Thursday, June 24, 2010

Antara Orang tua dan anak-anak : dimana keutamaannya...

Jika diperhatikan sekarang ini, ramai yang begitu menjaga kemaslahatan anak2 tapi mengambil ringan dalam hal orang tua sendiri- sampai ke tahap MENGABAIKAN…


Seperti dalam surah Annisa' ayat 11, "..abaaaukum wa abnaaukum, la ta'lamuna ayyuhum aqrabu ilaikum naf'a..." , ertinya " ..orang tuamu dan anak2 mu, kamu tidak mengetahui siapa di antara mereka yang lebih dekat (banyak ) manafaatnya bagimu.."

Kebenarannya, ibu-bapa(walaupun sudah tua ) , sentiasa ada manafaat dan kepentingannyanya untuk kita (tak boleh di campakkan seperti kain buruk,atau kita ketepikan begitu sahaja dengan tidak memberikan hak2 mereka), ..Tapi sebenarnya kita tidak tahu/pasti antara ibu-ayah kita atau anak2 kita mana yang lebih bermanafaat kepada kita dunia dan akhirat ? Sebab itu dalam pembahagian pusaka pun Allah SWT mengambilkira hal ini.

Ibu-bapa, apa manafaat/kesannya /pentingya mereka untuk kita bebuat baik pada mereka (selain kerana ingin membalas jasa mereka ) walaupun kita sudah boleh berdikari, atau sudah punya keluarga sendiri :

1)Doanya.....selalunya, bila mereka telah tiada baru perasan. Ataupun jika kita mati dulu dari mereka, sudah tentu mereka akan membantu menguruskan kita dan keluarga yang kita tinggalkan; mendoakan kita, sedih kerana kehilangan anak yang telah mereka besarkan sekian lama.

2)Nasihatnya

3)Kedudukan istimewa yang Allah letakkan sebagai orang tua kita...menjadi wasilah bagi kita di mana dengan berbakti kepada mereka kita dapat mendekatkan diri kepadaNya,, mendapat keredhaan dariNya ,mencapai rahmat dan kurniaNya.......

...(tapi jika sebaliknya, jika derhaka, akan dapat murkaNya , sejak di dunia lagi akan dapat balasannya... Allah cepatkan )

Allah SWT menegaskan dalam ayat di atas, bahawa kita tak tahu, tapi Allah tahu kerana Dia Maha Mengetahui..so tak boleh berat sebelah, salah memilih keutamaan dengan mengutamakan satu pehak /perkara sesuka hati sahaja tanpa pertimbangan yang bijaksana (fiqeh aulawiyyaat ..ilmu berkaitan memilih keutamaan dalam menetapkan sesuatu hukum?, atau jalan hidup),kenalah ikut ketetapan Allah….

>>>> untukmu ...untukku juga...ud'u ila rabbik..:(

No comments:

Post a Comment

Post a Comment