Friday, October 11, 2013

Tanah Haram pada tanahnya, bukan orangnya...

http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131009/re_05/Tanah-Haram-pada-tanahnya-bukan-orangnya

Tanah Haram pada tanahnya, bukan orangnya...


DALAM jutaan jemaah haji ke Tanah Haram Mekah ini bukan semuanya ikhlas yang datang untuk beribadah. Seorang Arab di sini berkata kepada saya: "Tanahnya ialah Haram, orangnya tidak haram. Di sini semua boleh jadi."

Namun bagi kita orang Asia Tenggara - saya sebut Asia Tenggara - insya-Allah kita masih terdiri daripada golongan jemaah yang paling lemah-lembut, pemurah, pembeli-belah tegar dan ikhlas dalam tujuan datang ke sini untuk beribadat.

Bagi hamba Allah yang lain pula, saya melihat mereka beribadat mengikut cara masing-masing. Ada yang terlalu ekstrem, kasar dan tidak pedulikan orang lain. Ia boleh dilihat semasa bertawaf.

Apa yang saya ingin tekankan di sini minggu ini ialah tentang kejadian kecurian. Rupa-rupanya banyak juga yang panjang tangan di sini. Pencuri ini tidak kisah sama ada ia dilakukan di Tanah Haram, Tanah Suci atau Tanah Halal. Itu adalah pekerjaan mereka sebagai pencuri.

Mereka datang ada sebab, iaitu mencuri dan taktik mereka cukup licik. Seorang pegawai Tabung Haji berkata kepada saya "mereka ini adalah sindiket".

Jika saya katakan mereka ini tidak kisah ia berlaku di Tanah Haram Mekah, mereka juga tidak kisah jika perbuatan itu dilakukan di dalam masjid paling suci di dunia orang Islam iaitu di Masjidil Haram.

Akhbar Saudi Gazette Jumaat lalu melaporkan para pegawai keselamatan Masjidil Haram menahan seorang lelaki yang didakwa mencuri dompet duit seorang wanita semasa waktu solat. Pegawai juga menemui pada badannya wang tunai 26,000 riyal (kira-kira RM22,000) dan sejumlah telefon bimbit. Pencuri itu mengaku mencuri daripada pelbagai jemaah haji yang sedang sibuk beribadah.

Sebagaimana saya nyatakan, itu adalah pekerjaan mereka. Mereka datang bermusim dan tindak-tanduk mereka cukup hebat. Rata-rata jemaah Malaysia yang saya temui mempunyai pengalaman tersendiri, kena curi.

"Kalau saya jumpa lagi perempuan hitam itu mahu saya tempeleng dia. Wajah dia masih terbayang-bayang," kata seorang jemaah kepada saya semalam.

Dia hilang wang tunai 500 riyal apabila perempuan itu dalam beberapa orang menghimpitnya dan menyeluk ke poket jubahnya. Yang hairan, perempuan itu tahu pula di dalam poketnya ada wang tunai.

Seorang lagi jemaah lelaki kita baru menukar wangnya di premis tukaran mata wang. Semasa berjalan, taktik yang sama dilakukan oleh sekumpulan wanita dan poketnya ditetas. Wang tunainya sebanyak 3,000 riyal lesap.
Kejadian yang sama berlaku kepada isteri saya malam semalam, selepas solat Isyak di Dataran Masjidil Haram. Telefonnya diambil orang daripada 'beg terkenal' jemaah haji muasasah Malaysia musim ini - beg sandang berwarna kuning - tajaan Bank Simpanan Nasional (BSN).

Selepas solat selesai, beribu-ribu jemaah berebut-rebut beredar dan ketika isteri saya menuju ke arah saya, saya sedar seorang wanita Afrika berjubah hitam masih mengikutinya dan hanya beredar setelah kami bersama.

Ketika itu terlintas di hati saya sesuatu dan saya berkata kepada isteri saya secara spontan "jaga baik-baik beg galas itu" bimbang nanti ada yang seluk.

Kebimbangan saya terjawab apabila dia mencari telefonnya, telefon itu sudah lesap. Isteri saya tidak sedar langsung yang begnya diusik.

Mungkin kerana naluri seorang suami, saya ada memberitahunya semasa kami hendak keluar dari hotel ke masjid semasa Asar, supaya jangan bawa beg kuning itu. Tetapi alasannya, "macam-macam ada di dalam beg itu."

Semasa saya singgah makan di sebuah kedai makan Malaysia selepas kejadian itu dan kebetulan berjanji dengan rakan sepasang suami isteri yang baru tiba, saya bertanya kepada mereka "apa ada di dalam beg itu?"
 Rakan saya itu berkata, "Semua ada. Dompet, dokumen, telefon semua ada."

Bagi saya itulah yang juga ada dalam fikiran pencuri-pencuri itu. Mereka tahu dalam "beg kuning" jemaah haji Malaysia itu "semua ada" dan itulah sasaran mereka.

Seloroh seorang jemaah, beg itu beg BSN. "Nama beg pun bank, mestilah banyak duit..."

Semasa berjalan ke masjid waktu Subuh semalam, saya membuat sedikit ujian. Saya melihat orang Malaysia begitu bersahaja membawa beg kuningnya silang ke belakang. Saya menarik beg salah seorang jemaah. Dia terkejut. Saya mohon maaf dan menerangkan tujuan saya. Saya tanya apa ada dalam beg itu. Dia juga kata "macam-macam ada".

Pada subuh itu juga semasa keluar dari lif hotel, seorang lelaki mengadu beg kuningnya sudah lesap di masjid. Semalam dia membuat laporan kepada pihak Tabung Haji.

Mulai sekarang pihak Tabung Haji harus memberitahu jemaah supaya berhati-hati kerana "beg kuning" itu sudah menjadi "sasaran" pencuri.

Seorang sahabat saya yang juga warganegara Arab Saudi ketika kami berkunjung makan malam di rumahnya beberapa malam lalu, serius berkata:
"Kejadian mencuri menjadi-jadi semasa musim haji. Ia lebih teruk sekarang apabila kerajaan Arab Saudi sudah melonggarkan peraturan potong tangan kepada pesalah mencuri."

Pihak Tabung Haji juga menerima banyak laporan kehilangan wang tunai oleh jemaah haji kita.
Notis peringatan dilekatkan di dalam lif-lif hotel masing-masing. "Banyak kejadian kehilangan wang tunai dilaporkan ketika berada di masjid. Elakkan membawa wang dalam jumlah yang besar."
Benar, Tanah Haram adalah bagi kita orang Islam di Asia Tenggara.

Kita acap kali dipesan oleh mutawif, jika jumpa barang yang tercicir, jangan ambil. Biarkan sahaja. Ini adalah Tanah Haram.
Jika hilang selipar itu bukan cerita lagi. Saya sempat perhati semasa selesai umrah baru-baru ini, ramai jemaah tercari-cari selipar mereka yang lesap "diambil orang" dalam kumpulan yang besar dari rak kasut. Selipar saya pun hilang.

Bagi warga negara lain, kelakuan mereka sukar dijangka. Ada yang tidak tahu menjaga kebersihan. Berebut-rebut. Meludah di dataran masjid, dan solat ikut suka di mana-mana sekali pun.

Pihak keselamatan masjid yang saya perhatikan amat pening dengan perangai itu, sehingga tersembur di mulut mereka "astagfirullahhh..."
Sejuta satu macam kelakuan dan perlakuan dapat dilihat di Tanah Haram ini.

Sebagai seorang wartawan yang dilatih menggunakan ketajaman pancaindera, saya dapat menzahirkannya melalui tulisan ini.
Orang lain hanya boleh sekadar merungut dan berkata-kata sahaja.

Memang benar, cabaran di Tanah Haram ini sungguh hebat sekali. Tempat ini amat sukar dijangka. Ia seperti kisah Seribu Satu Malam. Sesuatu boleh berlaku hanya dengan berkata-kata di hati sahaja.
Memang benar di sini ialah Tanah Haram. Di sini juga ada orang yang baik dan jahat. Yang putih dan hitam. Yang ikhlas dan munafik.

Memang benar tanahnya yang Haram, orangnya tidak.
Bukan sahaja pencuri, yang mengambil kesempatan pun ramai. Pemandu teksinya pun bukan semuanya amanah. Peniaga pun ada yang cuba mengaut untung yang besar.

Ya Allah, Ya Tuhanku, Kau Maha Besar, Kaulah juga Yang Maha Mengetahui dari sekecil-kecil zarah, sehinggalah sebesar-besar perkara. Allahualam.

No comments:

Post a Comment