Tuesday, September 21, 2010


Suara sebenar akar umbi di Pulau Pinang



Oleh: Mohd Salleh Yahaya (Pengerusi Persatuan Penduduk Tanjung Tokong, Pulau Pinang)

Rakyat menaruh harapan dan amat terpengaruh dengan janji-janji Pakatan Rakyat (PR) untuk membela nasib rakyat yang terpinggir di Pulau Pinang. Ia merupakan cahaya di hujung jalan setelah mengalami masa kelam yang panjang. Pembangunan pesat tetapi rakyat merempat. Hendak mendapat satu unit rumah pun susah apa lagi tapak berniaga. Sedangkan keperluan asas adalah tanggungjawab kerajaan untuk menyediakannya secara teratur. Dasar pengkorporatan menjadikan kerajaan banyak melepaskan tanggungjawab sosialnya. Rakyat kehilangan pergantungan. Laungan REFORMASI menandakan era peralihan. Bermakna perubahan dan kebangkitan sudah tiba. Di tambah pula dengan penegasan kuasa rakyat adalah kuasa keramat. PR adalah sebuah bentuk permuafakatan yang mengutamakan rakyat. Semestinya ia mempunyai agenda rakyat lebih daripada Barisan Nasional (BN) yang melaungkan ”Rakyat Didahulukan.”

Sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) Mac 2008, apa saja rintihan rakyat mendapat simpati DAP, PKR dan Pas. Menjelang PRU 2008, Datuk Seri Anwar Ibrahim turun padang menelusuri isu rakyat ke segenap ceruk rantau, turun ke akar umbi. Beliau ke Kampung Buah Pala memberi jaminan PR akan membela rakyat jika menang. Lim Guan Eng pun begitu. Beliau sangat peka terhadap isu rakyat. Tokoh ini menjenguk dan menyelami isu rakyat Kampung Tanjung Tokong dua kali, sebelum dan selepas kemenangan PRU 12. Apa pula yang berlaku selepasnya, mesrakah muafakat mereka bersama rakyat. Rakyat yang meletakkan mereka di takhta menuntut keadaan yang terlebih baik daripada sebelumnya.

MUHASABAH

Renungan ini untuk menilai PR sebagai muhasabah awal sebelum menghadapi PRU ke 13. Rakyat sedang menilai dan menganalisis tindak-tanduk mereka. PR perlu peka, memperbaiki imej di Pulau Pinang. Rakyat sedang menekuni dasar-dasar dan hala tuju mereka. Jeritan rakyat wajar didengari. Mereka perlu sensitif terhadap tanggapan yang sedang terbina kini. Bahawa terdapat kegelisahan terhadap dasar-dasar mereka yang bersifat menyakiti rakyat. Mereka harus mempamerkan model kerajaan yang telus dan tuntas. Kerajaan yang perihatin terhadap rakyat tertindas. Gelojak rakyat diperhati. Mesejnya difahami. Jika mereka hendak terus berkuasa, mesti tonjolkan model terbaik.

Tinjauan ini untuk menilai apa yang berlaku sebelum dan selepas PRU 12, melihat corak pemerintahan yang diamalkan supaya jelas terbeza di antara PR berbanding dengan BN. BN dikatakan membelakangi rakyat walau pun diberi peluang 50 tahun lebih memerintah. Natijahnya rakyat terpinggir. Dasar penswastaan telah meminggirkan rakyat kerana mengutamakan korporat. PR baru 2 tahun berkuasa. Tidaklah adil untuk menghukum mereka. Namun mereka harus peka untuk menghindarkan kecelakaan yang bakal menimpa. PR mesti berwaspada. BN yang lebih berpengalaman sedang menunggu-nunggu peluang untuk membelasah mereka, menggunakan isu yang sekecil-kecilnya.

Isu-isu di bawah ini dianalisis berdasarkan insiden 2009-2010 untuk dipertimbangkan secara objektif. Penilaian yang adil mesti dibuat untuk menilai prestasi PR daripada kaca mata rakyat yang terlibat. Rakyatlah penilai yang sebenar. Jawapannya akan menentukan jangkaan apa yang bakal terjadi. Rakyat berpengharapan tinggi pada sebuah kerajaan yang telus, bersih dan adil. Kerajaaan pro-rakyat. Rakyat telah lama diketepikan daripada arus ekonomi perdana. Mereaka dianggap sampah yang tidak berguna. Justeru timbul gerai-gerai haram untuk mencari rezeki secara halal. Perancangan mesti dibuat untuk menempatkan semula sektor penjaja secara teratur. Itulah pembaharuan yang dipinta, menguntungkan kerajaan, rakyat dan ekonomi mikro kerakyatan yang berpotensi besar.

REALITI POLITIK

Jalan politik adalah berliku-liku. Kita berfikir secara biasa orang politik berfikir secara luar biasa, di luar kotak logika. Banyak yang tersirat daripada yang tersurat. Banyak tangan-tangan ghaib yang bermain di belakang tabir. Namun orang yang arif cepat mengerti kelibat dan permainannya. Sekilas ikan di air sudah tahu jantan betinanya. Ahli-ahli politik adalah sama, mereka bukannya Nabi yang maksum tanpa dosa. Mereka adalah manusia biasa yang istimewa, aktor paling tersohor. Mereka memang pandai memperagakan watak pembela rakyat di pentas ucapan. Dalam masa yang sama mesra dengan korporat yang berkemungkinan besar menjadi kroni dan sekutu mereka. Ahli politik mudah berubah dan berkemungkinan terngiur menyalahgunakan kuasa. Kuasa yang sering ditafsirkan sebagai amanah tetapi yang dipraktikkan kesempatan untuk menjarah. Politik membawa serba kemungkinan yang tidak terduga. Ukuranya rakyat terbelakah?

Rakyat boleh menumpang rahmat jika para pemimpinnya beramanah seperti Nabi dan para sahabat terawal. Mahatma Ghandi pernah mengungkapkan bahawa bumi ini cukup buat memenuhi keperluan setiap manusia tetapi menjadi tidak cukup untuk memenuhi nafsu serakah setiap insan yang tamak dan haloba. Lebih malang lagi jika mendapat pemimpin yang jauh sepanggang dari api daripada sifat-sifat yang terpuji. Hanya menjadikan ucapan Nabi sekadar retorika buat memukau pesona rakyat dalam masa singkat. Realitinya keadaan hidup rakyat tetap tidak berubah. Pi mai pi dok tang tu jugak atau lebih gawat lagi. Isu-isu di bawah boleh dijadikan sandaran untuk melihat fenomena dan menilai keperihalannya. Adakah agenda rakyat didahulukan, dapat pembelaan yang wajar atau sebaliknya. Isu-isu di bawah dikaji untuk membongkar punca mengapa ia jadi sebegitu rupa. Di zaman BN mereka masih boleh bernafas. Tentu di era PR mereka boleh menarik nafas lega. Sebagai kerajaan, mereka perlu adil, menghindari kesewenangan.

ISU KAMPUNG BUAH PALA

Sebelum PRU 12, BN terima 10% wang pendahuluan penjualan tanah Kampung Buah Pala daripada Koperasi Pegawai-pegawai Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Tanah tersebut bernilai ratusan ringgit sekaki per segi di pasaran tetapi dijual dengan harga kurnia oleh BN. Manakala selepas PR menang, kerajaan negeri Pulau Pinang yang diterajui DAP di mana Ketua Menteri memegang portfolio tanah menerima yang selebihnya.

Penduduk Kampung Buah Pala mendakwa bahawa tanah itu telah di kurnia dan di amanahkan oleh pihak Brown Estate untuk tapak kediaman mereka sebelum merdeka. Mereka telah menang round pertama penghakiman ke atas tanah yang dipertikaikan itu di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang. Ini bermakna ada asas yang kuat untuk menuntut. Terdapat permintaan supaya mereka diberi peluang untuk membeli tanah yang dihuni ratusan tahun daripada pihak berwajib yang memegang amanah. Dari segi prinsip Islam, tanah adalah hak pihak yang meneroka, mengusaha dan mendudukinya terlebih dahulu secara sah. Pada prinsipnya mereka mesti diberi keutamaan bukan yang datang kemudian. Hakikatnya Kampung Buah Pala adalah warisan penempatan masyarakat India terawal di Pulau Pinang.

Jelas kerajaan negeri yang terbentuk selepas PRU 12 telah menerima wang baki 90% daripada koperasi tersebut. Penerimaan ini mungkin kerana tersilap pandang atau tergesa-gesa untuk mengisi perbendaharaan kewangan negeri. Tindakan ini menyebabkan kerajaan negeri PR tidak ada hak lagi untuk mempertahankan tanah tersebut demi kepentingan rakyat secara tulen. Tanah telah berpindah milik dengan kebenaran kerajaan negeri kepada pemilik dan pemaju. Jika kerajaan negeri menahan dan mengkaji semula kesahihan syarat-syarat kelulusannya semasa BN, keadaan pasti berpihak kepada penduduk. Ini baru jelas dasar PR yang pro-rakyat. Walaupun rakyat telah bangkit melawan tetapi hak mereka telah dipijak-pijak. Harapkan pagar, pagar makan padi. Mereka kehilangan tonggak pelindung, walaupun sebelumnya diberi jaminan yang kuat untuk membela. Mereka menjadi mangsa keadaan. Kerajaan telah berubah tetapi tidak berpihak kepada mereka. Mereka menyahut seruan PR; Ubah Demi Maruah, Ubah Sebelum Parah. Namun merekalah yang parah.

PERSOALAN

Di sini timbul persoalan, adakah isu-isu rakyat minoriti tidak lagi menjadi keutamaan PR selepas kemenangan, di mana DAP adalah tonggak dan pemain utama? Mereka mendapat undi dan mandat penuh masyarakat Cina, jadi tidak perlu peka lagi kepada kaum lain. Gambaran yang terpantul secara kebetulan ialah sikap perkauman yang masih menebal pada imej DAP. Jika isu ini ditangani dengan baik, PR akan mendapat kredit dan laluan mudah ke Putrayajaya. Imej DAP jelas terpancar sebagai parti yang mengutamakan semua. Mereka tidak perlu berkempen banyak untuk membuktikannya pro-rakyat, tidak perkauman dan double standard. Lebih mudah menghadapi BN kerana terbukti mereka benar-benar jaguh rakyat. Namun politik banyak teka-teki dan tidak selalunya lurus dan telus. Rakyat sekali lagi tergamam dengan dasar-dasar yang membingungkan di era parti yang mereka pilih memerintah tetapi bermasalah. Terdapat kecelaruan, conflict of interest ke manakah kecenderungannya? Mungkinkah jika kawasan tersebut dihuni oleh rakyat berbilang kaum keadaan akan berubah? Ada kepentingan kaum tertentu di situ. Sukar menafsirkannya. Politik berkepentingan masih tebal mempengaruhi pertimbangan walaupun banyak yang menafikan. Dulu mereka menjunjung Malaysian Malaysia, yang memperjuang keadilan untuk semua. Namun kini rakyat telah dimangsakan.

PENAMBAHBAIKAN

Masih ada ruang untuk memperbaiki keadaan sekiranya PR memikirkan masa depan bahawa nasib mereka di tangan rakyat.Undi dan sokongan minoriti boleh menentukan kemenangan di saat kritikal dan sengit. BN mengutarakan slogan 1Malaysia; Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Apa pula agenda PR? Tentulah ekonomi kerakyatan, agihan yang lebih adil untuk semua. PR bukan BN! Jadi PR mesti menunjukkan imej keadilan yang jelas kerana baru 2 tahun berkuasa. Sedikit belang akan mencacatkan imej PR yang sering mewarwarkan kebencian terhadap politik sempit perkauman dan pembolotan. Para pemimpin PR kini sedang diteropong adakah mereka mulai lupa daratan dan seronok bermain kuasa untuk mengumpul harta. Masih ada masa untuk berubah kerana keadaan belum parah. Mereka ada maruah sebagai para pemimpin yang lebih baik daripada BN. Jangan biarkan rakyat terperangkap tanpa ada pilihan, siapakah yang lebih baik? PR atau BN? Rakyat cenderung kepada PR tetapi PR tidak berpihak kepada mereka secara nyata. Rekod yang awal mesti baik sebagaimana ditunjukkan oleh kerajaan Pas Kelantan. Meskipun diasak hebat, masih mampu bertahan.

ISU RAKYAT TERPINGGIR

Umum mengetahui rakyat terbanyak terutama Melayu di Pulau Pinang amat terkebelakang dalam sosio ekonomi. Sebahagian besar kegiatan ekonomi dibolot oleh para kroni, korporat Melayu dan Cina secara besar-besaran. Tidak ada agenda besar untuk mengangkat martabat Melayu di Pulau Pinang, sekadar janji dan retorika. Mereka terus dipinggir dan tidak dipedulikan. Hanya tinggal 2% sahaja tanah pemilikan Melayu di Timur Laut Pulau Pinang. Itu pun termasuk tanah wakaf. Populasi Melayu terus merosot di Georgetown, kurang lebih 10% sahaja yang masih bertahan. Kata Mat Sabu, itu pun kerana ada institusi kerajaan seperti polis, kastam, marin, bomba dan lain-lain.

Pembangunan pinggir bukit dan kawasan reklamasi membuka ruang kepada rakyat luar negara yang kaya membina second home di Pulau Pinang. Jadi rakyat setempat tidak menjadi keutamaan. Tanah dan peluang perniagaan dibuka untuk pembangunan komersial seluas-luasnya. Disebabkan muak dengan propaganda, rakyat menolak BN dan memilih PR. Namun adakah PR di Pulau Pinang benar-benar mempunyai agenda rakyat dan terbukti membela kepentingan rakyat yang daif setelah 23 bulan memerintah? Sehingga kini amat kontra di antara janji dengan pelaksanaan dalam bentuk tindakan. Tidak ada agenda yang jelas untuk rakyat. Rakyat terus dipinggirkan kerana tidak ada projek untuk mereka. Berapa lamakah lagi mereka harus menunggu? Sama seperti BN yang memperdaya mereka. Pembangunannya pesat tetapi rakyat bawahan hidup merempat. Timbul fenomena Melayu terpinggir kerana dipinggirkan!

GERAI PENJAJA DAN KAFE RAKYAT-TUNJANG EKONOMI RAKYAT

Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) terus megah dengan dengan peranan lamanya menyaman dan meruntuhkan gerai-gerai rakyat tetapi menutup mata terhadap rumah-rumah mewah yang membuat tambahan sehingga memakan tanah lebihan jalan dan pantai. Rakyat miskin yang baru meningkat dalam perniagaan terus diburu dan diganasi. Mereka yang terlibat merayu ihsan dan pertimbangan supaya sektor ekonomi mereka diberi inovasi mengikut piawaian baru yang diingini para pelancong, namun inilah yang berlaku:

1) Paling terbaru gerai Do Re Mi yang menggunakan kreativiti membina rumah di atas pokok ala rumah P. Ramlee dalam filem Laksamana Do Re Mi telah dirobohkan pada 18 Januari 2009. Beliau dapat bertahan selama 6 tahun di bawah BN tetapi dirobohkan tidak sampai 2 tahun PR berkuasa. Beliau memberi perkhidmatan rehat, libur dan makan kepada para pelancong dari dalam dan luar negara dengan membina bangsal tradisional untuk para pengunjung berteduh. Kafenya telah diiklankan sampai ke Eropah sebagai salah satu destinasi yang harus dilawati kerana keunikannya semasa berkunjung ke Pulau Pinang. Begitu juga dengan gerai ikan bakar TNB Jelutong diroboh tanpa tangguh. Perniagaan mereka terkubur dan periuk nasi mereka telah dibubur pasir. Rakyat telah disakiti tanpa belas kasihan sedangkan rakyat sebeginilah yang telah berhempas pulas berkempen demi kemenangan PR. Mereka berharap ihsan kerajaan negeri. Berilah sedikit peluang setelah sektor ekonomi penjaja diabaikan sebegitu lama. Perniagaan kecil yang berpotensi usah diganasi. Orang yang dizalimi permintaannya dimakbul Ilahi.

2) Tidak ada agenda untuk menyusun gerai penjaja yang bertaburan sebagai punca rakyat mencari rezeki. Gerai penjaja di Taman Sardon padat dan penuh sesak dengan pelanggan. Langsung tidak ada ikhtiar untuk dinaik taraf dengan membina bangunan bertingkat bagi menempatkan semula perniagaan makanan yang telah melimpah ruah. Ia harus menjadi bazar pelbagai. Kuasa beli pelanggan yang terus meningkat menyebabkan para peniaga berniaga hingga ke kaki lima. Adakah MPPP tergamak menghalau mereka semata-mata kerana ia melanggar undang-undang? Penyelesaian yang inovatif mesti dicari bagi meningkatkan kepedulian kepada para penjaja supaya perniagaan yang maju terus berkembang. Penyemarakan ekonomi rakyat harus menjadi keutamaan kerajaan.

3) Pasar awam di Teluk Bahang memakan tanah yang luas tetapi dibina bangunan setingkat sahaja. Rakyat berniaga dalam masa yang singkat dan terhad. Apakah tidak molek kerajaan PR membina bangunan bertingkat bagi menempatkan pasar basah dan kering, arked serta hotel sederhana bagi menarik kehadiran pelancong dalam negara yang tidak mampu menghuni hotel mewah di Batu Ferringhi? Formula perlu diteroka menjadikan perniagaan hidup sepanjang masa dan para pengunjung datang secara berterusan ke destinasi ini melalui promosi dan kemudahan yang tersedia. Bukan membunuh perniagaan mereka yang berselerak tanpa membuka ruang untuk penempatan baru. Tidaklah diketahui apa pula nasib para peniaga di sini apabila MPPP mula bertindak berani meruntuhkan gerai-gerai rakyat. Para penjaja perlu diberi penyelesaian yang konkrit, bagaimana memperkembangkan perniagaan kecil sehingga terus maju. Sumbangan mereka penting kepada pertumbuhan ekonomi dalam negeri. Teluk Bahang sedang maju dan bakal menerima limpahan para pelancong dalam masa terdekat. Sudahkah disediakan prasarananya? Gerai-gerai yang berprestij perlu dibina sebelum merobohkan premis perniagaan yang dibangunkan bertahun dan memakan modal yang melelahkan.

4) Tapak penjaja di Padang Brown, Lorong Kulit, Jalan Perak dan sekitarnya tetap tidak berubah, berwajah hodoh dan memalukan. Sepatutnya tempat-tempat sebegini telah berubah menjadi bazar dan arked yang menggamit para pelancong. Bukankah Pulau Pinang adalah pintu masuk utama daripada sebelah utara? Pembinaan baru mampu menempatkan semula gerai penjaja yang bertabur sekitar Jalan Johor, Jalan Datuk Keramat dan Jalan Perak. Masalah mesti ditangani menerusi perancangan masa depan, bukan membunuh dan mengabaikannya atas dasar mereka melanggar undang-undang. Tidakkah ada niat untuk membina Pasar Seni dan Pasar Budaya seperti di KL? Kenapa ruang untuk para peniaga bumiputera terus dikecamukkan tanpa di atur semula.

IMEJ PULAU PINANG

Melaka dan Pulau Pinang telah diisytiharkan sebagai Bandar Raya Warisan Dunia. Melaka telah meninggalkan Pulau Pinang dalam menginovasi sektor pelancongan sedangkan Pulau Pinang masih mengekalkan imej lama sebagai bandar yang kurang bersih dan padat dengan bangunan lama, jalan raya yang sempit dan sistem perparitan yang ketinggalan. Berbanding dengan Singapura, imej Pulau Pinang sebagai bandar pelancongan begitu jauh ditinggalkan. Namun pulau ini memiliki keunikan. Rakyat menuntut perubahan daripada keadaan sebelumnya dalam bentuk:

1) Pulau Pinang perlukan pembaharuan sebagai Bandar Raya Warisan Dunia. Rakyat sama ada Melayu, Cina, India dan lain-lain menuntut perubahan yang lebih baik daripada keadaan sebelumnya. Pulau Pinang tidak banyak berubah sebagaimana ulasan Senior Minister Singapura, Lee Kuan Yew dalam lawatannya ke Pulau Pinang pada tahun 2008. Pembangunan gerai penjaja mesti diatasi dengan diberi penampilan baru yang bermakna. Mereka wajar dibela bukan dihela. Kehadiran mereka merupakan satu identiti yang sebati dengan jatidiri Pulau Pinang, salah satu dengan sektor perniagaan yang terlama. Perlukan penampilan untuk diberi wajah dan piawaian baru bagi menarik pelancong luar dan dalam negara.

2) Terlalu banyak ruang perniagaan penjaja yang dibazirkan kerana pembangunan gerai para penjaja tiada berperancangan mendepani masa langsung dan dibiarkan hingga teruk tanpa ada penambahbaikan. Mereka perlu didekati untuk dinaik taraf. Bagi penjaja yang maju perniagaan mereka mengapa dirobohkan.Bukannya senang untuk memajukan satu perniagaan yang telah berjaya. Kerajaan tidak harus menyia-nyiakan kreativiti mereka. Mereka patut diurus dengan lebih baik serta dicari mekanisme bagaimana menempatkan di premis baru. Juga dalam masa yang sama juga mereka memberi pulangan kepada pendapatan negeri.

3) Sebagai bandar yang terlalu banyak bad sector dan kotor, imej Pulau Pinang mesti berubah. Sebahagian besar Georgetown terdiri daripada bangunan lama kedai batu dua tingkat berusia ratusan tahun. Apakah ini semua hendak dikekalkan sedangkan ia memakan ruang yang diperlukan oleh orang lain? Lihat persekitaran di pasar Chowrasta dan belakangnya. Keadaan lintang pukang dan menyusahkan pergerakan kenderaan. Mengapa kerajaan negeri tidak bertindak membetulkan keadaan? Begitu juga dengan suasana di Little India, Beach Street dan lain-lain sektor buruk tidakkah perlu diperbandarkan semula dengan susun atur mengikut keadaan semasa? Tindakan kerajaan negeri mestilah adil dan menyeluruh supaya pembaharuan yang disasarkan berjaya sehingga jelas jasa PR kepada pembangunan sosio ekonomi Pulau Pinang.

DOUBLE STANDARD

Banyak insiden-insiden yang boleh menimbulkan tanda tanya adakah PR di Pulau Pinang memberi layanan yang patut kepada semua kaum atau sedang mengamalkan double standard. Jika bertindak begitu bermakna mereka lebih kejam daripada BN. Adakah rakyat mendapat keutamaan atau para korporat yang kini sedang mengelilingi dan menguasai. Penelitian semasa menunjukkan banyak tangan-tangan ghaib yang sedang bekerja mempengaruhi dasar-dasar tertentu yang tidak terduga.

Kes-kes yang berlaku dapat membongkar apa yang sedang terjadi untuk ditelti:

1) Bertahun Pasar Ramadhan di halaman Komtar menjadi tempat para peniaga Islam berniaga. Pada Ramadhan yang baru lalu mereka telah dipindahkan dengan tergesa-gesa ke tapak baru di Penang Time Square. Tapak yang begitu strategik dan mudah dikunjungi telah diberi kepada para peniaga bermodal besar terutama Cina untuk memberi laluan membina kafe ala barat yang mewah. Dalam hal ini para pemimpin PKR terus membisu. Hilang satu tempat berniaga yang strategik untuk para peniaga bumiputera direbut dengan mudah oleh mereka yang datang kemudian. Adakah ini satu keadilan? Tapak rezeki dirampas orang lain dengan mudah. Sepatutnya kerajaan negeri membina bangunan bertingkat yang menambah ruang niaga. Peniaga lama dikekalkan dan para peniaga baru diberi peluang. Bukannya menghilangkan hak peniaga bumiputera dengan mudah kerana ingin membuka peluang kepada peniaga baru yang tiba-tiba menjelma.

2) Begitu juga dengan YTL telah diberi izin membina hotel mewah dan diberi tanah milikan bebas untuk melayan permintaan syarikat berskala besar tersebut membina hotel mewah di Pulau Pinang. Sedangkan permohonan rakyat yang telah lama berniaga ditepi pantai Do Re Mi yang memohon TOL tidak dilayan langsung. Gerainya dirobohkan. Sedangkan berhadapan dengan gerainya terdapat rumah-rumah mewah yang mengambil lebihan jalan dan pantai dibiarkan membina pagar batu. Kita berharap para pemimpin Melayu dan bukan Melayu yang prihatin dan tidak bersifat perkauman dapat membuka mata mereka menyuarakan perkara-perkara mungkar dan zalim yang sedang dilakukan. Mereka jangan membisu dan merendah diri kononnya kami menumpang DAP yang kini seperti berkuasa mutlak. DAP juga mesti menterjemahkan bahawa mereka bukan parti perkauman Cina. Yang sering menjadi mangsa ialah para peniaga Melayu yang daif. Perangkaan menunjukkan kebarangkaliannya amat menonjol.

3) Para peniaga yang kebanyakannya Cina di Batu Ferringhi tidak pun diambil tindakan walau pun perniagaaan mereka melimpah di atas jalan. Perniagaan mereka terus berkembang dan tidak dikacau ganggu meskipun menyekat kelancaran aliran lalu lintas sepanjang jalan di Batu Ferringhi. Adakah hal ini disengajakan? Sedangkan kafe rakyat Do Re Mi yang jauh daripada jalan besar dirobohkan dua kali. Rakyat yang menunjukkan kreativiti dengan menghighlightkan warisan P. Ramlee, seniman agung anak jati Pulau Pinang yang menjadi idola rakyat Malaysia telah ditutup pintu rezekinya. Beliau dianiaya dengan zalim. Permohonannya untuk mendapatkan TOL tidak dilayan sedangkan syarikat besar YTL mendapat laluan mudah.

4) Gerai peniaga yang lintang-pukang banyak di jalan di belakang pasar Chowrasta terus dibiarkan tanpa tindakan. Jadi, bersikap adillah sedikit kepada nasib rakyat. Mereka telah dipinggir oleh BN. Mereka kini berharap kepada ihsan PR, simbol pembela rakyat. Adakah masih tidak ada ruang dan peluang untuk Melayu naik. Baru hendak berkembang telah diranapkan. Rancangan-rancangan besar seperti Theme Park seperti mendapat laluan yang mudah, adakah ini kerana ianya melibatkan kroni yang dapat memberi pulangan kepada mereka? Kini masanya telah tiba untuk membantu mereka dengan ikhlas dan berkesan. Pelaburan ini pasti akan memulihkan keyakinan rakyat kepada PR dan tidaklah sia-sia rakyat mengundi mereka untuk mengambil alih tampuk kepimpinan ke Putrajaya. Rakyat mahu bukti bahawa PR adakah pejuang agenda rakyat yang benar! Ayuh, buktikan secara konkrit! Cakap mesti serupa bikin!

Semasa BN memerintah, Ketua Menteri, Dr Koh Tsu Koon telah mengambil inisiatif menyusun semula tapak penjaja Cina di Fettes Park yang berselerak dan mengganggu jalan. Kini mereka diberi kedai dan lesen. Mereka dapat berniaga dengan selesa dan teratur. Kerajaan negeri yang baru mampu melakukannya lebih baik dan menyeluruh berbanding dengan BN. Inilah cabaran yang mesti dilakukan dengan membawa penyelesaian yang memuaskan kepada semua pihak terutama penjaja yang terlibat. Punca rezeki mereka diperluaskan menerusi penyelesaian yang konkrit dan berhasil.

AGENSI- AGENSI KERAJAAN NEGERI

Di zaman pemerintahan PR tidak ada perubahan dalam dasar-dasar yang menyentuh agensi kerajaan seperti PDC dan MPPP. Tidak terdengar pun tumpuan atau ura-ura diberikan untuk membina rumah untuk rakyat yang kritikal dan amat memerlukan di Pulau Pinang. PDC terus kekal dengan dasar membina rumah-rumah mewah berjuta ringgit untuk siapa? Tanah reklamasi di Tanjung Tokong terus dibolot oleh para korporat dan swasta secara berleluasa. Sedangkan bilangan rakyat yang tidak berumah mencecah 2000 keluarga. Mereka terpaksa membina rumah haram. Adakah kerajaan negeri akan meruntuhkan rumah-rumah mereka untuk mencari penyelesaian yang mudah. Adakah mereka tidak ada hak langsung untuk ditempatkan semula di kawasan yang ditebusguna daripada laut?

BN menghilangkan kepentingan KGN dan PDC dalam menebusguna tanah laut seluas 1000 ekar. Adakah kerajaan negeri akan meneruskan dasar yang serupa dengan memberi laluan yang lebih luas kepada para korporat sekutu mereka pula menebusguna yang selebihnya hingga ke Masjid Terapung di Tanjung Bunga? Di manakah peranan kerajaan sebagai penanggungjawab sosial rakyat? Sehingga kini tidak terdengar apa pun dasar pro-rakyat yang nyata daripada kerajaan negeri. Mereka mesti mendedahkan agenda rakyat yang jelas untuk mengisi semangat dan dasar-dasar pro-rakyat. Jika tidak rakyat sekali lagi terperangkap dengan retorika kosong yang tidak bermakna sama sekali. Kata mesti dikota, janji mesti ditepati, susah sama dihadapi, nikmat sama dikecapi.

KESIMPULAN

Dalam isu Kampung Buah Pala, Pas terlalu ghairah menanganinya. Bila berhadapan dengan isu Melayu, Pas nampaknya enggan, kemere dan takut dituduh perkauman. Rakyat berharap Pas dapat mengambil alih dan menggantikan peranan Umno yang mengecewakan mereka. Seperti kata YB Husam Musa, Umno tidak mempunyai lokus bercakap tentang perjuangan membela nasib Melayu di Pulau Pinang kerana parti itu telah menyebabkan Melayu terpinggir di sini. Jadi apa pula peranan Pas dalam menangani isu tanah, perumahan, penjaja, pelancongan, perindustrian, IKS serta isu yang lebih menyeluruh dalam sosial, ekonomi dan politik? Politik harus diterjemahkan dalam kerja sosial seperti mendekati NGO dan rakyat. Pas bukan semata-mata parti untuk pilihanraya tetapi wadah perjuangan Islam dan rakyat yang tertindas. Pas harus kompeten menangani perubahan secara real seperti yang ditujukkan oleh gerakan Amal di Lebanon yang sentiasa peka dan membantu rakyat.

Pas mesti proaktif dan tidak wajar menjadi seperti Umno yang hanya baru tersedar setelah kalah kononnya mahu menjadi pembela Melayu menerusi demontrasi jalanan depan Komtar. Itu pun dek terkejut apabila Lim Guan Eng mengumumkan kontrak yang diterima secara runding terus akan ditamatkan dan dibuat secara terbuka. Implementasi Pas For All adakah bermakna Melayu sekali lagi harus dikorbankan demi untuk membela orang lain? Golongan rakyat terpinggir terutama Melayu patut mendapat agihan ekonomi yang lebih adil dalam perkembangan ekonomi negeri yang maju. Zaman kebangkitan telah tiba, Pas mesti menerajuinya, menterjemahkan keadilan kepada semua, merata. Kemakmuran untuk semua bukan segelintir. Isu-isu di atas yang telah dipinggirkan oleh kerajaan Pulau Pinang mesti diangkat menjadi keutamaan mereka. Jika tidak sia-sialah rakyat menyokong PR yang tidak ghairah membantu rakyat. Rakyat berhak mendapat habuan agihan ekonomi yang lebih adil bukan diketepikan begitu sahaja dan biarkan menyelesaikan masalah secara sendirian.

sumber :Rausyanfikir

Ahad, 2010 Februari 14



No comments:

Post a Comment