Monday, February 27, 2012

06-02-2012 ustaz halim hassan, sambutan maulid nabi.

Memelihara Sunnah dengan tidak melakukan Bida'ah...


Indahnya Memaafkan & Menahan Marah





"Tidaklah sedekah itu mengurangi harta, dan tidaklah Allah menambah bagi seorang hamba dengan sifat memaafkan kecuali kemuliaan, serta tidaklah seorang hamba merendahkan diri karena Allah melainkan Allah meninggikan darjatnya". (HR. Muslim)


Nabi bersabda,

"Orang yang paling sabar diantara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya." (HR. Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)


Nabi bersabda,

"Tidaklah seorang itu suka memaafkan, melainkan dia akan semakin mulia." (HR. Muslim)


Allah berfirman,

"Dan bersegeralah kamu kepada ampunan Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, iaitu orang-orang yang menafkahkan hartanya di waktu senang maupun di waktu sempit, dan orang-orang yang menahan marah dan memaafkan kesalahan orang. Allah suka kepada orang yang berbuat kebajikan." (Ali Imran : 133-134)


Nabi pernah bersabda:

"Dilaporkan kepada Allah semua perbuatan manusia pada setiap hari khamis dan Isnin, lalu Allah 'Azza Wa Jalla mengampuninya pada hari itu juga, diampunkan setiap orang yang tidak syirik (menyengutukan) sesuatu dengan-Nya, kecuali sesiapa yang sedang bermusuhan, iaitu Allah berfirman untuknya: Tinggalkanlah (jangan dihapus dosa) kedua dua (orang yang bersengketa) ini, sehingga mereka berdua berdamai , tinggalkanlah (jangan dihapus dosa) kedua dua (orang yang bersengketa) ini, sehingga mereka berdua berdamai." (HR Muslim)


"Dan jika kalian memaafkan dan tidak memarahi serta mengampuni (mereka) maka sesungguhnya Allah Maha pengampun lagi Maha penyayang". (At Taghobun: 14)


"Dan hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu, tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan ingatlah Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani". (al-Nuur: 22)

- Artikel iluvislam.com

23-02-2012 ustaz halim hassan, berbagai-bagai jenis tauhid.

Antara lain yg dibincangkan oleh Ustaz Halim Hassan dalam ceramahnya ini ialah ;


Pada‎ 37:16 -" Al 'Anbiyau ikhwatun wa deenuhum Waahidun "-Para Nabi itu bersaudara dan deen mereka satu ( Islam)

Pada 40 :00
Perintah yg pertama yg kita jumpa dalam al Quran, bila kita baca Quran dari surah alBaqarah ialah pada ayat 21-22 -"Wahai manusia, sembahlah kamu akan Tuhan kamu yg menciptakan kamudan mereka yg sebelum kamu..."


Saturday, February 25, 2012

Wajah sebenar SYIAH! IRAN SEDANG PERANGI KITA !!

LATEST UP DATE 24/2/12


HARI INI JUMAAT 24/2/2012 SEORG ULAMA DAN TOKOH PENTING IRAN AHMED JANNATI DLM KHUTBAH JUMAAT HARI INI TELAH MENGARAHKAN AGAR ORG
2 SYIAH ARAB SEGERA KE SYRIA BERPERANG BERSAMA2 MEMBANTU REJIM ASSAD...MENENTANG MUSUH2 MEREKA...(MUSLIM SUNNI)

SEKALIGUS SEBAGAI PERISYTIHARAN RESMI PERANG TERHADAP DUNIA ARAB SUNNI DI SELURUH DUNIA..ISYARAT TERSEBUT MENUNJUKKAN PEJUANG2 SYIAH IRAQ DAN LUBNAN AKAN LEBIH RAMAI MEMASUKI SYRIA BAGI MEMPERTAHANKAN SAUDARA SYIAHNYA ASSAD..

ALLAHUAKBAR.. "SEMOGA BUMI SYAM TEMPAT BERSEMADINYA RATUSAN JASAD SAHABAT2 RASULULLAH SAW...AKAN MENJADI KUBUR NGERI KEPADA MEREKA"

(SILA LIHAT IMEJ BELIAU DIMUKA 9)








imej di atas adalah suatu BUKTI KUKUH bahawa Iran tidak layak digelar sebuah negara Islam atau sebagai penjaga dan pelindung kaum muslimin....malah sebaliknya adalah pengkhianat dan MUSUH kpd mereka!!

Perkembangan di Syria amat mengejutkan dunia islam....Imej 2 buah kapal perang Iran dilihat dgn jelas melalui terusan Suez buat pertama kalinya datang dari Tartus dlm perjalanan pulang ke Tehran...setelah berjaya membawa dan menghantar sejumlah senjata besar yg dikirim khas kepada rejim Syria...sebelum ini didedahkan Iran telah menghantar 15000 tentera revolusinya ke Syria bagi membantu pertahankan rejim zalim syria..sekaligus memerangi pejuang2 sukarelawan ikhwan dan askar pembebasan Syria..

Bukankah selaku 'khalifah' muslimin Ali Khameini di Iran sepatutnya bertindak melindungi nyawa dan kehormatan kaum muslimin?? mengapakah sebaliknya Iran pula bersekongkol dgn rejim nusairi yg zalim menyembelih kaum muslimin yg terdiri dari anak2 kecil..wanita..org tua tanpa kecuali..paling tidak Iran hendaklah mengambil sikap berkecuali.....! tetapi ia tidak berlaku...

sebaliknya Iran telah bertindak begitu jauh dgn turut terlibat sama mempertahankan rejim yg sgt zalim malah seolah2 telah berani mengisytiharkan bahwa permusuhan syiah pada masyarakat islam(sunni) masih wujud..walhal revolusi ini bukanlah revolusi org2 sunni terhadap org syiah cuma kebetulan ia dipelopori manusia yg majoritinya adalah org Islam sunni..

dimanakah rasa simpati dan ikatan persaudaraan kaum syiah pada muslim lain (sunni) disaat mereka dihentam ditekan dibunuh dizalimi sedemikian rupa oleh tentera rejim yg sgt kejam??

gerakan Islam termasuk ikhwan Syria mengecam keras tindakan kepimpinan Iran yg mempamerkan sikap perseteruannya pada kaum muslimin.





terbaru :


هااااااااام وعااااااااجل : نقل حرفي عن صفحة السوري وحيد صقر: ============================ الى كل الدول التي تمر السفن الحربية الايرانية في مياهها ..!! ... ... ... عليهم بتفتيشها لانها تحمل معتقلين من سوريا الى ايران يرجى النشر هناك حوالي 89789 معتقل حملو في السفن التي اتت الى طرطوس هذا النداء من مواطن علوي شريف اتصل بي واخبرني يعمل في المرفأ ولقد رأى ذللك بأم عينه يرجى النشر على مسؤليتي التامة.. الأسد الخنزير وأعوانه يقومون بنقل المعتقلين إلى إيران لاتهام مايسمى بعصابات أرهابية مسلحة باختطافهم وتضليل اللجان العربية والدولية .. وقد تم ذلك عبر البارجتين اللتين وصلتا إلى السواحل السورية منذ عدة أيام فأفرغت ماتحمله وأخذت معتقلين. والبوارج الايرانية غادرت سوريا ودخلت البحر الاحمر صباح هذا اليوم حسبنا الله ونعم الوكيل العزة لله والنصر للثورة بأذن الل

DIFAHAMKAN bahawa 2 buah kapal perang yg buat pertama kalinya melalui terusan Suez tersebut setelah selesai memunggahkan segala muatannya lalu telah DIISIKAN pula dgn 89789 org tahanan dari kalangan org awam dan pejuang2 Syria utk di hantar ke Iran sebagaimana yg dilaporkan oleh seorg syiah yg simpati yg melihat kejadian tersebut dipelabuhan sendiri!?

Dinyatakan bahwa semua tahanan tersebut akan menghadapi hukuman sangat berat termasuk hukuman bunuh bila tiba di Iran nanti...!
seluruh tahanan dibawa menaiki 2 buah kapal Iran tersebut dan hari ini (21/2/12) ia mula meninggalkan Tartus dan memasuki laut merah menuju Iran( .




PERJALANAN YANG AMAT JAUH..NAMUN PERLU DEMI SEBUAH IKATAN DAN PERTALIAN..!



LAYAKKAH IRAN DIANGGAP SEBUAH DAULAH ISLAM ATAU SEBAGAI HERO KAUM MUSLIMIN SEPERTI YG DIWAR2KAN SELAMA INI??

IMEJ KANAK2 SYRIA DIGANTUNG DIDINDING RUMAH MEREKA SEHINGGA MATI OLEH KAUM PELAKNAT ISTERI DAN SAHABAT2 RASULULLAH SAW..!



Last edited by ayatola on Fri Feb 24, 2012



ORG yg tidak tahu apa yg sbenarnya berlaku di sana akan terus mengatakan peperangan fdan kezaliman di syria skrg tiada kaitan lansung dgn sentimen syiah sunni dlm sengketa di sana..

ya memg revolusi ini tidak pernah dinisbahkan atau diberikan 'brand' sebagai revolusi kaum 'sunni" mahupun Islam terhadap kaum syiah.....hanya kebetulan shj di syria majoriti muslimnya adalah org2 sunni...

tetapi mengapa Iran, Hizbola dll begitu sekali merasa cemas dan terancam sehingga menganggap ia adalah perang terhadap mazhab syiah mereka??

sedang revolusi Syria samalah spt revolusi di Mesir Libya Tunisia yg turut dijayakan oleh semua anutan kepercayaan..tetapi mengapa Iran begitu sekali cemas dan telah terlibat sama 'turun padang' berhempas pulas memerangi rakyat dan tentera pembebasan Syria?


dunia Islam makin hairan dgn sikap Iran dlm menangani krisis di syria saat ini..mengapakah iran tidak bersikap berkecuali dan menahan diri dari terlibat sama bertempur membunuh bagi pihak rejim Syria..??

karikatur oleh pejuang2 revolusi syria..akibat rasa jengkil dan hairan terhadap sikap dua tokoh masyarakat syiah tersebut..






sudah banyak kali tentera Hizbola atau iran berbalas tembakan atau ditahan oleh pejuang...

Iran...dah lama membohongi dunia Islam konon nak lawan amerika..israel bla.bla....bla....konon nak bebaskan QUDS..


tahu2 Iran JOIN sekaki sembelih org Islam dkt Syria..habis kena kencing semua umat Islam dek taqiyyah Iran...apa nak hairan kalau diberitakan bahwa khomeini dulu pun dibela dan diasuh elok2 sewaktu dia di Peranchis dgn kerjasama Israel.... dia di'zahir'kan oleh Barat plus yahudi sendiri sbb nak lawan dan lumpuhkan 'KEBANGKITAN ISLAM' sebenar masyarakat islam sunni....itulah hakikatnya!


israel banyak terhutang budi dgn iran...sbb itulah khomeini turut dihormati di Israel sbb jasa2nya pada israel dulu....

kasihan sahabat2 yg berjuang Islam tapi masih dok puja puji Iran anak emas majusi yahudi tu..buta akan hakikat syiah..baik dia syiah Iran ke Hizbolla ke Nusairi ke...yg namanya syiah jgn lah diharap apa2 dari depa..kalau para sahabat Nabi....malah saiyyidina Hussein r.a cucu Baginda pun depa sanggup bunuh...apalah setakat nyawa org Syria tuh.....

dulu kita mati2 ingatkan syiah Iran zaman Khalipah khomeini nak kirim scud atau apa2 peluru ke Israel..nak bebaskan QUDS bagai yg dipalu dilaung2kan...rupa2nya tidak.. tahu2 Iran pulak yg dok kirim peluru ke rejim Syria utk tembak org islam dll di sana..punya jahat manusia yg namanya syiah ni.. patutlah dulu Salahuddin al-ayyubi benteras dan lawan syiah ni dulu sblm pergi lawan tentera salib di Palestin..


kita hulur tangan elok2 kat depa nak berkawan baik2 depa plak bagi peluru kat dada kita...tu la perangai syiah ni..padanla Salahuddin terpaksa cantas syiah dulu....pakat2 la kita baca sejarah beliau..biar jelas..apa sebab utama beliau 'buang masa' pi dok lawan syiah di mesir waktu tu sedangkan negara islam tengah lemah diserang oleh tentera Salib..??


SEBENARNYA kalau bukan adanya segala penipuan dan pembunuhan seperti ini...yg mana ia jelas melibatkan kaum syiah...memg tread spt ini TAK PERLu...TAPI memndangkan saat ini saudara kita disana terus dibunuh dan diinaiya maka wajib bagi semua kaum muslimin mengenali siapa kawan dan siapa lawan yg sebenarnya..

dulu forumer syiah ziwasi menyatakan wahabi memainkan peranan besar dlm revolusi di Syria yg akan mengubah syria menjadi negara wahabi..maka atas sbb itulah iran terpaksa campurtangan..!?

apakah kerana sgt takut timbulnya penentangan keras terhadap aqidah2 syiah yg sesat maka wahabi dijadikan kambing hitam??

apakah cerita bodoh kader syiah tersebut boleh menutup hakikat sebenar tentang revolusi ini? walhal..bukankah revolusi ini didokong oleh semua kalangan termasuk masyarakat kristian, druez , segelintir org2 syiah sendiri...mengapakah soal wahabi pula dijadikan alasan dan sebab utama Iran membantu pertahankan rejim zalim tersebut dgn membunuh org2 awam Syria?

sebenarnya ziwasi dan syiahnya sudah kehabisan modal utk menutup hakikat permusuhan sebenar syiah terhadap kaum muslimin...walhal revolusi di Syria ini tidak pernah di 'brand'kan sebagai revolusi islam sunni...apa yg berlaku ialah kebetulan org2 sunni merupakan pemain utama revolusi ini..

bilakah kita mahu insaf dan sedar akan semua sepak terajang kaum syiah spt ini...apakah mahu menunggu lahirnya seorg Salahuddin lagi baru kita akan terselamat dari kejahatan mereka..


sedangkan kita umat Islam sentiasa menghulurkan tangan berjabat tangan tanda mahu berdamai bersaudara dgn mereka..namun di sisi mereka tidak...mereka akan tetap menganggap kita adalah musuh mereka...hanya soal cara dan kaedah mereka bertaqiyyah jua yg berbeza...disaat mereka masih sedikit dan lemah mereka laung2kan slogan membina perpaduan dsb...spt yg dilaungkan oleh syiah malaysia skrg..sebaliknya bila sudah kuat..lihatlah shj apa yg terjadi di Iraq Iran skrg...

ya Allah bantulah dan selamatkan lah saudara2 kami di bumi Syam..



sebenarnya israel amat memerlukan iran dan sekutu2 nya dlm memastikan kelansungan hayatnya di timur tengah..sila baca artikel di bawah ..:

oleh:Ooya

Menyingkap Komplot Israel Dengan Iran
Written by sknar
Sunday, 22 February 2009
Oleh : Dr. Ahmad Al-Afghani

Sebelum memaparkan hubungan strategik antara Yahudi dan Iran, terlebih dahulu kita kembali ke zaman silam untuk meninjau kembali sejarah, iaitu pengasas agama dan fahaman Syi`ah adalah sebenarnya orang-orang Yahudi yang telah memperalatkan Abdullah bin Saba’, seorang Yahudi yang berasal dari Yaman untuk mengasaskan fahaman ini di zaman Khalifah Uthman bin `Affan.

Dia telah menamakan dirinya dan para pengikutnya Syi`ah Ali (penyokong Ali) bagi tujuan mengaburi orang-orang Islam. Hal ini telah diakui oleh al-Kasysyi, seorang tokoh Syi`ah di dalam kitabnya Ma`rifah al-Naqilin `An Ai’immah al-Sadiqin atau lebih dikenali dengan Rijal Kasysyi. Katanya: "Sesungguhnya Ibn Saba’ ini seorang Yahudi kemudian memeluk Islam. Dialah yang mula-mula mengisytiharkan wajibnya menerima Imamah Ali." Dari sinilah kita berpendapat asal usul fahaman Syi`ah dan Rafidhah diambil daripada ajaran Yahudi.

Ahli-ahli sejarah Sunnah dan Syi`ah sepakat bahawa Ibn Saba’ lah yang menyebabkan kekacauan di zaman Uthman dan dialah yang mencetuskan fitnah di kalangan umat Islam. Begitu juga al-Naubakhti menukilkan daripada al-Tusi bahawa Ibn Saba’ lah yang mula-mula sekali menyerang Abu Bakar, Umar dan Uthman.

Oleh itu kita tidak merasa hairan terhadap kerjasama antara Yahudi dan Iran dari segi bantuan dan persenjataan. Di sini kami kemukakan beberapa contoh kerjasama itu:

Syimitiz dari syarikat Balijiah (BRB) pada 2 Januari 1985 telah mendedahkan penjualan senjata Israel kepada Iran yang dianggarkan sebanyak 164 bilion dollar US dengan pertukaran minyak Iran.

Komen: Iran beli senjata Israel kemudian berperang dengan Israel?, bukankah israel itu musuh Islam? Jangan percaya pada Iran, lagi pun Iran ini melaknat isteri Rasulullah s.a.w. maknanya Aisyah r.a bagi mereka kafir masuk neraka. Ini sungguh menghinakan pada umat nabi Muhammad s.a.w. Jadi minta semua ahli faham bahawa Syiah melaknat isteri Rasullullah s.a.w jadi kena kutuk perbuatan syiah ini menunjukkan kasih sayang kita kepada baginda rasullah dan sayang kita kepada ummul mukminin Aisyah dan tidak boleh menyangi Syiah sehingga melupakan perbuatan terkutuk mereka mengkafirkan Aisyah.

Pada bulan Disember 1980 majalah berbahasa Perancis PBD telah mendedahkan bahawa sejak awal peperangan Iran-Iraq lagi Iran menerima senjata Israel. Akhbar al-Ra’y al-Am juga mendedahkan kenyataan ini ekoran meletupnya kapal terbang Argentina yang membawa senjata dari Tel Aviv ke Tehran melalui Qabras.

Komen: Dengan kehendak Allah tipudaya Iran terbongkar dan ASWJ yang celik hatinya dapat melihat tipudaya Syiah ini secara "red handed" dan jangan lupa Syiah melaknat para sahabat Sayyidina Abu Bakar,Umar dan Uthman maknanya tiga sahabat ini dikafirkan dan kekal dalam neraka selama-lamanya. Siapa yang menyangi Syiah? Sesiapa yang menyayangi sahabat dan pada masa yang sama menyayangi Syiah maknanya dia belum celik atau dia bertaqiyya.

Akhbar al-Ra’y bertarikh 24 April 1988 melaporkan penjualan senjata Israel kepada Iran di sepanjang tahun 1980-1987 dan melaporkan daripada Perdana Menteri Israel, Syamir sendiri tentang bantuannya kepada Iran. Katanya: "Menjadi kewajipan kepada Israel menjaga hubungannya dengan kepimpinan ketenteraan Iran. Sesungguhnya peperangan yang berterusan melemahkan Iraq, musuh tradisi Israel. Peperangan itu menyebabkan lebih banyak lagi pembahagian negara-negara Arab".

Komen: Tipudaya Syiah ini lebih leceknya daripada MOSSAD, CIA dan KGB, sebab ASWJ tidak tahu rupanya mereka menjadikan ASWJ sebagai sasaran peluru tentera Amerika). Mungkin sebahagian kecil ASWJ Malaysia ini yang menyayangi Syiah belum dijadikan sasaran peluru oleh mereka. ASWJ di Labenon, Iraq dan Afghanistan sudah biasa dengan tipudaya Syiah ini.

Sumber maklumat Perancis menegaskan sejumlah Yahudi Iran memasuki Palestin melalui Viena dengan nisbah 600 orang Yahudi setiap minggu. Dianggarkan bilangan Yahudi yang berpindah ke Amerika dan Palestin melalui Norway seramai 9000 sejak tahun 1983.

Komen: Mungkin ASWJ yang sayang Syiah tidak akan percaya maklumat ini lagi pun Syiah mengambil pendekatan taqiyya apa saja maklumat dari ASWJ hendak lah ditolak.

Simon Peres mempertahankan penjualan senjata Israel kepada Iran dan menyatakan bahawa Iraq lebih berbahaya daripada Iran.

Komen: Apa yang disebut oleh Simon Peres tidak benar. sebenarnya Iraq sangat bahaya dan Iran tiada apa bahayanya sebab satu geng. Inilah permainan. Yang penting Iran perlu membantu Syiah Iraq menentang ASWJ untuk menguasai Iraq. Hanya Simon Peres diasak dalam isu penjualan senjata dan dia pun mengaitkan Iraq walhal fokus sebenar adalah penjualan senjata Israel kepada Iran jelas sekali permainan israel Iran ini bagi ASWJ yang hatinya celik.

Sekumpulan pegawai senjata udara Israel telah mengadakan kontrak dengan Tehran dengan gaji yang mencecah 10 000 dolar Amerika bagi setiap orang melalui Namrudi, pedagang senjata Yahudi yang merupakan atase tentara Yahudi di Tehran.

Komen: Apalagi yang hendak dibuktikan? Tentunya Syiah menolak fakta ini. Urusan itu dilakukan melalui pedagang yahudi pulak tu dan nama Namrud pulak tu.

Pada 14 Febuari 1983, iaitu pada hari peringatan Khomeini mengambil alih pemerintahan, telah berlaku pertemuan yang mesra dan saling bertukar kucupan antara Rasfenjani dan rabai Yahudi Auril Davivy di bangunan majlis Syura. Rabai itu berkata: "Doktor-doktor dan tentera kita sekarang ini berada di barisan hadapan peperangan. Castro Nafin telah dipilih menjadi perwakilan Yahudi di Majlis Syura Iran. Dia menyatakan terima kasih kepada Iran sebagai mengingati kerjasama Parsi dan Yahudi di sepanjang sejarah.

Yahudi-yahudi Iran telah mendermakan 70 bilion riyal untuk kepentingan peperangan dengan Iraq.

Komen: Revolusi Islam Iran tak berguna pada ASWJ. Masjlis Syura pun ada Yahudi? Hubungan Kerjasama antara Parsi dan Yahudi ini bukan atas dasar Islam, malah ianya kerjasama untuk menentang Islam. Memanglah Yahudi derma 70 billion riyal itu membantu Iran sebab mereka satu geng.

Rumusan:

ASWJ hendaklah celik, dan hendaklah celik tu mendahulukan menyayangi sahabat dan isteri Nabi s.a.w dan menjauhi Syiah yang melaknat mereka termasuklah Presiden Iran.

Itulah sebabnya, saya benci pada Presiden Iran ini sebab dia juga melaknat sahabat dan ummul mukminin. Jika saya benci Dr mahathir kerana menghina janggut Rasullah s.a.w maka saya lebih benci pada orang yang melaknat sahabat dan isteri Nabi s.a.w. Dan saya yakin Rasulullah s.a.w tidak akan memberi syafaatnya kepada mereka yang melaknat sahabat dan isterinya dan juga tidak akan memberi syafaat kepada mereka yang menyokong golongan Syiah yang melaknat sahabat dan isterinya.


ALLAHU AKBAR!!
------------------------------------------------------
opps...maaf sbb lupa sebut..kita dok bicara ni merujuk kepada kepimpinan di Iran skrg...bukan kepada org2 awam mereka disana..walau memg ramai org syiah bersikap anti sunni tapi bukan semua..biarlah diskusi kita jelas..yg diperkatakan ialah ketua negara, rejim dan instrumen nya...

keduanya ialah sbb di Iran pun masih ramai muslim (sunni).. maaf saya lebih suka menggunakan istilah muslim dari istilah sunni sbb memg dah sepatutnya dan jelas maklum bahwa muslim sebenar ialah org2 islam yg mengikuti fahaman dan aqidah ASWJ (sunni) shj....kerana bila disebut muslim sepatutnya kita dah terbayangkan mereka adalah org2 yg mempercayai aqidah dan fahaman yg terdapat dlm aqidah ASWJ.(mengasihi dan mencintai isteri2 Rasul saw dan sekelian sahabat Baginda serta tiada aqidah2 ganjil dan pelik sebagaimana syiah).selain mereka bukan Islam yg SEBENARnya..walau adakalanya mereka juga claim sebagai muslim....sama mcm Qadiani dll...yg masih mahu mengaku muslim!! adapun syiah memg mereka sndiri suka digelar syiah..mereka tak pula menamakan diri mereka muslim...maka tidaklah salah jika kita berbuat begitu..


kepada semua ahli TKO yg ada hati nak join syiah..lihatlah di sini perangai kejam pelik dan gila dari asuhan syiah Syria yg menyeksa membelasah tahanan mereka dgn menyuruh mereka sujud kepada gambar presiden dan juga menyebut kalimah2 kufur terhadap presiden mereka:




video



ALLAH PASTI MEMBALAS KEJAHATAN SYIAH!!

http://www.tranungkite.net/v11/


Sunday, February 19, 2012

Ternyata Maulid Nabi Berasal Dari Syiah Fatimiyah

Berasal Dari Syiah Fatimiyah


Jika kita menelusuri dalam kitab tarikh (sejarah), perayaan Maulid Nabi tidak kita temukan pada masa sahabat, tabi’in, tabi’ut tabi’in dan empat Imam Madzhab (Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafi’i dan Imam Ahmad), padahal mereka adalah orang-orang yang sangat cinta dan mengagungkan Nabinya shallallahu ‘alaihi wa sallam. Mereka adalah orang-orang yang paling paham mengenai sunnah Nabinya shallallahu ‘alaihi wa sallam dan paling semangat dalam mengikuti setiap ajaran beliau.

Perlu diketahui pula bahwa -menurut pakar sejarah yang terpercaya-, yang pertama kali mempelopori acara Maulid Nabi adalah Dinasti ‘Ubaidiyyun atau disebut juga Fatimiyyun (silsilah keturunannya disandarkan pada Fatimah). Sebagai buktinya adalah penjelasan berikut ini.

Al Maqriziy, seorang pakar sejarah mengatakan, “Para khalifah Fatimiyyun memiliki banyak perayaan sepanjang tahun. Ada perayaan tahun baru, hari ‘Asyura, maulid (hari kelahiran) Nabi, maulid Ali bin Abi Thalib, maulid Hasan dan Husain, maulid Fatimah al Zahra, maulid khalifah yang sedang berkuasa, perayaan malam pertama bulan Rajab, perayaan malam pertengahan bulan Rajab, perayaan malam pertama bulan Sya’ban, perayaan malam pertengahan bulan Rajab, perayaan malam pertama bulan Ramadhan, perayaan malam penutup Ramadhan, perayaan ‘Idul Fithri, perayaan ‘Idul Adha, perayaan ‘Idul Ghadir, perayaan musim dingin dan musim panas, perayaan malam Al Kholij, hari Nauruz (Tahun Baru Persia), hari Al Ghottos, hari Milad (Natal), hari Al Khomisul ‘Adas (3 hari sebelum paskah), dan hari Rukubaat.” (Al Mawa’izh wal I’tibar bi Dzikril Khutoti wal Atsar, 1/490. Dinukil dari Al Maulid, hal. 20 dan Al Bida’ Al Hawliyah, hal. 145-146)

Asy Syaikh Bakhit Al Muti’iy, mufti negeri Mesir dalam kitabnya Ahsanul Kalam (hal. 44) mengatakan bahwa yang pertama kali mengadakan enam perayaan maulid yaitu: perayaan Maulid (hari kelahiran) Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, maulid ‘Ali, maulid Fatimah, maulid Al Hasan, maulid Al Husain –radhiyallahu ‘anhum- dan maulid khalifah yang berkuasa saat itu yaitu Al Mu’izh Lidinillah (keturunan ‘Ubaidillah dari dinasti Fatimiyyun) pada tahun 362 H.
Begitu pula Asy Syaikh ‘Ali Mahfuzh dalam kitabnya Al Ibda’ fi Madhoril Ibtida’ (hal. 251) dan Al Ustadz ‘Ali Fikriy dalam Al Muhadhorot Al Fikriyah (hal. 84) juga mengatakan bahwa yang mengadakan perayaan Maulid pertama kali adalah ‘Ubaidiyyun (Fatimiyyun). (Dinukil dari Al Maulid, hal. 20)

Fatimiyyun yang Sebenarnya

Kebanyakan orang belum mengetahui siapakah Fatimiyyun atau ‘Ubaidiyyun. Seolah-olah Fatimiyyun ini adalah orang-orang sholeh dan punya i’tiqod baik untuk mengagungkan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Tetapi senyatanya tidak demikian. Banyak ulama menyatakan sesatnya mereka dan berusaha membongkar kesesatan mereka.

Al Qodhi Al Baqillaniy menulis kitab khusus untuk membantah Fatimiyyun yang beliau namakan “Kasyful Asror wa Hatkul Astar (Menyingkap rahasia dan mengoyak tirai)”. Dalam kitab tersebut, beliau membuka kedok Fatimiyyun dengan mengatakan, “Mereka adalah suatu kaum yang menampakkan pemahaman Rafidhah (Syi’ah) dan menyembunyikan kekufuran semata.”

Ahmad bin ‘Abdul Halim Al Haroni Ad Dimasqiy mengatakan, “Tidak disangsikan lagi, jika kita melihat pada sejarah kerajaan Fatimiyyun, kebanyakan dari raja (penguasa) mereka adalah orang-orang yang zholim, sering menerjang perkara yang haram, jauh dari melakukan perkara yang wajib, paling semangat dalam menampakkan bid’ah yang menyelisihi Al Kitab dan As Sunnah, dan menjadi pendukung orang munafik dan ahli bid’ah. Perlu diketahui, para ulama telah sepakat bahwa Daulah Bani Umayyah, Bani Al ‘Abbas (‘Abbasiyah) lebih dekat pada ajaran Allah dan Rasul-Nya, lebih berilmu, lebih unggul dalam keimanan daripada Daulah Fatimiyyun. Dua daulah tadi lebih sedikit berbuat bid’ah dan maksiat daripada Daulah Fatimiyyun. Begitu pula khalifah kedua daulah tadi lebih utama daripada Daulah Fatimiyyun.”

Beliau rahimahullah juga mengatakan, “Bani Fatimiyyun adalah di antara manusia yang paling fasik (banyak bermaksiat) dan paling kufur.” (Majmu’ Fatawa, 35/127)


Apakah Fathimiyyun Memiliki Nasab sampai Fatimah?

Bani Fatimiyyun atau ‘Ubaidiyyun juga menyatakan bahwa mereka memiliki nasab (silsilah keturunan) sampai Fatimah. Ini hanyalah suatu kedustaan. Tidak ada satu pun ulama yang menyatakan demikian.

Ahmad bin ‘Abdul Halim juga mengatakan dalam halaman yang sama, “Sudah diketahui bersama dan tidak bisa disangsikan lagi bahwa siapa yang menganggap mereka di atas keimanan dan ketakwaan atau menganggap mereka memiliki silsilah keturunan sampai Fatimah, sungguh ini adalah suatu anggapan tanpa dasar ilmu sama sekali.

Allah Ta’ala berfirman (yang artinya),
“Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya.” (QS. Al Israa’: 36).

Begitu juga Allah Ta’ala berfirman (yang artinya),
Kecuali orang yang bersaksi pada kebenaran sedangkan mereka mengetahuinya.” (QS. Az Zukhruf: 86)
. Allah Ta’ala juga mengatakan saudara Yusuf (yang artinya), “Dan kami hanya menyaksikan apa yang kami ketahui.” (QS. Yusuf: 81). Perlu diketahui bahwa tidak ada satu pun ulama yang menyatakan benarnya silsilah keturunan mereka sampai pada Fatimah.”

Begitu pula Ibnu Khallikan mengatakan, “Para ulama peneliti nasab mengingkari klaim mereka dalam nasab [yang katanya sampai pada Fatimah].” (Wafayatul A’yan, 3/117-118)


Perhatikanlah pula perkataan Al Maqrizy di atas, begitu banyak perayaan yang dilakukan oleh Fatimiyyun dalam setahun, kurang lebih ada 25 perayaan. Bahkan lebih parah lagi mereka juga mengadakan perayaan hari raya orang Majusi dan Nashrani yaitu hari Nauruz (Tahun Baru Persia), hari Al Ghottos, hari Milad (Natal), dan hari Al Khomisul ‘Adas (perayaan tiga hari selelum Paskah).

Ini pertanda bahwa mereka jauh dari Islam. Bahkan perayaan-perayaan maulid yang diadakan oleh Fatimiyyun tadi hanyalah untuk menarik banyak masa supaya mengikuti madzhab mereka. Jika kita menilik aqidah mereka, maka akan nampak bahwa mereka memiliki aqidah yang rusak dan mereka adalah pelopor dakwah Batiniyyah yang sesat. (Lihat Al Bida’ Al Hawliyah, 146, 158)


Abdullah At Tuwaijiriy mengatakan, “Al Qodhi Abu Bakr Al Baqillaniy dalam kitabnya ‘yang menyingkap rahasia dan mengoyak tirai Bani ‘Ubaidiyyun’, beliau menyebutkan bahwa Bani Fatimiyyun adalah keturunan Majusi. Cara beragama mereka lebih parah dari Yahudi dan Nashrani. Bahkan yang paling ekstrim di antara mereka mengklaim ‘Ali sebagai ilah (Tuhan yang disembah) atau ada sebagian mereka yang mengklaim ‘Ali memiliki kenabian. Sungguh Bani Fatimiyyun ini lebih kufur dari Yahudi dan Nashrani.


Al Qodhi Abu Ya’la dalam kitabnya Al Mu’tamad menjelaskan panjang lebar mengenai kemunafikan dan kekufuran Bani Fatimiyyun. Begitu pula Abu Hamid Al Ghozali membantah aqidah mereka dalam kitabnya Fadho-ihul Bathiniyyah (Mengungkap kesalahan aliran Batiniyyah).” (Al Bida’ Al Hawliyah, 142-143)


Inilah sejarah yang kelam dari Maulid Nabi. Namun, kebanyakan orang tidak mengetahui sejarah ini atau mungkin sengaja menyembunyikannya. Dari penjelasan di atas dapat kita tarik kesimpulan:

Pertama: Maulid Nabi tidak ada asal usulnya sama sekali dari salafush sholeh. Tidak kita temukan pada sahabat atau para tabi’in yang merayakannya, bahkan dari imam madzhab.

Kedua: Munculnya Maulid Nabi adalah pada masa Daulah Fatimiyyun sekitar abad tiga Hijriyah. Daulah Fatimiyyun sendiri dibinasakan oleh Shalahuddin Al Ayubi pada tahun 546 H.

Ketiga: Fatimiyyun memiliki banyak penyimpangan dalam masalah aqidah sampai aliran ekstrim di antara mereka mengaku Ali sebagai Tuhan. Fatimiyyun adalah orang-orang yang gemar berbuat bid’ah, maksiat dan jauh dari ketaatan pada Allah dan Rasul-Nya.

Keempat: Merayakan Maulid Nabi berarti telah mengikuti Daulah Fatimiyyun yang pertama kali memunculkan perayaan maulid. Dan ini berarti telah ikut-ikutan dalam tradisi orang yang jauh dari Islam, senang berbuat sesuatu yang tidak ada tuntunannya, telah menyerupai di antara orang yang paling fasiq dan paling kufur. Padahal Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ

”Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk bagian dari mereka” (HR. Ahmad dan Abu Dawud. Syaikhul Islam dalam Iqtidho’ [1/269] mengatakan bahwa sanad hadits ini jayid/bagus)

Semoga bermanfaat. Hanya Allah yang memberi taufik.

Sumber: rumaysho.com

Publikasi: artikelassunnah.blogspot.com

10 Negara Yang Terbersih Di Dunia





Setiap negara mempunyai peraturan sendiri dalam mengatur negaranya.
Baik itu peraturan di bidang teknologi,lingkungan dan lain-lain. Dan dari peraturan itulah kita kemudian boleh membandingkan negara satu dengan negara yang lain. Dan yang akan kita bandingkan kali ini adalah tingkat kebersihan lingkungan suatu negara. Berikut adalah senarai 10 negara terbersih di dunia.Senarai ini dibuat oleh ahli lingkungan dari university Yale dan University Colombia dengan menggunakan EPI (Environmental Performance Index):




1. Switzerland


2. Sweden

3. Norway

4. Finland

5. Costa Rica

6. Austria

7. New Zealand

8. Latvia

9. Columbia

Friday, February 17, 2012

Kebaikan Cuka

Bersabda Rasulullah S.A.W., ” Sebaik-baik hidangan makanan ialah Khal. Ya Allah berkatilah pada Khal, sesungguhnya Khal adalah makanan nabi-nabi terdahulu sebelum aku dan jangan terputus Khal dalam suatu rumah.” (Hadis riwayat Muslim 2052, Ibnu Majah 3318)

APA ITU KHAL? KHAL adalah nama dalam bahasa Arab bermaksud suatu bahan daripada buah-buahan seperti tamar (kurma), epal, anggur, dan tin (fig) yang disimpan atau diperam dalam jangka masa tertentu, bertukar dari jus buah menjadi alkohol, seterusnya menjadi yis, bertukar menjadi asid asetat, dan akhirnya menjadi KHAL, dalam bahasa Inggeris dipanggil vinegar (cuka asli )


Kajian kepada kitab-kitab perubatan Islam juga ada menyatakan KHAL telah diamalkan sejak dari nabi-nabi dahulu sebelum Nabi Muhammad (saw) lagi. Masyarakat Babylon (sekitar 500 BC) juga telah menukar wain kepada KHAL dengan menggunakan buah anggur, kurma dan tin (fig). Hippocrates juga telah mengggunakan KHAL sebagai antibiotik dan tonik. KHAL juga digunakan oleh pejuang-pejuang silam bagi meningkatkan kekuatan badan. Selain orang Arab, KHAL telah dipraktikkan semenjak berabad oleh kebanyakan penduduk Eropah, Jepun, Cina dan India.

Kepada yang sudah terkena penyakit, Rasulullah (saw) pernah bersabda yang bermaksud:

“Setiap penyakit ada ubatnya”

Tetapi Rasulullah (saw) tidak menyatakan secara khusus penawar sesuatu penyakit, oleh yang demikina mari kita beramai ramai mengamalkan pemakanan cara nabi Muhammad SAW dalam masa yang sama kita mengamalkan “MAKANAN KESIHATAN SUNNAH PARA NABI-NABI” sebagai suatu ibadah dalam penyembuhan dan meneruskan warisan ulama’ perubatan Islam. Perlu diingat KHAL diamalkan secara meluas sejak turun temurun oleh bangsa Arab. Mungkin sebab tu sekor kambing makan pun tak kena darah tinggi.

Khasiat Khal Menurut Perubatan Islam:-


Menerusi kitab Al-Qanun Fi Al-Tib (Ibnu Sina) & Al-Tib Al-Nabawi (Ibnu Qaiyyim), cuka :-


1. dapat mencegah berlakunya pembengkakan pd badan spt bisul & kanser
2. membuang darah kotor & melancar aliran darah
3. mangatasi proses pencernaan makanan dlm perut
4. melancarkan pergerakan usus
5. merawat masalah kerongkong, kahak & batuk yang berpanjangan
6. memelihara kulit dari kesan kepanasan matahari
7. menurunkan tahap kolesterol
8. mengimbang tahap asid-alkali dlm badan & mengeluarkan lebihan garam
9. membakar kalori dgn cepati
10. membuang toksin
11. merawat masalah rahim, menguatkan gigi, deria mata & telinga
12. penyerapan kalsium lebih sempurna – menguatkan tulang
13. mengubati masalah gastrik akibat asid berlebihan dlm perut
14. merawat masalah hempedu (membersih hempedu dr lemak yg membentuk batu)
15. mencegah berlakunya keracunan akibat penggunaan ubat-ubatan an yg pelbagai
16. melancarkan pengeluaran susu ibu
17. melancarkan perjalanan darah yg berketul dlm perut (masalah gangguan haid)
18. memperbaiki fungsi limpa
19. menghilang masalah dahaga & mengurangkan panas badan

Antara yang utama, cuka dapat membantu membuangkan kolesterol dan lemak di dalam badan terutamanya pada sistem usus di perut, lemak di saluran jantung, lemak di buah pinggang, membaiki fungsi buah pinggang, dan lemak berlebihan yang boleh membawa pelbagai penyakit dengan cara memulihkan sel-sel organ badan.

Kaedah Pemakanan
KHAL boleh diminum diminum dua kali sehari selepas makan pagi dan malam sebelum tidur. Sebelum diminumhendaklah terlebih dahulu dibaca Al-Fatihah (1x), selawat keatas Nabi (saw) (3x), mohon KHAL diberkati dan akhirnya mohon agar disembuhkan penyakit yang dialami.Jika masam boleh diminum dengan campuran madu.


KENAPA KHAL DARIPADA BUAH TAMAR (KURMA)?
Khasiat kurma terlalu banyak untuk kesihatan badan. Di antara hadis Nabi saw ialah:

Terjemahannya: Terdapat di dalam hadis As-Shahih dari Nabi saw, “Sesiapa yang makan tujuh buah tamar (kurma) di pagi hari (dan menurut satu lafaz: tamar dari Al-Aliyah) maka dia akan selamat dari bisa, racun dan sihir pada hari itu”. (Dikeluarkan oleh Imam Bukhari 10/203, dan oleh Imam Muslim)

Kebaikan buah tamar disebut sebagai makanan yang dapat mengubati masalah darah, masalah usus, masalah hati, hempedu, lemah jantung, menambahkan air mani, masalah kerongkong dan mulut, menambahkan nutrisi tubuh badan, mematikan kuman (bakteria), masalah migrain dan penawar racun dalam badan yang sangat baik.

LinkSumber : myibrah.com

Wednesday, February 15, 2012

Fenomena gerakan tawhib (mewahabikan orang)




Penulis mulakan tulisan ini
dengan firman Allah SWT
dalam surah al-Baqarah ayat 10 :
فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ.
“Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran)”.

Penulis berlindung dengan Allah SWT daripada sebarang perasaan hasad dengki, niat buruk dan perancangan jahat daripada mana-mana orang yang "berpenyakit hati", semoga Allah memberi hidayah dan petunjuk-Nya kepada penulis dan mengampunkan dosa orang yang "berpenyakit hati".


Penulis sebenarnya amat yakin, antara punca segala kekeliruan, kekecohan, penyelewengan, pendustaan dan pembohongan adalah bermula daripada "penyakit hati". Seseorang tidak akan bertindak mengata, menuduh semberono, menempelak, memperlekeh, menjatuhkan maruah orang dan lain-lain jika hatinya benar-benar ikhlas, suci dan murni. Hanya hati yang rosak dan punah sahaja yang akan melakukan itu semua. Apatah lagi jika hati yang rosak itu datang daripada seorang bergelar 'ustaz', 'ahli tariqat', 'syeikh mursyid' dan pelbagai lagi gelaran keagamaan yg pastinya akan melambangkan kethiqahannya (kebolehpercayaannya) di kalangan para pengikut fanatik.



Dalam banyak-banyak fenomena, "gerakan tawhib" adalah salah satu fenomena yang jelas menunjukkan betapa implikasi hati yang rosak itu bertindak. Bak kata pepatah, 'membujur lalu melintang patah', golongan ini tanpa menghiraukan sesiapapun, apapun keadaan dan situasi yg sebenar, faktanya, kesahihannya..hanya jika boleh dikaitkan dengan Wahhabi maka dicoplah orang yang dituduhnya itu Wahhabi walaupun mungkin orang yang dituduh langsung tidak tahu menahu apa itu Wahhabi, bahkan mungkin orang itu juga sebenarnya adalah penentang Wahhabi!


Pada asasnya, gerakan tawhib bukanlah suatu fenomena yang pelik jika dilakukan oleh penganut Syiah. Ini kerana, golongan Syiah memang bijak mengkambinghitamkan fahaman Wahhabi untuk meloloskan diri mereka masuk bersama-sama golongan Ahli Sunnah Wal-Jamaah (Asya'irah-Maturidiyyah). Mereka mendakwa hanya Wahhabi lah yang menolak Syiah, selain daripada Wahhabi mereka tidak akan menolak Syiah, malah akan rapat dan boleh berkawan serta menerima Syiah sebagai mazhab kelima.

Adapun yang menolak Syiah itu semata-mata adalah Wahhabi. Walaupun pada zahirnya mereka itu adalah penganut dan pendukung mazhab ASWJ Asya'irah Syafi'iyyah, namun hakikatnya di sisi Syiah mereka itu tetap Wahhabi penyamar yang merosakkan perpaduan umat Islam.




Bagi penulis, ini adalah taktik biasa Syiah untuk mengelirukan orang awam kalangan penganut Sunni. Sebagai contoh, dalam kes terbaru di Melaka, antara buku yang dirampas oleh Jabatan Agama Islam Melaka dalam serbuan tersebut adalah sebuah buku tanpa penulis dan penerbit berjudul "Benarkah Salafi-Wahabi Pemusnah Islam dan Pembunuh Umatnya".


Apa yang menarik adalah kerakusan dan kegelojohan puak Syiah Malaysia melabelkan ramai tokoh ilmuan dan para asatizah sebagai Wahabi secara membuta tuli termasuk Pengerusi Fatwa Kebangsaan, Tan Sri Prof. Emeritus Dr. Abdul Shukor Husin, Ketua Pengarah Jakim, Tn Hj Othman Mustapha, Dr. Zahazan Muhammad, Dr. Abdul Basit Abd Rahman, Prof. Zakaria Stapa, Prof. Dato' Dr. Mahmood Zuhdi, penulis sendiri dan lain-lain. Dalam memorandum Syiah kepada YDP Agong lebih mengejutkan apabila al-Fadhil Us. Uthman El-Muhammady yang amat tegas dalam mendepani Wahhabi turut dilabel oleh Syiah jadian sebagai Wahhabi nawasib.

Sebaliknya ustaz-ustaz yang turut sama membantai Wahhabi dan agak lunak terhadap Syiah tidak dimasukkan pula dalam senarai yang dikutuk Syiah, tetapi tulisan-tulisan mereka dijadikan hujjah sokongan terhadap kebenaran Syiah dan kebatilan Wahhabi. Nama-namanya tidak perlu disebutkan di sini kerana mereka itu memang pun terkenal di kalangan pengikutnya.


Itu kisah gerakan tawhib di kalangan Syiah, apa yang menjadi ralat, adalah kegelojohan mentawhib di kalangan ustaz-ustaz Sunni sendiri. Sehinggakan jika tiada bukti pun maka bukti palsu pun sanggup direkayasa, dicetak dan dijual kepada umum! Apa yang penting orang yang dituduh itu berjaya ditawhibkan, maka jadilah ustaz itu Wahhabi yang 'najis' di kalangan orang awam yang tidak tahu apa-apa.



Fitnah buku "Siapa sebenarnya Wahhabiy"


Penulis sebenarnya, tidak pernah terbayang akan menjadi mangsa tawhib. Masakan logik kerana penulis sendiri beraqidah Asya'irah dan bermazhab Syafi'i. Mempelajari Syarh Jauharat al-Tawhid karangan al-Laqqani dan kitab-kitab Syafi'iyyah secara talaqqi. Pernah mengajar kitab fiqh Syafi'i, Fathul Mu'in, Kifayatul Akhyar, Sifat Dua Puluh dengan syarh kitab Usuluddin al-Islami dll.

Bagaimanapun dengan dasar yang terbuka dan bersifat muqaranah ketika pengajian di peringkat BA di Jordan, maka penulis diajar untuk menilai setiap aliran yang lain secara ilmu, adil dan beradab. Bermakna apa jua hikmah yg boleh diambil dari aliran lain, maka tiada sebab untuk ianya tidak dimanfaatkan, tetapi hendaklah disesuaikan dengan waqi' dan keadaan setempat, lebih penting hendaklah meraikan aliran arus perdana sedia ada.




Isu buku Muhammad bin Abdul Wahhab


Antara punca tuduhan Wahhabi dikenakan kepada penulis, berpunca daripada satu risalah kecil karangan penulis berjudul Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab (SMAW) ketika menjadi Imam 1 di Masjid Jamik Sultan Abdul Aziz Petaling Jaya. Risalah itu ditulis atas permintaan para jemaah masjid yang ingin mengetahui apakah itu Wahhabi dan asal usulnya. Apa yang cuba penulis sampaikan adalah pandangan yang adil dan sederhana terhadap tokoh yang dikaitkan dengan terasasnya gerakan Wahhabi. Ini langsung tidak bermakna penulis bersetuju dengan uslub dakwah Wahhabiyah yang wujud di negara kita pada hari ini.

Kerana itu, banyak dalam kuliah-kuliah, penulis membetulkan tuduhan-tuduhan keras* pengikut Wahhabi seperti bid’ah tahlil, tidak sampainya bacaan al-Qur’an kepada si mati, wirid selepas solat dan lain-lain. Bagi penulis, mengambil sudut positif yang wujud pada dakwah dan pemikiran SMAW tidak bermakna penulis menerima semua pendekatan yang dibawa oleh beliau.


Perkara ini, dapat dilihat sebagaimana pendekatan yang diambil oleh ramai para ulama Asya’irah muta’akhirin yang memilih tidak berkonfrontasi dengan sejarah dan sumbangan SMAW yang pada hakikatnya telah pun pergi menemui Penciptanya. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui dan Maha Menghakimi atas setiap perbuatan hamba-hamba-Nya. Oleh itu, tidak hairan kita melihat bagaimana para ulama tersebut mengambil sudut positif atas sumbangan yang telah diberikan oleh SMAW.


Antara ulama tersebut adalah Prof. Dr. Yusuf al-Qaradawi yang banyak menyentuh tentang jasa dan sumbangan SMAW di dalam kitab-kitab dan tulisan-tulisannya. Contohnya, al-Qaradawi menyebut SMAW (dengan gelaran al-Imam) sebagai antara tokoh muslih yang mengutamakan penyucian aqidah dari perkara khurafat dan syirik di dalam kitabnya “Fi Fiqh al-Awlawiyyat”.


Manakala Prof. Dr. Wahbah al-Zuhaili pula pernah mengarang buku berjudul “Ta’aththur al-Da’awaat al-Islahiyyah al-Islamiyyah bi Da’wah al-Syaikh Muhammad bin Abd al-Wahhab”. Buku ini menyebut tentang sumbangan dan pengaruh dakwah SMAW terhadap gerakan-gerakan pengislahan Islam.


Begitu juga beberapa ulama al-Azhar yang terkenal seperti bekas Syeikh al-Azhar al-marhum Jaad al-Haq Ali Jaad al-Haq dan al-marhum Syeikh Muhammad al-Ghazali. Antaranya Syeikh Jaad al-Haq Ali Jaad al-Haq menyebut dalam kitabnya “Bayaan linnaas”:

وقد ظهرت في القرن الثامن عشر الميلادي حركة إصلاحية بالجزيرة العربية عرفت باسم "الوهابية" نسبة إلى زعيمها "محمد بن عبد الوهاب" الذي ولد في العيينة من بلاد نجد سنة 1116 هـ "1704 م" الذي توفي في شوال سنة 1206 هـ "1792م" على ما جاء في بعض المصادر...تقوم هذه الدعوة على تنقية الدين من الشوائب عقيدة وسلوكا...
“Bahawa muncul pada kurun ke 18 miladi, satu gerakan islah di Semenanjung Tanah Arab dikenali sebagai Wahhabiyah sempena nama pengasasnya Muhammad bin Abdul Wahhab yang dilahirkan di Uyaynah, Najd pada tahun 1116/1704 yang wafat pada bulan Syawal 1206/1792 seperti yang disebutkan dalam sesetengah rujukan…dakwah ini (beliau) adalah berdasarkan penyucian agama daripada kekotoran aqidah dan akhlak…”.

Syeikh Muhammad al-Ghazali pula menyebut dalam kitabnya “al-Da’wah al-Islamiyyah tastaqbil qarnaha al-khamis ‘asyar” berkenaan dakwah SMAW:

" ومع أننا نعيب على العرب تقاعسهم في خدمة الثقافة الإسلامية الصحيحة إبّان هذه القرون الهامدة من الحكم التركي ، إلا أننا نذكر أن الحركة الوحيدة التي نهض بها العرب لإصلاح العقائد والعبادات ومحو ما شابها من زيغ وانحراف. . نعني حركة الإصلاح التي قام بها محمد بن عبد الوهاب في جزيرة العرب ... "
“Walaupun kita kecewa dengan orang-orang Arab atas kegagalan mereka berkhidmat bagi kebudayaan Islam yang sahih pada ketika kurun-kurun kejatuhan pemerintahan Turki, tetapi kita mengingati bahawa satu-satunya gerakan yang membangunkan orang Arab untuk pengislahan aqidah dan ibadah serta memadamkan apa yang dicemari oleh penyelewengan…kami maksudkan ialah gerakan islah yang dijalankan oleh Muhammad bin Abdul Wahhab di Semenanjung Tanah Arab”.


Selain itu kita juga boleh melihat sanjungan tinggi yang diberikan oleh Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah, salah seorang ulama Syam terhadap SMAW. Lebih mengagumkan pujian terhadap SMAW diberikan ketika beliau menulis kitab yang mengkritik beberapa tokoh aliran Wahhabi iaitu Syeikh Nasiruddin al-Albani dan beberapa lagi. Beliau menyebut dalam kitabnya “Kalimaat fi Kasyf Abathil wa Iftiraa’aat” berkenaan SMAW :

فأما الشيخ محمد بن عبدالوهاب رحمه الله تعالى ، فهو إمام الدعوة غير منازع ، وقد كان داعية الى الله تعالى ، وقام بالدعوة بحاله ومقاله وعلمه وقلمه
“Adapun SMAW rahimahullah ta’ala, beliau adalah imam dakwah tanpa ragu, beliau berdakwah menyeru kepada Allah ta’ala, beliau bangkit berdakwah dengan perbuatan, ucapan, ilmu dan tintanya…”


Bagaimanapun, dalam banyak-banyak pendirian ulama Asya’irah terhadap SMAW, pandangan Muhaddith al-Haramayn Syeikh Muhammad ‘Alawi al-Maliki di dalam kitabnya “Mafahim Yajib an Tusahhah” paling memberi kesan yang mendalam terhadap pendekatan penulis kepada golongan Wahhabi. Kita dapat lihat bagaimana pendekatan yang penuh hikmah dan bijaksana digunakan oleh beliau dalam berhadapan dengan ketaksuban dan kefanatikan golongan Wahhabi terhadap aliran mereka.

Beliau menggunakan pendekatan dengan membersihkan segala tuduhan yang dipalitkan kepada SMAW seperti tuduhan SMAW menolak mazhab, mengkafirkan umat Islam, menolak tawassul dan pelbagai lagi yang dikaitkan dengan SMAW dan menjadi ikutan kepada pengikut Wahhabiyah (inilah yang penulis bentangkan dalam risalah kecil tersebut).

Melalui pembersihan terhadap peribadi, dakwah dan pemikiran SMAW, Syeikh Muhammad ‘Alawi mengajak supaya pengikut aliran Wahhabi berpatah balik dan mengambil pendekatan yang sebenar sebagaimana yang dianjurkan oleh pengasas gerakan mereka, SMAW.

Malah antara ungkapan beliau yang memuji dan menunjukkan tazkiyah beliau terhadap SMAW adalah tulisannya :

وها هو إمام التوحيد ورأس الموحدين يقول : كلمته السديدة بحكمته الرشيدة التي بسببها انتشرت دعوته بين الأنام واشتهرت طريقته عند الخاص والعام

“Dan ini dia imam tauhid dan ketua golongan muwahhidin yang mengungkapkan ucapannya yang benar dengan hikmahnya yang bijaksana yang dengannya tersebar dakwahnya antara manusia dan termasyhur gerakannya di kalangan golongan agama dan awam”.


Ringkasnya, setelah disenaraikan beberapa tokoh ulama besar Asya’irah di atas dan pandangan positif mereka terhadap pengasas gerakan Wahhabi, dapat disimpulkan bahawa; Menyebut dan menyanjung sumbangan seseorang yang berbeza aliran atau mazhab bukan bermakna kita menganut aliran atau mazhab mereka. Adakalanya para ulama ingin menunjukkan sikap tasamuh (toleransi), hormat menghormati dan sangka baik mereka terhadap tokoh-tokoh yang telah meninggal dunia.

Adakalanya juga ia sebagai suatu pendekatan yang berhikmah dalam menyedarkan pengikut aliran tersebut daripada kefanatikan dan ketaksuban yang pada hakikatnya menyalahi pendekatan yang dibawa oleh pengasas aliran mereka sendiri.


Oleh itu, jika dengan pendekatan para ulama Asya’irah ini memuji dan menyanjung seorang tokoh yang berbeza aliran, maka dianggap mereka adalah penganut atau bias aliran tersebut, maka silalah kepada mereka yang dangkal pemikirannya untuk menuduh Syeikh al-Qaradawi, Syeikh Wahbah al-Zuhaili, Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah, Syeikh Muhammad al-Ghazali, Syeikh Muhammad ‘Alawi al-Maliki dan ramai lagi seperti Syeikh 'Athiyyah Saqr (mantan Ketua Lajnah Fatwa al-Azhar), Syeikh Salim Muhammad Salim (Setiausaha Lajnah Fatwa al-Azhar) dll sebagai Wahhabi atau bias Wahhabi. Apa lagi terhadap penulis yang teramat da’if ini…


Sementara itu, Panel Kajian Aqidah Jakim sendiri, sekurangnya-kurangnya telah membentangkan isu Wahhabi sebanyak tiga kali iaitu pada mesyuarat Panel Kajian Aqidah kali ke-14 pada 21 Mac 2000, mesyuarat Panel Kajian Aqidah kali ke-20 bertarikh 29 April 2002 dan mesyuarat Panel Kajian Aqidah kali ke-23 bertarikh 13 Mac 2003. Kesemua mesyuarat telah memutuskan bahawa aqidah yang dibawa oleh Muhammad bin Abdul Wahab tidak bersalahan dengan aqidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah tetapi pengikut Wahhabi membesarkan perkara bid’ah dan khilafiah.


Selain itu, ia juga telah dibincangkan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan iaitu pada kali ke-12 (1985), kali ke-14 (1985), kali ke-16 (1986), kali ke-40 (1996), kali ke-42 (1997) dan kali ke-44 (1998). Kesemua keputusan adalah menyekat penularan fahaman Wahhabiyyah atas alasan isu-isu khilafiyyah fiqhiyyah yang dibangkitkan boleh menggugat perpaduan umat Islam di Malaysia. Bagaimanapun keputusan tersebut tidak memutuskan Wahhabiyyah sebagai ajaran sesat.


Semua keputusan ini dibuat sebelum penulis mula bertugas di Jakim pada tahun 2005. Bermakna sebarang dakwaan yang mengatakan penulis bertanggungjawab sehingga menyebabkan Wahhabi tidak difatwakan sesat adalah satu pendustaan oleh orang yang menuduh. Kepada Allah jualah penulis serahkan urusan penuduh-penuduh itu.


Penulis sendiri sebenarnya, dalam banyak tulisan, cuba menegur dan menasihati rakan-rakan Salafi agar sentiasa menjaga adab dan disiplin ilmu dalam membahaskan masalah agama.

Antara tulisan-tulisan penulis yang mengkritik tokoh dan gerakan Wahhabi seperti isu tawassul , kritikan Asya'irah terhadap Salafi , pesanan buat pendukung salafi , isu mengintip , kritik mufti perlis , risalah Bahaya Anti Mazhab ,isu Maulidur Rasul , isu bid'ah dan lain-lain.



Tetapi penulis amat faham, gerakan tawhib memang tidak mengira sasarannya, sesiapa sahaja yang dianggap musuh, tetap saja akan diwahabikan.




Demi tawhib sanggup bercakap bohong

Dalam buku "Siapa sebenarnya Wahhabiy" juga mendakwa penulis 'menyusup masuk' ke taklimat MKN berkenaan isu Wahhabi dan dikhuatiri membongkar maklumat sulit berkenaan. Bagi penulis ini adalah tuduhan yang paling menjijikkan daripada seorang bergelar ustaz. Malah penulis yakin, si penuduh yang mengarang buku ini sedia maklum bahawa dia telah menipu dan berbohong kepada para pengikutnya. Tanpa apa-apa bukti, tiba-tiba membuat kenyataan palsu kononnya penulis ‘menyusup masuk’ ke taklimat tersebut sedangkan penulis diminitkan oleh Pengarah Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Jakim di atas surat jemputan MKN supaya menjadi wakil rasmi Jakim ke taklimat tersebut. Adakah pergi sebagai wakil rasmi dianggap sebagai ‘menyusup masuk’? Kedua, penulis dituduh membocorkan maklumat sulit tersebut kepada pihak media tanpa mengemukakan sebarang bukti. Penulis juga yakin penuduh tahu bahawa dirinya telah berdusta. Jika penuduh bercakap benar, sila laporkan tuduhan tersebut kepada polis supaya siasatan dapat dilakukan.

Oleh sebab itu, dalam blog ini juga penulis telah bersumpah atas nama Allah, bahawa Allah menjadi saksi akan tuduhan pengarang buku ini adalah dusta, palsu dan berniat jahat untuk menjatuhkan integriti penulis sebagai pegawai kerajaan.

Kepada pengarang buku "Siapakah Sebenarnya Wahhabiy", penulis ingatkan beliau dengan hadith-hadith Rasulullah SAW berikut :

Rasulullah SAW bersabda :
كفى بالمرء كذباً أن يحدث بكل ما سمع
Cukuplah seseorang dikatakan berdusta, jika ia menceritakan setiap yang dia dengar (tanpa saringan)". (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Dan hadith Rasulullah SAW :
آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلاَثٌ: إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ، وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ
“Tanda-tanda munafik itu ada tiga: jika bicara berdusta, jika berjanji menyelisihi janjinya, dan jika diberi amanah mengkhianati.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Isu Jurnal Penyelidikan Islam

Penulis sebenarnya telah bawakan gambaran yang adil terhadap fahaman Wahhabiyah sesuai dengan keputusan Panel Kajian Aqidah Jakim yang mengatakan Wahhabiyah masih termasuk di kalangan Ahli Sunnah Wal-Jamaah (ASWJ), tetapi isu-isu furu’ yang dibangkitkan perlu ditangani. Kerana itu, dalam tulisan jurnal tersebut, penulis cuba bentangkan pro dan kontra aliran Wahhabiyah. Bagaimanapun orang yang tidak berpegang pada keputusan Jakim mengenai Wahhabiyah sememangnya pada awal-awal lagi akan menolak tulisan ini kerana bagi mereka Wahhabiyah adalah sesat lagi menyesatkan dan terkeluar daripada ASWJ, malah sebahagiannya mengatakan terkeluar daripada Islam kerana mereka adalah golongan mujassimah.


Dalam satu artikel lain tentang Wahhabi, penulis sendiri pernah menyebut dengan jelas bahawa "Adapun doktrin yang melampau di dalam aqidah sehingga menjisimkan Allah SWT dengan perkataan-perkataan yang jelas seperti golongan Karramiyyah atau mencaci dan menghina pegangan kepada mazhab adalah dilarang dan terkeluar daripada prinsip Ahli Sunnah Wal-Jamaah". Perkataan penulis ini kemudiannya dinukilkan oleh ramai orang termasuk kalangan mereka yg mewahabikan penulis sendiri.

Untuk mengetahui pendirian lanjut penulis tentang soal tajsim dan mujassimah, sila dengar rakaman kuliah berikut. Klik di sini .


Isu al-Ahbasy

Berkenaan isu al-Ahbasy, pengarang buku mendakwa kononnya penulis telah menuduh dan menjaja ke sana ke mari bahawa Syeikh Abdullah al-Harari dan jemaahnya sebagai sesat. Seingat penulis, ketika kali pertama kertas kajian tentang al-Ahbasy dibentangkan dalam mesyuarat Panel Kajian Aqidah Jakim (PKA) kali ke-36 pada 15 November 2007, penulis sendiri telah menulis dalam kesimpulan kertas itu bahawa kumpulan al-Ahbasy dan yang sealiran dengannya adalah termasuk ke dalam golongan ASWJ kerana mereka beraliran Asya’irah dalam aqidah dan bermazhab Syafi’i dalam fiqh**. Apa yang ditolak adalah dasar beragama yang ekstrim sehingga mengkafirkan golongan yang tidak sependapat.


Isu Ahbasy sekali lagi dibentangkan dalam mesyuarat PKA kali ke-41 pada 8-10 Disember 2010 setelah satu kajian dibuat oleh penulis dan dua orang ahli PKA di Lubnan.

Hasil kajian memutuskan bahawa, m
etodologi dakwah Syeikh Abdullah al-Harari dan Jam’iyyah al-Masyari’ al-Khairiyyah al-Islamiyyah serta yang sealiran dengannya berkemungkinan hanya sesuai dengan waqi’ setempat di Lubnan tetapi ia tidak sesuai untuk digunapakai di negara ini.

Walaupun dalam kajian tersebut, penulis dan ahli PKA telah mendengar kritikan yang sangat negatif terhadap Syeikh Abdullah al-Harari dan jemaah al-Ahbasy ketika menemuramah Prof. Dr. Muhammad Sa’id Ramadhan al-Buthi, bagaimanapun kritikan itu diabaikan kerana ingin berlaku adil kepada al-marhum Syeikh Abdullah dan pengikutnya.


Jika penulis berniat jahat terhadap jemaah al-Ahbasy, mungkin boleh sahaja penulis sebarkan rakaman video temuramah bersama al-Buti itu yang sememangnya amat keras terhadap al-Harari dan jemaahnya. Malah penulis boleh sifatkan kritikan al-Buti terhadap al-Ahbasy jauh lebih keras berbanding kritikannya terhadap Wahhabiyah.


Oleh itu, tuduhan pengarang bahawa penulis menjaja ke sana ke mari kononnya jemaah al-Ahbasy adalah sesat hanyalah rekayasa beliau sendiri untuk mengambarkan seolah-olah penulis seorang Wahhabi tegar yang gemar menuduh orang secara membuta tuli.



Hentikan gerakan tawhib (mewahabikan orang)


Penulis melihat kebelakangan ini, wujud kecenderungan yang melampau untuk mewahabikan orang itu dan orang ini. Apakah sebenarnya faedah daripada gerakan ini?

Jika itu dikatakan dakwah ASWJ, ia sudah tentu batil kerana tujuan dakwah ASWJ adalah untuk mendekatkan diri seorang da'i kepada mad'u-nya, bukan menjauhkan atau menjatuhkan maruah orang lain dengan tuduhan-tuduhan dan label-label tertentu.

Gerakan ini seolah-olah ingin mengatakan sesiapa sahaja yang mempunyai apa-apa kaitan (dalam apa jua bentuk) dengan ulama kerajaan Saudi, universiti di Saudi, tokoh-tokoh Salafi seperti Muhammad b. Abdul Wahhab, Ibn Kathir, Ibn Qayyim, Ibn Taimiyyah dll maka dijangkiti virus Wahhabi, bahaya dan boleh membawa kepada keganasan.


Bagi penulis, ini bukan pendekatan yang digunakan oleh para ulama Sunni yang soleh dan ikhlas dalam berdakwah.

Kita boleh lihat bagaimana institusi Sunni (Asya'irah-Maturidiyyah) terkemuka dunia, Universiti al-Azhar dan seluruh para ulamanya menangani isu Salafiyyah/Wahhabiyyah dengan penuh hikmah dan bijaksana bukan secara membuta tuli, tuduh menuduh, fitnah memfitnah seperti sikap sesetengah pendakwah sunni di negara ini. Pengajaran ketika penulis berkursus di Masyiyakhah al-Azhar sangat bermanfaat dan menginsafkan dalam hal ini.



Soalnya, jika kegelojohan mentawhibkan orang ini terus berleluasa, siapa yang untung?

Ye, bukan Ahli Sunnah yg untung sebaliknya tentulah golongan seperti Syiah dan ajaran sesat lain yg untung. Ingat! Bagi puak Syiah, lagi ramai ustaz-ustaz yang berjaya diwahabikan, makin berjayalah gerakan mereka...


Wallahu a'lam.

Khamis, 8 sept 2011
Link