Golongan
Syiah menggunakan dalil-dalil Al-Quran dan Hadis bagi membuktikan Syiah
hari ini adalah Syiah Nabi iaitu pengikut keturunan Nabi menerusi benih
Ali yang mendokong imamah ilahiah daripada nabi untuk Ali.
Hakikatnya
Syiah tidak pernah bergerak menerusi aktiviti politik para imam mereka.
Ali dan Hasan tidak pernah mendakwa menjadi khalifah menerusi wasiat
imamah dari nabi. Hasan tidak pernah mengatakan Husain yang patut
menggantikan beliau selepasnya kerana nass bahkan menyerahkan jawatan
khalifah dan imam kepada Muawiyah.
Ali bin al-Husayn, al-Baqir, al-Sadiq
bebas mengajar ilmu kepada masyarakat semasa era Umayyah dan awal
Abbasiyyah, termasuk juga Ibn al-Hanafiyyah tidak pernah mendapat
mandat wasiat dan menjauhkan diri daripada aktiviti politik.
Ibn
Hanafiyyah menjauhkan diri aktiviti
politik gerakan Kaysaniyah bahkan membaiah Abd. malik bin Marwan
menyebabkan golongan Karabiyyah menuduh beliau berdosa dan menerima
hukuman di Bukit Radwa, bakal menjadi mahdi untuk mereka.
Demikian sikap
Musa al-Kazim, Ali al-Ridha sanggup menjadi putera mahkota kepada
al-Ma'mun tindakan yang membatalkan wasiat imamah ilahiah Syiah itu
sendiri.
Al-Jawwad, Askari menjadi imam ketika kecil (syarat mukjizat x
lepas) terpaksa bersaing dengan saudara2nya untuk menjadi Imam, tapi
tidak melibatkan diri dalam politik dan aktiviti pemberontakan.
Sejarah
menyaksikan golongan keturunan Husayn hanya Zayd bin Ali memberontak dan
beliau bersikap moderat tidak meyakini wasiat imamah dari bapa dan
datuknya.
Tokoh2 lain daripada Ahli Bayt seperti cucu Jafar bin Abi
Talib, Nafs Zakiyyah dari pada keturunan Hasan tidak bertaqiyyah bahkan
secara terbuka memberontak terhadap khilafah Abbasiyyah.
Tindakan mereka
simbol keberanian Ahli Bayt terhadap kerajaan bagi Syiah, tetapi
semuanya berani berjihad tidak seperti al-Baqir dan lain2.
Teori Imamah
Wasiah menjadi kudung dan mandul selepas Imam Mahdi (Dajjal) ghaib kali
kedua 329H. Jika tidak kerana sumbangan Bani Buwayh dan tokoh2 ghulat
Syiah di Kufah dan Parsi - saki baki Sabaiyyah yang bertukar kulit dari
Kaysaniyyah kepada ghulat2 yang lain yang bukan dikalangan Ahli Bayt dan
golongan mawali bekerja keras mengarang buku2, tindakan Buwayh paksa
orang ramai katok kepala masa khalifah al-Muizz,
Jika tidak kerana
peranan Buwayh kahwinkan Syiah dengan geng2 Muktazilah - asal usul group
usuli Syiah, maka Syiah sudah kojoi lama dah.
Maka sahlah syiah ini
buatan kerja2 ghulat yang mendakwa diri mereka sebbagai pengiku Ahli
Bayt maka tidak pernah muncul Syiah yang mereka namakah diri mereka
dengan nama tersebut.
Apa Buktinya - cubalah cek nama2 perawi yang
mendakwa imam kata ada taqiyyah, kebencian mendalam kepada tiga
khalifah, mushaf fatimah, mukjizat, mahdi, mut'ah, bada'.. mereka itu
semualah yang merekacipta ajaran palsu itu... sah lah agama ini
sebenarnya agama ibn saba' (pengasas imamah ilahiah) dan keturunan anak
muridnya di Kufah yang tersebar ke merata tempat khususnya di Parsi.
*akan menyusul kajian historiografi terhadap aliran Syiah... Insya Allah bakal diakademik kan.
~Dalang-Dalang Peperangan
Golongan
Syiah menggunakan dalil-dalil Al-Quran dan Hadis bagi membuktikan Syiah
hari ini adalah Syiah Nabi iaitu pengikut keturunan Nabi menerusi benih
Ali yang mendokong imamah ilahiah daripada nabi untuk Ali.
Hakikatnya
Syiah tidak pernah bergerak menerusi aktiviti politik para imam mereka.
Ali dan Hasan tidak pernah mendakwa menjadi khalifah menerusi wasiat
imamah dari nabi. Hasan tidak pernah mengatakan Husain yang patut
menggantikan beliau selepasnya kerana nass bahkan menyerahkan jawatan
khalifah dan imam kepada Muawiyah.
Ali bin al-Husayn, al-Baqir, al-Sadiq
bebas mengajar ilmu kepada masyarakat semasa era Umayyah dan awal
Abbasiyyah, termasuk juga Ibn al-Hanafiyyah tidak pernah mendapat
mandat wasiat dan menjauhkan diri daripada aktiviti politik.
Ibn
Hanafiyyah menjauhkan diri aktiviti
politik gerakan Kaysaniyah bahkan membaiah Abd. malik bin Marwan
menyebabkan golongan Karabiyyah menuduh beliau berdosa dan menerima
hukuman di Bukit Radwa, bakal menjadi mahdi untuk mereka.
Demikian sikap
Musa al-Kazim, Ali al-Ridha sanggup menjadi putera mahkota kepada
al-Ma'mun tindakan yang membatalkan wasiat imamah ilahiah Syiah itu
sendiri.
Al-Jawwad, Askari menjadi imam ketika kecil (syarat mukjizat x
lepas) terpaksa bersaing dengan saudara2nya untuk menjadi Imam, tapi
tidak melibatkan diri dalam politik dan aktiviti pemberontakan.
Sejarah
menyaksikan golongan keturunan Husayn hanya Zayd bin Ali memberontak dan
beliau bersikap moderat tidak meyakini wasiat imamah dari bapa dan
datuknya.
Tokoh2 lain daripada Ahli Bayt seperti cucu Jafar bin Abi
Talib, Nafs Zakiyyah dari pada keturunan Hasan tidak bertaqiyyah bahkan
secara terbuka memberontak terhadap khilafah Abbasiyyah.
Tindakan mereka
simbol keberanian Ahli Bayt terhadap kerajaan bagi Syiah, tetapi
semuanya berani berjihad tidak seperti al-Baqir dan lain2.
Teori Imamah
Wasiah menjadi kudung dan mandul selepas Imam Mahdi (Dajjal) ghaib kali
kedua 329H. Jika tidak kerana sumbangan Bani Buwayh dan tokoh2 ghulat
Syiah di Kufah dan Parsi - saki baki Sabaiyyah yang bertukar kulit dari
Kaysaniyyah kepada ghulat2 yang lain yang bukan dikalangan Ahli Bayt dan
golongan mawali bekerja keras mengarang buku2, tindakan Buwayh paksa
orang ramai katok kepala masa khalifah al-Muizz,
Jika tidak kerana
peranan Buwayh kahwinkan Syiah dengan geng2 Muktazilah - asal usul group
usuli Syiah, maka Syiah sudah kojoi lama dah.
Maka sahlah syiah ini
buatan kerja2 ghulat yang mendakwa diri mereka sebbagai pengiku Ahli
Bayt maka tidak pernah muncul Syiah yang mereka namakah diri mereka
dengan nama tersebut.
Apa Buktinya - cubalah cek nama2 perawi yang
mendakwa imam kata ada taqiyyah, kebencian mendalam kepada tiga
khalifah, mushaf fatimah, mukjizat, mahdi, mut'ah, bada'.. mereka itu
semualah yang merekacipta ajaran palsu itu... sah lah agama ini
sebenarnya agama ibn saba' (pengasas imamah ilahiah) dan keturunan anak
muridnya di Kufah yang tersebar ke merata tempat khususnya di Parsi.
*akan menyusul kajian historiografi terhadap aliran Syiah... Insya Allah bakal diakademik kan.
No comments:
Post a Comment