Pages

Thursday, January 31, 2013

Bacalah Al Quran kerana sesungguhnya ia adalah zikir yang terbaik..


Bismillaah

Sesungguhnya didalam Al Quran Al Kareem terdapat 240 rubu' (suku) untuk mempermudahkan kita membaca and berhenti bacaan. Setiap rubu' itu tidaklah panjang hanya antara 1 setengah hingga 3 mukasurat.

Jika seseorang melazimi and beristiqamah membaca setiap hari satu rubu' maka insyaAllah seseorang itu akan mengkhatamkan Al Quran setiap 8 bulan. Bagi wanita mungkin lewat sedikit tetapi tidak mustahil setiap tahun kita boleh mengkhatamkanAl Quran. Bagi mereka yang mahir membaca Al Quran mungkin lebih lagi boleh kita mengkhatamkannya.

Pernahkan anda mengkhatamkan sekurang-kurangnya sekali dalam hidup anda ???

Adalah sesuatu yang sungguh mengaibkan dan amat memalukan jika seseorang itu tidak pernah sekalipun didalam hidupnya mengkhatamkan Al Quran ... tidakkah begitu ?

Masa yang diamanahkan Allah kepada seseorang itu dihabiskan berfoya-foya, melakukan BID'AH, sibuk bermaulid, sibuk berDiba'i, sibuk berzikir bergoyang sambil menari. Sibuk mencari harta bertimbun, sibuk mengumpat mencari kesalahan orang lain, sibuk menjadi polis manhaj kononnya manhaj dia sahaja yang betul. 
 
Ada yang berhenti mengaji Al Quran kerana sering sukar baca, ada yang berhenti mengaji Al Quran kerana sering ditegur Ustadz/Ustadzah kerana salah baca, ada yang berhenti mengaji Al Quran kerana rasa dia lebih baik dari guru dan banyak lagi karenah-karenah mereka. Ini semua manusia yang bodoh lagi jahil, manusia yang rugi sepanjang hayat.

Malah mereka akan sibuk membaca Al Quran bila ada kematian atau rumah dimasuki makhluk halus (hantu) atau terkena rasukan syaithan. Masa inilah mereka berhempas pulas mencari Ustadz untuk menghalau makhkuk tersebut. Lebih malang lagi, mereka mencari 'para tidak normal' yakni bomoh-bomoh.

Para Sahabat Rasulullaah SAW, para salafussalih, mengkhatamkan Al Quran setiap minggu yakni setiap hari Jumaat.
Rujuk kitab, Mabahith Fee Ulumil Quran oleh Syaikh Dr Manna' Al Qattan.

Bacalah Al Quran kerana sesungguhnya ia adalah zikir yang terbaik, ialah adalah nur. Ia adalah Kalamullah yang terpelihara dari sebarang noda. Hati-hati akan menjadi tenang dengan Al Quran.

"Sebaik-baik manusia ialah mereka yang belajar Al Quran dan mengajarkannya."
Hadith riwayat Imam Al Bukhari

Berusahalah belajar Al Quran, ilmu Tajwid and perelokkan bacaan anda. Carilah guru yang muktabar lagi bersanad sahih dalam bidang Al Quran. Bukanlah sembarang orang boleh menjadi guru Al Quran, kecuali mereka yang bersanad sahih.

Bacalah hanya Al Quran Rasm Uthmani sahaja, tidak dibenarkan membaca Al Quran kecuali dengan Rasmi Uthmani. Mana-mana Al Quran yang tidak menuruti kaedah Al Quran Rasm Uthmani maka diharamkan mengunanya, sesuai dengan fatwa Imam Malik.
Rujuk kitab Tajwid, oleh Syaikh Abdul Qadir Leong.

Semoga Allah SWT menjadikan kita orang yang senantiasa membaca dan mengamalkan isi Al Quran Al Kareem.

Allaahul musta'aan.
 

Tuesday, January 29, 2013

happiness..


Happiness is an inner feeling; it is the contentment and satisfaction of your soul. 
 
You are the only one responsible for your own happiness. I know many people who keep saying, “If I were richer, I would be happier,” or “If I pass this exam, I will be happier.” There is always an ‘if’ involved. 
 
Their happiness is dependent on some worldly objective in their lives, but let me assure you that even “if” this objective is reached, there will always be another one waiting, further postponing their happiness. 
 
Prophet Muhammad صلى الله عليه وسلم said: “Seek the help of Allah, and do not be frustrated. If something befalls you, do not say: If I had done this, such and such would have happened. Say: Allah decreed, and what Allah wills, He does. Indeed, the word ‘if’ opens the door for evil.” (Sahih Muslim)” (Pg 45-47)..POSTED BY UZER...
Happiness is an inner feeling; it is the contentment and satisfaction of your soul. You are the only one responsible for your own happiness. I know many people who keep saying, “If I were richer, I would be happier,” or “If I pass this exam, I will be happier.”  There is always an ‘if’ involved. Their happiness is dependent on some worldly objective in their lives, but let me assure you that even “if” this objective is reached, there will always be another one waiting, further postponing their happiness. Prophet Muhammad صلى الله عليه وسلم said: “Seek the help of Allah, and do not be frustrated. If something befalls you, do not say: If I had done this, such and such would have happened. Say: Allah decreed, and what Allah wills, He does. Indeed, the word ‘if’ opens the door for evil.” (Sahih Muslim)” (Pg 45-47)..POSTED BY UZER...

Monday, January 28, 2013

Aqidah 'Ghaibah' Syi'ah







Aqidah 'Ghaibah' Syi'ah

Mungkin kita perlu bertanya : Apa Urgensi Aqidah 'al-Ghaibah' bagi Syi'ah Imamiah 12 ?

Aqidah Ghaibah adalah keyakinan akan ghaibnya Imam ke-12 Syi'ah. Aqidah ini muncul setelah Syi'ah dihadapkan pada dua pilihan yang sangat sulit tentang hakikat aktor yang akan jadi Imam ke-12 ?

Syi'ah mengklaim punya 12 Imam, namun faktanya, Imam ke-11 (Hasan Al-Askari) tidak punya keturunan laki-laki. Bagaimanapun, mereka harus punya Imam ke 12. Maka mereka 'mengadakannya' dan menamainya Muhammad (bin Hasan Al-Askari).

Tapi, masalahnya belum selesai, sebab dalam keyakinan Syi'ah : " Siapa yang tidak mengenal Imam zamannya, maka dia mati secara Jahiliyah(musyrik)." Dan tidak ada perang sebelum imam keluar."

Artinya, jika imam ke -12 harus ada, maka bagaimana esensinya?

1. Imam ke-12 ada, dan akan dinyatakan dia hidup sampai akhir zaman, agar semua pemeluk syi'ah tidak mati dalam kesyirikan (Jahiliyah) karena tidak mengenal imam zamannya.
Tapi, ini mustahil.

2. Mereka menentukan Imam ke-12, yang hidup bersama mereka, kemudian wadat meninggalkan mereka. Ini artinya, untuk masa datang mereka tidak akan memiliki Imam lagi, dan mereka semua akan mati dalam keadaan Jahiliayh (mati musyrik).
Ini juga tidak mungkin, sebab ideologi mereka akan hancur.

Solusinya:

Mereka menciptakan solusi jenius: Imam ke-12 ada, namun dia ghaib dari publik, dan bersembunyi, agar terhindar dari musuh-musuhnya yang zhalim. Jika saatnya telah tiba, dia akan keluar. Dan jika menyebutnya harus disertai ucapan 'Ajjalallahu Farajahu' (Semoga Allah menyegerakan kemunculannya).

Masih tersisa satu masalah lagi: Jika dia ada dan bersembunyi do sirdab (goa bawah tanah), berarti pengikutnya tetap saja tidak mengenalnya, sehingga mereka tetap terancam mati Jahiliyah?

Maka, muncullah ide 'wilayat al-Faqih", artinya: Imam yang ghaib dan bersembunyi, telah mengangkat 'wakil' dari kalangan Syia'h,menjadi wakil Imam yang berhak menarik 'Khumus'. Dan mampu bertemu dan berkomunikasi langsung bersama Imam ghaib.

Dan sepertinya dua ideologi ini : Ghaibah imam, dan wilayatul faqih, bisa diterima oleh kebanyakan syi'ah.

Maka setelah Khomaini, sekarang syi'ah mempunya wakil imam ghaib, yang dijabat oleh Ali Khamane'i.




 

Gejala Lubang Dhab’ Dalam Sosiologi Islam



Gambah hiasan: Kuala Abai, Kota Belud, Sabah


Polemik Maulid Nabi Isa

Maulid Nabi Isa baru berlangsung pada 25 Disember. Dikatakan bahawa pada hari itulah Nabi Isa dilahirkan oleh perawan suci, Maryam di Palestin. Lalu masyarakat Nasrani menyambut hari penuh sejarah dengan sebuah semangat keagamaan dalam rangka ibadah dan juga dakwah. Mengharap agar Allah Ta’ala menganugerahkan pahala dan semoga manusia yang lalai akan kembali mengingat perjuangan Nabi Isa.

Namun rupanya bukan semua penganut Nasrani percaya Nabi Isa dilahirkan pada tarikh tersebut. Lebih menarik lagi, terdapat beberapa negara dan Gereja Nasrani (iaitu mazhab) yang menyambut Maulid Nabi Isa pada awal Januari. Demikianlah silang pandang berlaku dalam hal Maulid Nabi Isa: ada yang merayakannya dan ada yang membid’ahkannya.

Ulama’ Nasrani pernah mengharamkan perayaan Maulid Nabi Isa sekitar kurun ke 17 di England dan beberapa tempat di Amerika. Pada tahun 1644, sebuah deklarasi oleh Parlimen England menyatakan ‘bersalah untuk merayakan Maulid Nabi Isa’ yang konsekuensinya adalah tindakan undang-undang boleh diambil. Menurut Charles Halff, Pengarah The Christian Jew Foundation, Ulama’ Nasrani di England waktu itu menetapkan bahawa Maulid Nabi Isa adalah perayaan Syaitan. (lihat What Does The Bible Really Teach?)

Begitu pula Mahkamah Umum Massachusetts pada 1650 menetapkan sebuah kenyataan: “Barangsiapa yang didapati merayakan Maulid Nabi Isa, atau dengan cara yang lain… akan didenda sebanyak 5 siling”. (lihat What Does The Bible Really Teach?)

Para ulama’ Nasrani dari beberapa mazhab telah menyatakan bahawa ajaran asal Nasrani tidak ada menyebut sebarang dalil tentang perayaan tersebut. Malah mereka berkata bahawa Injil juga tidak pernah menyuruh umat Kristian beribadah kepada Tuhan Isa melalui sambutan hari lahir. Dalam buku Sacred Origins of Profound Thing terdapat pernyataan  selama dua kurun selepas kelahiran Isa, tidak ada seorang pun atau sejumlah orang, yang tahu secara pasti bila baginda dilahirkan.

Hal yang sama dinyatakan dalam Encyclopedia Britannica: “Perayaan Krismas tidak ada dalam zaman awal Gereja”. Lebih menarik, sebuah pertanyaan retorik telah dilontarkan: “Sekiranya para murid Isa mengetahui dengan tepat tarikh lahir baginda, tetapi kenapa mereka tidak menyambut acara tersebut?” Ini kerana “sambutan tarikh lahir adalah upacara masyarakat pagan sebelum diutusnya Isa”.

Gereja Jehova’s Witnesses, Gereja Unitarian, Gereja Presbyterians, Gereja Baptis, Gereja Methodis dan beberapa gereja lain mendapati Injil menerangkan bahawa Nabi Isa lahir sekitar bulan Oktober dan tidak ada anjuran kepada umat Kristian menyambut Hari Kelahiran Nabi Isa, serta pengamalan para salaf (generasi awal) kaum Nasrani menunjukkan bahawa mereka tidak pernah merayakannya, ditambah lagi dengan asal muasal acara tersebut yang diambil dari agama pagan, menatijahkan bahawa Maulid Nabi Isa adalah bid’ah lagi mungkar.

Masyarakat pagan Rom menyambut kelahiran matahari (natalis solis invicti) yang mereka istilahkan sebagai ‘saturnalia’ pada 25 Disember setiap tahun. Pada waktu ini, masyarakat pagan melakukan acara bertukar-tukar hadiah dan saling kunjung mengunjungi.

Setelah agama Kristian menjadi agama rasmi kerajaan Rom maka berlakulah perbenturan dua budaya yang akhirnya terjalin proses akulturasi, akomodasi dan asimilasi antara mereka: antara nilai baharu iaitu ajaran Nasrani dengan nilai budaya lama iaitu paganisma.


Semuanya Metode Dakwah 

Justeru dalam memenangi hati masyarakat pagan agar mereka tertarik dan lunak memeluk agama Nasrani – dengan niat tulus suci murni – Pope Gregory Pertama mengeluarkan fatwa kepada Augustine – Archbishop of Cantebury – untuk mengadaptasi perayaan-perayaan pagan yang sedia ada ke dalam agama Nasrani. Lalu pada 25 Disember setiap tahun, masyarakat Rom tidak lagi menyambut kelahiran matahari pada musim sejuk sebaliknya mereka menyambut kelahiran ‘matahari’ lain iaitu Nabi Isa, yang menyinari dunia dengan kebenaran.

Gereja Katolik berhujjah bahawa adaptasi ini dilakukan untuk matlamat dakwah: dakwah kepada orang kafir dan dakwah kepada orang yang telah beriman. Orang kafir akan lebih dekat dengan agama Nasrani lalu akhirnya mudah diajak untuk beriman. Sementara masyarakat Kristian pula akan menyelak lembaran sejarah perjuangan Nabi Isa lalu berputiklah perasaan cinta kepada Baginda.

Gereja Katolik melihat tentang tidak ada anjuran dari Injil dan para sahabat Nabi Isa terhadap Mawlid ini, bukanlah menjadi hujah kepada keharamannya kerana tidak ada pula tegahan terhadap upacara ini.

Justeru ia adalah termasuk dalam hal yang tidak disinggung oleh nash, sebaliknya bergantung kepada fiqhul waqi’ (fiqh kondisi) dan ijtihad para ulama’ Nasrani.

 Malah semakin jauh umat Nasrani dari zaman Nabi Isa maka semakin mendesak upacara semacam ini dihidupkan kerana manusia semakin lalai dan ingkar kepada agama.

Sebuah pertanyaan dilontarkan oleh Gereja Katolik kepada gereja-gereja lain dalam menghadapi isu ini: “Apakah sebuah niat yang murni – kerana Allah dan dakwah – dilaksanakan, sementara tidak ada larangan secara nyata dari Injil, walaupun para generasi awal tidak melakukannya, tetapi keadaan sekarang mengharuskannya, lalu perbuatan ‘baik’ ini dianggap dosa dan akan dihukum Tuhan”?

Namun gereja lain membantah dengan mengatakan bahawa tatacara ibadah dan perayaan, merupakan perkara tauqifiyah – yang ditetapkan oleh Allah dan Nabi Isa – di mana akal manusia tidak patut campur tangan. Injil jelas menyebut: “Inilah hari-hari raya yang ditetapkan Tuhan, hari-hari pertemuan suci, yang harus kamu maklumkan masing-masing pada waktunya yang tetap.” (Imamat 23:4).


Memasuki Lubang Biawak 

Inilah serba sedikit gambaran daripada perpecahan yang melanda umat Nasrani. Tetapi rupanya perpecahan dalam Islam lebih banyak. Rasulullah saw bersabda: “Ketahuilah, bahwasanya umat sebelum kalian dari ahlul kitab telah berpecah-belah menjadi 72 golongan. Dan sungguh umat ini akan berpecah-belah menjadi 73 golongan; 72 golongan akan di neraka, satu golongan akan masuk syurga. Para sahabat bertanya tentang golongan tersebut, lalu Rasulullah saw bersabda:  iaitu golongan yang aku dan sahabatku berada di atasnya.” (Riwayat At Tirmidzi)

Namun perpecahan dalam umat Islam tidak tampak pada mata kasar berbanding umat Nasrani. Terkadang kita melalui sebatang lorong yang dipenuhi dengan banyak gereja: setiap mazhab mendirikan gereja masing-masing. Umat Islam tidak sebegitu, mereka tidak mendirikan masjid baharu tetapi perpecahan berlaku dalam jemaah masjid. Setiap aliran akan berusaha untuk menguasai pentadbiran masjid dan membanyakkan jumlah pengikut dari kalangan jemaah masjid.

Perpecahan yang dimaksudkan adalah dari sisi ‘kerangka fikir beragama’ atau diistilahkan sebagai manhaj aqidah. Bukan perbezaan antara mazhab fiqh; seperti Hanafiyah, Malikiyah, Syafiiyah dan Hanabilah. Kerana perbezaan fiqh telah terjadi pada saat Nabi masih bernafas lagi, namun mereka – para sahabat – memiliki manhaj aqidah yang sama.

Benar seperti penjelasan Imam Ibnu Baththah: 

 “Generasi pertama (dari umat ini) seluruhnya sentiasa berada di atas jalan yang satu, di atas kata hati yang satu, dan mazhab yang satu (sama). Al Qur’an adalah pegangan mereka. Sunnah Rasulullah saw adalah imam mereka. Mereka tidak menggunakan berbagai pendapat dan tidak pula bersandar pada hawa nafsu. Mereka senantiasa berada dalam keadaan seperti itu.” (Sittu Durar)

Dalam berpecahnya manhaj aqidah umat Islam ini, rupanya kebanyakan aliran-aliran yang menyelisihi ‘pemahaman Nabi dan sahabat’ berpunca apabila mengikuti cara Ahli Kitab berfikir. Mereka terjatuh dalam lubang yang dibuat oleh umat terdahulu. Apa yang mereka alami telahpun ditempuh oleh Ahli Kitab, terutamanya Nasrani.

Apa sahaja jalan pemikiran dan perbuatan yang lalukan oleh Ahli Kitab terhadap kehidupan, lebih-lebih lagi dalam hal keagamaan, akan ditiru oleh kebanyakan umat Islam hari ini. Betapa banyak upacara keagamaan mereka yang kita ambil lalu kita pakaikan dengan jubah Islam.

Walhal upacara tersebut tidak dikenal oleh salaf as soleh – generasi terbaik dari umat ini. Sepertimana para hawariyun (murid Nabi Isa) dan murid mereka tidak mengenal Mawlid Nabi Isa, malah jauh sekali dari mengenal Encik Santa serta lagu Jingle Bells.

Segala perbuatan ini rupanya telah Rasulullah saw khabarkan kepada para sahabat:

Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka”. Sahabat bertanya : “Wahai Rasulullah, apakah Yahudi dan Nasrani yang engkau maksudkan?” Nabi saw menjawab : “Siapa lagi kalau bukan mereka?” (Riwayat Muslim)

Maka dalam daftar ilmu sosiologi Islam, perbuatan tasyabbuh (meniru) kepada Ahli Kitab dalam beragama, boleh istilahkan sebagai Gejala Lubang Dhab.

oleh: Sdra. Mohd Radzi b Othman.


Penulis merupakan Setiausaha Pertubuhan Ilmuan Malaysia. Kini bertugas di Kota Kinabalu, Sabah.

http://ilmuanmalaysia.com/gejala-lubang-dhab-dalam-sosiologi-islam/

Memiliki Sifat Tawadhu'


tawadhu_padi_semakin_berisi_semakin_merunduk 
Tawadhu’ adalah sifat yang amat mulia, namun sedikit orang yang memilikinya. Ketika orang sudah memiliki gelar yang mentereng, berilmu tinggi, memiliki harta yang mulia, sedikit yang memiliki sifat kerendahan hati, alias tawadhu’. Padahal kita seharusnya seperti ilmu padi, yaitu “kian berisi, kian merunduk”. 
Memahami Tawadhu’

Tawadhu’ adalah ridho jika dianggap mempunyai kedudukan lebih rendah dari yang sepantasnya. Tawadhu’ merupakan sikap pertengahan antara sombong dan melecehkan diri. Sombong berarti mengangkat diri terlalu tinggi hingga lebih dari yang semestinya. Sedangkan melecehkan yang dimaksud adalah menempatkan diri terlalu rendah sehingga sampai pada pelecehan hak (Lihat Adz Dzari’ah ila Makarim Asy Syari’ah, Ar Roghib Al Ash-fahani, 299). Ibnu Hajar berkata, “Tawadhu’ adalah menampakkan diri lebih rendah pada orang yang ingin mengagungkannya. Ada pula yang mengatakan bahwa tawadhu’ adalah memuliakan orang yang lebih mulia darinya.” (Fathul Bari, 11: 341)


Keutamaan Sifat Tawadhu’

Pertama: Sebab mendapatkan kemuliaan di dunia dan akhirat.
Dari Abu Hurairah, ia berkata bahwa Rasul shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَا نَقَصَتْ صَدَقَةٌ مِنْ مَالٍ وَمَا زَادَ اللَّهُ عَبْدًا بِعَفْوٍ إِلاَّ عِزًّا وَمَا تَوَاضَعَ أَحَدٌ لِلَّهِ إِلاَّ رَفَعَهُ اللَّهُ
Sedekah tidaklah mengurangi harta. Tidaklah Allah menambahkan kepada seorang hamba sifat pemaaf melainkan akan semakin memuliakan dirinya. Dan juga tidaklah seseorang memiliki sifat tawadhu’ (rendah diri) karena Allah melainkan Allah akan meninggikannya.” (HR. Muslim no. 2588).

Yang dimaksudkan di sini, Allah akan meninggikan derajatnya di dunia maupun di akhirat. Di dunia, orang akan menganggapnya mulia, Allah pun akan memuliakan dirinya di tengah-tengah manusia, dan kedudukannya akhirnya semakin mulia. Sedangkan di akhirat, Allah akan memberinya pahala dan meninggikan derajatnya karena sifat tawadhu’nya di dunia (Lihat Al Minhaj Syarh Shahih Muslim,  16: 142)
Tawadhu’ juga merupakan akhlak mulia dari para nabi ‘alaihimush sholaatu wa salaam.

Lihatlah Nabi Musa ‘alaihis salam melakukan pekerjaan rendahan, memantu memberi minum pada hewan ternak dalam rangka menolong dua orang wanita yang ayahnya sudah tua renta. Lihat pula Nabi Daud ‘alaihis salam makan dari hasil kerja keras tangannya sendiri. Nabi Zakariya dulunya seorang tukang kayu. Sifat tawadhu’ Nabi Isa ditunjukkan dalam perkataannya,

وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا
Dan berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong lagi celaka.” (QS. Maryam: 32). Lihatlah sifat mulia para nabi tersebut. Karena sifat tawadhu’, mereka menjadi mulia di dunia dan di akhirat.

Kedua: Sebab adil, disayangi, dicintai di tengah-tengah manusia.

Orang tentu saja akan semakin menyayangi orang yang rendah hati dan tidak menyombongkan diri. Itulah yang terdapat pada sisi Nabi kita shallallahu ‘alaihi wa sallam. Beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah bersabda,
وَإِنَّ اللَّهَ أَوْحَى إِلَىَّ أَنْ تَوَاضَعُوا حَتَّى لاَ يَفْخَرَ أَحَدٌ عَلَى أَحَدٍ وَلاَ يَبْغِى أَحَدٌ عَلَى أَحَدٍ
Dan sesungguhnya Allah mewahyukan padaku untuk memiliki sifat tawadhu’. Janganlah seseorang menyombongkan diri (berbangga diri) dan melampaui batas  pada yang lain.” (HR. Muslim no. 2865).


Mencontoh Sifat Tawadhu’ Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam

Allah Ta’ala berfirman,
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآَخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.” (QS. Al Ahzab: 21)

Lihatlah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam masih memberi salam pada anak kecil dan yang lebih rendah kedudukan di bawah beliau. Anas berkata,

أن النبي صلى الله عليه و سلم كان يزور الأنصار ويسلم على صبيانهم ويمسح رؤوسهم
Sungguh Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam biasa berkunjung ke orang-orang Anshor. Lantas beliau memberi salam kepada anak kecil mereka dan mengusap kepala mereka.” (HR. Ibnu Hibban dalam kitab shahihnya no. 459. Sanad hadits ini shahih kata Syaikh Syu’aib Al Arnauth) Subhanallah ... Ini sifat yang sungguh mulia yang jarang kita temukan saat ini. Sangat sedikit orang yang mau memberi salam kepada orang yang lebih rendah derajatnya dari dirinya. Boleh jadi orang tersebut lebih mulia di sisi Allah karena takwa yang ia miliki.

Coba lihat lagi bagaimana keseharian Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam di rumahnya. Beliau membantu istrinya. Bahkan jika sendalnya putus atau bajunya sobek, beliau menjahit dan memperbaikinya sendiri. Ini beliau lakukan di balik kesibukan beliau untuk berdakwah dan mengurus umat.

عَنْ عُرْوَةَ قَالَ قُلْتُ لِعَائِشَةَ يَا أُمَّ الْمُؤْمِنِيْنَ أي شَيْءٌ كَانَ يَصْنَعُ رَسُوْلُ اللهِ  صلى الله عليه وسلم إِذَا كَانَ عِنْدَكِ؟ قَالَتْ: “مَا يَفْعَلُ أَحَدُكُمْ فِي مِهْنَةِ أَهْلِهِ يَخْصِفُ نَعْلَهُ وَيُخِيْطُ ثَوْبَهُ وَيَرْفَعُ دَلْوَهُ”
Urwah bertanya kepada ‘Aisyah, “Wahai Ummul Mukminin, apakah yang dikerjakan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tatkala bersamamu (di rumahmu)?” Aisyah menjawab, “Beliau melakukan seperti apa yang dilakukan salah seorang dari kalian jika sedang membantu istrinya. Beliau mengesol sandalnya, menjahit bajunya dan mengangkat air di ember.” (HR. Ahmad 6: 167 dan Ibnu Hibban dalam kitab shahihnya no. 5676. Sanad hadits ini shahih kata Syaikh Syu’aib Al Arnauth).

Lihatlah beda dengan kita yang lebih senang menunggu istri untuk memperbaiki atau memerintahkan pembantu untuk mengerjakannya.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tanpa rasa malu membantu pekerjaan istrinya. ‘Aisyah pernah ditanya tentang apa yang dikerjakan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam ketika berada di rumah. Lalu ‘Aisyah menjawab,

كَانَ يَكُونُ فِي مِهْنَةِ أَهْلِهِ تَعْنِي خِدْمَةَ أَهْلِهِ فَإِذَا حَضَرَتْ الصَّلَاةُ خَرَجَ إِلَى الصَّلَاةِ
Beliau selalu membantu pekerjaan keluarganya, dan jika datang waktu shalat maka beliau keluar untuk melaksanakan shalat.” (HR. Bukhari no. 676). Beda dengan kita yang mungkin agak sungkan membersihkan popok anak, menemani anak ketika istri sibuk di dapur, atau mungkin membantu mencuci pakaian.


Nasehat Para Ulama Tentang Tawadhu’

قال الحسن رحمه الله: هل تدرون ما التواضع؟ التواضع: أن تخرج من منزلك فلا تلقى مسلماً إلا رأيت له عليك فضلاً .
Al Hasan Al Bashri berkata, “Tahukah kalian apa itu tawadhu’? Tawadhu’ adalah engkau keluar dari kediamanmu lantas engkau bertemu seorang muslim. Kemudian engkau merasa bahwa ia lebih mulia darimu.”
 
يقول  الشافعي: « أرفع الناس قدرا : من لا يرى قدره ، وأكبر الناس فضلا : من لا يرى فضله »
Imam Asy Syafi’i berkata, “Orang yang paling tinggi kedudukannya adalah orang yang tidak pernah menampakkan kedudukannya. Dan orang yang paling mulia adalah orang yang tidak pernah menampakkan kemuliannya.” (Syu’abul Iman, Al Baihaqi, 6: 304)

يقول بشر بن الحارث: "ما رأيتُ أحسنَ من غنيّ جالسٍ بين يدَي فقير".
Basyr bin Al Harits berkata, “Aku tidaklah pernah melihat orang kaya yang duduk di tengah-tengah orang fakir.” Yang bisa melakukan demikian tentu yang memiliki sifat tawadhu’.

قال عبد الله بن المبارك: "رأسُ التواضعِ أن تضَع نفسَك عند من هو دونك في نعمةِ الله حتى تعلِمَه أن ليس لك بدنياك عليه فضل [أخرجه البيهقي في الشعب (6/298)].
Abdullah bin Al Mubarrok berkata, “Puncak dari tawadhu’ adalah engkau meletakkan dirimu di bawah orang yang lebih rendah darimu dalam nikmat Allah, sampai-sampai engkau memberitahukannya bahwa engkau tidaklah semulia dirinya.” (Syu’abul Iman, Al Baihaqi, 6: 298)

قال سفيان بن عيينة: من كانت معصيته في شهوة فارج له التوبة فإن آدم عليه السلام عصى مشتهياً فاستغفر فغفر له، فإذا كانت معصيته من كبر فاخش عليه اللعنة. فإن إبليس عصى مستكبراً فلعن.
Sufyan bin ‘Uyainah berkata, “Siapa yang maksiatnya karena syahwat, maka taubat akan membebaskan dirinya. Buktinya saja Nabi Adam ‘alaihis salam bermaksiat karena nafsu syahwatnya, lalu ia bersitighfar (memohon ampun pada Allah), Allah pun akhirnya mengampuninya. Namun, jika siapa yang maksiatnya karena sifat sombong (lawan dari tawadhu’), khawatirlah karena laknat Allah akan menimpanya. Ingatlah bahwa Iblis itu bermaksiat karena sombong (takabbur), lantas Allah pun melaknatnya.”

قال أبو بكر الصديق: وجدنا الكرم في التقوى ، والغنى في اليقين ، والشرف في التواضع.
Abu Bakr Ash Shiddiq berkata, “Kami dapati kemuliaan itu datang dari sifat takwa, qona’ah (merasa cukup) muncul karena yakin (pada apa yang ada di sisi Allah), dan kedudukan mulia didapati dari sifat tawadhu’.”

قال عروة بن الورد :التواضع أحد مصائد الشرف، وكل نعمة محسود عليها إلا التواضع.
‘Urwah bin Al Warid berkata, “Tawadhu’ adalah salah satu jalan menuju kemuliaan. Setiap nikmat pasti ada yang merasa iri kecuali pada sifat tawadhu’.”


قال يحيى بن معين :ما رأيت مثل أحمد بن حنبل!! صحبناه خمسين سنة ما افتخر علينا بشيء مما كان عليه من الصلاح والخير
Yahya bin Ma’in berkata, “Aku tidaklah pernah melihat orang semisal Imam Ahmad! Aku telah bersahabat dengan beliau selama 50 tahun, namun beliau sama sekali tidak pernah menyombongkan diri terhadap kebaikan yang ia miliki.”

قال زياد النمري :الزاهد بغير تواضع .. كالشجرة التي لا تثمر
Ziyad An Numari berkata, “Orang yang zuhud namun tidak memiliki sifat tawadhu adalah seperti pohon yang tidak berbuah.”[1]
Ya Allah, muliakanlah kami dengan sifat tawadhu’ dan jauhkanlah kami dari sifat sombong.

اللّهُمَّ اهْدِنِى لأَحْسَنِ الأَخْلاَقِ لاَ يَهْدِى لأَحْسَنِهَا إِلاَّ أَنْتَ
Allahummah-diinii li-ahsanil akhlaaqi, laa yahdi li-ahsaniha illa anta (Ya Allah, tunjukilah padaku akhlaq yang baik. Tidak ada yang dapat menunjuki pada baiknya akhlaq tersebut kecuali Engkau)” (HR. Muslim no. 771).
Wallahu waliyyut taufiq.

@ Ummul Hamam, Riyadh KSA
19 Dzulhijjah 1432 H
www.rumaysho.com


[1] Perkataan-perkataan ulama di atas, penulis nukil dari http://www.saaid.net/mktarat/alalm/30.htm dan http://www.wejhah.com/vb/showthread.php?t=7375

SUMBER :
http://rumaysho.com/belajar-islam/manajemen-qolbu/3602--memiliki-sifat-tawadhu.html
----------------------------------------
artikel berkaitan :
1)merasa yg lain lebih nulia dari diri sendiri:
http://rumaysho.com/belajar-islam/akhlak/4171-merasa-yang-lain-lebih-mulia-dari-diri-sendiri.html

2)http://rumaysho.com/belajar-islam/tafsir-al-quran/3493-sifat-ibadurrahman-1-tawadhu-a-lemah-lembut.html

Saturday, January 26, 2013

Hasten to do good deeds before we are overtaken by these Fitan (trials),





Shaikh al-Albaanee said:

"The fortification of the Muslims from the trials is through righteous deeds."

He also said:

"hasten to do good deeds before we are overtaken by these Fitan (trials), i.e. we face them with righteous deeds. So that if these (Fitan) come upon us all of a sudden, we can face them armed with our righteous deeds which we had done previously. And that these righteous deeds (by Allaah’s Will) will come in between us and the Fitan so that we do not fall into these Fitan."

[From the duroos on Targheeb wa Tarheeb (Cassette 57b)]

Narrated Abu Hurairah رضي الله عليه وسلم: The Messenger of Allaah صلى الله عليه وسلم said: 

“Be prompt in doing good deeds (before you are overtaken) by turbulence which would be like a part of the dark night. During (that stormy period) a man would be a Believer in the morning and an unbeliever in the evening or he would be a Believer in the evening and an unbeliever in the morning, and would sell his faith for worldly goods.” [Saheeh Muslim (169)]

-Creed of As-Salaf As-Salih

Sungguhnya dari sifat MALU itu terdapat ketenangan,



 [MALU}

Nabi shallallahu 'alaihi wassalam bersabda:

"Sifat malu itu tidak datang kecuali dengan kebaikan."

Maka Busyair bin Ka'b berkata:

"Telah tertulis dalam hikmah, sesungguhnya dari sifat MALU itu terdapat ketenangan, sesungguhnya dari sifat malu itu terdapat ketentraman." (HR. Bukhari: 6120)

Dalam hal ini, MALU yang dimaksud adalah malu berbuat dosa, malu berbuat keburukan, malu tidak beradab, dan lain semacamnya. Tapi jangan malu berbuat kebaikan.

Untuk para wanita muslim MALUlah memakai pakaian ketat karena itu pakaian orang TIDAK TAHU MALU memakai pakaian ketat di depan umum seperti orang menelanjangi dirinya dengan terang-terangan.

Untuk laki-laki muslim, malulah pakai CELANA PENDIK yang paha kelihatan karena paha itu aurat, dan itu celana orang tak tau MALU

Malulah berbuat maksiat, MALUah berbuat dosa. Karena sungguh Allah maha mengetahui atas apa yang kita lakukan.

 

~Belajar Adab Adab Sunnah Rasulullah saw

Friday, January 25, 2013

Fatwa Syaikh Abdul Aziz bin Bazz Tentang Bai'at Kepada Bukan Pemerintah

sumber: 1aqidah.net/

Fatwa Syaikh Abdul Aziz bin Bazz Tentang Bai'at Kepada Bukan Pemerintah

Terjemahan oleh:
Ustaz Muhammad Asrie Sobri
Universiti Islam Madinah

Soalan: Sebahagian kumpulan moden mengikat bai’at kepada pemimpin-pemimpin mereka yang mereka pilih untuk diri mereka dan mereka berkeyakinan wajibnya dengar dan taat kepada mereka (pemimpin-pemimpin jamaat) sedangkan mereka ini berada di bawah kekuasaan pemimpin-pemimpin yang sah yang dibai’at oleh umum kaum muslimin.

Adakah perbuatan ini harus? Yakni adakah boleh di atas tengkuk seseorang itu mempunyai lebih daripada satu bai’at dan sejauh manakah kesahihan bai’at ini?

Jawapan Samahah al-Syeikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz –rahimahullah- :

Bai’at ini adalah BATIL dan TIDAK BOLEH melakukannya; kerana ia akan membawa kepada perpecahan kesatuan, fitnah (kekecohan) yang banyak, dan pemberontakan ke atas pemerintah secara tidak syar’ie. Telah sahih bahawa Nabi s.a.w bersabda:

أوصيكم بتقوى الله والسمع والطاعة وإن تأمر عليكم عبد ، فإنه من يعش منكم فسيرى اختلافا كثيرا ، فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين من بعدي ، تمسكوا بها وعضوا عليها بالنواجذ ، وإياكم ومحدثات الأمور فإن كل محدثة بدعة ، وكل بدعة ضلالة

Maksudnya: “Aku berpesan kepada kamu supaya bertakwa kepada Allah serta dengar dan taat walaupun kamu diperintah oleh seorang hamba, kerana sesungguhnya barangsiapa yang hidup antara kamu dia akan melihat perselisihan yang banyak, maka wajib atas kamu berpegang dengan sunnah ku dan sunnah para Khalifah al-Rasyidin selepasku, berpegang teguhlah dengannya dan gigit dengan geraham kamu serta hati-hati olehmu akan perkara baharu kerana setipa perkara yang diadakan (-dalam agama-pent-) itu adalah bidaah dan setiap bidaah itu sesat”. [al-Tarmizi, Ibn Majah, dan Ahmad].

Serta sahih juga baginda bersabda:

على المرء السمع والطاعة فيما أحب وكره ، ما لم يؤمر بمعصية الله ، فإن أمر بمعصية الله فلا سمع ولا طاعة

Maksudnya: “wajib atas seorang muslim itu mendengar dan taat dalam perkara yang dia suka dan benci selama mana dia tidak diperintah melakukan maksiat kepada Allah, jika dia diperintah melakukan maksiat kepada Allah maka tidak wajib dengar dan taat”. [Muslim].

Dan baginda s.a.w bersabda:

إنما الطاعة في المعروف

Maksudnya: “Sesungguhnya ketaatan itu hanya dalam perkara makruf”. [al-Bukhari dan Muslim].

Dan baginda s.a.w bersabda:

من رأى من أمره شيئا من معصية الله فليكره ما يأتي من معصية الله ولا ينزعن يدا من طاعة

Maksudnya: “Barangsiapa yang melihat pemerintahnya melakukan sesuatu maksiat kepada Allah maka hendaklah dia membenci apa yang dia lakukan daripada maksiat kepada Allah itu namun jangan pula dia mencabut tangan daripada ketaatan (bai’at)”.[Muslim].

Hadis-hadis dalam perkara ini sangat banyak semuanya menunjukkan wajib taat kepada para pemerintah dalam perkara makruf serta tidak boleh memberontak kepada mereka melainkan mereka melakukan kekufuran yang jelas yang ada pada pemberontak bukti daripada Allah.

Tidak diragukan lagi bahawa wujudnya bai’at kepada sebahagian manusia akan membawa kepada perpecahan dan pemberontakan kepada pemerintah maka WAJIB MENINGGALKANNYA, dan HARAM MELAKUKANNYA, kemudian wajib atas mereka yang melihat pemerintahnya melakukankufur yang jelas untuk MENASIHATINYA sehingga dia (pemerintah) meninggalkan perbuatan itu, dan tidak boleh memberontak kepadanya jika pemberontakkan itu membawa keburukan yang lebih banyak kerana mungkar tidak dihilangkan dengan perkara yang lebih mungkar, seperti yang dinyatakan oleh para Ulama seperti Syeikhul Islam Ibn Taimiah dan al’Allamah Ibn al-Qayyim –rahmatullahi ‘alaihima-. Wallahu waliyyut Taufiq.

[Sumber: Majmuk Fatawa Ibn Baz, jil 28, m.s 250-253].


*perhatikan: Jika memberontak kepada pemerintah yang jelas kafir pun tidak harus jika membawa kemudaratan yang lebih maka bagaimana pula memberontak kepada mereka yang tidak kafir??!! Allahul Musta’an.

Wednesday, January 23, 2013

Bila Ibrahim Ali Seru Supaya Bible Ada KALIMAH ALLAH Dibakar…


gambar-bakar-injil-bible-malaysia-bible-burning-in-malaysia
Rupa-rupanya pecacai Pakatan Rakyat jenis yang boleh memberikan reaksi. Bagaimanapun, reaksi mereka hanya membabitkan kepentingan kaum bukan Islam. Apabila menyentuh tentang Islam dan umatnya di Malaysia, mereka biasanya menutup mulut, memekakkan telinga dan menghijabkan hati masing-masing. Malah mereka tercari-cari pula alasan untuk membenarkan penghinaan serta perlecehan terhadap umat Islam atau apa-apa sahaja yang berkaitan dengan Islam.
Polemik dan kontroversi KALIMAH ALLAH yang dicetuskan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam perutusan sempena Hari Natal dan Tahun Baru, beberapa minggu lepas, telah dijadikan oleh pecacai Pakatan Rakyat untuk menutup beberapa skandal yang memalukan termasuklah pembalakan rakus, penyelewengan tanah serta pemindahan milik tanah oleh PAS Kelantan kepada dua orang pemimpin tertinggi DAP Perak.



marah karpal


Walaupun kelihatan berjaya, namun Lim Guan dan DAP yang sekarang ini hanya memerhatikan sahaja apa yang berlaku sambil bertepuk tangan, dan bergelak tawa.

Paling kalam-kabut adalah para pemimpin dan penyokong PAS. PAS terbahagi kepada dua iaitu satu menyokong keinginan Lim Guan Eng dengan alasan, umat Islam yang telah diperkukuhkan dengan Islam tidak akan berpaling ke arah agama lain. Manakala satu lagi golongan PAS berpendapat, KALIMAH ALLAH adalah eksklusif untuk umat Islam berdasarkan Perlembagaan dan keadaan negara Malaysia serta wajib dipertahankan fundamental itu.

DAP melihat penyatuan pendapat umat Islam apabila Majlis Syura Ulama PAS membuat keputusan pada 14 Januari sebagai sesuatu yang amat merbahaya. Lantas dengan menggunakan ANJING BESARnya, Karpal Singh, DAP cuba menyemarakkan semula polemik berkenaan. Apatah lagi, semakin banyak pula pendedahan berhubung masalah dalaman DAP, terutama sekali yang membabitkan pemilihan CEC yang dipertikaikan oleh ahli-ahli DAP sendiri.

Untuk itu, DAP cuba mencari jalan lain bagi meneruskan semula motif kewujudan DAP di Malaysia sendiri.
Kenyataan berapi daripada Ibrahim Ali, cuba dimanipulasikan oleh DAP. Sekalipun, berdasarkan kata-katanya, Ibrahim Ali memberikan kenyataan yang dilihat seperti satu provokasi dengan UGUTAN akan membakar Bible versi Bahasa Melayu yang menggunakan KALIMAH ALLAH yang ditemui di Semenanjung, hakikatnya, Ibrahim Ali tidak akan melakukannya sama sekali.

Bukan kerana Ibrahim Ali atau PERKASA dari jenis penakut seperti Anwar Ibrahim yang hanya berani bercakap tetapi tidak pernah berani melakukannya, sebaliknya kerana Ibrahim Ali dan PERKASA amat arif dengan undang-undang serta peraturan di negara ini yang mana Ibrahim Ali sendiri merupakan orang yang terlibat dalam penggubalan akta atau undang-undang.
edar bible

DAP dan PKR melihat PERKASA sebagai entiti UMNO walaupun hakikatnya PERKASA dan UMNO adalah dua entiti yang terpisah dengan Ibrahim Ali sendiri merupakan ahli UMNO yang dipecat dan tidak lagi memohon untuk menjadi ahli UMNO.

Menariknya, dalam kes ini, DAP tidak pula memperhatikan perbuatan dan tindak tanduk mereka sendiri. Apabila umat Islam membantah keras penggunaan KALIMAH ALLAH di dalam Bible versi Bahasa Melayu, DAP telah mengarahkan sebilangan pemimpin PAS untuk mempertahankan tuntutan mereka. Kemarahan umat Islam, segera dilabelkan sebagai RASIS dan KETERLALUAN. Sedangkan tuntutan mereka yang jelas melanggar Perlembagaan Malaysia, tidak pula dianggap sebagai satu perkara subversif, sebaliknya dikatakan sebagai ketelusan dan keterbukaan serta kesamarataan.

Mengambil kesempatan daripada kegelinciran lidah Ibrahim Ali itulah, konco-konco DAP cuba menambahkan api yang sedang marak membakar. DAP melihat peluang mereka untuk melaga-lagakan umat Islam dengan kaum Kristian di negara ini, terbuka luas.

Penyebaran risalah yang mengajak umat Islam membakar Bible, telah dikesan di beberapa tempat di Pulau Pinang. Dan DAP serta konco-konconya segera mengisytiharkan di dalam blog, facebook, portal dan media mereka kononnya itu adalah angkara PERKASA dan UMNO – kaedah tuduhan yang cukup dimahiri oleh DAP.

gambar-bakar-injil-bible-malaysia-bible-burning-in-malaysia

Seandainya benar DAP jujur dalam hubungan antara kaum dan agama di negara ini, sudah tentu Lim Guan Eng tidak akan memulakan semula kontroversi yang telah dibuat oleh IFC pada 2007 lalu sebelum disambut dan dikembangkan oleh beberapa orang pemimpin PAS termasuklah Khalid Samad, Dzulkefly Ahmad, Nik Abdul Aziz Nik Mat, Mat Sabu dan sebilangan yang lain.

Bahkan pada PRN Sarawak April 2011, DAP telah menjadikan isu Bible versi Bahasa Melayu sebagai bahan kempen mereka untuk membuatkan kaum pribumi-Bumiputera Sarawak agar melihat Barisan Nasional sebagai ANTI-CHRIST yang akhirnya menyaksikan DAP berjaya memperolehi 15 Kerusi DUN.
Bible versi Bahasa Melayu yang menggunakan KALIMAH ALLAH tersebut berasal dari Indonesia.

Malaysia membenarkan Bible tersebut digunakan di Sabah dan Sarawak di mana majoriti penduduknya beragama Kristian dan amalan menggunakan Bible berkenaan telah lama dilakukan.

DAP bagaimanapun, mendesak agar Bible versi Bahasa Melayu itu dibenarkan dicetak, diedar dan disebarkan secara meluas di Semenanjung pula. Bahkan apabila Kementerian Dalam Negeri cuba meletakkan nombor siri pada setiap naskhah Bible versi Bahasa Melayu, sepertimana amalan yang dilakukan oleh KDN terhadap setiap naskhah al Quran di Malaysia, DAP merupakan pihak yang paling kuat serta lantang menentang dengan alasan, tindakan KDN itu telah melanggar Perlembagaan Malaysia.



bible melayu bakar

Nampaknya DAP dan Lim Guan Eng yang sedang berhadapan dengan masalah dalaman DAP, cuba bermain api.

Dan kali ini, cubaan mereka begitu mirip dengan cubaan serta desakan menghapuskan hak keistimewaan Melayu-Bumiputera, agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan, Bahasa Melayu sebagai Bahasa Rasmi Persekutuan dan Raja-raja Melayu pada tahun 1969 berulang.

 Cuma kali ini, lebih teruk apabila DAP cuba melaga-lagakan orang Islam dan kaum Kristian secara terbuka dengan melakukan fitnah terhadap mana-mana entiti Melayu-Bumiputera yang menentang mereka!

------------------------------------------------------------

GEMPAR BERAPI! DAP BUAT KERJA PALING TERKUTUK DI PULAU PINANG! MESTI BACA

http://networkedblogs.com/HrmZG

Kenali Virus Jaringan Liberal dan Ciri-cirinya





 KENALI VIRUS JARINGAN LIBERAL DAN CIRI-CIRINYA...

Musuh Islam paling besar dan berbahaya abad ini adalah kelompok Kafir Liberal. Mereka adalah antek iblis nomor satu yang sangat membenci Islam. Sekali-kali jangan menyebut kelompok ini Islam Liberal, sebab Islam tidak berpaham liberal, dan liberal bukanlah Islam. Agar tidak terjangkit virus liberal, maka kenalilah ciri-cirinya.

Liberal adalah jenis kanker pemikiran yang paling berbahaya. Liberal merupakan komplikasi dari berbagai penyakit pemikiran yang disebabkan berbagai virus yang mematikan akal dan nalar serta membunuh iman.

Ada beberapa virus yang selama ini ditebar musuh Islam. Nah agar virus itu tidak terjangkit dan menyebar kemana-mana, maka kenali virus itu.

 # Pertama, RELATIVISME, yaitu virus liberal yang memandang semua kebenaran relative (tidak pasti), sehingga tidak ada kebenaran mutlak, termasuk kebenaran agama. Virus ini menimbulkan penyakit pluralisme yang memandang semua agama sama dan benar. Sehingga tidak boleh suatu umat beragama mengklaim agamanya saja yang paling benar, tapi juga harus mengakui kebenaran agama lain. Penyakit ini disebut juga inklusivisme atau mulkulturaslisme. Ini adalah kanker pemikiran stadium satu.

# Kedua, SKEPSTISISME, yaitu virus liberal yang meragukan kebenaran agama dan menolak universalitas dan komprehensivitas yang mencakup semua sektor kehidupan, sehingga agama hanya mengatur urusan ritual ibadah saja, tidak lebih. Virus ini menimbulkan penyakit sekularisme yang memisahkan urusan agama dari semua urusan negara, baik yang menyangkut politik, ekonomi, sosial, industri maupun teknologi. Ini adalar kanker pemikiran stadium dua.

 # Ketiga, AGNOSTISISME, yaitu virus liberal yang melepaskan diri dari kebenaran agama dan bersikap tidak tahu menahu tentang kebenaran agama, sehingga agama tidak lagi menjadi standar ukur kebenaran. Virus ini menimbulkan penyakit Materialisme yang mengukur segala sesuatu dengan materi, termasuk mengukur kebenaran agama. Ini adalah kanker pemikiran stadium tiga.

 # Keempat, ATHEISME, yaitu virus liberal yang menolak semua kebenaran, khususnya kebenaran agama, dan memandang Tuhan hanya sebagai Faith Identity (Identitas kepercayaan) yang menjadi mitos (takhayul) suatu agama yang harus dirumus ulang berdasarkan Rasionalitas.

Virus ini menimbulkan penyakit Rasionalisme, yaitu segala sesuatu hanya diukur dengan akal semata, sehingga akal dipertuhankan. Ini adalah kanker pemikiran tahap empat.

Seorang liberal adalah orang yang pemikirannya sudah terserang keempat virus. Itulah sebabnya, kaum liberal di seluruh dunia dengan aneka sektenya memiliki karakter pemikiran yang sama, sehingga semua kelompok liberal sepakat dan bersatu dalam aneka kesesatan.

-ISLAMIC UNITED
-

Maulid: Antara Sejarah Dan Amalan


MAULID: ANTARA SEJARAH DAN AMALAN


Para sarjana sejarahwan Islam berbeza pendapat tentang tarikh sebenar kelahiran Nabi s.a.w. Sementara hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh al-Imam Muslim hanya menyebut bahawa baginda lahir pada hari Isnin tanpa menyebut haribulannya. Sesiapa yang membaca karya-karya sejarah Islam yang besar seperti al-Bidayah wa al-Nihayah oleh al-Imam Ibn Kathir (meninggal 774H) akan melihat berbagai pendapat tentang haribulan dan bulan kelahiran baginda s.a.w.

Bagi yang berpendapat baginda lahir pada Bulan Rabi’ul Awwal, mereka berbeza pendapat pula dalam menentukan haribulannya. Ada yang menentukan pada 8 haribulan, ada yang pada 9 haribulan, ada pula pada 12 haribulan seperti yang menjadi anggapan ramai, ada juga pada 17 haribulan dan seumpamanya. Di samping di sana ada pula sarjana Islam yang menyatakan baginda lahir pada Bulan Ramadan dengan hujah-hujah mereka yang tersendiri.

Apa pun yang penting, sejarahwan Timur atau Barat, Utara atau Selatan tidak pernah berbelah pendapat tentang lahirnya seorang insan bernama Muhammad bin ‘Abdillah yang diikrarkan oleh umat Islam sebagai rasul terakhir yang diutuskan Allah. Hal ini berbeza dengan Jesus yang berada dalam gambaran Barat. Sesetengah ahli kajian mereka mempertikaikan tentang kelahiran Jesus itu sendiri.





Pentingnya Maulid


Kelahiran Nabi s.a.w adalah peristiwa yang amat penting kerana ia peristiwa yang memulakan episod baru bagi kehidupan manusia sejagat. Penentuan haribulan atau bulan secara tepat bukanlah faktor utama. Tidak dapat menentukan tarikh lahir yang pasti, bukan bererti seseorang itu tidak wujud. Entah berapa ramai para nabi, tokoh, individu yang gagal dikesan tarikh kelahiran mereka, tetapi mereka wujud dan telah mewarnai sejarah.

Kegagalan sarjana untuk mengetahui hari dan bulan sebenar kelahiran Nabi s.a.w antaranya berpunca daripada tindakan para sahabah Nabi s.a.w yang tidak merayakan tarikh tersebut. Walaupun dalam sejarah Islam, merekalah generasi yang paling mencintai Nabi s.a.w namun mereka tidak membuat perayaan khas hari kelahiran baginda disebabkan kerana mereka tidak melihat baginda melakukan hal yang demikian.

Bahkan Ibn Kathir menceritakan bagaimana Saidina ‘Umar apabila dicadangkan permulaan tahun Islam dikira pada tahun kelahiran Nabi s.a.w, beliau menolaknya. Sebaliknya khalifah agung itu memilih tahun hijrah baginda sebagai permulaan kiraan.

Bukan kelahiran tidak penting, tetapi hijrah adalah permulaan kejayaan dan sejarah perjuangan. Perkara yang paling utama buat seorang rasul ialah baginda diikuti, bukan sekadar dirayakan.

Saban tahun orang Kristian Barat merayakan kelahiran Jesus, namun apakah kehidupan mereka sama seperti yang diajar oleh Jesus?

Gambar: Gambaran kelahiran Jesus dalam kalangan Kristian
Maulid Dan Politik
Hari berganti dan bertukar. Dunia Islam beralun dengan berbagai krisis politik yang akhirnya mencetuskan mazhab. Antaranya Mazhab Syiah yang asalnya merupakan mazhab politik, bertukar menjadi mazhab agama dengan segala macam aliran di dalamnya.

Islam sepatutnya mencorakkan politik telah bertukar menjadi ‘politik mencorakkan Islam’. Lalu kefahaman agama dibina di atas blok-blok politik, bukannya reka fikir politik itu yang diwarnakan oleh Islam. Maka perebutan kuasa berlaku atas agenda politik yang dimasukkan unsur Islam ke dalamnya. Maka berselerakanlah umat Islam akibat agenda politik berbagai aliran.

Di Mesir, Syiah Fatimiyyah pernah menguasai tampok kuasa. Berbagai agenda agama dilaksanakan dalam kerangka pemikiran mazhab politik yang bertukar menjadi agama. Berbagai perayaan agama dibuat dengan tujuan untuk mencapai matlamat politik yang tersendiri.

 Dalam Fatawa al-Azhar diakui bahawa ahli sejarahwan Islam tidak mengetahui sesiapa pun yang memulakan perayaan Maulid Nabi s.a.w melainkan Kerajaan Syi’ah Fatimiyyah di Mesir yang mengadakannya secara besar-besaran. Mereka turut meraikan hari kelahiran tokoh-tokoh Ahlil Bait dan kelahiran Nabi Isa a.s. Kemudian pada tahun 488H dihentikan oleh Khalifah mereka al-Musta’la billah. Kemudian dihidupkan kembali oleh sesetengah kerajaan dan negeri. Demikianlah sejarahnya.

Ya, saya fikir, perasaan bersyukur mengenangkan sejarah kelahiran Nabi s.a.w dengan semangat untuk mengikuti baginda adalah wajar dan wajib. Dalam masa yang sama, kita perlu sedar fakta-fakta yang disebutkan tadi. Jika Bulan Rabi’ul Awwal ini dikatakan bulan kelahiran Nabi s.a.w, maka tidak salah untuk kita berceramah menceritakan sejarah perjuangan dan prinsip-prinsip Islam yang dibawa oleh baginda. Sama ada pada bulan ini atau selain. Sama seperti apabila kita melintas suatu tempat bersejarah, kita mengenang sejarah tersebut. Cuma janganlah kita ini menjadi manusia bermusim yang hanya mengenang rasul dan ajaran baginda pada hari-hari tertentu, tetapi kita seakan sudah tidak mengingati baginda selepas itu.








Di samping itu, hendaklah kita sedar, jika kita mengikuti Nabi s.a.w, maka pastikan kita tidak menokok tambah ajaran baginda apa yang baginda tidak izinkan. Baginda bersabda:
“Sesiapa yang membuat perkara baru dalam urusan kami ini (Islam) apa yang bukan daripadanya maka ia tertolak” (Riwayat Muslim).
Oleh kerana baginda tidak pernah menunjukkan kita ibadah khas sempena kelahiran baginda samada solat khas, atau puasa khas atau bacaan khas, maka kita tidak boleh mengadakannya. Jalan yang patut diikuti dalam masalah ini adalah jalan para sahabah baginda s.a.w. Sabda baginda s.a.w:
“..Sesungguhnya Bani Israil berpecah kepada 72 puak, dan umatku akan berpecah kepada 73 puak. Kesemua mereka dalam neraka kecuali satu puak”. Mereka bertanya: “Apakah puak itu wahai RasululLah?” Jawab baginda: “Apa yang aku dan para sahabahku berada di atasnya”. (Riwayat al-Tirmizi dinilai sahih oleh al-Diya al-Maqdisi).
Sirah Perlu Sahih
Perlu diingat, antara keistimewaan sejarah Nabi s.a.w kerana ia dapat dikenal pasti antara yang tulen dan tokok tambah. Ini berbeza dengan sejarah pengasas-pengasas agama dalam dunia ini yang hampir keseluruhan sejarah mereka dibina atas sangkaan atau perkhabaran yang tidak pasti. Ilmu hadis yang menapis sanad dan matan telah memelihara fakta sejarah nabi kita Muhammad s.a.w. 

 Hanya sejarah yang pasti sahaja yang menjadi ikutan kita, bukan yang direka. Kata al-Sayyid Sulaiman al-Nadwi:
“Sesungguhnya sirah yang berhak diikuti oleh manusia sebagai contoh yang baik dan teladan yang tinggi disyaratkan terlebih dahulu mestilah bersifat tarikhiyyah (sejarah). Adapun sirah yang tertegak diatas dongengan dan cerita-cerita khurafat yang tidak disokong oleh riwayat-riwayat yang dipercayai kesahihannya, adalah menjadi tabiat insan tidak akan terpengaruh dengan apa yag diceritakan kepadanya tentang sirah peribadi yang direka sedangkan sejarah tidak pernah mengenalinya” (Sulaiman al-Nadwi, al-Risalah al-Muhammadiyyah, m.s. 41, Saudi: al-Dar al-Sa`udiyyah).

Buku Maulid al-Barzanji yang banyak dibaca dalam masyarakat kita ketika majlis kenduri-kendara atau selainnya mempunyai sumbangan yang tersendiri. Banyak sirah yang sahih dicatatkan oleh penulis karya tersebut iaitu Ja’far bin Hasan bin `Abd al-Karim al-Barzanji (meninggal 1187H). Namun satu hakikat yang boleh dinafikan dari segi ilmu hadis bahawa terdapat fakta-fakta yang tidak sahih dalam buku al-Barzanji tersebut

. Antaranya, beliau menyebut: “Telah hadirlah pada malam kelahiran baginda (Nabi s.a.w.) Asiah (isteri Fir`aun yang beriman) dan Maryam (ibu Nabi Isa a.s.) dalam kumpulan wanita dari syurga)”.  

Tiada satu riwayat yang sahih daripada Nabi s.a.w yang mengakui peristiwa seperti ini. Sehingga seorang pengkaji sejarah Muhammad Muhammad Hasan Syurrab menyebut:
“Wajib kita berhati-hati ketika memetik dari buku-buku sirah terutamanya buku-buku sirah yang terkemudian. Para rawinya (periwayat) banyak menokok tambah cerita dan sirah Rasulullah. Mereka mengaitkan kepada baginda mu’jizat dan perkara-perkara luar biasa sejak kelahiran sehingga kepada kewafatan baginda dengan perkara yang tidak ada sanad yang boleh dipegang. Seakan-akan para rawi ini melihat tujuan penambahan perkara-perkara luar biasa ini untuk memberikan kepada Rasul a.s. mu’jizat-mu’jizat yang tidak ada pada para nabi sebelum baginda (Muhammad Muhammad Hasan Syurrab, Fi Usul Tarikh al-`Arab al-Islami, m.s. 84, Damsyik, Dar al-Qalam).
Kita semua bersyukur dan bergembira dengan kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. Namun kita wajib pastikan cara kita ikut dan faham mengenai baginda bertepatan dengan ajaran Islam yang sebenar. Saban tahun banyak pihak yang meraikan maulid, apakah umat Islam bertambah dekat dengan baginda?

~ January 24, 2013
Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin
(sertai facebook DrMAZA.com dan twitter realDrMAZA)

  http://drmaza.com/home/?p=2289

MAULID NABI : SATU PENCERAHAN DISISI SUNNAH NABI MUHAMMAD SALLALLAHU`ALAIHIWASALLAM


Oleh : Abu Ayyub Muhammad Fashan b. Ahmad Ziadi

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله، نحمده ونستعينه، ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا، ومن سيئات أعمالنا، من يهده اللهُ فلا مُضِلَّ له، ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمدا عبده ورسوله، أما بعد:

Antara yang menjadi kebiasaan kaum muslimin hari ini, terutamanya di nusantara apabila tiba tanggal 12 Rabiul Awal mereka mengadakan maulidul Rasul sebagai hari memperingati junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahu `Alaihi Wa Sallam. Pelbagai aturcara, program, majlis diatur di masjid-masjid, surau, dan tidak terlepas juga badan-badan kerajaan dan sebagainya. Hal ini telah menjadi tradisi dan amalan turun-temurun masyarakat Melayu Islam di Malaysia dan beberapa negara lain.

Pelbagai aturcara seperti majlis sambutan, marhaban dan berzanji, nasyid, upacara perarakan, poster, sepanduk dan sebagainya diadakan. Kalau ditanya kepada mereka yang menganjurkan program seperti itu, “Mengapa menyambut maulid Nabi?” Jelas mereka menjawab kerana hari ini hari lahir Nabi Sallallahu `Alaihi Wa Sallam  kita kena sambut untuk memperingati Nabi shallallahu `alaihi wa sallam dan itulah tanda kita menyayangi dan mencintai Nabi Muhammad Sallallahu `Alaihi Wa Sallam.

Tanda Cinta Itu Ikut

Persoalan yang hendak dibangkitkan disini adakah cinta Nabi itu bermusim?,adakah hanya menyambut dan memperingati hari kelahiran Nabi itu dianggap sudah cukup melambangkan kecintaan kita terhadap Nabi Sallallahu `Alaihi Wa Sallam?. Persoalan ini jika tak dapat dijawab oleh kita bermakna kita selama ini tidak memahami konsep akidah yang dibawa oleh Nabi Sallallahu `Alaihi Wa Sallam ataupun kita ini buta terhadap perjuangan Nabi Sallallahu `Alaihi Wa Sallam.

Maksud firman Allah subhanahu wata’ala:

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ

“Katakanlah (wahai Muhammad) “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutlah aku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani” (Ali Imran 3:31)

Berkata Imam Ibn Kathir di dalam tafsirnya:

“Ayat ini menjadi pemutus kepada sesiapa sahaja yang mendakwa mencintai Allah, sedangkan dia tidak berada(mengikuti) syariat Nabi Sallallahu `Alaihi Wa Sallam maka sesungguhnya dia melakukan pendustaan terhadap dakwaannya sehinggalah dia mengikuti syariat yang dibawa oleh Nabi Sallallahu `Alaihi Wa Sallam dalam semua aspek sama ada perkataan dan perbuatannya” (Tafsir al-Quran al-`Azhim, Ibn Kathir :2/32)

Cinta Nabi bukanlah perkara yang boleh diangan-angankan tanpa disertai dengan pembuktian. Setiap perkara yang diakui oleh lisan perlu disertai dengan pengakuan hati, amalan perbuatan dan tingkah laku. Allah menyebutkan di dalam firmanNya di atas jika kita mencintai-Nya dan RasulNya maka perlulah mengikut apa yang dibawa oleh RasulNya.

Allah berfirman:

وَمَا آَتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

“Dan apa yang dibawa oleh Rasul kepada kamu maka hendaklah kamu ambil akan dia,dan apa yang ditegah kepada kamu daripadanya maka hendaklah kamu tinggalkan. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah sangat keras hukuman-Nya.” (Al Hasyr 59:7)

Banyak lagi ayat-ayat al-Quran yang menjelaskan perkara ini. Cukup penulis bawakan dua ayat di atas untuk kita renungi bersama.

Dari Mana Asal Usul Maulid Dan Siapa Yang Mula-mula Mengadakannya?

Menurut Muhammad al-Sayim maulid-maulid ialah perkumpulan yang diadakan untuk memuliakan orang-orang terdahulu dari kalangan nabi-nabi dan wali-wali. Asalnya ialah diperingati masa kelahiran seseorang nabi ataupun wali, sebagaimana diadakan untuk Sayid Ahmad al-Badwi dan dikatakan orang yang mula-mula mengadakannya di Kaherah (Mesir) pada era kerajaan (Syiah) Fatimiyyun dalam kurun ke-4. Para khalifah ketika itu dan para ulamanya mengadakan sambutan maulid seperti maulid Nabi, maulid Ali radiyallahu anhu, maulid Fatimah radiyallahu anha, maulid al-Hasan radiyallahu anhu,dan al Husin radiyallahu anhu serta maulid pemerintah-pemerintah. (Sumber: Muhammad al Sayim, Rumah yang disukai oleh Malaikat. Bab rumah-rumah yang menolak segala bid`ah. Terjemahan Syed Zain b.Husin al-Habsyi. Terbitan pustaka Azhar.hlm 172)

Justeru upacara sambutan maulid yang diadakan di masjid dengan mengadakan upacara zikir-zikir yang tidak warid dari Nabi Sallallahu `Alaihi Wa Sallam berzanji dan marhaban selain tidak pernah diamalkan oleh para sahabat dan para salaf al soleh sedangkan amalan para sahabat lebih dekat dengan Nabi Sallallahu `Alaihi Wa Sallam dan mereka diakui oleh Allah dan rasulNya.

Sebahagian kita baik alim ulama dan penuntut ilmu dengan mudah berpendapat dalam masalah agama hanya menggunakan akalnya sedangkan kita dilarang untuk mendahului pendapat kita melebihi Allah dan rasul seperti firmanNya:


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mendahului Allah dan Rasul-Nya dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Al-Hujuraat 49:1)

Islam bukan berdiri di atas pemikiran kita semata-mata, malah Islam adalah agama wahyu. Justeru segala perkara yang hendak disandarkan kepada Islam sama ada baik atau tidak perkara itu ianya tidak boleh dinilai dengan akal dan selera kita semata-mata. Kerana itulah `Ali radiallahu`ahu ketika berkomentar tentang permasalahan menyapu khuf berkata:

لَوْ كَانَ الدِّينُ بِالرَّأْيِ لَكَانَ أَسْفَلُ الْخُفِّ أَوْلَى بِالْمَسْحِ مِنْ أَعْلَاهُ

“Kalaulah agama ini berdasarkan akal(pendapat) semata-mata tentulah bahagian bawah khuf(sepatu)lebih patut disapu daripada bahagian atasnya” (HR Abu Daud no:140 ,Shahih)

Walaupun ramai manusia menyatakan amalan tersebut baik dan bermanfaat tetapi cukuplah dengan kenyataan Imam Malik rahimahullah:

من ابتدع في الإسلام بدعة يراها حسنة فقد زعم أن محمدا صلى الله عليه وسلم خان الرسالة، لأن الله يقول: (اليَومَ أكْمَلْتُ لَكُم دِينَكُمْ) فما لم يكن يومئذ دينا فلا يكون اليوم دينا.

“Sesiapa yang membuat bid‘ah dalam Islam dan menganggapnya baik maka dia telah mendakwa Muhammad Sallallahu `Alaihi Wa Sallam mengkhianati risalah. Ini kerana Allah telah berfirman: “Pada hari ini aku telah sempurnakan agama kamu”. Apa yang pada hari tersebut tidak menjadi agama, maka dia tidak menjadi agama pada hari ini.” (al-Syatibi, al-I’tishom, m.s. 35.)


Adakah para sahabat tidak cintakan Nabi? Umum mengetahui Abu Bakar, Umar dan para sahabat radiallahua`nhum sanggup berkorban sehingga mereka melebihkan diri Rasulullah ke atas kepentingan mereka. Kalaulah sambutan maulid ini baik dan terpuji tentulah Nabi menyuruh agar para sahabat menyambutnya, dan tentulah para sahabat akan menyambutnya, namun jelas tidak ada langsung di kalangan para sahabat, tabi`in, tabiut tabi`in dan ulama-ulama muktabar yang mengadakan maulid ini kecuali ulama-ulama terkemudian yang meninggalkan petunjuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan para sahabat serta para salaf al soleh.

Pada dasarnya tidak pernah kita menemui dalil-dalil yang sahih menyatakan amalan maulid ini dilakukan oleh para sahabat dan salaf al-Soleh. Abu Bakar, Umar, Utsman, Ali dan para sahabat lain radiallahu`anhum adalah generasi yang paling mencitai Nabi Sallallahu `Alaihi Wa Sallam namun tidak ada satu pun riwayat hadith yang menyatakan bahawa mereka golongan sahabat, tabi`in dan tabi` tabi`in yang menyambut Maulid Nabi dengan upacara tertentu sedangkan merekalah yang lebih alim, wara` dan paling benar akidah, amalan dan kefahaman berbanding kita.

 Kata ulama salaf:


لو كان خيرا لسبقونه

“Kalaulah perkara itu merupakan kebaikan tentulah mereka(para sahabat) yang akan mendahului(dalam mempraktikkannya)”

Mereka para Salaf as-Soleh adalah generasi yang diakui dan dijamin oleh Allah dan Rasul sepertimana sabda Nabi Sallallahu `Alaihi Wa Sallam:

خَيْرُ النَّاسِ قَرْنِي ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ

“Sebaik-baik manusia ialah yang berada di kurunku (sahabat), kemudian yang mengikuti mereka (Tabi`in) kemudian yang mengikuti mereka (tabi` tabi`in)” (HR Bukhari no:2458, Muslim no:4601)

Mereka para salaf adalah golongan yang lebih selamat pendapat dan pegangan mereka daripada sesiapa sahaja ulama yang menyelisihi atau menyalahi pendapat dan kefahaman mereka, Firman Allah ta`ala:

وَيَرَى الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ هُوَ الْحَقَّ وَيَهْدِي إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ

“Dan orang-orang yang diberi ilmu berpendapat bahwa wahyu yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu itulah yang benar dan menunjuki (manusia) kepada jalan Tuhan Yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji”. (Saba` 34:6)

Berkata al-Imam Qatadah b. Da`aamah rahimahullah (w.177): Mereka adalah sahabat Nabi sallallahu`alaihiwasallam (Lihat : Al-Thobari, Abu Ja`afar Muhammad b.Jarir (w.310H),al-Jaami` al-Bayaan fi takwiil al-Quran.Jilid 20: ms :352)

Malah jika kita teliti susur galur mereka yang mengadakan maulid ialah orang-orang nasrani (kristian) mereka merayakan hari natal atau krismas yang [mereka pilih sebagai] bertepatan dengan hari kelahiran Nabi Isa `alaihisalam yang mereka anggap sebagai anak tuhan[asalmya hari itu adalah sebenarnya son-god].

 Bagi kita umat Muhammad Sallallahu `Alaihi Wa Sallam jelas sekali amarannya terhadap umatnya di dalam hadith yang bermaksud:


لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَشَبَّهَ بِغَيْرِنَا لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ وَلَا بِالنَّصَارَى

“Tidak termasuk golongan kami orang yang meniru selain kami, janganlah kamu meniru orang Yahudi dan orang Nasrani” (H.R Tirmidzi 2619,dihasankan oleh al-Albani Silsilah al-Shohihah)

Rasulullah Sallallahu `Alaihi Wa Sallam juga bersabda:

لَا تُطْرُونِي كَمَا أَطْرَتْ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُهُ فَقُولُوا عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُ

“Jangan kamu melampau-lampau memuji terhadap ku sepertimana melampaunya Nasrani terhadap ibn Maryam (Isa a.s) tetapi katakanlah: Muhammad adalah hamba Allah dan rasulNya” (HR Bukhari no:3189)

Malah perbuatan menyambut hari kelahiran atau birthday juga tidak ada asal usulnya dari Islam. Ia hanyalah kebiasaan orang barat yang hari ini kita juga mengikuti jalan mereka. 

Malah perbuatan ini menyalahi petunjuk nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam adalah bercanggah dengan firman Allah subhanahu wata’ala.

“Dan apa yang dibawa oleh Rasul kepada kamu maka hendaklah kamu ambil akan dia, dan apa yang ditegah kepada kamu daripadanya maka hendaklah kamu tinggalkan” (Al Hasyr 59:7)

Kita disuruh oleh Allah agar mengikuti apa yang dibawa dan ditunjuk oleh Nabi Sallallahu `Alaihi Wa Sallam dalam seluruh kehidupan kita bukan hanya mengingati Nabi Sallallahu `Alaihi Wa Sallam pada waktu-waktu tertentu dan di majlis-majlis tertentu.  

Penulis bukan berniat untuk mengkritik semua majlis sambutan maulid yang diadakan. Ada juga sesetengah pihak yang mengadakan majlis maulid dengan mengadakan ceramah berkaitan peribadi Nabi dan perjuangan baginda Sallallahu `Alaihi Wa Sallam  bagi penulis itu adalah termasuk dalam majlis ilmu ataupun tazkirah yang memang dituntut oleh Allah dan rasul agar memperingatkan mereka yang lupa. 

 Namun jika majlis yang hanya diadakan dengan berkumpul dan membacakan marhaban, selawat, zikir-zikir dan perarakan itu adalah bertentangan dengan petunjuk al-Quran dan sunnah Nabi Sallallahu `Alaihi Wa Sallam  Dan berbalik kepada petunjuk NabiSallallahu `Alaihi Wa Sallam dan para sahabat dan para salaf al-Soleh maka lebih baik kita tidak mengkhususkan hari-hari tertentu untuk memperingati nabi bahkan Allah dan rasul perlu diingati dan dilaksankan perintah dan larangan mereka pada setiap waktu dan setiap masa.



Kita perlu mengetahui setiap perkara yang hendak disandarkan pada agama perlu mempunyai dalil daripada al-Quran dan as-Sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam dan para sahabat radiallahu`anhum. Setiap perkara yang di adakan tanpa ada penetapan di dalam nas al-Quran dan sunnah Rasulullah maka ia ditolak oleh Allah.

Sepertimana sabda Rasulullah Sallallahu `Alaihi Wa Sallam:

مَنْ أَحْدَثَ فِي أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ فِيهِ فَهُوَ رَدٌّ

“Barangsiapa membuat perkara baru dalam urusan agama kami ini (Allah dan Rasul) apa yang bukan daripadanya maka ianya tertolak” (HR Bukhari no:2499, Muslim:3242)

Maka dijelaskan di sini amalan Maulid adalah perkara baru yang diada-adakan. Maka menjadi tanggungjawab kita sebagai pencinta Allah dan rasulNya untuk meninggalkan perkara yang dilarang oleh kedua-duanya. Dan janganlah kita mengkhususkan hanya hari-hari tertentu untuk memperingati Nabi bahkan perlu kita mencintainya dengan mencintai dan berusaha mempelajari, memahami, mempraktikkan dan menghidupkan sunnah-sunnahnya yang ditinggalkan daripada perkara-perkara kecil hinggalah kepada sebesar-besarnya.

Justeru, marilah kita kembali kepada memahami Islam sepertimana yang diajarkan oleh Rasulullah Sallallahu `Alaihi Wa Sallam kepada para sahabatnya dan para salaf al-Soleh dan para ulama yang mengikuti manhaj dan kefahaman mereka janganlah kita mengikut kefahaman kita semata-mata yang tidak dijamin oleh Allah akan keselamatannya.

Sepatutnya kita menyerahkan urusan ini kepada Allah dan rasulNya dengan penuh penyerahan seperti firman Allah jalla wa`ala:

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

“Maka demi Tuhanmu, mereka (pada hakikatnya) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim dalam perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasa keberatan dalam hati mereka terhadap keputusan yang kamu berikan, dan mereka menerima dengan sepenuhnya”.(Al-Nisa` 4:65)

Berkata al-Imam Ibn Syihab al-Zuhri rahimahullah (w 124H):

مِنْ اللَّهِ الرِّسَالَةُ وَعَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْبَلَاغُ وَعَلَيْنَا التَّسْلِيمُ

“Dari Allah adalah perutusan, dan tanggungjawab Rasul Sallallahu `Alaihi Wa Sallam sallam menyampaikan, dan tanggungjawab kita adalah penerimaan.” (Athar ini diriwayatkan oleh al-Bukhari secara mu`allaq dengan lafaz yang jazam. Shahih al-Bukhari 23/59)

Sekali lagi walaupun majoriti manusia melakukan amalan tersebut, penulis menjawab agama bukan berdasarkan majoriti manusia, banyak atau tidak orang melakukannya bukan menjadi kayu ukuran, agama adalah berdasarkan nas dan dalil. Walaupun ramai dikalangan cerdik pandai, alim ulama`, golongan ustaz yang menyatakan amalan menyambut maulid adalah baik dan bermanfaat penulis tetap bertegas menyatakan perarakan, acara berzanji, marhaban adalah perkara bid`ah yang dilarang oleh agama berdasarkan nas-nas di atas.

Berkata al-Imam al-`Auza`i rahimahullah (w.157H):

عليك بآثار من سلف، وإن رفضك الناس، وإياك وآراء الرجال، وإن زخرفوه لك بالقول

“Hendaklah engkau berpegang dengan athar Salaf as-Soleh (para sahabat dan pengikut mereka) meskipun orang-orang menolaknya dan jauhkanlah dirimu dari pendapat orang walaupun ia hiasi pendapatnya dengan perkataan yang indah” (Al-Zahabi, Siyar al-`Alam an-Nubala` jilid 7:120)

Segala kelemahan adalah kekurangan diri,

Yang Mengharap keredhaan Allah
Abu Ayyub Muhammad Fashan b.Ahmad Ziadi
11 Mac 2009/14 Rabi`ul Awwal 1430H
11:38 a.m
APIUM Nilam Puri
(Penulis artikel ini merupakan Mahasiswa Universiti ISLAM Madinah)

Artikel dipetik dari laman : http://www.1aqidah.net
Blog penulis : http://ibnabiashim89.blogspot.com/

Komen Pena Minang : Agama ni dah sempurna. Buat apa kita nak tambah-tambah? Apa kita lebih faham kaedah beragama dari Nabi Muhammad Sallallahu `Alaihi Wa Sallam? Tinggalkan amalan yang tak pernah dibuat oleh Nabi. Amalkan sunnah yang berlambak-lambak kita tak buat tu.
credeit to : Tuesday, 8 January 2013