Friday, July 30, 2010

Melahirkan Saintis : Sahsiah vs Prasarana

Saintis dan pencipta terkemuka .. “apakah rahsia kejayaan mereka” ? Rata-rata jawapan sama diberikan, bahawa tiada rahsia... mereka menganggap bahawa kejayaan mereka adalah satu kebetulan yang menggembirakan "happy accident "[ Ilham ] yang ditempa setelah gigih berusaha .......>>>mereka mempunyai sikap kritikal dan kreatif , mereka juga mempunyai tumpuan tinggi (fokus) dan daya tahan berkualiti superhuman (manusia luar biasa).


Melahirkan Saintis : Sahsiah Lebih Utama Daripada Prasarana


study

Oleh : PROF DR. RAUZAH HASHIM
Jabatan Kimia, Universiti Malaya [
http://www.kimia.um.edu.my/]

SEKIRANYA kejayaan sains sesebuah negara atau bangsa dinilai dengan mengira jumlah Pemenang Hadiah Nobel maka kejayaan sains di Malaysia sekarang boleh dikatakan jauh panggang dari api.Harapan murni kepimpinan negara agar suatu hari ada saintis bangsa Malaysia berjaya memperolehnya adalah tidak mustahil. Pelbagai usaha merancang dan merangka untuk menjana `bakat’ Nobel Laureate, juga perlu dipuji.

Sejak beberapa tahun lalu Akademi Sains Malaysia, MOSTI dan Kementerian Pengajian Tinggi mendahului dalam hal ini melalui Program Nobel Laureate, di mana ramai anak muda yang berbakat dikenal pasti dari awal dan diberi bimbingan yang rapi dan istimewa.Mereka yang berjaya dihantar ke universiti terkemuka di luar negara untuk meneruskan pengajian di peringkat sarjana dan seterusnya. Kementerian Pendidikan juga mempunyai perancangan yang sama tetapi modus operandinya berbeza di mana penekanan tertumpu kepada peningkatan prasana kelengkapan dan teknologi tercanggih dan termoden.

Singapura juga mempunyai perancangan serupa. Namun bukan untuk Pemenang Hadiah Nobel, tetapi untuk menjana Teknokrat Terkemuka bagi membolehkan mereka cipta teknologi baru seperti yang pernah dicapai oleh anak watannya Sim Wong Hoo. Kejayaan beliau mencipta sistem bunyi digital (siri Soundblaster) untuk komputer peribadi (PC) suatu masa dahulu mendahului teknologi lain dan juga pasaran dunia, sangat dibanggakan. Singapura mahukan lebih ramai bakat seperti beliau.Untuk tujuan tersebut kerajaan Singapura memperuntukkan sejumlah geran yang besar supaya tunas bakat dapat dikenal pasti dan juga diberi didikan istimewa.

Kebanyakannya pemenang Hadiah Nobel adalah dari negara maju dan hanya segelintir mereka berbangsa Asia yang bermastautin di Barat (contohnya Abdus Salam dan Ahmed Hassan Zewail). Maka anggapan bahawa kemudahan prasana di Barat menjadi faktor penting adalah wajar. Namun begitu bagi saya sahsiah mereka lebih utama.

Tidak dinafikan pemenang Hadiah Nobel atau teknokrat terkemuka seperti Bill Gates adalah manusia teristimewa. Adakah resipi mencipta mereka ini? Dalam beberapa syarahan perdana Nobel Laureate yang saya sendiri hadiri, banyak pertanyaan “apakah rahsia kejayaan mereka” dikemukakan. Rata-rata jawapan sama diberikan, bahawa tiada rahsia dan mereka tidak pernah terfikirkan menjadi Pemenang Hadiah Nobel. Rata-rata mereka menganggap bahawa kejayaan mereka adalah satu kebetulan yang menggembirakan (happy accident) yang ditempa setelah gigih berusaha. Di samping mempunyai sikap kritikal dan kreatif mereka juga mempunyai tumpuan tinggi (fokus) dan daya tahan berkualiti superhuman (manusia luar biasa).

Seorang saintis dan pencipta terkemuka, Thomas Alva Edison, pernah menyatakan bahawa: “Genius is one per cent inspiration and ninety-nine per cent perspiration. As a result, a genius is often a talented person who has simply done all of his homework”.

“Genius adalah satu peratus ilham dan sembilan puluh sembilan peratus hasil titik peluh. Maka genius adalah mereka yang berbakat yang telah menjalankan semua kerja-rumah mereka (iaitu setelah berusaha berlanjutan)”.

Biografi beberapa pemenang hadiah Nobel atau teknokrat terkemuka mengisahkan hal serupa. Malahan ramai yang mengisahkan bahawa kedaifan prasana menjadi pendorong utama meningkatkan daya kreatif dan daya bertahan.

Wong Woo dalam buku beliau Chaotic Thought of the Old Millenium (Fikiran kacau bagi alaf lama) menceritakan kejayaan beliau banyak diilhamkan dari suasana kampung yang serba kekurangan. Alat muzik budak kampung (kampung boy) yang murah seperti harmonika sebagai pencetus daya kreatifnya.

Keinginan menukar suasana daif menjadi dorongan utama untuk terus bertahan walau dalam apa cabaran sekalipun.James Lovelock, seorang ahli kimia yang banyak menghasilkan pelbagai ciptaan teknologi (dan beliau sering disamakan dengan Edison) dalam bukunya Homage to Gaia (Menghormati Gaia), juga sependapat bahawa daya cipta beliau meningkat bila bekerja dalam keadaan kurang sempurna. Beliau menambah bahawa sikap kritikal dan tak berkompromi membantu membuat penemuan-penemuan baru. Iaitu kebolehan mencabar idea-idea lama dan melihat arah lain.

Kalau kita kumpulkan semua butiran sikap (sahsiah) seorang Pemenang Hadiah Nobel atau Teknokrat Terkemuka, bolehkah kita mereka cipta watak ini dalam satu formulasi khusus dan tertentu? Atau mungkinkah kita lebih berjaya dengan menggunakan kaedah rawak dan tidak terencana?

Yang penting adalah usaha dan tumpuan diberikan untuk meningkatkan prasarana dan sistem pembelanjaan kita (di kampung dan juga bandar) “tahap bertamadun tinggi” iaitu sebuah masyarakat yang mencapai taraf mencintai ilmu yang mendalam. Cintakan ilmu kerana ilmu.

Sekiranya hal ini terlaksana, dengan satu happy accident, watak istimewa muncul tiba-tiba mungkin dari sebuah kampung Felda tersorok. Budak kampung yang menjadi Pemenang Hadiah Novel pertama untuk Malaysia. Ini bukan angan-angan, tetapi satu harapan.

Walaupun kandungan sistem pembelajaran kita digubal rapi dan dikatakan yang terbaik di rantau ini, namun penghayatan dan pengamalannya tidak menjurus kepada pembetukan sahsiah mencintai ilmu pengetahuan.

Sistem pembelajaran kita terlalu pentingkan hasil kerana dorongan material atau ganjaran yang dikaitkan kepada berapa `A’ dan berapa tebal sijil yang diperoleh. Dari peringkat sekolah rendah lagi anak-anak kita sibuk mengumpul siji penganugerahan bagi setiap aktiviti walaupun kebanyakannya terlalu remeh, semata-mata kerana ia menjamin mereka ke sekolah yang baik untuk mendapat biasiswa. Di peringkat menegah, ramai guru menasihati para pelajar supaya tidak membaca buku teks tetapi menumpukan perhatian kepada buku latihan, nota ringkas dan contoh jawapan.

Para pelajar diberi latihan latih tubi lebih daripada 20 kali sebelum peperiksaan. Iaitu menjalani lebih dari 20 set kertas contoh peperiksaan. Program motivasi mengajar teknik menjawab soalan. Trend terbaru memastikan kejayaan cemerlang adalah program bacaan Yasin dan sembahyang hajat beramai-ramai sebelum peperiksaan untuk pelajar beragama Islam.

Membaca dan sembahyang hajat adalah wajar tetapi bila dilaksanakan secara massa dan sebegitu rupa timbul pertanyaan adakah amalan tersebut ikhlas? Adakah ia berkesan? Adakah ia satu harapan palsu?

Contoh-contoh di atas hanya sebahagian dari amalan yang menggambarkan penekanan melampau terhadap peperiksaan dan hasilnya. Hasilnya memang jelas, ramai pelajar yang mendapat A. Jadi apa salahnya?

Ramai pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mengalami fenomena overload (lambakan maklumat). Selesai peperiksaan mereka mencampakkan semua buku dan nota secara fizikal dan mental. Mereka penat.

Di peringkat institusi pengajian tinggi (IPT) mereka mengalami culture shock. Pengajian di IPT memerlukan mereka menimba ilmu pengetahuan yang terkini dan di sempadan terhadapan, tiada lagi nota ringkas, tiada latih tubi, tiada contoh jawapan. Mereka mesti mencari sumber pelajaran sendiri dari menelaah buku-buku dan jurnal dan mencatatkan penemuan terbaru.

Kaedah suap yang menjadi amalan selama hampir 12 tahun di bangku sekolah tidak melengkapkan mereka menjadi ilmuwan yang mempunyai daya inisiatif tinggi, cekal, tegar dan mencabar. Kebanyakan mereka hanyalah robot yang diprogram untuk berjaya memperoleh A.

Tidak kurang juga mereka bosan dengan peperiksaan, mereka mengalami sindrom penafian minda. Kebanyakan mereka tercicir dan kebanyakan mereka adalah pelajar lelaki Melayu.

Di peringkat tinggi, terdapat ramai pelajar yang tidak berminat untuk membaca buku. Bila tugasan diberi, ramai yang membuat rujukan menggunakan ensiklopedia kanak-kanak. Daya pemahaman mereka lemah dan tidak dapat membaca ayat panjang. akibatnya mereka tidak berkeupayaan berhujah semula.

Terperangkap dalam arus mementingkan kecemerlangan hasil, di IPT para pelajar juga mendesak pensyarah memberikan mereka nota ringkas, format soalan dan contoh jawapan. Ilmu yang mutlak tidak lagi penting.

Kini IPT, menara gading bertradisi mendokong ilmu yang tertinggi, juga lebur sedikit demi sedikit untuk menjadi kilang mencetak sijil. Masalah inilah yang harus kita fikirkan bersama. Apa yang lebih penting, ilmu atau sijil?

Catatan:// Tulisan ini pernah muncul di Utusan Malaysia. MajalahSains.Com mengambil inisiatif untuk memuatkan semula rencana ini dengan persetujuan penulis.


Tuesday, July 27, 2010

Inna likulli syai-in qalban wa -qalbul quraan yaasiin......-Hadis Palsu ?


Yasin Sebagai Qalbul-Quran?

Telah menjadi menjadi sesuatu yang masyhur di kalangan orang awam, mereka selalu membaca hadis : Inna likulli syai-in qalban wa -qalbul quraan yaasiin."Maksudnya,"Bagi setiap sesuatu itu ada hatinya, hati bagi al-Quran ini ialah Yasin."Hadis ini sebenarnya diriwayatkan oleh al-Imam at -Tirmizi, dengan beliau mengingatkan bahawa di dalam sanad ataupun rangkaian para periwayat hadis ini ada seorang yang bernama Harun bin Abi Muhammad, syaikhul majhul-seorang yang tidak dikenali.

Para penganalisa hadis yang terdiri di kalangan para ulamak hadis menyemak sanad dan riwayat hadis ini dan menyimpulkan bahawasanya hadis ini adalah hadis yan palsu. Ini seperti yang disebut oleh Syeikh Muhammad Nasiruddin al-Albani (rahimahullahu Ta'ala) di dalam kitabnya Silsilatul Ahadithi al-Maudhu' ah wad-Dha'ifah. Di dalamnya dinyatakan bahawasanya hadis ini adalah palsu.

Kita hendaklah ingat bahawasanya hadis palsu adalah haram diriwayatkan oleh seseorang melainkan hendaklah diterangkan tentang kepalsuannya.Ini seperti yang disebut oleh Imam Ibnus Solah di dalam kitabnya yang masyhur berhubung dengan ilmu hadis, yang dikenali sebagai 'Muqaddimah Ibnus Solah'. Di dalamnya dinyatakan bahawasanya haram seseorang meriwayatkan hadis palsu melainkan hendaklah diterang tentang kepalsuannya.

Hadis-hadis palsu ini muncul kerana seseoarng menyandarkan kepada Nabi SAW apa yang baginda tidak ucapkan. Mereka mengada-ngada dan mereka-reka ucapan -ucapan nabi ataupun pebuatan Nabi yang tidak sama sekali pernah dilakukan oleh Rasullullah SAW .Ulamak-ulamak hadis mengesan kepalsuan mereka, mengesan para periwayat yang memalsukan hadis ini. Inilah kepentingan ilmu hadis.

Baginda SAW memberi amaran tentang akan berlakunya pemalsuan hadis pada akhir zaman. Kata baginda SAW dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim (dalam Muqaddimahnya)

Maksudnya " Akan datang pada akhir zaman golongan dajjal dan pendusta, mereka akan membawa kepada kamu hadis-hadis yang tidak pernah didengari oleh kamu dan emak bapa kamu. Hendaklah kamu berhati-hati dengan mereka.

Inilah keadaan yang paling bahaya,dimana Rasullullah memberi amaran ,kata Baginda:

"Sesungguhnya dusta kepadaku tidak sama dengan dusta kepadaku dengan sengaja maka siap tempat duduknya di dalam api neraka."

Dalam sejarah pemalsuan hadis , ada beberapa golongan yang terlibat memalsukan hadis.

1)Mereka sebahagian besarnya ialah zanadiqagolongan h, iaitu mereka yang menzahirkan Islam sedangkan hati dan sanubari mereka memusuhi agama .Mereka ini merekai hadis-hadis yang akan mencemarkan kesucian agama, mencemarkan Rasul SAW.

2)Di sebelah pihak yang lain golongan yang mereka hadis ialah golongan zuhhad, iaitu golongan yang cuba safkan diri mereka kepada kerohanian dan kesufian . Mereka kononnya ingin mengajak orang supaya lebih mendekati agama, dengan mereka hadis-hadis yang tidak pernah diucapkan oleh Nabi.

Antara fokus rekaan mereka ialah hadis yang berhubung dengan fadhilat-fadhilat surah, yang membabitkan berbagai-bagai surah. Ini yang seperti dilakukan oleh Abu Ismah Nuh al-Jami' yang mereka hadis-hadis berhubung dengan fadhilat surah, konon katanya "Sesungguhnya aku merekanya disebabkan untuk menggalakkan orang ramai membaca al-Quran, kerana mereka terlalu tertumpu kepada sirah-sirah Nabi SAW .Dia melupai perbuatannya itu adalah perbuatan yang haram dan menjerumuskan dia ke dalam api neraka.

Kesimpulan

Maka dengan itu hendaklah kita mengambil pengajaran dan pengiktibaran-janganlah kita memudahkan -mudahkan dalam membaca sesuatu hadis terutama yang berhubung dengan fadhilat-fadhilat surah. Hendaklah terlebih dahulu kita merujuk kepada ahli-ahli dan pakar dalam bidang hadis, atau merujuk kepada huffaz iaitu orang-orang yang menguasai bidang hadis yang terdiri daripada para ulamak silam dan para pengkaji hadis yang menguasai bidang ini , sepertimana yang disebut oleh Syeikh Syu'ib al-Arna'ud (ketika mentahqiqkan kitab besar oleh Imam Zahabi), katanya, "Tidak halal bagi seseorang meriwayatkan hadis-hadis Nabi, melainkan hendaklah dipastikan terlebih dahulu daripada huffaz bahawasanya hadis itu kedudukannya adalah thabit, iaitu pasti daripada Nabi SAW."


(oleh Dr.Mohd Asri Zainul Abidin)

Sumber: DaruiKauthar.net; dari www.al-wahidah.com dengan sedikit pembetulan taip.

Monday, July 26, 2010

Mengapa Harus Bermanhaj Salaf ?


Mengapa Harus Bermanhaj Salaf ?


Orang-orang yang hidup pada zaman Nabi adalah generasi terbaik dari umat ini. Mereka telah mendapat pujian langsung dari Allah dan Rasul-Nya sebagai sebaik-baik manusia. Mereka adalah orang-orang yang paling paham agama dan paling baik amalannya sehingga kepada merekalah kita harus merujuk.

Manhaj Salaf, bila ditinjau dari sisi kalimat merupakan gabungan dari dua kata; manhaj dan salaf. Manhaj dalam bahasa Arab sama dengan minhaj, yang bermakna: Sebuah jalan yang terang lagi mudah. (Tafsir Ibnu Katsir 2/63, Al Mu’jamul Wasith 2/957).

Sedangkan salaf, menurut etimologi bahasa Arab bermakna: Siapa saja yang telah mendahuluimu dari nenek moyang dan karib kerabat, yang mereka itu di atasmu dalam hal usia dan keutamaan. (Lisanul Arab, karya Ibnu Mandhur 7/234). Dan dalam terminologi syariat bermakna: Para imam terdahulu yang hidup pada tiga abad pertama Islam, dari para shahabat Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, tabi’in (murid-murid shahabat) dan tabi’ut tabi’in (murid-murid tabi’in). (Lihat Manhajul Imam As Syafi’i fii Itsbatil ‘Aqidah, karya Asy Syaikh Dr. Muhammad bin Abdul Wahhab Al ‘Aqil, 1/55).

Berdasarkan definisi di atas, maka manhaj salaf adalah: Suatu istilah untuk sebuah jalan yang terang lagi mudah, yang telah ditempuh oleh para sahabat Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, tabi’in dan tabi’ut tabi’in di dalam memahami dienul Islam yang dibawa Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam. Seorang yang mengikuti manhaj salaf ini disebut dengan Salafy atau As Salafy, jamaknya Salafiyyun atau As Salafiyyun. Al Imam Adz Dzahabi berkata: “As Salafi adalah sebutan bagi siapa saja yang berada di atas manhaj salaf.” (Siyar A’lamin Nubala 6/21).

Orang-orang yang mengikuti manhaj salaf (Salafiyyun) biasa disebut dengan Ahlus Sunnah wal Jamaah dikarenakan berpegang teguh dengan Al Quran dan As Sunnah dan bersatu di atasnya. Disebut pula dengan Ahlul Hadits wal Atsar dikarenakan berpegang teguh dengan hadits dan atsar di saat orang-orang banyak mengedepankan akal. Disebut juga Al Firqatun Najiyyah, yaitu golongan yang Allah selamatkan dari neraka (sebagaimana yang akan disebutkan dalam hadits Abdullah bin ‘Amr bin Al ‘Ash), disebut juga Ath Thaifah Al Manshurah, kelompok yang senantiasa ditolong dan dimenangkan oleh Allah (sebagaimana yang akan disebutkan dalam hadits Tsauban). (Untuk lebih rincinya lihat kitab Ahlul Hadits Humuth Thaifatul Manshurah An Najiyyah, karya Asy Syaikh Dr. Rabi’ bin Hadi Al Madkhali).

Manhaj salaf dan Salafiyyun tidaklah dibatasi (terkungkung) oleh organisasi tertentu, daerah tertentu, pemimpin tertentu, partai tertentu, dan sebagainya. Bahkan manhaj salaf mengajarkan kepada kita bahwa ikatan persaudaraan itu dibangun di atas Al Quran dan Sunnah Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dengan pemahaman Salafush Shalih. Siapa pun yang berpegang teguh dengannya maka ia saudara kita, walaupun berada di belahan bumi yang lain. Suatu ikatan suci yang dihubungkan oleh ikatan manhaj salaf, manhaj yang ditempuh oleh Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dan para sahabatnya.

Manhaj salaf merupakan manhaj yang harus diikuti dan dipegang erat-erat oleh setiap muslim di dalam memahami agamanya. Mengapa? Karena demikianlah yang dijelaskan oleh Allah di dalam Al Quran dan demikian pula yang dijelaskan oleh Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam di dalam Sunnahnya. Sedang kan Allah telah berwasiat kepada kita: “Kemudian jika kalian berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kalian benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagi kalian) dan lebih baik akibatnya.” (An Nisa’: 59)

(A)Dari Al Quran

Adapun ayat-ayat Al Quran yang menjelaskan agar kita benar-benar mengikuti manhaj salaf adalah sebagai berikut:

1. Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman : “Tunjukilah kami jalan yang lurus. Jalannya orang-orang yang telah Engkau beri nikmat.” (Al Fatihah: 6-7)

Al Imam Ibnul Qayyim berkata: “Mereka adalah orang-orang yang mengetahui kebenaran dan berusaha untuk mengikutinya…, maka setiap orang yang lebih mengetahui kebenaran serta lebih konsisten dalam mengikutinya, tentu ia lebih berhak untuk berada di atas jalan yang lurus. Dan tidak diragukan lagi bahwa para sahabat Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, mereka adalah orang-orang yang lebih berhak untuk menyandang sifat (gelar) ini daripada orang-orang Rafidhah.” (Madaarijus Saalikin, 1/72).

Penjelasan Al Imam Ibnul Qayyim tentang ayat di atas menunjukkan bahwa para sahabat Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, yang mereka itu adalah Salafush Shalih, merupakan orang-orang yang lebih berhak menyandang gelar “orang-orang yang telah diberi nikmat oleh Allah” dan “orang-orang yang berada di atas jalan yang lurus”, dikarenakan betapa dalamnya pengetahuan mereka tentang kebenaran dan betapa konsistennya mereka dalam mengikutinya. Gelar ini menunjukkan bahwa manhaj yang mereka tempuh dalam memahami dienul Islam ini adalah manhaj yang benar dan di atas jalan yang lurus, sehingga orang-orang yang berusaha mengikuti manhaj dan jejak mereka, berarti telah menempuh manhaj yang benar, dan berada di atas jalan yang lurus pula.

2. Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman: “Dan barangsiapa menentang Rasul setelah jelas baginya kebenaran, dan mengikuti selain jalannya orang-orang mukmin, kami biarkan ia leluasa bergelimang dalam kesesatan dan kami masukkan ia ke dalam Jahannam,, dan Jahannam itu seburuk-buruk tempat kembali.” (An Nisa’: 115)

Al Imam Ibnu Abi Jamrah Al Andalusi berkata: “Para ulama telah menjelaskan tentang makna firman Allah (di atas): ‘Sesungguhnya yang dimaksud dengan orang-orang mukmin disini adalah para sahabat Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dan generasi pertama dari umat ini, karena mereka merupakan orang-orang yang menyambut syariat ini dengan jiwa yang bersih. Mereka telah menanyakan segala apa yang tidak dipahami (darinya) dengan sebaik-baik pertanyaan, dan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam pun telah menjawabnya dengan jawaban terbaik. Beliau terangkan dengan keterangan yang sempurna. Dan mereka pun mendengarkan (jawaban dan keterangan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam tersebut), memahaminya, mengamalkannya dengan sebaik-baiknya, menghafalkannya, dan menyampaikannya dengan penuh kejujuran. Mereka benar-benar mempunyai keutamaan yang agung atas kita. Yang mana melalui merekalah hubungan kita bisa tersambungkan dengan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, juga dengan Allah Ta'ala.’” (Al Marqat fii Nahjissalaf Sabilun Najah hal. 36-37)

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah berkata: “Dan sungguh keduanya (menentang Rasul dan mengikuti selain jalannya orang-orang mukmin –red) adalah saling terkait, maka siapa saja yang menentang Rasul sesudah jelas baginya kebenaran, pasti ia telah mengikuti selain jalan orang-orang mukmin. Dan siapa saja yang mengikuti selain jalan orang-orang mukmin maka ia telah menentang Rasul sesudah jelas baginya kebenaran.” (Majmu’ Fatawa, 7/38).

Setelah kita mengetahui bahwa orang-orang mukmin dalam ayat ini adalah para sahabat Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam (As Salaf), dan juga keterkaitan yang erat antara menentang Rasul dengan mengikuti selain jalannya orang-orang mukmin, maka dapatlah disimpulkan bahwa mau tidak mau kita harus mengikuti “manhaj salaf”, jalannya para sahabat.

Sebab bila kita menempuh selain jalan mereka di dalam memahami dienul Islam ini, berarti kita telah menentang Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dan akibatnya sungguh mengerikan… akan dibiarkan leluasa bergelimang dalam kesesatan… dan kesudahannya masuk ke dalam neraka Jahannam, seburuk-buruk tempat kembali… na’udzu billahi min dzaalik.

3. Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman: “Dan orang-orang yang terdahulu lagi pertama-tama (masuk Islam) dari kalangan Muhajirin dan Anshar, serta orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah ridha kepada mereka dan mereka pun ridha kepada Allah, dan Allah menyediakan bagi mereka surga-surga yang mengalir di dalamnya sungai-sungai, mereka kekal abadi di dalamnya. Itulah kesuksesan yang agung.” (At-Taubah: 100).

Dalam ayat ini Allah Subhanahu Wa Ta’ala tidak mengkhususkan ridha dan jaminan jannah (surga)-Nya untuk para sahabat Muhajirin dan Anshar (As Salaf) semata, akan tetapi orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik pun mendapatkan ridha Allah dan jaminan surga seperti mereka.

Al Hafidh Ibnu Katsir berkata: “Allah Subhanahu Wa Ta’ala mengkhabarkan tentang keridhaan-Nya kepada orang-orang yang terdahulu dari kalangan Muhajirin dan Anshar, serta orang-orang yang mengikuti jejak mereka dengan baik, dan ia juga mengkhabarkan tentang ketulusan ridha mereka kepada Allah, serta apa yang telah Ia sediakan untuk mereka dari jannah-jannah (surga-surga) yang penuh dengan kenikmatan, dan kenikmatan yang abadi.” (Tafsir Ibnu Katsir, 2/367). Ini menunjukkan bahwa mengikuti manhaj salaf akan mengantarkan kepada ridha Allah dan jannah Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
فَإِنْ ءَامَنُوا بِمِثْلِ مَا ءَامَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوْا وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا هُمْ فِي شِقَاقٍ Artinya : "Maka jika mereka beriman kepada apa yang kamu telah beriman kepadanya, sungguh mereka telah mendapat petunjuk; dan jika mereka berpaling, sesungguhnya mereka berada dalam permusuhan (dengan kamu)." [QS Al Baqoroh: 137]


(B) Dari Hadits

Adapun hadits-hadits Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam adalah sebagai berikut:

1. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Sesungguhnya barang siapa di antara kalian yang hidup sepeninggalku nanti maka ia akan melihat perselisihan yang banyak. Oleh karena itu wajib bagi kalian untuk berpegang teguh dengan sunnahku, dan sunnah Al Khulafa’ Ar Rasyidin yang terbimbing, berpeganglah erat-erat dengannya dan gigitlah ia dengan gigi-gigi geraham…” (Shahih, HR Abu Dawud, At Tirmidzi, Ad Darimi, Ibnu Majah dan lainnya dari sahabat Al ‘Irbadh bin Sariyah. Lihat Irwa’ul Ghalil, hadits no. 2455). Dalam hadits ini dengan tegas dinyatakan bahwa kita akan menyaksikan perselisihan yang begitu banyak di dalam memahami dienul Islam, dan jalan satu-satunya yang mengantarkan kepada keselamatan ialah dengan mengikuti sunnah Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dan sunnah Al Khulafa’ Ar Rasyidin (Salafush Shalih). Bahkan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam memerintahkan agar kita senantiasa berpegang teguh dengannya. Al Imam Asy Syathibi berkata: “Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam -sebagaimana yang engkau saksikan- telah mengiringkan sunnah Al Khulafa’ Ar Rasyidin dengan sunnah beliau, dan bahwasanya di antara konsekuensi mengikuti sunnah beliau adalah mengikuti sunnah mereka…, yang demikian itu dikarenakan apa yang mereka sunnahkan benar-benar mengikuti sunnah nabi mereka atau mengikuti apa yang mereka pahami dari sunnah beliau Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, baik secara global maupun secara rinci, yang tidak diketahui oleh selain mereka.”(Al I’tisham, 1/118).

2. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda : “Terus menerus ada sekelompok kecil dari umatku yang senantiasa tampil di atas kebenaran. Tidak akan memudharatkan mereka orang-orang yang menghinakan mereka, sampai datang keputusan Allah dan mereka dalam keadaan seperti itu.” (Shahih, HR Al Bukhari dan Muslim, lafadz hadits ini adalah lafadz Muslim dari sahabat Tsauban, hadits no. 1920).

Al Imam Ahmad bin Hanbal berkata (tentang tafsir hadits di atas): “Kalau bukan Ahlul Hadits, maka aku tidak tahu siapa mereka?!” (Syaraf Ashhabil Hadits, karya Al Khatib Al Baghdadi, hal. 36).

Al Imam Ibnul Mubarak, Al Imam Al Bukhari, Al Imam Ahmad bin Sinan Al Muhaddits, semuanya berkata tentang tafsir hadits ini: “Mereka adalah Ahlul Hadits.” (Syaraf Ashhabil Hadits, hal. 26, 37). Asy Syaikh Ahmad bin Muhammad Ad Dahlawi Al Madani berkata: “Hadits ini merupakan tanda dari tanda-tanda kenabian (Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam), di dalamnya beliau telah menyebutkan tentang keutamaan sekelompok kecil yang senantiasa tampil di atas kebenaran, dan setiap masa dari jaman ini tidak akan lengang dari mereka. Beliau Shallallahu ‘Alaihi Wasallam mendoakan mereka dan doa itupun terkabul. Maka Allah ‘Azza Wa Jalla menjadikan pada tiap masa dan jaman, sekelompok dari umat ini yang memperjuangkan kebenaran, tampil di atasnya dan menerangkannya kepada umat manusia dengan sebenar-benarnya keterangan. Sekelompok kecil ini secara yakin adalah Ahlul Hadits insya Allah, sebagaimana yang telah disaksikan oleh sejumlah ulama yang tangguh, baik terdahulu ataupun di masa kini.” (Tarikh Ahlil Hadits, hal 131).

Ahlul Hadits adalah nama lain dari orang-orang yang mengikuti manhaj salaf. Atas dasar itulah, siapa saja yang ingin menjadi bagian dari “sekelompok kecil” yang disebutkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dalam hadits di atas, maka ia harus mengikuti manhaj salaf.

3. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “…. Umatku akan terpecah belah menjadi 73 golongan, semuanya masuk ke dalam neraka, kecuali satu golongan. Beliau ditanya: ‘Siapa dia wahai Rasulullah?’. Beliau menjawab: golongan yang aku dan para sahabatku mengikuti.” (Hasan, riwayat At Tirmidzi dalam Sunannya, Kitabul Iman, Bab Iftiraqu Hadzihil Ummah, dari sahabat Abdullah bin ‘Amr bin Al ‘Ash).

Asy Syaikh Ahmad bin Muhammad Ad Dahlawi Al Madani berkata:

“Hadits ini sebagai nash (dalil–red) dalam perselisihan, karena ia dengan tegas menjelaskan tentang tiga perkara: -
Pertama, bahwa umat Islam sepeninggal beliau akan berselisih dan menjadi golongan-golongan yang berbeda pemahaman dan pendapat di dalam memahami agama. Semuanya masuk ke dalam neraka, dikarenakan mereka masih terus berselisih dalam masalah-masalah agama setelah datangnya penjelasan dari Rabb Semesta Alam.
Kedua, kecuali satu golongan yang Allah selamatkan, dikarenakan mereka berpegang teguh dengan Al Quran dan Sunnah Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dan mengamalkan keduanya tanpa adanya takwil dan penyimpangan. Ke
Ketiga, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam telah menentukan golongan yang selamat dari sekian banyak golongan itu. Ia hanya satu dan mempunyai sifat yang khusus, sebagaimana yang telah dijelaskan oleh Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam sendiri (dalam hadits tersebut) yang tidak lagi membutuhkan takwil dan tafsir. (Tarikh Ahlil Hadits hal 78-79). Tentunya, golongan yang ditentukan oleh Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam itu adalah yang mengikuti manhaj salaf, karena mereka di dalam memahami dienul Islam ini menempuh suatu jalan yang Rasulullah dan para sahabatnya berada di atasnya.

Kesimpulan

Berdasarkan beberapa ayat dan hadits di atas, dapatlah diambil suatu kesimpulan, bahwa manhaj salaf merupakan satu-satunya manhaj yang harus diikuti di dalam memahami dienul Islam ini, karena:

1. Manhaj salaf adalah manhaj yang benar dan berada di atas jalan yang lurus
2. Mengikuti selain manhaj salaf berarti menentang Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, yang berakibat akan diberi keleluasaan untuk bergelimang di dalam kesesatan dan tempat kembalinya adalah Jahannam.
3. Orang-orang yang mengikuti manhaj salaf dengan sebaik-baiknya, pasti mendapat ridha dari Allah dan tempat kembalinya adalah surga yang penuh dengan kenikmatan, kekal abadi di dalamnya.
4. Manhaj salaf adalah manhaj yang harus dipegang erat-erat, tatkala bermunculan pemahaman-pemahaman dan pendapat-pendapat di dalam memahami dienul Islam, sebagaimana yang diwasiatkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam.
5. Orang-orang yang mengikuti manhaj salaf, mereka adalah sekelompok dari umat ini yang senantiasa tampil di atas kebenaran, dan senantiasa mendapatkan pertolongan dan kemenangan dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
6. Orang-orang yang mengikuti manhaj salaf, mereka adalah golongan yang selamat dikarenakan mereka berada di atas jalan yang ditempuh oleh Rasulullah dan para sahabatnya.

Oleh karena itu, tidaklah mengherankan jika:

1. Al Imam Abdurrahman bin ‘Amr Al Auza’i berkata: “Wajib bagimu untuk mengikuti jejak salaf walaupun banyak orang menolakmu, dan hati-hatilah dari pemahaman/pendapat tokoh-tokoh itu walaupun mereka mengemasnya untukmu dengan kata-kata (yang indah).” (Asy Syari’ah, karya Al Imam Al Ajurri, hal. 63).

2. Al Imam Abu Hanifah An Nu’man bin Tsabit berkata: “Wajib bagimu untuk mengikuti atsar dan jalan yang ditempuh oleh salaf, dan hati-hatilah dari segala yang diada-adakan dalam agama, karena ia adalah bid’ah.” (Shaunul Manthiq, karya As Suyuthi, hal. 322, saya nukil dari kitab Al Marqat fii Nahjis Salaf Sabilun Najah, hal. 54).

3. Al Imam Abul Mudhaffar As Sam’ani berkata: “Syi’ar Ahlus Sunnah adalah mengikuti manhaj salafush shalih dan meninggalkan segala yang diada-adakan (dalam agama).” (Al Intishaar li Ahlil Hadits, karya Muhammad bin Umar Bazmul hal. 88).

4. Al Imam Qawaamus Sunnah Al Ashbahani berkata: “Barangsiapa menyelisihi sahabat dan tabi’in (salaf) maka ia sesat, walaupun banyak ilmunya.” (Al Hujjah fii Bayaanil Mahajjah, 2/437-438, saya nukil dari kitab Al Intishaar li Ahlil Hadits, hal. 88)

5. Al-Imam As Syathibi berkata: “Segala apa yang menyelisihi manhaj salaf, maka ia adalah kesesatan.” (Al Muwafaqaat, 3/284), saya nukil melalui Al Marqat fii Nahjis Salaf Sabilun Najah, hal. 57).

6. Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah berkata: “Tidak tercela bagi siapa saja yang menampakkan manhaj salaf, berintisab dan bersandar kepadanya, bahkan yang demikian itu disepakati wajib diterima, karena manhaj salaf pasti benar.” (Majmu’ Fatawa, 4/149). Beliau juga berkata: “Bahkan syi’ar Ahlul Bid’ah adalah meninggalkan manhaj salaf.” (Majmu’ Fatawa, 4/155).

Semoga Allah Subhanahu Wa Ta’ala senantiasa membimbing kita untuk mengikuti manhaj salaf di dalam memahami dienul Islam ini, mengamalkannya dan berteguh diri di atasnya, sehingga bertemu dengan-Nya dalam keadaan husnul khatimah. Amin yaa Rabbal ‘Alamin. Wallahu a’lamu bish shawaab.

(Dikutip dari tulisan Al Ustadz Ruwaifi’ bin Sulaimi Al Atsari, Lc, judul asli Mengapa Harus Bermanhaj Salaf, rubrik Manhaji, Majalah Asy Syariah. Url sumber http://www.asysyariah.com/syariah.php?menu=detil&id_online=82)

http://www.salafy.or.id/modules/konten/?id=2

Thursday, July 22, 2010

WHO -DR ZAKIR NAIK

Siapakah Dr. Zakir Naik?


Berlatarbelakangkan bidang kedoktoran, Dr. Zakir Abdul Karim Naik merupakan seorang pakar dalam bidang perbandingan agama diperingkat antarabangsa. Beliau sangat terkenal dengan teknik pidato dan debatnya yang sangat mantap dan berkesan, menggunakan dalil-dalil daripada al-Quran dan hadis yang sahih serta beberapa kitab-kitab agama lain seperti kita Bible, kitab Veda, kitab Bhagwad Geeta, kitab Upandishads dan banyak lagi.

Dilahirkan pada 18 Oktober 1965 di Mumbai, India beliau juga terkenal dengan kebolehannya mematahkan hujah pihak lawan serta memberikan jawapan yang menyakinkan terhadap persoalan-persoalan yang dikemukakan secara sepontan.

Menjelang tahun 2002, beliau sudahpun memberikan lebih daripada 1000 ceramah di peringkat antarabangsa seperti di Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom, Arab Saudi, United Arab Emirates, Kuwait, Qatar, Bahrain, Oman, Afrika Selatan, Itali, Mauritius, Australia, Malaysia, Singapura, Hong-Kong, Thailand, Guyana (Amerika Selatan) dan banyak lagi termasuklah ceramah ditempat asal beliau sendiri; India.

Dr. Zakir Naik mendapat pendidikan awal di St. Peter’s High School (I.C.S.E), Mumbai sebelum ke Kishinchand Chellaram College, Mumbai dan Topiwala National Medical College, Nair Hospital, Mumbai. Akhirnya, beliau mendapat Ijazah Kedoktoran dalam bidang perubatan, M.B.B.S (Bachelor of Medicine and Bachelor of Surgery) di University of Mumbai, India.

Beliau aktif melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti dialog antara agama, dan antara yang paling berjaya adalah dialog bersama-sama Dr.William Campbell (Amerika Syarikat) pada 1 April 2000. Beliau digelar oleh seorang individu yang tidak asing lagi dalam dunia perbandingan agama; Sheikh Ahmad Deedat, sebagai ‘Deedat Plus’ pada tahun 1994.

Beliau juga menerima sebuah plag pada Mei 2005 sebagai anugerah daripada Ahmad Deedat yang terpahat padanya : “Son what you have done in 4 years had taken me 40 years to accomplish, Alhamdulillah.” Ia bermaksud, “Wahai anak muda, kamu hanya mengambil masa selama 4 tahun untuk mencapai apa yang saya dapat capai dalam tempoh 40 tahun. Alhamdulillah.”

Beliau sering dijemput untuk menyampaikan ceramah dibeberapa stesen televisyen dan radio di pelbagai negara, dan kini ratusan daripada video rakaman ceramah beliau boleh didapati dalam bentuk pita video dan cakera padat (CD)

Beliau kini telah meninggalkan karier beliau sebagai seorang doktor perubatan untuk menumpuhkan seluruh masa dan tenaga beliau untuk aktiviti dakwah islamiyah. Beliau kini menjawat jawatan sebagai Presiden Islamic Research Foundation (I.R.F), Pengerusi I.R.F. Educational Trust, dan Presiden Islamic Dimensions, Mumbai.

Antara buku-buku yang telah dikarang oleh Dr. Zakir Naik termasuklah Replies To The Most Common Question Asked by Non-Muslim, Quran And Modern Science – Compatible Or Incompatible, Concept Of God In Major Religions, Islam And Terrorism, Women’s Right In Islam – Protected Or Subjugated?, Al-Quran – Should It Be Read With Understanding?, Is The Qur’an God’s Word? Dan banyak lagi.

ISLAMIC RESEARCH FOUNDATION

Islamic Reseach Foundation yang diasaskan pada bulan Februari 1991 merupakan satu pertubuhan rasmi yang tidak berasaskan keuntungan yang berperanan menyebarkan dakwah serta mesej Islam kepada masyarakat, sama ada Islam mahupun bukan Islam.

Kerja-kerja yang dihasilkan oleh I.R.F termasuklah buku-buku, dokumentari dan video-video ceramah telah sampai ke jutaan manusia di serata dunia melalui saluran TV satelit antarabangsa, Internet dan media cetak; kebanyakkan menumpukan kepada memberikan kefahaman terhadap kebenaran dan kesempurnaan agama Islam berdasarkan ayat-ayat al-Quran, hadis sahih dan juga logik akal.

Islamic Reseach Foundation dinaungi oleh Dr. Zakir Naik Abdul Karim Naik. IRF boleh dihubungi di alamat:

56/58 Tandel Street ( North),
Dongri, Mumbai – 400 009 India.
Tel : (0091-22) 23736875 (8 lines)
Fax : (0091-22) 23730689.
Laman web di www.irf.net

Sumber :mindazai.blogspot.com/2009/03/berlatarbelakangkan-bidang-kedoktoran.html

Wednesday, July 21, 2010

ADAB MAKAN DAN MINUM :
Bolehkah jika makan dan minum sambil berdiri...apa hukum..dan hikmahnya....?

Makan dan minum berdiri...

http://akhisalman.blogspot.com/2007/12/makan-dan-minum-berdiri.html
Makan dan minum berdiri adalah makruh menurut pendapat kebanyakan ulama. Ini berdasarkan hadis2 berikut:-

Abu said al-khudri berkata:
"Sesungguhnya Nabi s.a.w menegah daripada minum berdiri."(Hr Muslim)

Nabi s.a.w bersabda:
"Janganlah seseorang kamu minum berdiri; sesiapa yg terlupa maka hendaklah dia muntahkan kembali"(Hr Muslim)

Daripada anas dan qatadah r.a daripada Nabi s.a.w: "sesungguhnya baginda menegah daripada minum berdiri." Para sahabat r.a bertanya "Bagaimana dgn makan?" Nabi s.a.w bersabda "Itu lebih jahat dan lebih keji"(Hr Muslim)

Sebab ape ianya dilarang??? Berikut adalah pandangan dari pakar perubatan:-

Dr Abdul Razzak al-Kailani berkata:

"Sesungguhnya makan dan minum duduk lebih baik dr segi kesihatan, lebih selamat, lebih puas; dimana makanan dan minuman lalu di dinding perut dgn tenang.

Adapun minum berdiri menyebab cecair akan jatuh ke dasar perut dgn keras dan akan melanggar lapisan perut. Kalau perkara ini selalu berlaku dan lama masa berlalu akan menyebabkan perut akan longgar dan jatuh sehingga menyebabkan susah nak hadam. Begitu juga dgn makanan.

Adapun pandangan drpd dr Ibrahim ar-Rawi adalah sprti berikut:

Apabila seseorang itu berdiri dia dlm keadaan ototnya menjadi tegang (strain) . Pada masa yg sama sistem imbangan pada sistem saraf pusat (central nervous system) dalam keadaan terlampau aktif mengawal semua otot , utk melakukan proses pengimbangan dan berdiri tegak.

Ia adalah proses gabungan diantara sistem saraf dan sistem otot dlm satu masa yg menyebabkan manusia tidak mampu mendapat kerehatan anggota. Kerehatan otot adalah syarat yg terpenting ketika makan dan minum dan wujud ketika mana duduk. Apabila duduk maka sisitem saraf dan sistem otot dlm keadaan tenang dan sensation (rasa) akan menjadi aktif serta sistem penghadaman akan bertambahnya kemampuan (ability) untuk menerima makanan dan minuman dan akan menyerap (assimilation) makanan dgn cara yg betul.

Namun demikian diharuskan berdiri ditempat yg tak sesuai duduk sprti tempat yg terlampau sesak. Ini adalah kerana Nabi s.a.w pernah minum berdiri sprti berikt:

Ibnu Umar berkata: "Kami makan berjalan dan minum berdiri di zaman Rasulullah"(Hr Tirmizi)

Ibnu Abbas berkata: "Sesungguhnya Nabi minum zam zam dlm keadaan berdiri."(Hr Bukhari dan Muslim)

Rujukan utama: Mausuah I'jaz al-Qurani oleh Dr Nadia Toyyarah Dr dan Tuhfatul Ahwazi oleh Muhammad Barkapuri


Allah itu dekat

http://www.dakwatuna.com/2010/allah-itu-dekat/



Oleh: Dr. Attabiq Luthfi, MA
Kirim Print

dakwatuna.com – “Dan Apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu (Muhammad) tentang Aku, maka katakanlah sesungguhnya Aku dekat. Aku mengabulkan doa orang yang memohon apabila ia memohon kepadaKu. Maka hendaklah mereka memenuhi (panggilan/perintah)Ku, dan beriman kepadaKu agar mereka mendapat petunjuk (bimbingan)”. (Al-Baqarah: 186)

Ayat ini meskipun tidak berbicara tentang Ramadhan seperti pada tiga ayat sebelumnya (Al-Baqarah: 183-185) dan satu ayat sesudahnya (Al-Baqarah: 187), namun keterkaitannya dengan Ramadhan tetap ada. Jika tidak, maka ayat ini tidak akan berada dalam rangkaian ayat-ayat puasa seperti dalam susunan mushaf. Karena setiap ayat Al-Qur’an menurut Imam Al-Biqa’I merupakan satu kesatuan (wahdatul ayat) yang memiliki korelasi antara satu ayat dengan yang lainnya, baik dengan ayat sebelumnya atau sesudahnya. Disinilah salah satu bukti kemu’jizatan Al-Qur’an.

Kedekatan Allah dengan hambaNya yang dinyatakan oleh ayat di atas lebih khusus daripada kedekatan yang dinyatakan dalam surah Qaaf ayat 16: Dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya” yang bersifat umum. Kedekatan Allah dengan hambaNya dalam ayat di atas merupakan kedekatan yang sinergis, kedekatan yang aplikatif, tidak kedekatan yang hampa dan kosong, karena kedekatan ini terkait erat dengan doa dan amal shalih yang berhasil ditunjukkan oleh seorang hamba di bulan Ramadhan, sehingga merupakan motivasi terbesar yang memperkuat semangat ber Ramadhan dengan baik dan menyeluruh.

Dalam konteks ini, perkaitan ayat doa dan kedekatan Allah yang khusus dengan hambaNya dengan ayat-ayat puasa (Ayatush Shiyam) paling tidak akan dapat dilihat dari empat hal berikut ini:

Pertama,

Salah satu dari pemaknaan Ramadhan sebagai Syahrun Mubarok yang menjanjikan berbagai kebaikan adalah Syahrud Du’a dalam arti bulan berdoa atau lebih jelas lagi bulan dikabulkannya doa seperti yang diisyaratkan oleh ayat ini. Karenanya Rasulullah saw sendiri menjamin dalam sabdanya: “ Bagi orang yang berpuasa doa yang tidak akan ditolak oleh Allah swt.” (HR. Ibnu Majah). Tahap kerohanian seorang hamba di bulan Ramadhan yang mencapai puncaknya merupakan barometer kedekatannya dengan Allah yang juga berarti jaminan dikabulkannya setiap permohonan dengan modal kedekatan tersebut. Dalam kitab Al-Ma’arif As-Saniyyah Ibnu Qayyim menuturkan: “Jika terhimpun dalam doa seseorang kehadiran dan keskhusyuan hati, perasaan dan kondisi kejiwaan yang tunduk patuh serta ketepatan waktu yang mustajab, maka tidaklah sekali-kali doanya ditolak oleh Allah swt". Pada bulan Ramadhanlah kondisi dan situasi ‘ruhiyah’ yang terbaik hadir bersama dengan keta’atan dan kepatuhannya seorang hamba terhadap perintah Tuhannya.

Kedua,

Ungkapan lembut Allah “ Sesungguhnya Aku dekat” merupakan komitmen/jaminan Allah untuk senantiasa dekat dengan hambaNya, kapanpun dan dimanapun mereka berada. Namun kedekatan Allah dengan hambaNya lebih terasa di bulan yang penuh dengan keberkahan ini dengan petunjuk yang jelas bahwa hambaNya juga melakukan pendekatan yang berganda dengan berbagai amal soleh yang mendekatkan diri mereka lebih dekat lagi dengan Rabbnya. Padahal dalam sebuah hadits qudsi Allah memberikan jaminan: “Tidaklah hambaKu mendekat kepadaku sejengkal melainkan Aku akan mendekat kepadanya sehasta. Tidaklah hambaKu mendekat kepadaKu dengan berjalan melainkan Aku akan mendekat kepadanya dengan berlari dan sebagainya”. (Muttafaqun Alaih)

Ketiga,

Istijabah (falyastajibu li) yang dimaknai dengan kesiapan hamba Allah untuk menyahut dan melaksanakan setiap panggilanNya merupakan media/wasilah dikabulkannya doa seseorang. Hal ini pernah dicontohkan dalam sebuah hadits Rasulullah saw yang menceritakan tiga orang yang terperangkap di dalam gua. Masing-masing dari ketiga orang tersebut menyebutkan amal shalih yang mereka lakukan sebagai media dan wasilah mereka berdoa kepada Allah. Dan ternyata Allah swt serta merta memenuhi permohonan masing-masing dari ketiga orang itu dengan ‘jaminan/perantaraan amal shalih yang mereka lakukan’. Padahal bulan Ramadhan adalah bulan hadirnya segala kebaikan dan berbagai jenis amal ibadah yang tidak hadir di bulan yang lain; dari ibadah puasa, tilawah Al-Qur’an, Qiyamul Lail, Zakat, infaq, Ifthorus Shoim/saat berbuka (menjamu seorang yg berpuasa ketika waktu berbuka ) dan berbagai ibadah lainnya. Kesemuanya merupakan rangkaian yang sangat erat kaitannya dengan pengabulan doa seseorang di hadapan Allah swt. Dalam hal ini, Abu Dzar menyatakan: “Cukup doa yang sedikit jika dibarengi/ disokong.. dengan kebaikan dan keta’atan seperti halnya garam yang sedikit cukup untuk kelezatan makanan”.

Keempat,

Kata( ‘la’alla) secara bahasa menurut pengarang Tafsir Al-Kasyaf berasal dari kata ‘alla’ yang kemudian ditambah dengan lam di awal yang berarti ‘tarajji’ merupakan sebuah harapan/kehendak yang langsung dari Zat Yang Maha memenuhi segala harapan [ maka ianya diertikan sebagai"supaya " kerana ia berupa penetapan dari Allah untuk memenuhi keperluan hamba-hambaNya, berbanding jika ianya dri hamba kepada Tuhannya maka diertikan dengan "muda-mudahan : menggambarkan doa dan pengharapan] *. Karenanya rangkaian ayat-ayat puasa diawali dengan khitab untuk orang-orang yang beriman: “hai orang-orang yang beriman”. Dalam konteks ini, setiap hamba yang selalu mendekatkan diri dengan Allah tentu besar harapannya agar senantiasa mendapat bimbingan dan petunjuk Allah swt , di mana Allah swt dengan Rahmat dan Ilmunya menetapkan sesuatu amalan yang dengan amalan itu pasti dapat tercapai maksud yg ditujukan ; iaitu apabila dilakukan dengan mengikut syarat-syaratnya (iaitu mengikut seperti yang diajarkan oleh RasulNya besera dengan niat yg ikhlas). Demikian makna ' la'alla ' dalam konteks ayat ini , dan lain2 ayat ‘La’alla’ yang selalu mengakhiri ayat-ayat puasa termasuk ayat sebelum dan sesudahnya : La’allakum Tattaqun, La’allakum Tasykurun, La’allahum Yarsyudun, dan La’allahum Yattaqun’.Bahawa Allah menetapkan sesuatu amalan itu ada sebab dan tujuannya yg tersendiri.

Demikian pembacaan/huraian terhadap satu ayat yang disisipkan dalam rangkaian ayat-ayat puasa. Tentu tidak semata untuk memenuhi aspek keindahan bahasa. Namun lebih dari itu, terdapat perkaitan dan hikmah yang patut diungkap/disingkap untuk menambahkan makna dan kefahaman terhadap Ramadhan yang terus akan mendatangi kita setiap tahun. Karena pemaknaan yang komprehensif terhadap ayat-ayat puasa akan turut mewarnai aktiviti di bulan Ramadhan kita yg sekaligus memberi kesan pada peningkatan kualiti keimanan kita dari tahun ke tahun. Inilah saatnya di mana momentum special kedekatan Allah dengan hamba-hambaNya di bulan Ramadhan dioptimakan dengan doa ; dan diikuti dengan amal shalih dan keta’atan kepadaNya.

Sumber :Daawatuna.com-dgn sedikit perubahan bahasa.

Monday, July 19, 2010

Racun Liberal Dalam Umat Islam


Gejala penyimpangan pemikiran secara intelek dalam masyarakat nusantara bukanlah suatu perkara baru. Di negara Malaysia, ia kian menular secara halus dan senyap manakala di Indonesia, penyimpangan ini telah lama merosakkan dan memecahbelahkan masyarakat.

Semuanya bermula sekembalinya Dr. Harun Nasution dari Kanada lalu menjawat jawatan rektor di Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Syarif Hidayatullah di Jakarta. Beliau telah melontarkan pandangan-pandangan yang meresahkan umat Islam melalui bukunya ‘Islam Ditinjau dari Berbagai Aspek’. Buku yang sarat dengan kecelaruan fikiran itu telah ditetapkan menjadi teks wajib bagi mahasiswa IAIN seluruh Indonesia kerana posisi Harun sebagai rektor mendominasi keadaan. Harun mengajar umat Islam khususnya IAIN untuk bersikap ‘kritis’ terhadap Islam. Tidak menerima apa sahaja daripada al-Quran dan hadis Nabi Muhammad s.a.w apatah lagi pendapat para ulama.

Bagi Harun, kandungan al-Quran di pandang menurut keadaan (conditional) dan kedaerahan (regional). Baginya, apabila umat Islam ingin maju mengejar kejayaan, umat Islam harus bersikap kritis kepada ajarannya, membuang konsep-konsep yang dianggap tidak sesuai dengan zaman ini walaupun ia bersifat mapan (thawabit) dan berasal dari nas-nas yang qath’iy.

Pemikiran Harun diteruskan oleh Nurcholish Madjid (Cak Nur). Bezanya, cara pendekatan Cak Nur lebih canggih, halus dan memukau kerana disusun dengan lebih kemas serta penuh gaya ilmiah.

Jika diamati doktrin yang dilontarkan oleh Cak Nur, Jaringan Islam Liberal (JIL), anti-hadis dan NII KW9 pimpinan AS Panji Gumilang adalah selari dengan Mohammed Arkoun, Dr. Hasan Hanafi, Taha Hussein, Rasyad Khalifah dan Ali Abdul Raziq.

Dr. Rasyad Khalifah seorang tenaga pengajar Fakulti Bahasa Arab di Universiti al-Azhar pernah membuat kejutan apabila menolak sunnah (hadis) sebagai dalil hukum, meniru gaya Mahmud ar-Rayya (penulis buku ‘Adha’ ‘Ala al-Sunnah al-Muhammadiyyah). Setelah diselidiki, ternyata virus ingkar sunnah itu memang wujud di dalam disertasi kedoktorannya. Al-Azhar mengambil tindakan drastik memecat Rasyad serta menarik balik ijazah al-Azhar yang diperolehinya.

Beberapa tahun yang lalu, pensyarah Universiti Cairo, Dr. Naser Abu Zayed telah menghina nas-nas al-Quran, sunnah Rasulullah s.a.w, mencaci Imam Syafiee, mengajak kebebasan berfikir, mengecam sifat kebergantungan kepada teks, menyebar faham sesat tentang zat ALLAH, menyerang al-Azhar dan membela kemurtadan Salman Rusydie. Akibatnya, Naser Abu Zayed dihukum sebagai murtad dan dibawa ke muka pengadilan.

Sementara itu, Hasan Hanafi yang menyebar faham Marxisme dan liberal-sekular menggunakan istilah al-Yasar al-Islami. Beliau telah membawa idea-idea yang menggugat aqidah, keimanan kepada wahyu dan pendewaannya terhadap rasionalisme.

Ini adalah sebahagian daripada tokoh-tokoh yang membawa gagasan liberal ke dalam umat Islam. Namun menghairankan, pada hari ini mereka di anggap jaguh oleh sesetengah pihak dengan menamakan mereka sebagai pembaharu, neo-modernis dan substansialis. Sementara itu, pihak yang berpegang kepada kefahaman Islam yang mapan dan konkrit di tuduh sebagai konservatif dan pencetus terorisme. Tuduhan-tuduhan ini dibuat untuk menutup usaha para ulama mempertahankan aqidah dan syariat.

Mungkin, inilah kebenaran kata-kata Prof. Dr. Ismail al-Faruqi bahawa pengajian Islam di institusi pengajian tinggi Barat tidak pernah luput dari misi Zionis dan Kristian. Beliau merupakan pakar yang sudah matang dalam dunia persilatan orientalis.

Dalam tulisan terakhirnya sebelum mati syahid di tembak oleh agen Zionis, Faruqi menasihati para sarjana muslim agar tidak melanjutkan pengajian Islam di Barat. Subjek-subjek yang dikaji di sana sengaja difokuskan kepada faham-faham sesat dalam pemikiran Islam seperti Muktazilah, Khawarij, Ismailiyyah, Inkarsunnah dan aliran-aliran tasawuf yang menyeleweng. Semua itu mereka rangkumkan dalam sebuah disiplin ilmu yang dinamakan ‘Filsafat Islam’.

Akhirnya, lahirlah anak-anak didik orientalis dan missionaries yang menjadi duri dalam daging kepada umat Islam untuk menentang ajaran Islam, memperlekehkan sumber hukumnya dan menghina para ulama.

Semua ini berlaku dek kerana termakan racun manis liberalisme Barat.

Syeikh Wahbah Zuhaili: "Orang-orang Liberal Tidak Punya Agama"

Makna Islam Amerika adalah melucuti, memusuhi, menolak dan membatalkan Islam
Realitanya, mereka ingin mewujudkan "Islam Amerika" di Indonesia sebagai negara Muslim terbesar di dunia


Hidayatullah.com--Siang itu, Ma’had Baitul Mughni yang terletak di bilangan Kuningan, Jakarta, kedatangan tamu spesial: Syeikh Wahbah Zuhaili, seorang ulama kaliber dunia yang telah menelurkan puluhan judul buku. Salah satunya yang paling terkenal adalah Kitab Al-Fiqhul Islami wa Adillatuhu (Fiqh Islam dan Dalil-dalilnya). Buku ini tersebar di dunia Islam dan telah diterjemahkan ke dalam berbagai bahasa.

Gelar sarjana ia gondol dari Fakultas Syariah Universitas al-Azhar pada tahun 1956 M dengan predikat istimewa. Ayah lima anak ini juga memperoleh ijazah izin mengajar dari Fakultas Bahasa Arab Al-Azhar. Di sela-sela kuliah di Al-Azhar ia juga belajar Ilmu Hukum dan menamatkan S1-nya dari Universitas ‘Ain Syams dengan predikat magna cum laude pada tahun 1957. Lalu pada tahun 1959, ia meraih master bidang syariah dari Fakultas Hukum Universitas Kairo. Gelar doktor di bidang hukum ia peroleh pada tahun 1963 dengan predikat summa cum laude.

Kedatangannya ke Indonesia atas undangan sebuah penerbit Islam untuk menghadiri launching bukunya berjudul Fiqh Imam Syafi’i dalam acara Islamic Book Fair, di Istora Senayan Jakarta awal Maret lalu. Tak menyia-nyiakan kesempatan ini, hidayatullah.com meminta waktu wawancara. Obrolan berkisar masalah penjajahan di Palestina, masalah hukum dan paham liberal. Inilah petikan wawancaranya.

Banyak persoalan dihadapi dunia Islam saat ini, diantaranya Palestina, Afghanistan, Iraq dan lainnya, apa peran ulama dan umara dalam masalah ini?


Ulama wajib secara kontinyu memperingatkan tentang bahaya perbuatan orang-orang Yahudi tersebut yang keji, tindakan kejam mereka dan upaya mereka mengyahudikan Al-Quds, menghancurkan Al-Aqsa dan masjid-masjid lainnya.

Mereka pada hakikatnya tidak menginginkan perdamaian, tapi ingin menguasai seluruh tanah Palestina dan mengusir bangsa Arab dari sana, Muslim maupun non-Muslim.

Adapun peran umara dan penguasa—jika pun kita berbaik sangka pada mereka—maka mereka adalah orang-orang lemah atau merasa lemah. Mereka tidak punya apa-apa, karena mereka tidak mempersiapkan umat untuk melawan musuh yang menghancurkan masa depan, mencuri kekayaan dan menjajah tanah-tanah mereka. Seharusnya mereka mempersiapkan umat ini untuk hal ini. Tapi Anda lihat, sebagian mereka diam. Mereka tidak bisa bicara apa-apa, karena takut kepada Amerika dan para pengikutnya. Semua itu adalah konspirasi Israel dan Mossad.

Dengan kata lain…


Sayangnya kita tidak mengambil ibroh (pelajaran) dari berbagai sikap ini, yang menghinakan dan berbahaya bagi bangsa Arab dan Islam. Mereka semestinya mengambil pelajaran dari berbagai kejadian ini dan waspada terhadap masa depan lebih baik. Semoga Allah mewujudkan kemenangan kita terhadap para perampok itu (Zionis Israel, red), bahkan walaupun mereka dibantu oleh AS dan Eropa.

Problem kita adalah kelemahan atau merasa lemah. Padahal Sayyidina Umar berkata, “Ya Allah aku berlindung kepada-Mu dari kelemahan orang tsiqah (terpercaya) dan ketakberdaaayan orang kuat.”

Banyak pemimpin Arab yang bisa berbuat sesuatu, melakukan perlawanan, tapi mereka belum melakukan hal itu. Ini adalah kealpaan para pemimpin umat Islam dan Arab terhadap persoalan Palestina, demikian pula di Iraq dan Afghanistan.

Mereka juga berupaya mengekspor “terorisme” ke negeri kalian (Indonesia), sebagaimana mereka lakukan di Aljazair dan Mesir. Mereka gampang mengkafirkan. Mereka itu pada hakikatnya, menurut saya, adalah buatan Amerika. Amerika-lah yang menciptakan “terorisme”. Modus mereka sama dengan modus Israel. Mereka mendukung satu pihak untuk menghancurkan pihak lain, sehingga terpecah belah dan jatuh pada berbagai krisis.

Terorisme itu tidak muncul kecuali dari AS, didukung dan dibuat di AS. Kemudian, ia berkata di sisi lain bahwa mereka ingin menghancurkan terorisme. AS bermain dua kaki, agar umat berpecah-belah dan saling berperang. Ini tidak dipahami oleh para teroris karena hanya pemimpin merekalah yang mengetahui. Adapun para pengikut mereka mengira telah melakukan amal shalih untuk Islam, tapi sebaliknya melakukan bahaya terbesar kepada Islam.


Anda membenarkan bahwa realitas terorisme memang ada dalam tubuh umat Islam?

Ada, tetapi siapa yang membuatnya? Bagaimana saya tidak mengakui, sementara realitanya begitu. Dan realita adalah bukti terbaik. Islam tidak mengenal kekerasan, ekstrimisme ataupun terorisme.k Ini adalah buatan mereka, agar kita saling berperang. Ada, tetapi saya menenangnya dengan keras. Mereka itu menuju neraka, bukan ke surga sebagaimana mereka sangka.

Karena itu, ini adalah kekeliruan dari pemimpin mereka, dimana mereka bersepakat dengan negara-negara yang ingin menyalakan api terorisme. Adapun para pengikut mereka adalah orang-orang bodoh. Semua pemikiran mereka itu keliru dan tidak berasal dari Islam. Bahkan Tragedi 11 September 2001 adalah buatan fundamentalis kanan AS dengan bekerja sama dengan Mossad Israel berdasarkan banyak bukti.

Saya punya buku-buku yang menjelaskan bahwa ini adalah tipuan yang sangat besar. Semua kejadian ini dimaksudkan sebagai alasan untuk menyerang dunia Islam, tak ubahnya baju gamis Utsman ra (khalifah Utsman yang dibunuh oleh para pemberontak lalu pakaiannya yang bersimbah darah dijadikan alasan untuk menentang khalifah Ali bin Abi Thalib—red), yang mereka jadikan jembatan untuk ikut campur dalam urusan negara arab dan Islam.

Terdapat juga buku-buku yang menjelaskan bagaimana pada hari kejadian terdapat lima ribu pekerja Yahudi tidak masuk kerja di kantor mereka di WTC. Karena itu, mereka tahu siapa berada di balik itu. Bahkan Bush (George W. Bush—red) pun tahu hal ini sebelumnya. Mereka tahu bahwa ini adalah konspirasi dari konservatif kanan AS, Salibis Barat dan Zionis, dengan bekerjasama dengan Israel. Kita harus pahami ini dan mengambil satu sikap bersama terhadap terorisme bahwa ini adalah buatan non-Islam. Islam berlepas diri dari tindakan-tindakan kriminal seperti ini.

Bagaimana dengan prediksi adanya benturan peradaban seperti pernah dipaparkan Samuel Hutington itu?


Mereka berupaya meneriakkan konflik peradaban, bahwa kita tidak bisa saling bertemu. Kita mengajak pada dialog, tapi mereka mengajak pada konflik. Ini seperti ajakan kepada “terorisme” secara tersirat. Mereka terus berupaya menyodorkan upaya agar Islam tidak bertemu dengan dunia modern. Semua ini adalah konspirasi yang harus kita ketahui hakikatnya dan harus kita hancurkan.

Apa pesan Anda untuk kaum Muslimin di Indonesia?

Pertama, hendaknya umat Islam Indonesia melawan apa yang dinamakan “Islam Amerika”, sekularisme atau liberalisme, melawan setiap pemikiran yang menjadikan Islam mengikuti jalan Amerika. Ini konspirasi terbesar terhadap Islam.

Sekarang di tengah kalian ada George Soros. Dia telah menghancurkan ekonomi Malaysia pada tahun 1998, dan kini berada di tengah kalian dan membeli sejumlah perusahaan, dan berupaya masuk ke dalam ekonomi Indonesia dan menghancurkannya, sebagaimana yang ia lakukan terhadap ekonomi Malaysia. Kalian harus mewaspadainya dan tindak-tanduknya. Hindari membeli saham pasar modal atau bursa. Lewat tipuan ini, dia tarik modal dari para orang-orang kaya, sehingga menghancurkan ekonomi dan mata uang.

Bisa Anda ceritakan tentang buku monumental Anda: Al-Fiqhul Islami wa Adillatuhu?

Kitab ini alhamdillah diterima luas luas dari Amerika hingga Jepang, tersebar dan diterjemahkan ke dalam berbagai bahasa dan diamalkan oleh setiap Muslim di rumahnya. Saya memberikan informasi di dalamnya dimana orang tidak perlu bertanya lagi kepada orang. Sebab, banyak orang sibuk hari ini. Saya lengkapi buku ini dengan daftar isi, saya membantunya menjelaskan tentang hukum-hukum halal dan haram. Buku ini alhamdulillah diterima karena hukum Islam disajikan menurut mazhab empat dengan dalil-dalilnya serta memperkuat isinya dengan berbagai referensi terpercaya, alhamdulillah. Sekarang Darul Fikr mencetak buku ini untuk ke-32 kalinya. Ini dalam bahasa Arab.

Buku ini juga dicetak banyak dalam bahasa lain. Misalnya di Turki, dicetak sejak 20 tahun lalu, diterbitkan dalam bahasa Turki dan dibagikan lewat koran Zaman. Sebanyak 350 ribu kopi dicetak dan dibagikan gratis ke setiap rumah yang berlangganan koran ini. Tidak ada buku di dunia tersebar seperti ini. Ini baru dalam bahasa Turki. Segala puji hanya milik Allah. Maka kitab ini, insya Allah, saya niatkan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT dan untuk membantu ikhwan dan akhwat di seluruh dunia, dan semoga tujuan ini terwujud alhamdulillah. Dalam cetakan ke-32 ini ditambahkan enam buku lain sehingga menjadi 15 jilid.

Dunia Islam kini—termasuk Indonesia—tengah didera oleh bahaya liberalisme agama. Komentar Syeikh?

Kaum Liberal itu, menurut saya tidak punya nilai sama sekali. Kebenaran itu lebih berhak untuk diikuti. Ketika Nabi Muhammad saw datang, umatnya menyembah berhala. Lalu beliau membebaskan Makkah Al-Mukarramah. Itu adalah kemenangan yang agung dengan mengumumkan tauhidullah dan membatalkan penyembahan terhadap berhala.

Ketika menaklukkan Mekah pada abad ke-8 Hijriyah beliau menegaskan: “Kebenaran telah datang dan kebatilan pun kalah. Sesungguhnya kebatilan itu kalah.” Mereka (kaum Liberal, red) itu seperti katak. Saya menyamakan mereka dengan katak, karena mereka berteriak tanpa memahami apa yang mereka lakukan.

Mereka memiliki karakter sebagai agen pemikiran dan politik amerika, serta memusuhi Islam. Mereka itu sebetulnya adalah para agen suruhan. Agen suruhan itu seperti lazimnya sangat terhina, pikirannya lemah dan kegiatannya tidak mendatangkan kebaikan. Insya Allah dalam muktamar ini kita akan bicara tentang mereka, lalu kita letakkan garis pemisah antara Islam yang benar dan yang bukan.

Saya berharap pemikiran liberal itu tidak punya pengaruh bagi pemikiran Indonesia. Realitanya, mereka ingin mewujudkan “Islam Amerika” di Indonesia sebagai negara Muslim terbesar di dunia. Makna Islam Amerika adalah melucuti, memusuhi, menolak dan membatalkan Islam. Umat Islam Indonesi harus waspada terhadap makar ini.

Sayangnya, sebagian umat yang loyal terhadap Islam berpikir untuk mengikuti mereka yang bertentangan dengan agama dan kemuliaan umat. Mereka itu pada hakikatnya adalah agen kolonialisme dan pemikiran barat. Dengan tegas, bangsa Indonesia takkan terpengaruh dengan kegiatan dan tingkah laku mereka yang menghancurkan dan berbahaya.


Sekularisme dimaksudkan untuk memisahkan agama dan politik. Ini bahaya pertama terhadap Islam. Orang-orang liberal itu berlepas diri dari agama manapun juga. Mereka tidak punya agama. Mereka itu pantas dijuluki dengan “mereka itu pada hari itu lebih dekat pada kekufuran daripada iman.”

Kita berdoa kepada Allah agar mereka mendapat hidayah dan petunjuk. Saya percaya bahwa saudaraku di Indonesia, tidak peduli terhadap yang berpemikiran susupan dari para agen upaya memasarkan ide ini. Mereka menyangka telah membantu umat, tapi hakikatnya mereka mengikuti musuh. [M. Nurkholis Ridwan/www.hidayatullah.com]

Al Quran Tonggak Pembinaan Ummah........

“Ke Arah Melahirkan Generasi al-Quran…”

Saya selalu fikir dahulu, kenapa tok-tok guru dulu bersusah payah membuat pondok dan tempat pengajian. Padahal, mereka terpaksa berkorban segala-gala untuk menubuhkan pusat pengajian ini. Kadang kala, berhadapan dengan fitnah dan tohmahan yang berbagai.

Kini saya dapat faham, rupanya, pusat pendidikan sangat penting di dalam mencetak manusia.

Kalau kita buat kerusi dan kerusi yang kita buat itu rosak dan pincang, kita boleh buang kerusi tersebut, tetapi kalau manusia telah rosak akhlak dan peribadinya, boleh kita buang di tepi jalan?

Hari ini, Alhamdulillah, ketika saya mengendalikan Maahad Sains al-Quran al-Amin, baru saya benar-benar dapat memahami kepentingan sebuah institusi pendidikan di dalam membina generasi. Baru saya dapat benar-benar memahami kenapa tok-tok guru dulu bertungkus lumus membina pondok dan pusat pendidikan.

Seseorang itu berfikir berdasarkan ilmu yang ada padanya, sebab itu pusat pendidikan amat penting untuk membentuk ilmu dan cara berfikir.

Kalau belajar subjek agama sekalipun, tetapi hanya menghafal untuk periksa, ia hanyalah ilmu di akal dan bukan di hati. Itu yang terjadi anak-anak dari sekolah agama pun teruk akhlaknya walaupun cemerlang pelajaran.

Pelik bukan? Dalam tempoh 10 tahun sahaja pendidikan Rasullullah di Madinah, ia telah melahirkan para sahabat yang cukup luar biasa hebatnya, penunduk ¾ dunia.

Agak-agak apa rahsianya? Rahsianya ialah al-Quran menjadi dasar pendidikan. Dan saya telah saksikan kebenaran cara ini.

Tak kisahlah, sama ada kita mengidolakan anak kita cemerlang dalam UPSR, PMR dan SPM, alangkah indahnya kalau cemerlang di situ disulamkan dengan hafalan al-Quran dan kefahaman al-Quran. Paling tidak, al-Quran di jadikan bacaan harian seperti mana mereka menjadikan komik dan buku kartun menjadi bacaan harian.

Beberapa kali saya pergi ke negara-negara Arab termasuk Iran. Di sesetengah wilayah, menjadi kegilaan anak mudanya membaca tarannum, di tepi-tepi jalan, mereka bukan menyanyi, tetapi membaca al-Quran dan saling memperdengarkan bacaaan al-Quran dengan tarannum yang berbagai.

Berikan 10 orang cemerlang tanpa al-Quran dan 10 orang cemerlang bersama al-Quran ketika di alam persekolahan.. Berikan masa 10 tahun perjalanan sejarah mereka. Saya yakin, kita akan melihat perbezaan antara dua golongan ini.

Hari ini, Sabtu 17 Julai 2010, saya bersama ibu dan ayah pelajar Maahad Sains al-Quran al-Amin di dalam ceramah Isra’ dan Mikraj. Hari ini juga, ibu ayah mengambil laporan prestasi anak-anak Maahad Sains al-Quran al-Amin.

Melihat wajah anak-anak didik ini, saya mengharapkan agar mereka menjadi permata yang akan menyinari negara ini satu hari nanti.

Di kala kerosakan semakin berleluasa, semoga mereka menjadi ubat kepada penyakit yang berleluasa ini. Asalkan sahaja mereka tetap berpengang dengan al-Quran seperti yang dididik di sini.

Alhamdulillah, Maahad Sains al-Quran al-Amin hari ini dilimpahi dengan anugerah dari ilahi iaitu kemasukkan seorang lagi anak yatim piatu. Dari segi persekolahan, dia akan ditempatkan di Maahad ini, dari segi penjagaan, dia akan bersama rumah al-Ijabah. Semoga menjadi sumber berkat bagi pusat pendidikan ini.


Al-Faqir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

7 Sya’ban 1431/19 Julai 2010 jam 8.30 pagi

IMG_0764

Majlis dimulakan dengan doa

IMG_0768

bacaan al-Quran dan maknanya

IMG_0779

Laporan bagi setiap tingkatan

IMG_0788

Ibu ayah penjaga yang mengambil kad laporan

IMG_0795

Amacam, ok ke?…

Diari 234 , Ustaz Amin

Doa itu senjata mukmin .........

Doa Saat Muslimin Terkepung Musuh


Nabi dan para sahabat sempat mengalami aneka macam peperangan. Salah satu perang yang unik ialah perang Khandaq atau perang Ahzab. Dikatakan unik karena dalam perang ini tidak seorang Muslimpun keluar dari kota Madinah. Perang ini berupa perang urat syaraf. Kaum Muslimin dikepung di dalam kota Madinah selama hampir sebulan. Yang mengepung adalah pasukan kafir Musyrikin yang bersekutu bersama Yahudi. Ahzab artinya pasukan yang bersekutu.

Perang Ahzab sesungguhnya bukanlah peperangan yang mendatangkan kerugian besar, malah lebih banyak bersifat perang urat saraf. Korban yang jatuh dari kedua belah fihak, yakni fihak Muslimin dan Musyrikin, dapat dihitung dengan jari. Sekalipun begitu, perang ini menentukan sejarah Islam. Perang ini berakhir dengan jatuhnya mental para pengepung menghadapi musim dingin yang demikian menusuk lalu puncaknya ketika Allah menurunkan pasukanNya berupa angin kencang alias taufan yang memporak-porandakan kemah-kemah pasukan musuh. Akhirnya pasukan kafir Musyirikin bubar jalan pulang ke kampung masing-masing.

Saudaraku, walaupun tidak sama persis sesungguhnya apa yang dialami oleh rakyat Gaza dewasa ini mirip dengan kondisi para sahabat saat perang Ahzab. Bangsa Palestina Gaza di bawah kepemimpinan Hamas menghadapi pengepungan pasukan Yahudi Zionis I5r43l. Selama berbulan-bulan Muslimin Gaza telah dipenjara dengan diberlakukannya blokade atas segenap perbatasan wilayah mereka. Belum lagi ketika agresi I5r43l atas rakyat Gaza berlangsung tampaknya terjadi kerjasama I5r43l dengan Amerika dan pemerintahan negera-negara Barat lainnya. Bahkan tidak sedikit pengamat yang memandang bahwa beberapa negara-negara Arab yang tunduk kepada Amerika cenderung berfihak kepada I5r43l, walaupun dilakukan malu-malu. Yang pasti, dalam berbagai demo yang berlangsung di seantero penjuru dunia tidak sedikit muncul spanduk yang jelas-jelas memposisikan Presiden Mesir Hosni Mubarak sebagai kolaborator I5r43l karena tidak sudi membuka perbatasan Mesir-Gaza, yakni the Rafah Crossing.

Saudaraku, ketika kami menulis artikel ini agresi brutal Yahudi Zionis I5r43l telah memasuki hari ke 18. Dan semalam kita mendengar kabar bahwa upaya pasukan I5r43l merangsek ke dalam kota Gaza City sungguh dilakukan dengan tingkat kebiadaban yang belum pernah dikenal dalam sejarah. Langit Gaza City menyala akibat banyaknya ledakan yang menggempur, terutama menjelang masuknya waktu subuh. Dalam keadaan seperti ini kita teringat sabda Nabi kepada para sahabat ketika menghadapi kepungan Musyrikin dalam perang Ahzab. Beliau bersabda sebagai berikut:

« والذي نفسي بيده ، ليفرجن عنكم ما ترون من الشدة ، وإني لأرجو أن أطوف بالبيت العتيق آمنا ، وأن يدفع الله عز وجل إلي مفاتيح الكعبة ، وليهلكن الله كسرى وقيصر ، ولتنفقن كنوزهما في سبيل الله عز وجل »

“Demi Allah yang nyawaku berada di tangan-Nya, Allah pasti akan mengeluarkan kalian dari kesulitan yang sedang kalian hadapi. Aku berharap dapat melakukan tawaf dengan aman di sekitar Baitullah (Ka’bah) dan Allah akan menyerahkan kunci-kuncinya kepadaku. Allah pasti akan membinasakan Kisra dan Kaisar, dan harta karun mereka akan kita belanjakan di jalan Allah.” (HR Baihaqy 1292)

Saudaraku, sungguh hati kita menjadi pilu karena hanya bisa menonton lewat layar kaca penderitaan yang dilalui saudara-saudara kita di Gaza. Malam demi malam mereka lalui dengan mencekam karena bertalu-talunya suara dentuman mortir dan rudal Israel. Sebagai pengamat dari kejauhan sungguh tidak banyak yang bisa kita lakukan. Tetapi satu hal yang pasti sebagai sesama orang beriman kita senantiasa optimis bahwa Allah akan menolong saudara-saudara kita orang-orang beriman dan para Mujahidin Gaza. Maka marilah mulai malam ini kita sampaikan doa untuk mereka. Marilah kita bacakan doa yang Nabi baca ketika kepungan pasukan Ahzab sudah sedemikian rupa menimbulkan ketegangan di dalam barisan kaum Muslimin. Inilah doa beliau sebagaimana diriwayatkan oleh Imam Muslim dan Imam Bukhary:

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ فِي بَعْضِ أَيَّامِهِ الَّتِي لَقِيَ فِيهَا الْعَدُوَّ يَنْتَظِرُ حَتَّى إِذَا مَالَتْ الشَّمْسُ قَامَ فِيهِمْ فَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ لَا تَتَمَنَّوْا لِقَاءَ الْعَدُوِّ وَاسْأَلُوا اللَّهَ الْعَافِيَةَ فَإِذَا لَقِيتُمُوهُمْ فَاصْبِرُوا وَاعْلَمُوا أَنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ ظِلَالِ السُّيُوفِ ثُمَّ قَامَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَالَ اللَّهُمَّ مُنْزِلَ الْكِتَابِ وَمُجْرِيَ السَّحَابِ وَهَازِمَ الْأَحْزَابِ اهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ

“Sesungguhnya Rasulullah pada sebagian harinya ketika berhadapan dengan musuh menunggu terbenamnya matahari. Kemudian beliau tampil di hadapan para sahabat dan bersabda: ”Wahai manusia, janganlah kalian berangan-angan ingin segera berjumpa dengan musush. Mohonlah kepada Allah keselamatan. Dan bila kalian berhadapan dengan musuh, maka bersabarlah. Dan ketahulaih bahwa surga berada di bawah bayang-bayang pedang.” Kemudian Nabi berdiri dan berdoa: ”Allahumma munzilal-kitab wa mujriyas-sahab wa hazimal-ahzab, ahzimhum wanshurnaa ’alaihim” (Ya Allah, yang menurunkan Kitab, menggerakkan awan dan menghancurkan pasukan bersekutu, hancurkanlah mereka dan tolonglah kami mengalahkan mereka.” (HR Muslim 3276)

دَعَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ الْأَحْزَابِ عَلَى الْمُشْرِكِينَ فَقَالَ اللَّهُمَّ مُنْزِلَ الْكِتَابِ سَرِيعَ الْحِسَابِ اللَّهُمَّ اهْزِمْ الْأَحْزَابَ اللَّهُمَّ اهْزِمْهُمْ وَزَلْزِلْهُمْ

Nabi berdoa pada saat perang Ahzab menghadapi (kepungan) Musyrikin: “Allahumma munzilal-Kitab, sari’al hisab. Allahummahzim Al-Ahzab, Allahummahzimhum wa zalzilhum.” (Ya Allah, yang menurunkan Kitab, cepat perhitungannya. Ya Allah hancurkanlah pasukan bersekutu. Ya Allah, hancurkanlah mereka dan porak=porandakanlah mereka).” (HR Bukhary 2716)

sumber: eramuslim