Tuesday, July 2, 2013

Bersama kita menjadi insan yang senantiasa bersyukur..

 
 
Subhanallah..perkongsian yang amat baik daripada DATUK SHARIFAH AINI (The Official Fan Page).. Bersama kita menjadi insan yang senantiasa bersyukur
AsSalam Keluarga FB yang diKasihi & diRahmati ALLAH.

2hb July: Selasa - Gambar saya bersama Aliff Omar Buah Hati Pengarang Jantung - Cuma ini saje lah Harta yang saya ada.

Alhamdulillah syukur Kehadrat ALLAH SWT…Hanya Dengan izin ALLAH SWT ….Hari ni saya saya berada disini menyambut hari jadi saya yang ke 60. Saya sangat Yakin dengan Ketentuan ALLAH …Saya sangat bertuah dikelilingi dengan Limpahan Kasih Sayang….saya tidak menoleh kebelakang dan Meratapi apa yang telah berlaku…diUmur yang begini saya Melalui Kehidupan yang Aman - Tenang & Sejahtera …saya Mara kehadapan untuk menerus kan Kehidupan tanpa Sekuman pun rasa Takut. Walau pun saya sudah menjadi Ibu Tunggal selama 18 tahun…Masya’ALLAH!

Semasa diusia muda…saya selalu bertanya kepada diri saya…dapat kah saya berada disini untuk menyambut hari jadi yang ke 10 - 20 – 30 – 40 – 50 dan sekarang 60? Kalau bukan dengan izin ALLAH ini tidak akan berlaku…Ye kita semua akan TUA…..Anda diluar sana yang sekarang Muda dan Cantik juga akan TUA jika ALLAH panjang kan umur anda… InShaa ALLAH.

Saya memberitahu Muslimah Tersohor Kesayangan saya Prof Dr Muhaya diSiaran Celik Hati……Kita semua telah melalui Pengebaraan Process warna2 Kehidupan…melalui masa Remaja….Masa Degil…Masa mencari Identiti….Banyak melaku kan Kesilapan….Apa Yang paling penting AKHIR KEHIDUPAN KITA bukan nya PERMULAAN. Kita semua belajar dari Kesilapan untuk menjadi yang Terbaik.

Kita Berubah Kerana ALLAH...Sedang kan anda diluar sana juga seperti saya pernah melalui zaman yang JAHIL…Zaman Kegilaan – Zaman yang serba Kekurangan dari segi Ilmu Agama…Saya perhati kan diFB ni Ramai yang Berhijab punya sikap yang suka Menghukum.

Ramai menjadi orang yang Takbur dan melihat orang penuh dengan Sifat Berburuk Sangka ….Tidak Berhemah & Tidak langsung menjaga Lidah dan Percakapan…Mengajak kawan2 FB bersubahat untuk Menghina & Mengumpat – Malu dan Aib kan orang…bagai kan dah jadi satu permainan - Jangan sekali-kali kita MENGHUKUM orang tidak kira siapa pun…itu bukan Urusan kita…Siapa kita untuk Menghukum orang dan MENILAI tentang Amalan - Pahala dan Dosa orang lain…..Soal Amalan ada lah Urusan kita dengan ALLAH. Yang penting ALLAH yang menjadi Saksi diatas setiap Perbuatan kita. Kita tidak minta Sanjungan dan Pujian Manusia...Kita semua mahukan Keredhaan ALLAH. Kita mahu kan Kasih Sayang ALLAH. Kita lakukan kerana ALLAH.

Kita Berhijrah kerana ALLAH…..Setiap Solat kita mohon kepada ALLAH diKurnia kan Hidayah…Setiap hari Solat Taubat & Rajin lah bagun untuk Solat Tahajud…Terus Beristiqomah…Setiap hari kita Bermuhasabah diri…saya pinjam kata2 Hikmah Prof Dr Muhaya ( Audit Diri )

Saya telah melalui satu perjalanan hidup yang jauh sebagai ANAK SENI selama 45 Tahun..…melalui Unak dan Duri…Jatuh bangun- Tersungkur dan terus bangun dan bangun untuk menerus kan satu Kehidupan.

Saya tidak mudah Berputus Asa dan saya tidak pernah Takut dengan Ujian Hidup…Saya kuat kerana ALLAH Fitrah kan saya Kekuatan diri - saya dikelilingi dengan Keluarga yang sentiasa berada disamping saya……Kasih Sayang Anak – Anak - Sahabat-sahabat Karib - & Keluarga yang sangat Menyayangi saya. Peminat-Peminat yang sentiasa Mendoa kan Kesejahteraan saya diDunia & diAkhirat.

Setiap kali ALLAH memberi Dugaan & Musibah kepada saya…Saya cepat-cepat Mengangkat tangan mengucap kan Terima Kasih kepada ALLAH…Kerana ALLAH nampak saya dan terus Menguji saya…Saya menjalani Kehidupan dengan sikap Positif…..saya tidak hidup dalam Kekesalan dan menjadikan setiap Musibah sebagai IKTIBAR! Kita belajar dari setiap Kesilapan…Setiap kali medapat berita yang Mengembirakan saya akan cepat2 SUJUD SYUKUR…Mohon lah HIDAYAH setiap masa … Bayang kan jika kita tidak mendapat HIDAYAH ALLAH...Itu KERUGIAN PALING BESAR untuk kita.

Kita semua punya cerita hidup masing-masing….Definasi HIDAYAH sangat luas…jika ada yang Hati Kering tidak bolih membezakan antara Halal & Haram….Dosa & Pahala - Yang Benar & Yang Salah…Yang Baik & Yang Jahat …Teruskan lah Memohon Petunjuk & Hidayah dari ALLAH.

Ramai diluar sana yang merasakan WANITA BERUMUR tidak berhak kelihatan Anggun…..Kenapa ramai yang berburuk sangka dengan tuduhan Liar & Fitnah? Membiar kan diri anda untuk mendapat Dosa? Kenapa anda tidak pernah terfikir apa kah agak nya Amalan mereka……Ingat yang Baik-Baik…Tahu kah anda Bila anda Mengaji setiap hari dan Rajin Solat Tahajud….Itu antara rahasia ALLAH yang mengizin kan anda untuk kelihatan Muda dari umur anda. In Shaa ALLAH anda tidak akan Nyanyuk…Kalau dapat kan masa membaca AlQuraan setengah juzuk satu hari…kalau tidak pun 2 atau 3 muka sehari….Anda akan Khatam Quraan – dan teruskan Mengaji….AlQuraan juga akan membantu kita diAlam Kubur nanti.

Saya tidak pernah berkata saya orang yang ALIM…Banyak yang saya sedang Pelajari - Jaga lah Ibadah kita… Saya CINTA KAN ALLAH. Siapa yang tidak mahu kan tempat Terbaik diAkhirat nanti…Walau apa pun Amalan yang kita buat laku kan dengan Ikhlas dan hanya Kerana ALLAH. Zat itu ialah ALLAH

Saya pohon anda disini Doa kan Kesejahteraan saya diDunia & Akhirat kelak…semoga ALLAH sampai kan cita-cita saya untuk Meluaskan Rezeki yang dapat saya panjang kan sebanyak – banyak mungkin keJalan ALLAH. Saham Akhirat lebih penting Dunia tidak sampai kemana wahai Saudara-Saudar ku. Kita semua sedang menuju untuk pulang KERAHMATULLAH……Bila? apa yang pasti ini tetap mejadi Rahsia ALLAH!

Saya doakan agar ALLAH SWT Melimpahkan RAHMAT dan REDHANYA buat semua Sahabat- Sahabat dan Saudara -Saudaraku sekelian walau dimana anda berada diBumi ALLAH ini.…InShaaALLAH…….Ya ALLAH jadikan kami Hamba yang Taat kepada PerintahMU…….Ya ALLAH semoga kita semua menjadi jiran diJanntul Firdaus.

Salam santun Ukhuwah Fillah dari Kak Pah @ Ummie Sharifah.

Jazakumullah Khoir.

~Prof Dr Muhaya

No comments:

Post a Comment