
adalah untuk menimbulkan dan memperbaharui kesedihan dan mengulangi
ucapan takziah maka hukumnya adalah makruh dan tidak digalakkan. Ini
adalah kerana hari raya merupakan hari kegembiraan dan keriangan, maka
adalah tidak wajar ditimbulkan kesedihan pada hari itu.
Sewajarnya ziarah pada hari raya
dilakukan kepada orang yang masih hidup manakala orang yang telah
meninggal dunia, maka boleh sahaja di ziarahi pada hari-hari yang lain
berdasarkan keumuman hadis yang menggalakkan umat Islam menziarahi kubur
bagi tujuan mendapat peringatan tentang kematian dan hari Akhirat.
Pada masa yang sama, sebahagian ulama
menekankan bahawa perbuatan menziarahi kubur pada hari raya tidak
pernah dilakukan secara khusus dan berterusan oleh Rasulullah SAW
mahupun para sahabatnya r.a. Oleh itu, adalah wajar untuk umat Islam
mengikuti jejak langkah mereka dalam melakukan amalan ibadah kerana
pastinya contoh amalan mereka adalah uswah hasanah yang diredai dan
dirahmati oleh Allah Taala. Wallaahua’lam. Siaran akhbar Mingguan, Ahad 26 Ogos 2012
No comments:
Post a Comment