IBN HIBBAN DAN HADIS-HADIS SIFAT
Setelah
Al-Sahihayn dan Sunan Al-Tirmidzi, kitab hadis kesukaan saya adalah
kitab Sahih yang ditulis oleh Imam Abu Hatim Muhammad Ibn Hibban
Al-Busti (w.354H).[1]
Beliau menggunakan pendekatan lintas disiplin yang sangat saya kagumi
setiap kali berusaha memahami kandungan hadis-hadis Nabi Saw. Setiap
perintah ataupun larangan, bahkan khabar (berita) dan lain-lain,
dimaknai dengan sangat teliti dan selari dengan kaidah-kaidah yang
diterima oleh para fuqaha. Saya sangat berharap para pengkaji hadis
mengambil pendekatan ini setiap kali mencuba untuk memahami pesan
Rasulullah Saw yang terakam dalam hadis agar terhindar dari sembarang
kekeliruan.
Apabila
terlibat dalam projek takhrij sekaligus analisis Sahih Ibn Hibban di
bawah bimbingan Syeikh Riyad Al-Khiraqi di Damsyik, saya baru tersadar
kekayaan ilmu yang terdapat di dalam kitab ini. Kita dapat menemukan di
dalamnya berbagai aspek ilmu-ilmu keislaman seperti fiqh, usul, akidah,
bahasa Arab, balaghah, dan tentu sahaja ilmu hadis dengan pelbagai
cabangnya. Kitab
ini ibarat samudera luas yang mengandungi pelbagai mutiara yang belum
tersentuh tangan-tangan manusia. Berbagai aspek kajian yang pernah
dilakukan ke atas kitab ini masih terlalu sedikit berbanding ilmu-ilmu
yang terdapat di dalamnya.
A. Hadis-Hadis Sifat
Dalam
tulisan kali ini, saya mencuba untuk berkongsi bacaan saya berkenaan
dengan sikap Ibn Hibban terhadap hadis-hadis sifat. Hadis-hadis sifat
yang saya maksudkan adalah pelbagai riwayat yang berasal dari Nabi Saw
yang menyebut zat dan sifat-sifat Allah Swt. Dalam kajian Ilmu Kalam,
riwayat-riwayat ini melahirkan dua pendekatan para ulama dalam
menyikapinya, iaitu tafwid (popular di kalangan ulama generasi salaf)
dan takwil (popular di kalangan khalaf). Belakangan ini hadis-hadis
tersebut kembali hangat diperbincangkan dalam pelbagai kesempatan dengan
pendekatan dan sentuhan yang berbeza-beza.
Saya
mengamati bahawa sikap Imam Ibn Hibban dalam hal ini sangat berlainan
dengan sikap gurunya, Imam Muhammad bin Ishaq Ibn Khuzaimah (w.311H).
Sementara Ibn Khuzaimah cenderung “menetapkan (ithbat)” hadis-hadis itu sesuai dengan zahirnya tanpa takwil,[2]
Ibn Hibban sangat aktif menafsirkan setiap kata yang mengandungi kesan
tasybih dalam hadis-hadis tersebut berpandukan kaidah bahasa Arab yang
sangat relevan.
Ibn
Hibban berpendapat bahawa kata-kata seperti ini mesti dipahami sesuai
dengan konteks dan tradisi berbahasa yang hidup di masyarakat Arabia
kala itu. Bahasa Arab terkenal sangat kaya dengan pelbagai gaya bahasa
(uslub), salah satunya penggunaan tamthil (perumpamaan) dan
tasybih (penyerupaan), dalam praktik perbincangan mereka. Tamthil dan
tasybih ini dikenal kemudian dalam perkembangan Ilmu Balaghah dengan
sebutan: majaz. Setiap pembaca hadis harus sadar akan adanya aspek majaz
ini apabila membaca hadis-hadis Nabi Saw, dan segera menghindari
penafsiran hakikat bagi kata-kata majazi.
B. Majaz dalam Hadis
Ibn
Hibban, bersama jumhur ulama, berpendapat bahawa hadis mengandungi
majaz sebagaimana Al-Qur’an dan teks-teks berbahasa Arab lainnya. Sebab
majaz adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari tradisi berkomunikasi
yang dilakukan bangsa Arab.[3] Ibn Hibban bahkan membuat tarjamah
(tajuk hadis) seperti ini: “Menyebutkan hadis yang menunjukkan bahawa
lafaz-lafaz ini yang berasal daripada kategori ini menggunakan
lafaz-lafaz tamthil dan tasybih sesuai dengan tradisi masyarakat (Arab) tanpa menghukumkan dengan zahirnya.”
teruskan bacan di Sini :
http://umarmnoor.blogspot.com/2011/05/ibn-hibban-dan-hadis-hadis-sifat.html
http://umarmnoor.blogspot.com/2011/05/ibn-hibban-dan-hadis-hadis-sifat.html
No comments:
Post a Comment