Wednesday, August 17, 2011

Hukum Qunut Witir Pada Malam Ramadan


حكم دعاء القنوت في التراويح

س: ما حكم قراءة دعاء القنوت في الوتر في ليالي رمضان، وهل يجوز تركه؟

ج: القنوت سنة في الوتر، وإذا تركه في بعض الأحيان فلا بأس.(مجموع الفتاوى 30/ 32)لفضيلة الشيخ ابن باز رحمه الله تعالى.

Soalan : apa hukum membaca doa qunut dalam witir pada malam-malam Ramadhan, apakah boleh meninggalkannya ?

Syeikh Ibn Baz rahimahullah menjawab : qunut adalah sunnah dalam witir dan jika kadang-kadang dia meninggalkannnya maka hal itu tidak mengapa.

[ Majmu` fatawa 30/32 ]

س: يستمر بعض الأئمة في القنوت في الوتر كل ليلة، فهل أثر هذا عن سلفنا؟

ج: لا حرج في ذلك، بل هو سنة؛ لأن النبي صلى الله عليه وسلم لما علم الحسن بن علي رضي الله عنهما القنوت في الوتر لم يأمر بتركه بعض الأحيان ولا بالمداومة عليه، فدل ذلك على جواز الأمرين، ولهذا ثبت عن أبي بن كعب رضي الله عنه حين كان يصلي بالصحابة رضي الله عنهم في مسجد رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه كان يترك القنوت بعض الليالي ولعل ذلك ليعلم الناس أنه ليس بواجب. والله ولي التوفيق. .(مجموع الفتاوى 30/33)لفضيلة الشيخ ابن باز رحمه الله تعالى

Soalan : Sebahagian imam masjid terus membaca doa qunut dalam witir pada setiap malam, maka apakah ini ada atharnya dari salaf ?

Beliau menjawab : tidak mengapa demikian bahkan itu sunnah kerana Nabi sallallahualaihiwassallam ketika mengajar Hasan bin Ali radiallahuanhuma qunut dalam witir beliau tidak memerintahkan untuk meninggalkannya diwaktu tertentu dan tidak pula untuk terus membacanya, maka ini menunjukkan tentang bolehnya kedua-dua perkara tersebut, dan sebab ini telah thabit dari Ubay bin Ka’ab radiallahuanhu ketika dia mengimami para sahabat radiallahu anhum di masjid Rasul sallallahualaihiwassallam bahawasanya dia kadang-kadang pada suatu malam tidak membacanya dan boleh jadi hal ini dia melakukannya untuk mengajarkan pada manusia bahawa itu bukan perkara wajib. Wallahu waliyyut taufiq.

[ Majmu` Fatawa 30/33 ]

Terjemahan Abul Hussein

credit to: Muhammad Fashan Ahmad Ziadi , August 16, 2011


No comments:

Post a Comment