Friday, June 17, 2011

5 tips untuk mencegah masalah penghadaman







Masalah perut kembung, banyak gas, sakit perut, perut kejang, dan ketidakselesaan selepas makan adalah masalah yang selalu dihadapi oleh kebanyakan orang.

Kebiasaan makan yang buruk, seperti tidak cukup mengunyah makanan, makan di akhir hari dan "makan sambil berjalan atau berlari" boleh mendatangkan malapetaka pada sistem pencernaan anda dengan menyebabkan pengeluaran enzim pencernaan tidak mencukupi.

Ketika anda makan, tubuh akan melepaskan sekitar 22 jenis enzim pencernaan dari kelenjar ludah, lambung dan usus kecil. Setiap salah satu daripada tindakan enzim pada jenis makanan tertentu - contohnya, protease memecah protein, amilase membantu mencerna karbohidrat dan lipase memecah lemak dan lipid. Dengan mengatasi makanan ini, enzim-enzim pencernaan membantu tubuh anda mencerna dan menyerap nutrisi yang diperlukan.

Bagi kaum lelaki, penuaan juga boleh menyumbang kepada masalah pencernaan yang kerap. Seiring dengan bertambahnya usia, tubuh kita mulai menghasilkan tahap lebih rendah enzim pencernaan - terkadang tidak cukup untuk mencerna makanan dengan baik.

Ada beberapa tips untuk mencegahnya jika dipraktikkan dengan betul.


1 - Makan banyak serat (fiber) setiap hari


Jangan lupa untuk mengambil lebih syuran dan buah-buahan kerana kumpulan makanan ini mengandungi serat yang tinggi.

Diet serat tinggi merupakan sebahagian penting dari pemakanan sihat
- selain membantu pencernaan, juga boleh membantu mencegah diabetes, penyakit jantung koronari, buasir, kanser usus, dan penyakit lain.


Elakkan makanan yang boleh menambahkan gas dalam tubuh anda - ini termasuk brokoli, kacang panggang, kobis, bunga kobis, dan minuman berkarbonat (bergas). Bagi sesetengah kaum lelaki, makanan berkanji - seperti gandum, gandum dan kentang - juga boleh menyebabkan gas berlebihan. Jika anda tidak toleran pada laktosa, maka hentikanlah produk susu atau ambillah enzim laktase untuk membantu pencernaan.

Juga, ingat untuk minum air yang banyak, kerana ia boleh menjadi pelincir makanan dalam saluran pencernaan, membantu melarutkan mineral, vitamin dan nutrisi untuk penyerapan lebih mudah, dan mempertahankan kelembapan tahi untuk mencegah sembelit.



2 - Kunyah sebaik mungkin makanan anda dan kurangkan makan

petua makan untuk sihat :-lebihkan kunyah dan kurangkan suapan -

Mengunyah merupakan salah satu bahagian yang paling penting dari pencernaan, namun mungkin ia yang paling dilupakan. Mengunyah bukan hanya membantu memecah makanan, ia juga memberi isyarat kepada kelenjar ludah, lambung dan usus kecil untuk mula melepaskan enzim pencernaan.



3 - Bersenam selalu dan elakkan stres (tekanan perasaan)


Selain membantu anda mengekalkan gaya hidup sihat, bersenam juga dapat membantu pencernaan.

Satu kajian ilmiah yang diterbitkan dalam jurnal Clinical Gastroenterology and Hepatology telah menunjukkan bahawa aktiviti fizikal benar-benar dapat membantu mengurangkan banyak masalah pencernaan. Dalam kajian ini, para saintis mendapati hubungan antara obesiti, kurang bersenam, sakit perut, diarrhea, dan gejala irritable bowel syndrome.

Stres, di sisi lain, boleh mempunyai kesan negatif pada pencernaan anda. Hal ini kerana, pada kebanyakan lelaki, respon "melawan atau lari" yang dihasilkan daripada stres mengurangkan aliran darah ke perut dan pengeluaran enzim pencernaan, dan melambatkan proses pencernaan, yang menyebabkan memulas, kembung dan sembelit.



4 - Jangan terlebih guna antasid

Asid di perut membantu tubuh mencerna makanan - tetapi, dalam beberapa kes, asid dapat "refluks" atau kembali ke pangkal kerongkong, sehingga menyebabkan sensasi terbakar gangguan pencernaan.

Ketika ini terjadi, orang sering mendapatkan antasid - biasanya jenis 'over-the-counter' yang bekerja dengan meneutralkan asid perut. Namun, bila terlalu sering digunakan, antasid boleh menyebabkan perut kehilangan fungsinya dan menjadikannya terdedah kepada jangkitan bakteria.

5 - Ambil suplemen pencernaan enzim


Enzim pencernaan yang berasal dari sumber tanaman dapat membantu pencernaan yang baik dan bahkan meningkatkan penyerapan nutrien.[makanlah lebih ulam-ulaman dan buah-buahan seperti nenas dan betik ]

Dalam kes di mana orang-orang yang kurang jumlah yang cukup dari enzim pencernaan akibat pola makan yang buruk dan kesihatan, pengambilan suplemen enzim dapat mengurangkan gejala gangguan pencernaan dan sakit perut. Bahkan pada mereka yang sihat, mengambil enzim tambahan boleh membantu menjaga kesihatan pencernaan.

Suatu enzim pencernaan yang baik mengandungi campuran amilase, lipase, selulase (untuk mencerna serat tumbuhan), dan protease. Enzim yang pelbagai ini adalah kunci untuk mencapai pencernaan yang baik terhadap banyak makanan.


Sumber - Fox News
Kredit: ADAM ; unikversiti

1 comment:

  1. dah mcm2 cuba tp hari2 x hadam. padahal sy ni vege n jrg mkn nasi. apa yg sy mkn tghari tu..contoh roti dgn sup cendawan atau carrot..ptg tu muntah benda yg sama.,

    ReplyDelete