Saturday, October 26, 2013

Bernikah Lagi..


Bernikah Lagi..

Pada suatu hari, ada seorang pemuda bertanya kepada Syeikh Ibnu Uthsaimin, "Saya sudah berkahwin, tetapi mahu bernikah untuk kali kedua dengan niat mahu menjaga kehormatannya."

Syeikh menjawab, "Berikan hartamu kepada seorang pemuda yang memerlukan, sehingga dia boleh menikahi wanita tersebut. Kamu akan mendapat dua pahala; pertama, pahala menjaga kehormatan wanita tersebut. Kedua, pahala membantu orang bernikah." 
 
~Profesor Akidah dan Perbandingan Mazhab Universiti Kerajaan Saudi.
 
 
 ----------------------------------
  •  
    Jika dibincangkan lebih lanjut, akan muncul beberapa poin penting kisah ini.
    - Niat menjaga kehormatan wanita. Sudah tentu wanita ini wanita yang mulia sebab itu mahu dijaga.
    - Wanita yang mulia, maka lelaki yang memerlukan kahwin dan mahu direkomend
    asikan itu mestilah lelaki yang mulia juga. Barulah niat menjaga kehormatan wanita itu tercapai.
    - Apatah lagi ia melibatkan maruah kita sebagai orang tengah. Jika kita tersilap pilih lelaki yang memerlukan (desparate, tapi akhlak tidak bagus), maruah kita pun akan tercalar, kehormatan wanita itu tidak terjaga, dan hanya dapat bantu orang kahwin.
    - Pentingnya fungsi orang tengah dalam melamar wanita mulia. Kerana wanita mulia ini, statusnya tidak sama dengan wanita biasa. Jadi, jika ada wanita mulia yang disukai oleh lelaki, pastikan ada orang tengah yang dipercayai.
    - Soalan ini boleh diterbalikkan untuk mewujudkan situasi di pihak wanita pula :
    Soalan : "Saya sudah berkahwin, tetapi saya mahu suami saya bernikah untuk kali kedua dengan niat mahu menjaga kehormatan kawan saya."
     
    Jawapan : "Kongsikan suamimu kepada kawanmu yang memerlukan, sehingga dia boleh menikahi wanita tersebut. Kamu akan mendapat dua pahala; pertama, pahala menjaga kehormatan wanita tersebut. Kedua, pahala membantu orang bernikah."

No comments:

Post a Comment