IMAN adalah kedua-dua : cahaya dan kekuatan ; dengannya
manusia meningkat setinggi-tingginya sehingga mencapai nilai yang melayakkannya ke Syurga.
Dengan kegelapan KUFUR, ia jatuh serendah-rendah darjat yang membawanya ke Neraka..
Pages
▼
Tuesday, September 18, 2012
Khawarij dan Negara Islam...
Khawarij dan Negara Islam...
Disebutkan oleh Imam asy-Syarbini rahimahullah dalam Mughni al-Muhtaaj:
اعتقاد الخوارج: أن دار الإمام [يعني إمام المسلمين] صارت بظهور الكبائر فيها دار كفر وإباحة. فلذلك طعنوا في الأئمة، ولم يصلوا خلفهم، وتجنبوا الجمعة والجماعة
“I’tiqad
al-Khawarij adalah bahawasanya negara imam (pemerintah) kaum muslimin
menjadi daar al-Kufr (negara kafir) dengan terzahirnya dosa-dosa besar
di dalamnya dan dibolehkan (untuk menentangnya).
Oleh
sebab itulah mereka (kaum khawarij) mencela para pemimpin (kaum
muslimin) yang berbuat dosa, kaum khawarij enggan solat di belakang
mereka (di belakang pemerintah), dan menjauhkan diri dari melaksanakan
solat Juma’at dan berjama’ah (bersama-sama kaum muslimin dan
pemerintahnya).” (Mughni al-Muhtaaj, 4/124
Dan hal ini jelas bertentangan dengan apa yang difahami oleh ahli sunnah wal-jama’ah.
Kata Imam Ibnul Qayyim rahimahullah (Wafat: 751H):
قال الجمهور: دار الإسلام هي التي نزلها المسلمون وجرت عليها أحكام
الإسلام وما لم تجر عليه أحكام الإسلام لم يكن دار إسلام وإن لاصقها
“Jumhur ulama berkata: Daar al-Islam (negara/wilayah Islam) adalah
negara yang dikuasai oleh kaum muslimin dan berlaku padanya hukum-hukum
Islam. Dan negara yang sama sekali tidak berlangsung padanya hukum-hukum
Islam, maka ia bukan termasuk Daar al-Islam walaupun ia berhubung
langsung (dengan negara Islam).”
[Ahkaam Ahlidz Dzimmah, 1/268]
Imam al-Qurthubi rahimahullah berkata:
لأن
الأذان هو العلامة الدالة المفرقة بين دار الإسلام ودار الكفر؛ وكان رسول
الله صلى الله عليه وسلم إذا بعت سرية قال لهم: (إذ سمعتم الأذان فأمسكوا
وكفوا وإن لم تسمعوا الأذان فأغيروا - أو قال - فشنوا الغارة). وفي صحيح
مسلم قال: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يغير إذا طلع الفجر، فإن سمع
الأذان أمسك وإلا أغار
“Ini adalah disebabkan adzan merupakan sebahagian dari tanda yang menunjukkan perbezaan antara Daar al-Islaam dan Daar al-Kufr.
Dahulu
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam apabila mengutus pasukan
perang, maka beliau berkata kepada mereka: "Apabila kalian mendengar
dari mereka adzan, maka tahanlah dan cegahlah (jangan menyerang). Tetapi
apabila kalian tidak mendengar adzan, maka seranglah mereka – atau
beliau berkata:"Seranglah
dari segala arah (apabila tidak kedengaran adzan dari mereka)."
Dalam
Shahih Muslim disebutkan: Dahulu Rasulullah Shallallaahu ‘alaihi wa
Sallam pernah hendak menyerang suatu daerah ketika terbit fajar. Beliau
menunggu suara adzan, jika beliau mendengar suara adzan maka beliau
menahan diri. Tetapi jika beliau tidak mendengar, maka beliau pun
menyerang.”
(al-Qurthubi, Al-Jaami’ li Ahkaamil Qur’aan, 6/225-226)
No comments:
Post a Comment