Friday, November 30, 2012

Fatwa al-Syeikh 'Abd al-'Aziz bin Baz rahimahullah berkenaan jihad Penduduk Palestin



:: Fatwa al-Syeikh 'Abd al-'Aziz bin Baz rahimahullah berkenaan jihad Penduduk Palestin ::

al-Syeikh 'Abd al-'Aziz bin Baz rahimahullah telah ditanya:

"Apakah pandangan menurut syari'at Islam berhubung jihad penduduk Palestin sekarang ini? Adakah ianya dikira sebagai jihad pada jalan Allah atau ianya jihad untuk tanah air dan kebebasan (semata-mata)? Adakah boleh dianggap jihad untuk membebaskan
tanah air sebagai jihad pada jalan Allah?"

Jawab al-Syeikh:
"...............dan sesungguhnya jihad mereka (penduduk Palestin) adalah (jihad) Islam, kerana mereka adalah orang-orang yang dizalimi oleh golongan Yahudi, juga kerana WAJIB bagi mereka untuk mempertahankan agama, diri, ahli keluarga dan anak-anak mereka, serta mengeluarkan musuh-musuh mereka (Yahudi) daripada bumi mereka (Palestin) dengan segala kekuatan yang mereka mampu."

al-Syeikh menambah lagi dalam fatwa beliau:
"...maka WAJIB kepada negara-negara Islam yang lain dan juga kepada umat Islam yang lain untuk menyokong mereka."

al-Syeikh turut menyebutkan lagi:
"...dan kerana mereka adalah orang-orang yang dizalimi, maka WAJIB kepada saudara-saudara mereka yang beragama Islam untuk membantu mereka melawan orang yang telah menzalimi mereka...."

[Lihat: Majmu' Fatawa wa Maqalat Mutanawwi'ah al-'Allamah 'Abd al-'Aziz bin 'Abd Allah bin Baz rahimahullah, jld 18 m/s 416-418. Cetakan pertama tahun 2004 Masihi. Dar al-Qasim, Riyadh]

p/s: bagi yang boleh baca bahasa Arab, boleh baca di dalam buku yang sama dan jilid yang sama pada bab bertajuk "Seruan dan Peringatan Daripada al-Syeikh 'Abd al-'Aziz bin Baz Supaya Membantu Para Mujahidin Di Palestin", mengalir air mata takkala membacanya...
 

Sah lah agama ini(Syiah )- sebenarnya agama ibn saba' (pengasas imamah ilahiah)



Golongan Syiah menggunakan dalil-dalil Al-Quran dan Hadis bagi membuktikan Syiah hari ini adalah Syiah Nabi iaitu pengikut keturunan Nabi menerusi benih Ali yang mendokong imamah ilahiah daripada nabi untuk Ali.
 Hakikatnya Syiah tidak pernah bergerak menerusi aktiviti politik para imam mereka. Ali dan Hasan tidak pernah mendakwa menjadi khalifah menerusi wasiat imamah dari nabi. Hasan tidak pernah mengatakan Husain yang patut menggantikan beliau selepasnya kerana nass bahkan menyerahkan jawatan khalifah dan imam kepada Muawiyah. 
Ali bin al-Husayn, al-Baqir, al-Sadiq bebas mengajar ilmu kepada masyarakat semasa era Umayyah dan awal Abbasiyyah, termasuk juga Ibn al-Hanafiyyah tidak pernah mendapat mandat wasiat dan menjauhkan diri daripada aktiviti politik.
 Ibn Hanafiyyah menjauhkan diri aktiviti politik gerakan Kaysaniyah bahkan membaiah Abd. malik bin Marwan menyebabkan golongan Karabiyyah menuduh beliau berdosa dan menerima hukuman di Bukit Radwa, bakal menjadi mahdi untuk mereka. 
Demikian sikap Musa al-Kazim, Ali al-Ridha sanggup menjadi putera mahkota kepada al-Ma'mun tindakan yang membatalkan wasiat imamah ilahiah Syiah itu sendiri.
 Al-Jawwad, Askari menjadi imam ketika kecil (syarat mukjizat x lepas) terpaksa bersaing dengan saudara2nya untuk menjadi Imam, tapi tidak melibatkan diri dalam politik dan aktiviti pemberontakan. 
Sejarah menyaksikan golongan keturunan Husayn hanya Zayd bin Ali memberontak dan beliau bersikap moderat tidak meyakini wasiat imamah dari bapa dan datuknya.
 Tokoh2 lain daripada Ahli Bayt seperti cucu Jafar bin Abi Talib, Nafs Zakiyyah dari pada keturunan Hasan tidak bertaqiyyah bahkan secara terbuka memberontak terhadap khilafah Abbasiyyah. 
Tindakan mereka simbol keberanian Ahli Bayt terhadap kerajaan bagi Syiah, tetapi semuanya berani berjihad tidak seperti al-Baqir dan lain2.
 Teori Imamah Wasiah menjadi kudung dan mandul selepas Imam Mahdi (Dajjal) ghaib kali kedua 329H. Jika tidak kerana sumbangan Bani Buwayh dan tokoh2 ghulat Syiah di Kufah dan Parsi - saki baki Sabaiyyah yang bertukar kulit dari Kaysaniyyah kepada ghulat2 yang lain yang bukan dikalangan Ahli Bayt dan golongan mawali bekerja keras mengarang buku2, tindakan Buwayh paksa orang ramai katok kepala masa khalifah al-Muizz, 
Jika tidak kerana peranan Buwayh kahwinkan Syiah dengan geng2 Muktazilah - asal usul group usuli Syiah, maka Syiah sudah kojoi lama dah.  
Maka sahlah syiah ini buatan kerja2 ghulat yang mendakwa diri mereka sebbagai pengiku Ahli Bayt maka tidak pernah muncul Syiah yang mereka namakah diri mereka dengan nama tersebut. 
Apa Buktinya - cubalah cek nama2 perawi yang mendakwa imam kata ada taqiyyah, kebencian mendalam kepada tiga khalifah, mushaf fatimah, mukjizat, mahdi, mut'ah, bada'.. mereka itu semualah yang merekacipta ajaran palsu itu... sah lah agama ini sebenarnya agama ibn saba' (pengasas imamah ilahiah) dan keturunan anak muridnya di Kufah yang tersebar ke merata tempat khususnya di Parsi.
 *akan menyusul kajian historiografi terhadap aliran Syiah... Insya Allah bakal diakademik kan.
~Dalang-Dalang Peperangan

DOA SEORANG IBU


 
DOA SEORANG IBU

...Seorang anak kecil sedang asyik bermain-main tanah. Sementara ibu sedang menyiapkan jamuan makan yang diadakan ayah. Belum lagi datang para tamu menyantap makanan, tiba-tiba kedua tangan anak kecil yang mungil itu menggenggam debu. Ia masuk ke dalam rumah dan menaburkan debu itu diatas makanan yang tersaji.Tatkala sang ibu masuk dan melihatnya, beliau marah dan berkata, “idzhab ja’alakallahu imaaman lilharamain,” Pergi kamu…! Biar kamu jadi imam di Haramain…!”

Dan SubhanAllah, kini anak itu telah dewasa dan telah menjadi imam di masjidil Haram…!!Tahukah kalian, siapa anak kecil yang di doakan ibunya saat marah itu…??

Beliau adalah Syeikh Abdurrahman as-Sudais, Imam Masjidil Haram yang nada tartilnya menjadi favorit kebanyakan kaum muslimin di seluruh dunia.

****

Ini adalah teladan bagi para ibu , calon ibu, ataupun orang tua hendaklah selalu mendoakan kebaikan untuk anak-anaknya. Bahkan meskipun ia dalam kondisi yang marah. Karena salah satu doa yang tak terhalang adalah doa orang tua untuk anak-anaknya. Sekaligus menjadi peringatan bagi kita agar menjaga lisan dan tidak mendoakan keburukan bagi anak-anaknya. Meski dalam kondisi marah sekalipun.

Daripada: Abu Muhammad Al Badr
 

Thursday, November 29, 2012

Subhanallah, inilah rahsia jantung manusia

 

 

 

Subhanallah, inilah rahsia jantung manusia

 

 

Jantung, organ manusia yang paling sibuk di dunia. Sebuah beg berdenyut yang tidak pernah berhenti bekerja sekalipun manusia tertidur. Mesin manakah yang lebih canggih daripada jantung manusia itu?
Rahsia kerja jantung ini sekali lagi menunjukkan betapa sempurna dan lengkapnya daya seni Allah dalam penciptaan-Nya. “(Yang memiliki sifat-sifat seperti itu) ialah Allah Tuhan kamu. Tidak ada Tuhan selain Dia. Pencipta segala sesuatu, maka sembahlah Dia. Dan Dia adalah Pemelihara segala sesuatu, “[QS. Al-An'am: 102]
Rata-rata sepanjang hidupnya, jantung manusia berdetak 3 bilion kali tanpa henti. Jantung tetap bekerja dengan menurunkan denyutan 10 – 30 denyutan / minit ketika tidur. Hal ini menghasilkan penurunan tekanan darah, yang berlaku dalam tidur nyenyak. Jika saja jantung berhenti berdenyut, maka akan berakhirlah hidup kita.

Jantung berdenyut dengan kadar yang berbeza-beza, bergantung pada aktiviti. Ketika sedang aktif, otot-otot memerlukan tenaga dan oksigen yang lebih banyak, maka jantung berdenyut lebih cepat, + 120 kali / minit. Ketika sedang berisitirahat, jantung kembali melambat dan berdenyut 60-80 kali / minit.

Jantung adalah kantung berdenyut dan diperbuat daripada otot yang sangat kuat. Otot ini disebut otot jantung (miokardia) yang tidak pernah lelah mengecut sekali atau lebih dalam setiap saat. Saat berada dalam tahap perkembangan embrio, manusia sebenarnya memiliki dua jantung. Namun seiring perkembangan embrio, dua pusat ini akhirnya menyatu menjadi satu dengan empat buah bilik. Ini menunjukkan walaupun tubuh manusia mempunyai dua paru-paru namun manusia hanya perlu satu jantung yang bertugas tanpa henti mengepam darah ke seluruh tubuh.


Berat jantung kurang lebih 312 gram mampu berdenyut sekitar 60-80 kali / minit dan berdenyut selama setahun sekitar 40 juta kali denyutan. Apabila digunakan sebagai alat penggerak, jantung mampu mengangkat beban yang berukuran 2 kati (1 kati = 448,28 gr) setinggi kaki dengan kerja kerasnya dalam satu denyutan. Kadar darah yang didorong oleh jantung orang dewasa yang sihat ketika berfungsi dengan kuat mencapai sekitar 20 liter / minit.

Sementara perjalanan darah melalui jantung memerlukan masa 1.5 saat, sedangkan dari jantung ke paru-paru kemudian kembali ke jantung lagi (peredaran darah kecil) memerlukan masa 6 saat. Jantung mengeluarkan 8000 liter darah / hari, termasuk jumlah darah yang beredar memanjang + 150 km melalui setiap rangkaian tubuh, dan memindahkan darah yang terdapat makanan dan oksigen. Bekalan oksigen penting bagi organ vital sistem pengangkutan, lima minit saja tidak ada oksigen, maka otak akan mengalami kerosakan.

Jantung berfungsi sebagai raja yang mengepalai seluruh anggota tubuh, ia adalah pancangan kehidupan, sumber nyawa kehidupan dan panas badan.Jantung adalah sumber munculnya pemikiran, pengetahuan, kelemahlembutan, keberanian, kemuliaan, kesabaran, kekuatan menahan diri, rasa cinta, keinginan, kerelaan, kemurkaan dan sifat-sifat sempurna yang lain. Seluruh anggota tubuh, baik yang nampak mahupun yang tidak nampak adalah tentera bagi jantung.

Setiap apa yang dilihat oleh mata langsung dihantar ke jantung. Kerana keterikatan yang dalam antara mata dan jantung, apabila ada sesuatu di dalam jantung, maka boleh tampak di mata. Mata merupakan cermin dari jantung yang menterjemahkan apa yang berlaku di dalam hati, sebagaimana lisan merupakan penterjemah dari apa yang didengar oleh hati. Kerana itu banyak didapati dalam Al-Qur’an tiga hal tersebut digabung jadi satu. “Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungjawabannya.” [Qs. Al-Israa (17): 36]

Sementara Harun Yahya mengungkapkan, berliter-liter darah berdetak tanpa henti naik turun di sekujur tubuh dan itu semua dimobilisasi oleh jantung.Setiap benda memerlukan penggerak agar boleh terus bergerak. Pelbagai kenderaan atau bahkan sebuah kereta mainan remote control bergerak dengan motor. Begitu juga darah yang beredar di sepanjang tubuh pun memerlukan sebuah motor. Motor yang memainkan darah kita siang malam selama berbulan-bulan bahkan bertahun-tahun, adalah jantung kita.

Jika kita memegang urat nadi dan menunggunya sebentar, maka akan terasa denyutan jantung kita. Jantung mengepam + 152 juta liter (40 juta gelen) darah sepanjang hidup. Darah sebanyak itu setara dengan minyak sebanyak 10,000 kereta tangki, angka ini cukup hebat tentunya. Sekarang jika diibaratkan kita menuang secawan air dari satu baldi ke ember lain, 70 kali seminit. Akhirnya tentu otot tangan dan pergelangan kita akan sakit dan perlu berehat. Padahal, jantung melakukan tugas seperti ini sepanjang hidup dan tidak pernah berehat.

Darah yang mengedari tubuh kebanyakan tersusun dari air (jika, sel, protein dan hormon dipisahkan dari darah, yang tinggal adalah plasma yang 95%-nya adalah air). Oleh kerana itu Jika peringkat visikositas air menyerupai ter atau minyak zaitun yang bervisikositas 100 juta lebih tinggi dari ter, jelas tidak ada jantung yang boleh mengepam darah melalui rangkaian kapilari tubuh. Tingginya visikositas air membuat darah melalui pembuluh-pembuluh darah yang halus tanpa halangan dan perlambatan.

Bayangkanlah bagaimana Allah menciptakan pam dengan bentuk yang paling sempurna di dunia ini sekarang tengah berdetak di bahagian kiri dada kita, Subhanallah …Dengan rancangannya yang istimewa dan gerak tak kenal henti, jantung membuat seluruh darah dalam tubuh menyelesaikan 1000 pusingan penuh dalam sehari.
islampos.com

Subhanallah! Professor AS Masuk Islam Kerana Solat Jemaah


Subhanallah! Professor AS Masuk Islam Kerana Solat Berjemaah

Kami di KisahBest.My difahamkan terdapat sebuah kisah tentang seorang professor dari Amerika Syarikat telah membuat satu kajian terperinci mengenai solat berjemaah yang dilakukan oleh orang Islam. Namun akhirnya dia telah peluk Islam kerana kajiannya itu. Salah satu anugerah terbesar daripada Allah SWT kepada hambaNya adalah memberikan hidayah.

 Berdasarkan kajiannya, tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik, iaitu cas positif dan cas negatif. Dalam aktiviti harian kita, sama ada bekerja, beriadah atau berehat, sudah tentu banyak tenaga digunakan.

Sekadar gambar hiasan.
Dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif, yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita. Ketidakseimbangan cas dalam badan, menyebabkan kita berasa letih dan lesu selepas melakukan kegiatan seharian.

Oleh itu, cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal. Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan dalam minda beliau, mengapa Islam mensyariatkan solat berjemaah dan mengapa solat lima waktu yang didirikan orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama.

Hasil kajiannya mendapati, bilangan rakaat berbeza dalam solat bertindak menyeimbangkan cas dalam badan kita.

Ketika solat berjemaah, kita disuruh meluruskan saf, bahu bertemu bahu dan bersentuhan tapak kaki. Tindakan yang dianjurkan ketika solat berjemaah itu mempunyai pelbagai kelebihan. Kajian sains mendapati sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli jemaah lain yang berada di kiri dan di kanan kita, akan menstabilkan kembali cas yang diperlukan oleh tubuh.

Ia berlaku apabila cas yang berlebihan – sama ada negatif atau positif akan dikeluarkan, manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam tubuh kita. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita.

Beliau berkata, setiap kali kita bangun dari tidur, badan kita akan berasa segar dan sihat selepas berehat beberapa jam.

Ketika ini tubuh kita mengandungi cas positif dan negatif yang hampir seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran cas supaya keseimbangan tubuh badan yang penuh dapat dicapai

Sebab itu, solat Subuh didirikan dua rakaat. Seterusnya, selepas sehari kita bekerja kuat dan memerah otak, semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas lebih banyak daripada tubuh badan yang sudah digunakan.

Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas. Solat jemaah yang disyariatkan Islam berperanan memulihkan keseimbangan cas berkenaan. Sebab itu, solat Zuhur didirikan empat rakaat untuk memberi ruang lebih kepada proses pertukaran cas di dalam tubuh.

Keadaan sama turut berlaku pada sebelah petang. Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali tugas. Ia menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak. Seperti solat Zuhur, empat rakaat solat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.

Lazimnya, selepas waktu Asar, kita tidak lagi melakukan aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama. Maka, solat Maghrib hanya dikerjakan sebanyak tiga rakaat adalah lebih sesuai dengan penggunaan tenaga yang kurang berbanding dua waktu sebelumnya.Timbul persoalan dalam fikiran professor itu mengenai solat Isyak yang dikerjakan sebanyak empat rakaat.Secara logiknya, pada waktu malam kita tidak banyak melakukan kegiatan dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak.

Selepas kajian lanjut dilakukan , didapati ada keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan empat rakaat di dalam solat Isyak. Kita sedia maklum, umat Islam digalakkan tidur awal supaya mampu bangun untuk menunaikan tahajud (sembahyang malam) pada sepertiga malam.

Ringkasnya, solat Isyak sebanyak empat rakaat itu akan menstabilkan cas dalam badan serta memberikan tenaga untuk kita bangun pada waktu malam untuk beribadat (qiamullail).

Dalam kajiannya, beliau mendapati bahawa Islam adalah agama yang lengkap dan istimewa. Segala amalan dan suruhan Allah itu mempunyai hikmah yang tersirat untuk kebaikan umat Islam itu sendiri. 

Beliau berasakan betapa kerdilnya diri dan betapa hebatnya Pencipta alam semesta ini. Akhirnya, dengan hidayah Allah beliau memeluk agama Islam.

CREDIT TO :
| August 26, 2012

Monday, November 26, 2012

Dari Tinta Ulama

It has become norm for the muslims today whom are greatly affected by the many voices of the people of innovation when comes to them a ruling that is strange to their desires, they choose an opinion that feeds their opinions and desires.

A person who
likes music or has his son playing music would pick an opinion that would agree to their desire and they would defend it. But those who sees the calamity of this ummah loving music and leaving the Qur'an than he may agree to those oppose even if he does not have knowledge.

A person who is addicted to smoking would find many reasons logically to justify their desires like a saying,'..Smoking does not kill me for only Allah is able to kill me..'. While this statement is base on ignorance, you realize how people intend to defend what they desire for.

But these advises may be beneficial to those who intends to seek the truth and not find any reason to justify their actions to make it look halal so that the world will not deem his actions as haram especially if he is an Ustaz.

(1) http://youtu.be/sFK1CzP6gxM

Al-Fawzaan: If a Scholar has two contradicting opinions which one do we follow?
 (2) http://youtu.be/h03I7fNn0dQ


The Scholars are not infallible so we don't take from them/ Shaykh Saalih al-Fawzaan

(3) http://youtu.be/8yPmgodyl8k
 

Rejecting the Statements of Scholars- Shaykh Fawzan 
Rejecting the Fatwa of Scholars- Shaykh Fawzaan

Shaikh Fawzaan hafidhahullaahu ta'ala

Nyanyian dan alat muzik


Nyanyian dan alat muzik

Dr. Fadlan Mohd Othman
 

Soalan: Apakah hukum bermain alat muzik dan menyanyi? Wujudkah muzik yang dibenarkan dalam Islam? Apa hukum membuka radio dalam kereta?

Jawapan:
Bismillah,
Hukum bermain alat muzik telah dinyatakan dalam hadis Sahih Bukhari,
Dari Abu Malik Al-Asy’ari radhiallahu anhu bahawa dia mendengar Nabi sallallahu alaihi wasallam bersabda:
لَيَكُوْنَنَّ مِنْ أُمَّتِي أَقْوامٌ يَسْتَحِلُّوْنَ الْحِرَ وَالْحَرِيْرَ وَالْخَمْرَ وَالْمَعازِفَ
“Kelak akan ada sekelompok kaum dari umatku yang akan menghalalkan zina, kain sutera (bagi lelaki), khamar dan alat-alat muzik.” (Hadith Bukhari no: 5590)
Al-ma’azif yang disebutkan dalam hadis adalah alat muzik dan hadith tersebut seterusnya menyatakan bahawa Allah akan menurunkan azab kepada mereka.

Hadith ini adalah hadith yang sahih. Sebahagian ulama mengatakan hadith itu tidak sahih ataupun hadis mu’allaq. Walaubagaimanapun, para ulama dalam bidang hadis mengatakan hadith muallaq dalam Sahih al-Bukhari sekiranya di depannya datang dalam bentuk yang jazm (pasti) seperti diawali dengan perkataan ‘qaala’, maka hadith itu adalah sahih. Dan perkara ini telah dipastikan oleh Imam Ibnu Hajar Asqalani bahawasanya hadith itu adalah hadis yang sahih, bukan hadis yang dhaif.

Cukuplah hadis itu sebagai jawapan kepada persoalan ini; hukum bermain alat muzik adalah haram jika mengikut hadis tersebut, kerana Nabi menyatakan “akan ada yang menghalalkan”. Ini bererti hukum asalnya adalah haram, tetapi akan ada yang menghalalkan dan mereka ini akan dikenakan azab.
Antara perkara yang menunjukkan sesuatu perkara itu adalah haram ialah adanya azab.

Hukum membuka radio di dalam kereta dibenarkan jika untuk mendengar berita, ceramah dan seumpamanya. Tetapi kalau bertujuan untuk mendengar muzik maka ia tidak dibolehkan. Sebenarnya Islam tidak membezakan antara muzik yang disebut orang sebagai “muzik Islam” atau “muzik tidak Islam”. Kedua-duanya adalah sama.

Hukum menyanyi
Menyanyi tanpa muzik seperti yang berlaku pada zaman Nabi SAW,
كان للنبي حاد يقال له أنجشة وكان حسن الصوت فقال له النبي رويدك يا أنجشة لا تكسر القوارير قال قتادة يعني ضعفة النساء
Nabi mempunyai seorang Had, Anjasyah. Beliau mempunyai suara yang merdu. (Pada satu perjalanan baginda) Nabi sallallahu alaihi wassallam berkata kepadanya: ‘Perlahankan, Anjasyah, supaya kamu tidak memecahkan botol-botol kaca. Qatadah menjelaskan bahawa Nabi  telah merujuk kepada wanita. (Bukhari, No: 5857)
Anjasyah pada waktu malam kebiasaannya membaca puisi-puisi. Puisi arab ada yang panjang dan ada yang pendek. Apabila membaca puisi yang pendek, biasanya unta akan berjalan dengan semangat dan laju. Namun yang pasti Anjasyah membaca puisi tanpa iringan alat muzik. Apabila unta berjalan dengan laju, maka Nabi SAW pun berkata kepada Anjasyah agar memperlahankan suaranya kerana kebiasaannya di belakang unta diletakkan haudasy (tempat yang dinaiki dan diduduki para wanita) jadi apabila unta berjalan laju, hal ini akan menyebabkan para wanita di atas haudasy itu tidak selesa.

Apa yang hendak saya nyatakan adalah boleh untuk kita membaca puisi jika tidak diiringi dengan alat muzik, antaranya ketika di dalam pengembaraan, peperangan, perkahwinan dan dibenarkan menyanyi dalam perayaan bagi anak perempuan yang masih kecil dengan syarat-syarat tertentu.

Dalam hadis Nabi pernah bertanya kepada Aisyah dalam sebuah majlis perkahwinan, tidak adakah puisi yang disebutkan kepada golongan Anshar kerana golongan Anshar suka kepada keriangan. Aisyah bertanya kepada Nabi, apa yang perlu kita ucapkan? Nabi mengajarkannya untuk menyebut “Kami telah datang kepada kalian, kami telah menyertai kalian, ucapkan salam sejahtera ke atas kami, kami ucapkan salam sejahtera kepada kalian.” (Ibnu Majah, No: 1900, hadith hasan)

Jadi tidak salah untuk menyanyi (berpuisi) tanpa iringan muzik, namun perbuatan ini jangan diperluaskan, ambil cukup sekadarnya.


Nyanyian untuk dakwah
Tidak ada nyanyian yang digunakan untuk dakwah. Pada zaman Nabi, cara dakwah seperti ini tidak pernah ada. Deklamasi puisi atau syair pada zaman Nabi hanya digunakan untuk tujuan keriangan seperti dalam perkahwinan, perayaan, dan peperangan untuk menaikkan semangat. Atau seperti yang dilakukan oleh Hassan bin Tsabit yang menggunakan puisi untuk melawan atau mematahkan hujah orang kafir. Namun Rasulullah SAW menyuruhnya agar berhati-hati agar celaannya kepada golongan musyrikin tidak terkena kepada nasab keturunan Nabi SAW.

Hadis riwayat Aisyah radhiyallahu’anha, dia berkata, Hassan bin Tsabit berkata: Wahai Rasulullah! Izinkan aku untuk menyindir Abu Sufyan. Baginda sallallahu alaihi wassalam bertanya: Bagaimana dengan hubungan kekerabatanku dengannya? Hassan bin Tsabit berkata: Demi Zat yang telah memuliakanmu, aku tidak akan menyindir mereka dengan nasab kamu seperti sehelai rambut yang disisihkan dari adonan roti. Selanjutnya Hassan bin Tsabit melantunkan bait puisinya: Dan sesungguhnya puncak keluhuran adalah dari keluarga Hasyim, sedangkan orang-orang keturunan Bani Makhzum dan ayahmu adalah hamba. (Sahih Muslim, No:4544, Kitab Keutamaan Sahabat)

Wallaahu A’lam
Teks disediakan berdasarkan rakaman berikut;
http://www.youtube.com/watch?v=cT9aHSzwltU&feature=plcp

Credit to :http://drfadlanothman.wordpress.com/2012/11/27/nyanyian-dan-alat-muzik/

Masyarakat kita beramal dengan agama yang dibawa oleh Ustaz-Ustaz mereka yang menguasai Masajid,


 
 
Masyarakat kita beramal dengan agama yang dibawa oleh Ustaz-Ustaz mereka yang menguasai Masajid, walaupun bertentangan dengan nas al-Qur'an dan as-Sunnah. Maka ambil lah perhatian wahai saudara dan saudari yang kami kasihi kerana wajah Allah bahawa ayat ini menjadikan hati orang-orang yang beriman bergoncang kerana takuti jika terkena syubahat BID'AH sedangkan membiarkan diri dalam kejahilan dan taqlid buta kepada Ustaz-Ustaz di Masajid.

"..Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah (Al Quran), kami adakan baginya syaitan (yang menyesatkan) maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya. Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu benar-benar menghalangi mereka dari jalan yang benar dan mereka menyangka bahwa mereka mendapat petunjuk.."
(43:36-37)

"..Dan barangsiapa yang menentang Rasul sesudah jelas kebenaran baginya, dan mengikuti jalan yang bukan jalan orang-orang mukmin, Kami biarkan ia leluasa terhadap kesesatan yang telah dikuasainya itu dan Kami masukkan ia ke dalam Jahannam, dan Jahannam itu seburuk-buruk tempat kembali.."
(an-Nisa’:115)

"..Dan di antara manusia ada yang membantah tentang (keesaan) Allah tanpa ilmu pengetahuan atau petunjuk dan tanpa Kitab yang memberi penerangan.."
(31:20)

Jika anda sedang berkata kepada diri anda sendiri untuk beralasan,'..Takkan Ustaz tak tahu? Takkan Ustaz salah?..' Maka ambillah perhatian bahawa agama tidak terkumpul pada Ustaz tetapi Ulama' Rabbaniyyin. Apakah jika kalian lahir di Iran dan berkeluarga Syiah Rafidhah, kalian akan mencela Abu Bakar, Umar, Usman dan Ali radyAllahu'anhum ajma'in??

"..Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).."
(6:116)

Agama Islam bukan dengan bersangka-sangka tetapi hujjah qat'i berdasarkan Kitabullah dan Sunnah. Pernahkah kalian membaca ayat ini?

"..Andaikata kebenaran itu menuruti hawa nafsu mereka, pasti binasalah langit dan bumi ini, dan semua yang ada di dalamnya. Sebenarnya Kami telah mendatangkan kepada mereka kebanggaan (Al Quran) mereka tetapi mereka berpaling dari kebanggaan itu.."
(23:71)

Allahu'alam
Abu Mu'adz~
Ghuraba' Fi Zamani

Pahala bacaan Al-Quran untuk orang mati - Imam Asy-Syafi'ee

 

 

 

Pahala bacaan Al-Quran untuk orang mati - Imam Asy-Syafi'ee Rahimahullah 204H

........dan Kenduri Tahlil.


Tafsir Ibn Katsir  Surah 53  Ayat 38~39 : :
"Dari ayat ini pula Imam Syafi'i dan para pengikutnya menyimpulkan bahwa pengiriman pahala bacaan AlQur'an itu TIDAK sampai kepada orang yang sudah meninggal dunia."



Kenduri Tahlil :
Walaupun tiada yang meratap atau menangis, menyediakan makanan sudah dikira "meratap" mengikut hadith ini :


Telah berkata Imam Ibn Qadamah dalam kitabnya al-Mughni, juz 3, ms. 496-497 (cetakan baru ditahqiq oleh Syeikh Abdullah bin Abdul Muhsin al-Turki):

فأما صنع أهل الميت طعاما للناس فمكروه لأن فيه زيادة على مصيبتهم وشغلا لهم إلى شغلهم وتشبها بصنيع أهل الجاهلية. وروي أن جريرا وفد على عمر فقال: هل يناح على ميتكم؟ قال: لا. قال: فهل يجتمعون عند أهل الميت ويجعلون الطعام؟ قال: نعم. قال: ذاك النوح.

"Adapun ahli keluarga si mati membuatkan makanan untuk orang ramai maka itu satu hal yang dibenci (haram). ---Teruskan membaca
;  http://binsajen.blogspot.sg/2012/04/pahala-bacaan-al-quran-untuk-orang-mati.html

Pluralisme: Bid’ah dalam akidah

 

 

Pluralisme: Bid’ah dalam akidah

November 27, 2012
Ustaz Fathul Bari Mat Jahya


Dalam negara pada hari ini perlu diperhatikan bahawasanya bid’ah berlaku dalam beberapa kategori; Bid’ah ada pada akidah, ibadah dan akhlak. Tiga perkara ini adalah asas dan tonggak kepada Islam. Kata Syaikh Abdul Wahhab Khallaf, perkataan Islam itu terbentuk daripada tiga perkara besar ini.

Bid’ah boleh berlaku pada akidah. Contohnya, ideologi pluralisme yang menyamakan semua agama. Orang cerdik yang membawa ideologi pluralisme tidak akan mengatakan semua agama adalah sama, tetapi dia mengatakan nilai-nilai kebaikan dalam semua agama itu jika baik maka kita boleh menerimanya. Ideologi ini tetap ideologi yang salah. Sebagai umat Islam, kita wajib meletakkan kepercayaan, keimanan bahawasanya,
إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الإِسْلامُ      
Maksudnya: “Sesungguhnya agama di sisi Allah hanyalah Islam.” (surah Ali ‘Imran, 3: 19)
Kita tidak boleh iktiraf agama lain, tetapi kita perlu hormat penganut agama lain. Kita tidak dibenarkan mencerca agama lain, tetapi kita tidak boleh mengatakan bahawasanya agama selain Islam sama seperti agama kita menuju Tuhan yang satu. Ini tidak dibolehkan sama sekali. Ini adalah pluralisme yang merupakan bid’ah dalam akidah.

Mengikut jumhur (majoriti) ulama, kesemua para Nabi adalah beragama Islam yang satu. Cuma bezanya hanyalah pada pensyariatan. Contoh pada zaman Nabi Musa, harus mandi berbogel seperti yang disebut dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Al-Bukhari. Itu pensyariatan yang diharuskan pada zaman Nabi Musa, adapun pada zaman Nabi Muhammad, pensyariatan seperti ini tidak dibolehkan. Walaupun syariat berbeza, tetapi agama dan tauhid tetap sama yakni Islam.

Umar Al-Khatthab pada zaman Nabi pernah membawa kitab Taurat ajaran Nabi Musa. Dia membawa kitab itu dan mengajak Rasulullah SAW sama-sama membacanya. Nabi SAW mengingkari perbuatan Umar itu dengan mengatakan,
لو كان موسى حيا بين أظهركم ما حل له إلا أن يتبعني
“Sekiranya Musa masih hidup di hadapan kalian, tidak halal baginya kecuali mengikuti aku.” (riwayat Ahmad. Ahmad Syakir berkata “Isnadnya hasan”)
Ini kerana Nabi Muhammad SAW telah membawa syariat yang baru dan cukup memadai dengan syariat yang dibawanya. Muhammad SAW adalah penutup sekalian para Nabi dan Rasul.

Kalau perkataan sedemikian diucapkan Nabi SAW kepada Umar yang membawa sebuah kitab yang diturunkan Allah SWT kepada salah seorang Nabi-Nya iaitu Taurat, apatah lagi ajaran yang dibawa oleh agama Budha, Hindu, dan agama lain semuanya. Tentu lebih tidak boleh lagi.
Wallaahua’lam.
Teks disediakan berdasarkan rakaman berikut;
http://www.youtube.com/watch?v=PK4k8DAjDxI&feature=plcp

UFB Gesa Nik Aziz Bertaubat & Tarik Semula Kenyataan

 

 

Komen dakwaan Nik Aziz – Umno murtad

November 22, 2012
Ustaz Fathul Bari Mat Jahaya
 

Soalan: Bagaimana komen ustaz tentang kenyataan Nik Aziz baru-baru ini bahawa Umno itu murtad?
Jawapan:
Bismillah,
Sebenarnya perlu diperbetulkan sedikit kenyataan tersebut. Saya melihat video kenyataan TG Nik Abdul Aziz beberapa kali dan saya tidak mendengar perkataan beliau menyatakan Umno itu murtad. Tetapi saya dapat pastikan bahawasanya cara beliau bercakap adalah dengan menggunakan kaedah mantiq – ilmu kalam.
Kaedah mantiq ini ada muqaddimah; muqaddimah 1, muqaddimah 2 dan natijah. Contoh;
Muqaddimah 1: Benda yang memabukkan adalah haram
Muqaddimah 2: Arak itu memabukkan
Natijah = Arak itu haram.

Begitu juga dalam isu ini, berulang kali saya dengar perkataan TG Nik Abdul Aziz meletakkan dua muqaddimah dan satu lagi muqaddimah ketiga sebagai sokongan, tetapi beliau tidak menyebutkan natijahnya.
Muqaddimah pertama beliau menyatakan: Memperlekeh Islam itu hukumnya murtad.

Muqaddimah kedua beliau menyatakan: Umno tolak Islam dan tolak Islam bererti memperlekeh Islam.
Tapi dia tidak menyebutkan natijahnya secara jelas. Sebenarnya natijah dari perkataan beliau itu sangat jelas. Beliau secara langsung atau tidak langsung telah menghukum Umno sebagai murtad. Ini adalah kaedah mantiq yang memang diguna pakai oleh golongan-golongan falsafah dan ahlul kalam.

Apabila saya melihat hal yang seperti ini berlaku, saya katakan ini satu hal yang serius.  Beliau memberikan keluasan untuk orang memahami perkataannya itu dengan apa jua cara; memperlekehkan Islam hukumnya murtad, Umno tolak Islam dan memperlekehkan Islam, natijah yang difahami adalah Umno murtad.

Ini perkataannya yang sangat jelas. Saya sebenarnya tidak mahu menghukum sedemikian rupa, tetapi saya minta secara terbuka beliau menarik semula kenyataan seperti ini kerana ia akan mendedahkan manusia kepada menghukum Umno sebagai parti murtad. Berikan penjelasan dan betulkan semula kenyataan. Kita tidak mahu peristiwa amanat Haji Hadi berulang.

Dulu pernah berlaku perceraian, tidak sah makan sembelihan orang Umno, haram shalat di belakang orang Umno, haram berkahwin dengan orang Umno, perkahwinan yang dinikahkan oleh orang Umno tidak sah, ini semua telah berlaku dalam sejarah. Jadi kita tidak mahu hal yang seperti ini berulang kembali. Saya kira kenyataan TG Nik Abdul Aziz dalam isu ini bercanggahan dan bersalahan dengan Islam.

Wallaahua’lam.
Teks disediakan berdasarkan rakaman berikut:

Sunday, November 25, 2012

Hafal Al-Qur'an dalam Sebulan

 
 
@-Hafal Al-Qur'an dalam Sebulan-@ :::Best Seller:::
(Edisi Revisi).

Jika belum pernah terbetik dalam hati Anda untuk hafal al-Qur'an, maka ketahuilah bahwa dengan menghafalnya Anda akan mendapat kedudukan yang tinggi di sisi Allah. Jika An
da telah berusaha menghafal al-Qur'an namun tak kunjung hafal secara keseluruhan, jangan keburu menyerah!!! Karena bisa jadi Anda belum berkosentrasi secara maksimal serta belum menerapkan metode dan kiat yang efektif.

Melalui buku ini, penulis menawarkan metode menghafal al-Qur’an yang sangat efektif dan hanya butuh waktu yang singkat. Tidak tanggung-tanggung, hanya dalam sebulan, Anda dapat menghafal 30 Juz al-Qur'an secara keseluruhan; tentunya jika Anda mau menerapkan dengan sungguh-sungguh metode yang ia tawarkan sembari memohon pertolongan Allah.

Bukan cuma para santri dan mereka yang masih muda belia, yang dapat menerapkan metode ini, siapapun bisa. Karena di dalam satu bab, penulis memaparkan tiga pengalaman yang kesemuanya adalah ibu rumah tangga, yang memiliki tugas dan kewajiban untuk mengurus rumah tangga dan mendidik anak. Dengan semangat yang tinggi dan diiringi doa, akhirnya merekapun dapat menghafal Al-Qur’an dalam waktu yang singkat.

Karena begitu menarik dan pentingnya buku ini, maka kami berusaha menghadirkannya ke hadapan Anda. Semoga dengan hadirnya buku ini, kita akan terpacu lebih giat lagi untuk menghafal Al-Qur’an. Selamat mengambil manfaat dari buku ini.

Penulis: Ir. Amjad Qosim.
Penerbit: Qiblat Press.
Harga : Rp. 26.000,-

Sahabat minat ?
Pemesanan : Inbox FB "Belanja Murah dan Halal" atau sms/call ke 081316116262.

Buku-buku pilihan lainnya bisa dipilih di album foto "Kumpulan Buku-Buku Pilihan".

Jika berkenan, bagikan info ini ke teman-teman yang lain ya?
Terima kasih *Semoga Bermanfaat*.

:::Admin BM&H:::
See Translation
12

JIKA SAHABAT NABI BOLEH BUAT BID'AH, MENGAPA KAMI TIDAK?




Jika diteliti hadis-hadis Rasulullah shallallahu ’alaihi wasallam dan atsar para sahabat radhiallahu ’anhum, akan ditemui sejumlah hadis atau riwayat yang menjelaskan bahawa ada di kalangan para sahabat Nabi yang melakukan ibadah tertentu di mana ianya bukanlah suatu yang berasal daripada sunnah baginda shallallahu ‘alaihi wasallam.

Walau bagaimanapun baginda shallallahu ‘alaihi wasallam tidak melarang ibadah-ibadah tersebut, bahkan  mengiktirafnya sebagai satu amalan yang terpuji dan dianjurkan di sisi ajaran Islam. Berdasarkan kepada hadis atau riwayat-riwayat tersebut, sebahagian pihak berhujah bahawa diperbolehkan bagi sesiapa jua untuk mewujudkan amalan baru di dalam Islam. Ini meskipun amalan-amalan tersebut bukanlah suatu yang berasal dariapda sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam.

Antara amalan-amalan para sahabat yang dimaksudkan adalah seperti berikut:

Pertama: Azan.

Pada dasarnya azan yang biasa kita dengari setiap kali masuknya waktu solat-solat fardu bukanlah berasal daripada amalan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Akan tetapi ia sebenarnya merupakan mimpi salah seorang sahabat baginda yang bernama Abdullah bin Zaid bin ‘Abd Rabbih radhiallahu ’anhu.

Setelah mendapat mimpi tersebut, sahabat tadi mencadangkan kepada baginda shallallahu ‘alaihi wasallam agar menjadikan azan sebagai salah satu kaedah bagi menunjukkan masuknya waktu bagi umat Islam mengerjakan solat-solat fardu yang diperintahkan ke atas mereka.

Baginda shallallahu ‘alaihi wasallam – dengan bimbingan wahyu Allah Subhanahu wa Ta’ala-  telah menerima baik cadangan tersebut. Dengan penerimaan ini, maka menjadilah azan salah satu syi’ar di dalam ajaran Islam sehingga ke saat ini. Kisah ini diriwayatkan oleh Abu Daud di dalam kitabnya Sunan Abu Daud, hadis no. 420, bersumberkan daripada Abu ‘Umair bin Anas radhiallahu’anhu.

Kedua: Solat sunat wudhuk.
        
 Disebutkan di dalam sebuah hadis bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bertanya kepada Bilal radhiallahu ’anhu tentang amalan yang dia lakukan sehingga dengan amalan itu baginda mendengar bunyi terompahnya di dalam Syurga, maka Bilal radhiallahu ‘anhu menjawab dengan katanya:[1]

مَا عَمِلْتُ عَمَلاً أَرْجَى عِنْدِي أَنِّي لَمْ أَتَطَهَّرْ طَهُوْرًا فِيْ سَاعَةِ لَيْلٍ أَوْ نَهَارٍ إِلاَّ صَلَّيْتُ بِذَلِكَ الطُّهُوْرِ مَا كُتِبَ لِيْ أَنْ أُصَلِّيَ.

Aku tidak melakukan sesuatu amalan yang paling aku harapkan, hanya sahaja setiap kali aku bersuci (berwuduk), sama ada pada waktu malam atau siang hari, aku sering mengerjakan solat setelah berwuduk.

Sebagaimana yang dimaklumi solat sunat selepas wuduk, atau lebih tepat dikenali sebagai solat sunat wuduk, bukanlah berasal daripada amalan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Sebaliknya ia berasal daripada amalan sahabat Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam di atas iaitu Bilal bin Rabbah radhiallahu ‘anhu. Meskipun demikian Allah dan Rasul-Nya tidak mengingkari amalan tersebut.

Ketiga: Bacaan bangkit daripada rukuk.

Pernah suatu ketika apabila baginda bangkit daripada rukuk dalam satu solat bersama para sahabat, baginda terdengar salah seorang daripada mereka membaca: Rabbana lakal hamdu hamdan katsiran thoyyiban mubarokan fihi.

Sebaik sahaja selesai solat, baginda bertanya siapakah di kalangan mereka yang membaca doa berkenaan dan sahabat yang membaca tadi membuat pengakuan. Lalu baginda pun mengkhabarkan kepadanya bahawa dengan doa berikut, baginda melihat seramai tiga puluh orang malaikat saling berebutan untuk mencatatnya. Sila rujuk Shahih al-Bukhari, no. 799 bagi melihat riwayat yang dimaksudkan.

Sebagaimana hadis sebelum ini, hadis ini juga menjadi bukti kukuh bahawa terdapat di kalangan para sahabat yang mengamalkan sesuatu ‘perkara baru’ dalam urusan ibadah apa yang tidak diajar dan disunnahkan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Bagaimana pun baginda tidak mengingkarinya.

Keempat: Solat Tarawih secara berjemaah.

Selain daripada tiga riwayat sebelum ini, para pelaku bid’ah juga menjadikan kisah berikut sebagai dalil diperbolehkan mewujudkan perkara baru di dalam urusan ibadah. Perhatikan riwayat berikut:[2]

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَبْدٍ الْقَارِيِّ أَنَّهُ قَالَ خَرَجْتُ مَعَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ لَيْلَةً فِي رَمَضَانَ إِلَى الْمَسْجِدِ فَإِذَا النَّاسُ أَوْزَاعٌ مُتَفَرِّقُونَ يُصَلِّي الرَّجُلُ لِنَفْسِهِ وَيُصَلِّي الرَّجُلُ فَيُصَلِّي بِصَلَاتِهِ الرَّهْطُ فَقَالَ عُمَرُ إِنِّي أَرَى لَوْ جَمَعْتُ هَؤُلَاءِ عَلَى قَارِئٍ وَاحِدٍ لَكَانَ أَمْثَلَ ثُمَّ عَزَمَ فَجَمَعَهُمْ عَلَى أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ ثُمَّ خَرَجْتُ مَعَهُ لَيْلَةً أُخْرَى وَالنَّاسُ يُصَلُّونَ بِصَلَاةِ قَارِئِهِمْ قَالَ عُمَرُ نِعْمَ الْبِدْعَةُ هَذِهِ.

Dari 'Abdurrahman bin 'Abdul Qariy bahawa dia berkata: "Aku keluar bersama 'Umar bin al-Khaththab radhiallahu 'anhu pada malam Ramadhan menuju masjid, ternyata orang-orang solat berkelompok-kelompok secara terpisah-pisah. Ada yang solat sendiri dan ada seorang yang solat diikuti oleh makmum yang jumlahnya kurang daripada sepuluh orang. Maka 'Umar berkata: "Aku fikir seandainya mereka semuanya solat berjama'ah dengan dipimpin seorang imam itu lebih baik". Kemudian ‘Umar memantapkan keinginannya itu lalu mengumpulkan mereka dalam satu jama'ah yang dipimpin oleh Ubbay bin Ka'ab. Kemudian aku keluar lagi bersamanya pada malam yang lain dan ternyata orang-orang shalat dalam satu jama'ah dengan dipimpin seorang imam, lalu 'Umar berkata: "Sebaik-baiknya bid'ah adalah ini.” [3]

 Demikian beberapa hadis atau riwayat yang masyhur dijadikan sebagai dalil oleh para pelaku bid’ah bagi menjustifikasikan perbuatan mereka mengada-adakan sesuatu yang baru (bid’ah) di dalam urusan agama. Walau bagaimanapun hujah ini dilihat sangat lemah dan ia dapat dijawab semudah berikut:

Bantahan Pertama:

Para sahabat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, khususnya para Khulafa’ al-Rasyidin, adalah  termasuk dalam keumuman hadis baginda yang memerintahkan agar kita umat Islam sentiasa berpegang teguh kepada sunnah-sunnah mereka selain daripada sunnah baginda shallallahu ’alaihi wasallam. Berikut hadis yang dimaksudkan:[4]

فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ بَعْدِي فَسَيَرَى اخْتِلاَفًا كَثِيرًا، فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الْمَهْدِيِّينَ الرَّاشِدِينَ، تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ.

Sesungguhnya sesiapa yang hidup selepasku akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kalian berpegang kepada sunnahku dan sunnah al-Khulafa’ al-Rasyidin al-Mahdiyyin (mendapat petunjuk). Berpeganglah dengannya dan gigitlah ia dengan geraham.  

Justeru apa yang dilakukan oleh para sahabat dalam riwayat-riwayat yang disebutkan sebelum ini tidak boleh dianggap sebagai bid’ah akan tetapi ia merupakan sunnah di sisi syarak. Lebih-lebih lagi ia mendapat perkenan dan pengiktirafan secara langsung daripada baginda shallallahu ‘alaihi wasallam tanpa sebarang tegahan atau pun larangan.[5]

Seandainya amalan-amalan tersebut adalah suatu yang bercanggah dengan ajaran Islam, tentulah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam akan segera menegurnya sebagaimana yang dilakukan oleh baginda dalam beberapa riwayat yang akan dikemukakan sebentar lagi.

Adapun selain mereka, khususnya generasi yang hidup selepas kewafatan baginda shallallahu ‘alaihi wasallam, tidaklah termasuk di dalam perbincangan hadis ini. Justeru, apa jua amalan yang wujud selepas kewafatan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, meskipun ia kelihatan baik dan tidak terdapat sebarang dalil khusus yang menjelaskan larangannya, ia tetap tidak boleh dianggap sebagai sunnah, tetapi adalah bid’ah yang tercela di sisi agama.

Bantahan Kedua:

Perlu diketahui bahawa tidak semua amalan ‘baru’ dalam urusan ibadah yang diada-adakan oleh para sahabat radhiallahu ‘anhum mendapat pujian dan pengiktirafan daripada Allah Subhanahu wa Ta’ala dan Rasul-Nya, Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam. Terdapat sebahagian daripada amalan-amalan tersebut yang mendapat teguran dan bantahan yang tegas daripada baginda shallalahu a’alaihi wasallam. Perhatikan riwayat-riwayat berikut:

Hadis #1:

Dalam sebuah hadis dijelaskan bahawa tiga orang sahabat telah datang ke rumah para isteri Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bagi bertanyakan tentang ibadah baginda shallallahu ‘alaihi wasallam.

Setelah mendapat penjelasan daripada para isteri baginda shallallahu ‘alaihi wasallam mengenai sifat ibadahnya, ketiga-tiga sahabat tadi terfikir bahawa adalah perlu untuk mereka melipat-gandakan ibadah mereka mengatasi ibadah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam.

Ini kerana - menurut andaian mereka - jika baginda sebagai insan yang maksum lagi diampuni segala dosa-dosanya yang telah lalu dan yang akan datang beribadah dengan kadar dan kualiti sebagaimana yang dijelaskan oleh para isterinya, maka sudah tentulah mereka sebagai manusia yang tidak maksum perlu melaksanakan ibadah yang jauh lebih banyak daripada baginda shallallahu ‘alaihi wasallam.

Bagi tujuan tersebut, ketiga-tiga sahabat tersebut memasang azam masing-masing di mana salah seorang daripada mereka bercadang untuk melakukan puasa sepanjang tahun, manakala dua orang yang lain pula berazam untuk mengerjakan solat sepanjang malam dan hidup membujang seumur hidup.

Walau bagaimanapun keazaman mereka ini telah mendapat bantahan yang tegas daripada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sebagaimana sabdanya:[6]

أَمَا وَاللهِ إِنيِّ لأَخْشَاكُمْ لِلَّهِ وَأَتْقَاكُمْ لَهُ، لَكِنِّي أَصُوْمُ وَأُفْطِرُ وَأُصَلِّي وَأَرْقُدُ وَأَتَزَوَّجُ النِّسَاءَ، فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي.

Ketahuilah! Demi Allah, sesungguhnya aku adalah orang yang paling takut dan paling bertaqwa kepada Allah di antara kamu tetapi (kadangkala) aku (juga) berpuasa dan (kadangkala) tidak, aku bersolat (malam) tetapi aku juga tidur dan aku juga berkahwin dengan wanita-wanita. Sesiapa yang berpaling daripada sunnahku maka dia bukan dari (umat) aku!

Hadis #2:

Di bawah ini pula akan dinukilkan sebuah riwayat berkenaan larangan baginda ke atas beberapa orang sahabat yang memanggilnya dengan gelaran Sayyidina:

عَنْ مُطَرِّفٍ قَالَ: قَالَ أَبِي انْطَلَقْتُ فِي وَفْدِ بَنِي عَامِرٍ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقُلْنَا:  أَنْتَ سَيِّدُنَا! فَقَالَ: السَّيِّدُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى! قُلْنَا: وَأَفْضَلُنَا فَضْلاً وَأَعْظَمُنَا طَوْلاً.  فَقَالَ: قُولُوا بِقَوْلِكُمْ أَوْ بَعْضِ قَوْلِكُمْ وَلاَ يَسْتَجْرِيَنَّكُمْ الشَّيْطَانُ.

Dari Mutarrrif bin Abdullah radhiallahu ‘anhu berkata bahawa ayahnya pernah bersama satu rombongan daripada Bani Amir pergi untuk berjumpa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Apabila mereka tiba, mereka berkata kepada Rasulullah:  ‘Anta Sayyidina’ (Engkau Tuan kami). (Mendengarkan yang demikian). Rasulullah menjawab: ‘Tuan kamu ialah Allah Tabaraka wa Ta’ala!” Mereka (Bani Amir) berkata lagi: ‘Engkau adalah yang paling mulia kemuliaannya, dan yang paling besar kemuliaannya’. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menjawab: ‘Berkatalah kamu dengan perkataan itu, akan tetapi janganlah sampai syaitan menjadikan kamu sebagai wakilnya!.’

Hadis #3:
        
Al-Barra’ bin ‘Azib radhiallahu ‘anhu menceritakan bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:[7]

 إِذَا أَخَذْتَ مَضْجَعَكَ فَتَوَضَّأْ وُضُوءَكَ لِلصَّلَاةِ ثُمَّ اضْطَجِعْ عَلَى شِقِّكَ الْأَيْمَنِ ثُمَّ قُلْ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ لَا مَلْجَأَ وَلَا مَنْجَا مِنْكَ إِلَّا إِلَيْكَ آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ وَاجْعَلْهُنَّ مِنْ آخِرِ كَلَامِكَ فَإِنْ مُتَّ مِنْ لَيْلَتِكَ مُتَّ وَأَنْتَ عَلَى الْفِطْرَةِ قَالَ فَرَدَّدْتُهُنَّ لِأَسْتَذْكِرَهُنَّ فَقُلْتُ آمَنْتُ بِرَسُولِكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ قَالَ قُلْ آمَنْتُ بِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ.

 Apabila kamu hendak tidur, maka berwudhulah sebagaimana kamu berwudhu untuk shalat. Setelah itu berbaringlah dengan miring ke kanan, lalu berdoalah: “Ya Allah ya Tuhanku, aku pasrahkan wajahku kepada-Mu, aku serahkan urusanku kepada-Mu dan aku serahkan punggungku kepada-Mu dengan berharap-harap cemas kerana tidak ada tempat berlindung dan tempat yang aman dari adzab-Mu kecuali dengan berlindung kepada-Mu. Aku beriman kepada kitab-Mu yang telah Engkau turunkan dan aku beriman kepada Nabi-Mu yang telah Engkau utus.”

 Jadikan bacaan tersebut sebagai penutup ucapanmu menjelang tidur. Apabila kamu meninggal dunia pada malam itu, maka kamu meninggal dalam kesucian diri (fitrah)." al-Barra' berkata: “Saya mengulang-ulangi bacaan tersebut agar (ia dapat saya) hafal dan (ketika) saya ucapkan: Saya beriman kepada Rasul-Mu yang telah Engkau utus.' Lalu Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam berkata: 'Ucapkanlah: Saya beriman kepada Nabi-Mu yang telah Engkau utus."

 Dalam hadis di atas Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah mengajarkan kepada salah seorang sahabatnya, al-Barra’ bin ‘Azib radhiallahu ‘anhu tentang doa yang perlu dia lafazkan ketika hendak tidur. Ketika menghafal doa tersebut di hadapan Nabi, al-Barra’ didapati telah mengubah salah satu lafaz daripada doa yang baginda ajarkan kepadanya. Lafaz tersebut ialah ‘Nabi-Mu’ yang diubah oleh al-Barra’ kepada lafaz ‘Rasul-Mu’. Walaupun pengubahan lafaz ini kelihatan baik, namun baginda tetap melarangnya berbuat demikian dan memerintahkan agar dia mengekalkan sahaja lafaz asal sebagaimana yang diajarkan oleh baginda kepadanya.

Hadis #4:

Ibnu ‘Abbas radhiallahu ‘anhu berkata:[8]

بَيْنَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْطُبُ إِذَا هُوَ بِرَجُلٍ قَائِمٍ فَسَأَلَ عَنْهُ فَقَالُوا أَبُو إِسْرَائِيلَ نَذَرَ أَنْ يَقُومَ وَلَا يَقْعُدَ وَلَا يَسْتَظِلَّ وَلَا يَتَكَلَّمَ وَيَصُومَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُرْهُ فَلْيَتَكَلَّمْ وَلْيَسْتَظِلَّ وَلْيَقْعُدْ وَلْيُتِمَّ صَوْمَهُ

Semasa Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam menyampaikan khutbah, baginda melihat seorang lelaki berdiri di bawah cahaya matahari lalu baginda bertanya tentangnya. Para sahabat berkata: Dia ialah Abu Israil. Dia bernazar untuk berdiri dan tidak duduk, tidak berteduh, tidak bercakap dan akan berpuasa.  Baginda berkata: “Beritahu kepadanya agar (hendaklah dia) bercakap, berteduh, duduk dan biarkan dia terus berpuasa.” 

Hadis #5:
 
Bersumberkan daripada Abul Malih radhiallahu ‘anhu bahawa seorang lelaki telah berkata:[9] 
 
كُنْتُ رَدِيفَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَعَثَرَتْ دَابَّةٌ فَقُلْتُ تَعِسَ الشَّيْطَانُ فَقَالَ لَا تَقُلْ تَعِسَ الشَّيْطَانُ فَإِنَّكَ إِذَا قُلْتَ ذَلِكَ تَعَاظَمَ حَتَّى يَكُونَ مِثْلَ الْبَيْتِ وَيَقُولُ بِقُوَّتِي وَلَكِنْ قُلْ بِسْمِ اللَّهِ فَإِنَّكَ إِذَا قُلْتَ ذَلِكَ تَصَاغَرَ حَتَّى يَكُونَ مِثْلَ الذُّبَابِ

Aku membonceng di belakang Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, maka ketika haiwan tunggangan baginda lambat saat berjalan aku berkata: “Celakalah Syaitan ini.”Baginda lalu bersabda: Janganah engkau berkata: “Celakalah Syaitan ini” kerana jika engkau berkata seperti itu ia (Syaitan) akan semakin besar hingga seperti rumah dan berkata: “Demi kekuatanku.” Tetapi hendaklah engkau katakan 'Bismillah” (dengan menyebut nama Allah). Jika engkau ucapkan itu maka syaitan akan semakin kecil hingga (menjadi) seperti lalat.

 Memadai dikemukakan beberapa hadis di atas bagi menunjukkan bahawa terdapat sebahagian amalan para sahabat yang tidak mendapat perkenan baginda untuk diangkat menjadi ibadah yang diiktiraf di dalam ajaran Islam.
Hakikat bahawa pada sebahagian amalan sahabat ada yang diterima oleh Rasulullah manakala sebahagian yang lain mendapat tegahan dan larangan daripada baginda menunjukkan kepada kita bahawa penentuan sama ada diterima atau ditolaknya sesuatu ibadah itu adalah tertakluk sepenuhnya kepada ketentuan yang datang daripada Allah melalui lisan Rasul-Nya.

Pasti saja, penentuan ini pula tidak mungkin boleh berlaku melainkan jika baginda shallallahu ‘alaihi wasallam hadir dan menyaksikan sesuatu amalan yang disandarkan ke atas ajaran agama sebagaimana baginda menyaksikan dan menentukan kedudukan amalan para sahabatnya. Memandangkan Rasulullah sudah wafat dan tidak berkesempatan lagi untuk menyaksikan sekaligus menentukan kedudukan bid’ah yang diciptakan oleh sebahagian pihak di zaman ini, maka apakah lagi faedah untuk kita mengada-adakan bid’ah di dalam urusan agama?

Penjelasan tambahan.
 
Apa yang menarik untuk diperhatikan adalah, usaha mengingkari amalan-amalan bid’ah yang bercanggah dengan sunnah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam tidak hanya khusus dilakukan oleh baginda ketika masih hayatnya tetapi juga oleh para sahabat baginda setelah kewafatannya.

Semua ini menjadi bukti betapa kukuhnya kefahaman para sahabat terhadap pengertian bid’ah yang dicela di sisi agama, sehingga dengan kefahaman itu mereka mengambil peranan baginda untuk mengingkari apa jua amalan baru yang bermunculan selepas kewafatannya. Perhatikan riwayat-riwayat  berikut:

Riwayat #1: [10] 

عَنْ نَافِعٍ أَنَّ رَجُلًا عَطَسَ إِلَى جَنْبِ ابْنِ عُمَرَ فَقَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَالسَّلاَ مُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ قَالَ ابْنُ عُمَرَ وَأَنَا أَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَالسَّلاَ مُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَلَيْسَ هَكَذَا عَلَّمَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَّمَنَا أَنْ نَقُولَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى كُلِّ حَالٍ.

Daripada Nafi’ beliau meriwayatkan bahawa pada suatu ketika seorang lelaki telah bersin di sisi Ibnu 'Umar radhiallahu 'anhu lalu lelaki tersebut berkata:  "Alhamdulillah wassalam 'ala Rasulillah." (Mendengarkan yang demikian) berkatalah Ibnu 'Umar: "(Adakah) saya mengucapkan "Alhamdulillah wassalam 'ala Rasulillah?.”  Bukanlah ucapan seperti ini (yang diajar oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam  kepada kami tetapi) Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah mengajarkan kepada kami ucapan ini: "Alhamdulillah 'ala kulli haal.”
 
Riwayat #2:

عن سعيد المسيب: أنه رأى رجلا يصلى بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين، يكثر فيها الر كوع والسجود، فنهاه، فقال: يا ابا محمد! يعذبني اﷲ على الصاة؟ قال: لا! ولكن يعذبك غلى خلاف السنة.

Daripada Said Ibnu al-Musayyib radhiallahu ‘anhu bahawasanya dia telah melihat seorang lelaki solat setelah terbit fajar lebih daripada dua rakaat. Lelaki itu memperbanyakkan rukuk dan sujud dalam solatnya itu. Lalu beliau pun melarang lelaki itu berbuat sedemikian. Maka lelaki itupun berkata kepadanya: “Wahai Abu Muhammad! Adakah Allah mengazabku di atas solat yang aku kerjakan ini?.” Beliau menjawab: “Tidak, akan tetapi Allah mengazabmu kerana perlakuanmu ini menyelisih sunnah (cara Nabi shalallahu‘alaihi wasallam).”

Riwayat #3:
 
Daripada ‘Amr bin Salamah radhiallahu ’anhu, dia berkata:

كنا نجلس على باب عبد الله بن مسعود قبل صلاة الغداة. فإذا خرج مشينا معه إلى المسجد. فجاءنا أبو موس الأشعري فقال: أخرج إليكم أبو عبد الرحمن. بعد قلنا: لا. فجلس معنا حتى خرج. فلما خرج قمنا إليه جميعا فقال له أبو موس: ياأبا عبد الرحمن إني رأيت في المسجد آنفا أمرا أنكرته ولم أر والحمد لله إلا خيراز قال: فماهو. إن عشت فستراه قال رأيت في المسجد قوما حلقا جلوسا ينتظرون الصلاة في كل حلقة رجل وفي أيديهم حصى فيقول كبروا مائة فيكبرون مائة فيقول هللوا مائة فيهللون مائة ويقول سبحون مائة فيسبحون مائة. قال: فماذا قلت لهم؟ قال: ما قلت لهم شيئا انتظار رأيك وانتظار أمرك. قال: أفلا أمرتهم أن يعدوا سيئاتهم وضمنت لهم أن لا يضيع من حسناتهم؟ ثم مضى ومضينا معه حتى أتى حلقة من تلك الحلق فوقف عليهم فقال: ما هذا الذي أراكم تصنعون؟ قالوا: ياأبا عبد الرحمن حصى نعد به التكبير والتهليل والتسبيح. قال: فعدوا سيئاتكم فأنا ضامن أن لا يضيع من حسناتكم شيء ويحكم يا أمة محمد ما أسرع هلكتكم هؤلاء صحابة نبيكم صلى الله عليه وسلم متوافرون وهذه ثيابه لم تبل وآنيته لم تكسر والذي نفسي بيده إنكم لعلى ملة هي أهدى من ملة محمد أو مفتتحو باب ضلالة. قالوا: والله يا يا أبا عبد الرحمن ماأردنا إلا الخير. قال: وكم من مريد للخير لن يصيبه.

Suatu ketika kami duduk di pintu ‘Abdullah bin Mas’ud sebelum solat Subuh. Apabila dia keluar, kami akan berjalan bersamanya ke masjid. Tiba-tiba datang kepada kami Abu Musa al-Asy’ari, lalu bertanya: “Apakah Abu ‘Abdul Rahman (‘Abdullah bin Mas’ud) telah keluar kepada kamu.” Kami jawab: “Tidak.” Maka dia duduk bersama kami sehingga ‘Abdullah bin Mas’ud keluar.

 Apabila dia keluar, kami semua bangun kepadanya. Lalu Abu Musa al-Asy’ari berkata kepadanya: “Wahai Abu ‘Abdul Rahman[11], aku telah melihat di masjid tadi satu perkara yang aku tidak bersetuju, tetapi aku tidak lihat - Alhamdulillah - melainkan ia baik[12].
 
Dia (‘Abdullah bin Mas’ud) bertanya: “Apakah ia?.” Kata Abu Musa: “Jika umur kamu panjang engkau akan melihatnya. Aku melihat satu puak, mereka duduk di dalam lingkungan (bulatan/halaqah) menunggu waktu solat. Bagi setiap lingkungan ada seorang lelaki (yang bertindak sebagai ketua dalam lingkungan mereka), sementara di tangan mereka yang lain ada anak-anak batu.


Apabila lelaki (ketua dalam lingkungan) itu berkata: “Takbir (Allahu Akbar) 100 kali”, maka mereka (yang lain) pun bertakbir 100 kali. Apabila dia berkata “Tahlil (La ilaha ilallah) 100 kali”, maka mereka pun bertahlil 100 kali. Apabila dia berkata:  “Tasbih (Subhanallah) 100 kali”, maka mereka pun bertasbih 100 kali.”

Tanya ‘Abdullah bin Mas’ud: “Apa yang telah engkau katakan kepada mereka?.” Jawabnya (Abu Musa): “Aku tidak kata kepada mereka apa-apa kerana menanti pandangan dan perintahmu.” Kata ‘Abdullah bin Mas’ud: “Mengapa engkau tidak menyuruh mereka mengira dosa mereka dan engkau jaminkan bahawa pahala mereka tidak akan hilang sedikit pun?.”

Lalu dia (‘Abdullah bin Mas’ud) berjalan dan kami pun berjalan bersamanya. Sehinggalah dia (’Abdullah bin Mas’ud) tiba kepada salah satu daripada lingkungan berkenaan. Dia (‘Abdullah bin Mas’ud) berdiri lantas berkata: “Apa yang aku lihat kamu sedang lakukan ini?”

Jawab mereka (yang sedang berzikir dalam halaqah): “Wahai Abu ‘Abdul Rahman[13]! Anak-anak batu yang dengannya kami menghitung Takbir, Tahlil dan Tasbih.”

Jawabnya (‘Abdullah bin Mas’ud): “Hitunglah dosa-dosa kamu, aku jamin pahala-pahala kamu tidak hilang sedikit pun. Celaka kamu wahai umat Muhammad! Alangkah cepat kemusnahan kamu. Para sahabat Nabi masih ramai lagi, baju baginda belum lagi buruk dan bekas makanan dan minuman baginda pun belum lagi pecah. Demi jiwaku yang berada di tangan-Nya, apakah kamu berada di atas agama yang lebih mendapat petunjuk dari agama (yang dibawa oleh) Muhammad atau sebenarnya kamu semua pembuka pintu kesesatan?.”
 
Jawab mereka: “Demi Allah wahai Abu ‘Abdul Rahman, kami hanya bertujuan baik.” Jawabnya (‘Abdullah bin Mas’ud): “Betapa ramai yang bertujuan baik, tetapi tidak mendapatinya.”               

Nota kaki

[1] Hadis riwayat al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, no. 1149.

[2] Hadis riwayat al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, no.1871.

[3] Mengerjakan solat terawih secara berjemaah bukanlah perkara yang bid’ah di dalam agama. Ini kerana telah masyhur riwayat yang menjelaskan bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sendiri pernah mengerjakan solat terawih bersama-sama dengan para sahabatnya di bulan Ramadan (Shahih Muslim, no. 761 dan Shahih Sunan al-Nasa’i, no. 1604). Justeru itu perkataan Amirul Mukminin ‘Umar al-Khaththab radhiallahu ‘anhu dalam riwayat di atas hendaklah difahami dalam konteks pengertian bahasa (etimologi) dan bukannya  menurut takrifan syarak (terminologi). Wallahua’lam.

[4] Hadis riwayat Abu Daud, no. 4607, at-Tirmidzi, no. 2676 dan al-Hakim 1/95. Disahihkan oleh al-Hakim dan disepakati oleh adz-Dzahabi. Lihat komentar Syeikh al-Albani dalam Irwa’ al-Ghalil, no. 2455.

[5] Inilah yang disebutkan oleh para ulama sebagai sunnah takririyyah, iaitu apa-apa perkataan dan perbuatan para Sahabat yang tidak dilakukan mahupun dianjurkan oleh Nabi shallallahu ’alaihi wasallam akan tetapi baginda tidak melarangnya. Diamnya baginda terhadap perbuatan tersebut menunjukkan ia adalah suatu yang dibolehkan. Sekiranya perbuatan tersebut salah di sisi ajaran Islam, pastilah Rasulullah akan segera menegahnya.

[6] Hadis riwayat al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, no. 5063 dan Muslim dalam Shahih Muslim, no. 1401.

[7] Hadis riwayat Muslim dalam Shahih Muslim, no. 4884.

[8] Hadis riwayat al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari, no. 6210.

[9] Hadis riwayat Abu Daud dalam Sunan Abu Daud, no. 4330 dan dinilai sahih oleh Syeikh al-Albani. Lihat Shahih Sunan Abu Daud, no. 4982.

[10] Hadis riwayat at-Tirmidzi dalam Sunan al-Tirmizi, no. 2662 dan al-Hakim dalam al-Mustadrak, no. 7691.

[11] Iaitu gelaran bagi ‘Abdullah bin Mas’ud radhiallahu ‘anhu.

[12] Maksud beliau, perkara tersebut kelihatan baik walaupun dia tidak menyetujuinya.

[13] Iaitu gelaran bagi ‘Abdullah bin Mas’ud radhiallahu ’anhu.

~
by Mohd Hairi Nonchi on Tuesday, May 1, 2012
Oleh: Mohd Hairi Nonchi (Cikgu Arie)

UFB - Tidak Wujud Tahaluf Siasi Jika Tiada Perpaduan Islam

15 FAKTA IMAM SYAFIE LAYAK DIGELAR WAHHABI




P/S: Diizinkan untuk menyebarluaskan nota ini. Lebih baik difotocopy dan diedarkan kepada orang ramai, khususnya mereka yang terpengaruh dengan fitnah ke atas pendukung sunnah yang dimomokkan dengan gelaran 'Wahhabi'.

Berikut ialah 14 amalan atau ciri-ciri yang sering dikaitkan dengan mereka yang ditohmah dan dilabel dengan gelaran Wahhabi. Mari kita lihat ciri-ciri yang dimaksudkan dan para ulamak bermazhab Syafie yang turut serta memiliki ciri-ciri tersebut.

Pertama: Orang kata Wahhabi ialah mereka yang tidak melakukan qunut solat subuh secara terus-menerus. Maka Imam Taqiyuddin as-Subki asy-Syafie dan Syeikh Abu Hasan al-Karajji asy-Syafie juga ialah Wahhabi kerana mereka meninggalkan qunut subuh atas alasan kelemahan hadisnya. – Lihat al-Bidayah wa an-Nihayah, Ma’na Qaul al-Imam al-Muththalibi Idza Shahhal Hadits Fahuwa Madzahbi (Majmu’atur Rasa-ilil Muniriyyah) dan Thabaqat asy-Syafi’iyyah al-Kubra.

Kedua: Orang kata Wahhabi ialah mereka yang tidak melaksanakan solat sunat qabliyyah dua rakaat (sebelum) solat Jumaat. Maka al-Hafizh al-'Iraqi asy-Syafie  dan Imam Abu Syamah asy-Syafie serta al-Imam Abi al-Thayyib Muhammad Syams al-Haq al-‘Azhim al-Abadi juga ialah Wahhabi kerana mereka  melemahkan pandangan yang mensabitkan solat sunat dua rakaat sebelum Jumaat. – Lihat al-Ba’its al-Inkar al-Bida’ wa al-Hawadits, Tharh al-Tsarib dan ‘Awn al-Ma’bud Syarah Sunan Abu Daud.

Ketiga: Orang kata Wahhabi ialah mereka yang tidak bersetuju dengan azan dua kali Jumaat. Maka Wahhabilah Imam asy-Syafie yang cenderung kepada Sunnah Nabi, iaitu azan Jumaat hanya sekali di zamannya. – Lihat kitab al-Umm.

Keempat: Orang kata Wahhabi ialah mereka yang membenci kenduri arwah. Maka Wahhabilah Imam asy-Syafie dan para imam bermazhab Syafie selainnya seperti Syeikh Mustafa Khin asy-Syafie, Syeikh Mustafa al-Bugha asy-Syafie, Syeikh ‘Ali al-Syarbaji asy-Syafie, Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari asy-Syafie, Syeikh Daud al-Fatani asy-Syafie, Syeikh Zainul Abidin Muhammad al-Fatani dan ramai lagi. Ini kerana mereka semua amat membenci amalan kenduri arwah. – Lihat kitab al-Umm, kitab I’anatu ath-Thalibin, Kashfu al-Litham, Sabil al-Muhtadin, Bughyatul Tullab  dan kitab al-Fiqh al-Manhaj ‘Ala Madzhab al-Imam asy-Syafie.

Kelima: Orang kata Wahhabi ialah mereka yang tidak bermazhab dan menentang taqlid buta dalam beragama (ikut membuta tuli). Maka Wahhabilah Imam asy-Syafie kerana tidak bermazhab kepada mazhab-mazhab yang muncul sebelumnya, antaranya ialah Imam Malik (mazhab Maliki), iaitu gurunya sendiri. Juga Wahhabilah Imam asy-Syafie kerana menetang keras amalan bertaqlid buta dalam beragama. – lihat kitab Manaqib asy-Syafie, Siyar A’lam al-Nubala’, Hilyatul Auliya’ dan Tarikh Dimasyqi.
 
Keenam: Orang kata Wahhabi ialah mereka yang menunaikan zakat dengan makanan ruji seperti gandung, tamar, beras dan seumpama. Maka Wahhabilah Imam asy-Syafie kerana memfatwakan zakat fitrah hendaklah menggunakan makanan ruji, bukan wang sebagaimana amalan umat Islam di Malaysia - termasuk mereka yang mengaku bermazhab Syafie. – Lihat Kitab al-Umm.

Ketujuh: Orang kata Wahhabi ialah mereka yang tidak membaca lafaz ‘Sayyidina’ ketika berselawat ke atas Nabi. Maka Wahhabilah Imam asy-Syafie yang tidak pernah menulis di dalam mana-mana kitabnya, baik kitab al-Umm mahupun kitab al-Risalah. Demikian juga Wahhabilah al-Hafizh Ibn Hajar al-‘Asqalani asy-Syafie yang turut menyinggung permasalahan ini di dalam kitabnya yang terkenal, Fath al-Bari (syarah kepada al-Bukhari).

Kelapan: Orang kata Wahhabi ialah mereka yang tidak mengkhususkan bacaan surah Yasin pada malam Jumaat tetapi menggalakkan surah al-Kahfi. Maka Wahhabilah Imam asy-Syafie yang memfatwakan disukai membaca surah al-Kahfi di malam Jumaat atas alasan ia menepati Sunnah Nabi. Tambahan pula tidak ditemui dalam mana-mana kenyataannya atau pun para ulamak selainnya tentang galakkan membaca surah Yasin pada setiap malam Jumaat.– Lihat kitab al-Umm.

Kesembilan: Orang kata Wahhabi ialah mereka yang enggan berdoa dan berzikir dengan suara yang kuat dan dilakukan secara beramai-ramai selepas solat berjemaah. Jika demikian Wahhabilah Imam asy-Syafie dan para ulamak bermazhab Syafie seperti Imam al-Nawawi,  Ibn Hajar al-Haitsami,  Syeikh Zainuddin ‘Abd al-‘Aziz asy-Syafie, al-Imam al-Baihaqi asy-Syafie  dan selainnya. Ini kerana mereka tidak pernah mengajarkan demikian dalam kitab-kitab mereka. Sebaliknya hanya membolehkan berzikir berjemaah (baca: bukan doa) dalam konteks mengajar makmum sahaja, bukan selalu. – Lihat kitab al-Umm, at-Tahqiq, Minhaj ath-Thalibin, Tuhfat al-Muhtaj bi Syarah al-Minhaj, Fath al-Bari, Fath al-Mu’in dan Sunan al-Kubra al-Baihaqi.

Kesepuluh: Orang kata Wahhabi ialah mereka yang tidak melafazkan niat sebelum solat. Maka Wahhabilah Imam asy-Syafie yang tidak pernah mengajarkan amalan demikian. Demikian juga Wahhabilah al-Qadhi Abu al-Rabi’ Sulaiman bin ‘Umar asy-Syafie kerana menyatakan amalan melafazkan niat sebelum solat itu bukan berasal daripada Sunnah Nabi yang sahih. – Lihat kitab al-Qaul al-Mubin Fi Akhtha’ al-Mushallin.

Kesebelas: Orang kata bahawa Wahhabi ialah mereka yang menafikan sampainya pahala bacaan al-Qur’an yang dihadiahkan kepada si mati. Maka Wahhabilah Imam asy-Syafie, Syeikh al-Haitsami asy-Syafie dan selainnya yang berpendapat tidak sampai pahala bacaan al-Qur’an yang dikirimkan kepada si mati. – Lihat Tafsir Ibn Katsir, al-Majmu’ Syarah Muhadzdzab dan al-Fatwa al-Kubra al-Fiqhiyyah.

Kedua belas: Orang kata bahawa Wahhabi ialah mereka yang melarang mengkapur dan membina binaan di atas kubur. Maka Wahhabilah Imam asy-Syafie dan Imam al-Munawi yang menjelaskan kebencian Imam asy-Syafie kepada amalan membangun dan mengkapur kuburan sebagaimana yang mendarah daging dalam tradisi umat Islam yang mengaku bermazhab Syafie. – Lihat kitab al-Umm, Syarah Shahih Muslim dan Faidh al-Qadir.

Ketiga belas:  Orang kata bahawa Wahhabi ialah mereka yang menetapkan sifat al-Istiwa’ Allah di atas ‘Arasy di atas langit, sifat turun (al-Nuzul) dan sebagainya tanpa takwil. Maka Wahhabilah Imam asy-Syafie yang menetapkan kedua-dua sifat itu dan selainnya tanpa sebarang pentakwilan ke atasnya. Demikian juga al-Imam adz-Dzahabi asy-Syafie yang turut menetapkan sifat-sifat Allah. – Lihat kitab Tafsir Ibn Katsir dan al-‘Uluw Li al-‘Aliyyil ‘Azhim.

Keempat belas: Orang kata bahawa Wahhabi ialah mereka yang tidak belajar dan berakidah dengan sifat 20. Maka demikian Wahhabilah Imam asy-Syafie kerana tidak pernah mempelajari, apatah lagi mengajarkan sifat 20 itu. Tidak ada satu jua bukti beliau berpegang kepada kaedah pengajian sifat 20 dalam mana-mana kitabnya. - Lihat kitab al-Umm dan al-Risalah.

Kelima belas: Orang kata Wahhabi ialah mereka yang tidak menyapu muka selepas berdoa. Jika demikian maka Wahhabilah Imam al-Nawawi asy-Syafie yang menafikan kesunnahan menyapu muka selepas doa. Demikian juga Imam al-'Izz 'Abd as-Salam asy-Syafie yang menyatakan adalah bodoh orang-orang yang menyapu muka selepas berdoa. - Dinyatakan di dalam 'Irwa' al-Ghalil dan Shahih al-Adzkar wa Dha'ifuhu.
 
Dan banyak lagi jika hendak diperincikan. Rupanya Wahhabi ialah mereka yang menyelisihi kebiasaan masyarakat dan berpegang teguh kepada al-Qur'an serta as-Sunnah sahihah!    

by Mohd Hairi Nonchi on Thursday, November 22, 2012 at 2:12pm ·
Oleh: Mohd Hairi Nonchi @ Cikgu Arie