Saturday, May 10, 2014

Palestin & Tanah Melayu






Palestin & Tanah Melayu

Setelah meneliti aspek sejarah, sejarah pencerobohan Palestin mempunyai persamaan rapat seperti sejarah di tanah melayu yang dapat saya simpulkan:

1.Palestin dan tanah melayu sangat dikenali dengan kewujudan kerajaan islam yang kuat, pernah berada di bawah pemantauan kerajaan turki uthmaniyyah dan menjadi rebutan musuh-musuh islam berabad lama nya. Palestin tanah yg diidamkan Yahudi dek kerana lokasi strategik, hasil mahsul buminya, kesuburan tanahnya, dan dengan alasan tempat ibadat mereka.
Tanah melayu ini juga begitu, dari segi sejarah ia digelar semenanjung emas oleh para pelayar dann penjajah dek lokasinya yang cukup strategik di Asia Tenggara, hasil mahsul bumi tanah melayu yang cukup terkenal dengan emas, bijih timah, tanam tanaman, minyak, gas, dan macam-macam lagi.

2.Peperangan demi peperangan berlaku berabad lama nya demi menguasai Palestin, sebidang tanah yang menjadi pintu masuk ke timur tengah dari benua Eropah,
Begitu juga peperangan tidak berkesudahan di semenanjung tanah melayu yang menjadi penghubung jalan laut utama benua afrika dan benua asia.

3.Pihak yg berperang dan berjaya menguasai Palestin adalah tentera-tentera salib dari benua Eropah,seterusnya dikuasai British yang juga pewaris tentera salib, dasar yg diamalkan tidak menyebelahi nasib umat Islam palestin, kemasukan bangsa yahudi secara pukal dan beramai-ramai sejak tahun 1930 dan akhirnya tanah palestin dipecahkan dann dikuasai yahudi dengan begitu terancang pada tahun 1948 dengan kerjasama erat British juga Yahudi dan proksi mereka melalui undian di persidangan united nation (PBB). Hak umat islam di Palestin terus menerus dicabul dan dizalimi hingga ke hari ini.
Pihak yang sama belayar begitu jauh untuk menguasai dan meneruskan agenda perang salib (gospel) mereka d Tanah Melayu dimulai dengan tentera Kristian portugis, Belanda,disusuli dengan British dan dasar yang diamalkan berjaya memecah belahkan kesatuan umat Islam dan melumpuhkan kerajaan Islam di tanah melayu. Kemasukan beramai-ramai secara pukal bangsa-bangsa lain cina dan india (majoritinya belum beriman) ke tanah Melayu dengan terancang, digabungkan perlaksanaan dasar pecah perintah,dan juga saki baki jejak mereka mengakibatkan umat islam di tanah melayu terus lemah sehingga ke hari ini sehingga tidak mampu mempertahankan hak-hak mereka. Lebih malang lagi, united nation melalui majlis hak asasi nya dan Amerika Syarikat mula main peranan dlm agendaa-agenda tertentu di tanah Melayu ini.

4.Jika dikaji bagaimana Yahudi memulakan pendudukan secara terancang di bumi Palestin , adalah dengan kemasukan beramai-ramai, dan pembelian tanah-tanah di Palestin secara " legal " terlebih dahulu. Dan tuan tanah bangsa arab ketika terutama yang menetap di luar palestin, itu ditawarkan harga berlipat ganda untuk menjual tanah mereka. Akhirnya 'kawasan' mereka semakin berkembang pesat dan penjajahan secara fizikal bermula selepas 1948, d mana negara haram israel mula bertapak.(rujuk buku perang arab israel 1967)
Tidak begitu jauh berbeza juga di tanah Melayu, usaha mendapatkan tanah sepertimana yahudi telah berlaku, dan lihat saja di bandar-bandar besar, Johor baru, terkini wilayah iskandar, di Pulau pinang, di Lembah Klang, majoritinya dikuasai oleh bangsa yang masuk beramai-ramai satu ketika dahulu dan penyingkiran bangsa melayu secara "legal" telah berlaku dengan begitu tersusun hingga ke hari ini. Tinggal lagi, penjajahan fizikal masih belum berlaku secara jelas. Mungkin juga ada yang telah berlaku (cthnya,perobohan rumah-rumah penempatan orang-orang melayu di Pulau Pinang dan rancangn pembangunan di Balik Pulau).

5.Konsep negara haram Israel semakin berjaya tahun demi tahun tetapi terdapat halangan-halangan besar dari pejuang-pejuang Islam tulen di Palestin, bermulanya intifadhoh pertama dan kedua, menyebabkan bangsa Yahudi zionis berusaha untuk menghapuskan penghalang ini, iaitu kerajaan Hamas dan unit elit tenteranya Brigade al Qossam.tapi mereka tetap gagal hingga ke hari ini dengan kejayaan dalam perang hijarotul sijjil pada tahun 2012.
D tanah melayu,tidak keterlaluan jika dikatakan, negara "haram" konsep baru (negara sekular liberal democratic) yg dibawa pihak tertentu waris perjuangan tentera salib dan agenda yahudi sedang diusahakan untuk di tubuhkan di tanah melayu ini, tetapi melalui ruang lingkup perlembagaan. Malangnya, beberapa klausa dalam perlembagaan ini menghalang usaha jahat mereka. Jadi, bagi memudahkan rancangan jahat tersebut, klausa yang menghalang ini perlu dihapuskan terlebih dahulu. Yakni, Islam, Raja, dan Melayu.; dengan cara menghilangkan sensitiviti dan izzah kepada ketiga-tiga perkara ini. Lihat saja usaha-usaha untuk penghapusan klausa tersebut yang dibawa golongan pewaris musuh-musuh Islam di tanah Nelayu ini,ke United Nations melalui tuntutan COMANGO sebagai contoh.

6.Terdapat pejuang-pejuang Islam yang dulu kini selamanya tidak tunduk kepada musuh-musuh Islam tersebut baik Yahudi atau Nasrani di Palestin yakni Hamas.
Dan di malaysia, juga masih ada pejuang islam yang tidak tunduk melukut ke kaki musuh-musuh Islam ini.
7.Siapakah yang berperanan seperti Yahudi di Palestin, yang terdapat di Tanah Melayu sekarang ini?Anda fikirkan sendiri. Telah nyata agenda musuh Islam yang bekerjasama memusuhi islam secara terancang dulu kini selamanya.

8.Semoga inspirasi perjuangan Hamas di Palestin, dapat dibawa dan dipasakkan di tanah Melayu ini dan kita sedar, siapakah musuh yang sebenar..
-Khalyys Morsi-
www.arusbaru.my

No comments:

Post a Comment