TAUBAT SEORANG PEMUDI IHSAA’
Seorang pemudi Syi’ah dari perkampungan Ihsaa’ menceritakan kisah taubatnya dan ia memperolehi petunjuk kepada kebenaran.
Saya adalah seorang pemudi dari sebuah perkampungan Ihsaa’ yang
dididik dengan kecintaan kepada Nabi s.a.w. dan kecintaan kepada Ahlul
Bait-Nya a.s. serta dididik dengan penuh keyakinan bahawa Ahlul Bait
adalah sebab selamatnya saya daripada kemurkaan tuhan dan daripada
neraka.
Tanpa kasih dan cintakan mereka segala amalan saya sama ada
ibadat-ibadat dan kewajipan-kewajipan yang difardhukan ke atas sekalian
orang Islam seperti sembahyang, puasa dan lain-lain tidak akan
memberikan sebarang manfaat kepada saya.
Begitu juga saya dididik dengan
kewajipan membenci orang-orang yang memusuhi dan menzalimi mereka
(ahlul bait). Saya adalah di antara orang yang bersikap keras dan
fanatik terhadap aliran pegangan saya dan saya tidak mahu membahasnya
lagi dengan menganggap memperdebatkannya adalah merupakan kesalahan
terhadap pegangan saya.
Begitu juga saya sering berprasangka buruk
terhadap golongan Ahlus Sunnah dengan beranggapan bahawa mereka sering
memandang negative terhadap peganganku walaupun saya mempunyai ramai
teman-teman dari kalangan Ahlus Sunnah.
Saya boleh menerima segala
perkara dari mereka kecuali perbahasan tentang pegangan saya dengan saya
menyangka bahawa mereka (Ahlus Sunnah) memang menyedari bahawa mereka
berada di pihak yang salah tetapi mereka mendakwa bahawa merekalah yang
benar semata-mata kerana memusuhi ahlul bait dan mereka mahu merubah
asas-asas mazhab Syi’ah serta berdusta atas nama imam-imam dan Syi’ah
mereka.
Saya
berterusan dengan pegangan tersebut pada waktu itu kemudian saya
berpeluang untuk menyambung belajar di hauzah (pusat pengajian agama
Syi’ah) ilmiah.
Saya pergi ke sekolah pada waktu pagi dan ke hauzah pada
waktu petang. Kemudian saya menghadapi kesulitan di dalam menggabungkan
kedua-dua pengajian tersebut sekaligus di mana kalau saya memberikan
waktu sebagai pelajar peringkat menengah (di sekolah) saya tidak dapat
meneruskan pengajian di hauzah sedangkan saya benar-benar yakin tentang
keutamaannya, lalu saya berfikir untuk meninggalkan sekolah tetapi
keluarga saya menghalang dan mereka menasihati saya supaya saya belajar
di hauzah ketika cuti musim panas dengan mengikuti kursus-kursus yang diadakan di hauzah.
Selepas saya menamatkan peringkat menengah
saya menyambung pengajian saya di hauzah ilmiah dan saya beriltizam
untuk belajar sepenuh masa dengan merasa bangga sambil meyakini bahawa
amalan ini akan menghampirkan diri saya kepada Allah taala.
Akan
tetapi setiap kali saya membandingkan hukum agama yang baru atau
sebahagian daripada sejarah Nabi s.a.w. atau sejarah ahlul bait saya
merasakan di sana terdapat pertentangan dalam sesetengah keadaan. Namun
begitu saya segera menganggap perasaan ini adalah disebabkan kejahilan
saya sambil menyakini bahawa ianya adalah bisikan syaitan untuk
menyesatkan saya daripada kebenaran.
Di antara persoalan yang berlegar di fikiran saya adalah, bila mana kami mengagongkan imam-imam dan anak-anak mereka melebihi Rasulullah s.a.w. yang merupakan sebaik-baik manusia di
mana kami merayakan hari kelahiran mereka, menangisi sejarah kewafatan
mereka dan mengambil berat tentang sejarah mereka berlainan dengan Nabi
s.a.w..
Saya tidak menafikan bahawa kami (Syi’ah) juga mengadakan
perhimpunan menyambut kelahiran Nabi s.a.w. dan melakukan upacara
takziah sebagai tanda kesedihan di atas kewafatan Baginda s.a.w. tetapi
ianya jauh berbeza jika dibandingkan dengan sambutan kelahiran Imam
Mahdi pada Nisfu Sya’ban di mana kita memakai pakaian baru dan
menganggapnya sebagai hari perayaan sedangkan kelahiran Nabi s.a.w. kita
hanya berpada dengan berhimpun sahaja.
Oh!
Betapa besarnya perbezaan antara sambutan takziah Husain denagn
kewafatan sebaik-baik manusia, Muhammad s.a.w.
Kami pada hari itu
berpuasa separuh hari, menangisi Husain dan memukul-mukul dada. Aku
sering tertanya-tanya juga di manakah anak-anak perempuan Rasul s.a.w.
yang lain serta isteri-isteri-nya di dalam lipatan sejarah kita. Mengapa
kita berpura-pura/ sengaja melupakannya.
Persoalan
kedua, kebiasaannya pada ketika kita ditimpa musibah atau mempunyai
sesuatu hajat kita akan mengadapkan permohonan dan pertolongan kepada
ahlul bait supaya melepaskan kesusahan yang kita hadapi lebih daripada
kita menghadapkan diri kepada Allah.
Persoalan ketiga, kenapakah diharamkan ucapan “amin” selepas membaca surah al-Fatihah di dalam sembahyang dengan alasan penambahan dan pengurangan yang membatalkan sembahyang.
Sebaliknya di sisi kita mustahab mengucapkan “اشهد أن علياً ولي الله”
di dalam sembahyang. Jika ia satu penambahan maka ia akan membatalkan
sembahyang berdasarkan kepada hukum menambahkan sesuatu dalam sembahyang
akan membatalkannya seperti ucapan amin selepas surah al-Fatihah. Jika ia bukan penambahan tentu hukumnya dalam sembahyang tidak sunat dan tidak wajib
Persoalan
keempat, saya saling tertanya-tanya adakah boleh diterima akal bahawa
Nabi s.a.w. sebagai sebaik-baik manusia lemah serta gagal di dalam
memilih sahabat-sahabat dan isteri-isteri kerana Baginda memilih
sahabat-sahabat yang mentohmahnya dengan mengatakan Baginda meracau di
saat-saat kewafatan-Nya kemudian selepas kewafatan-Nya mereka murtad
daripada agama serta menyakiti anak perempuannya!
Apakah boleh diterima
akal salah seorang isteri Rasul akan melakukan khianat sedangkan ayat
al-Quran begitu jelas menyebutkan sesuatu yang tidak memerlukan kepada
penafsiran lagi iaitu:
إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا
Sesungguhnya
Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak
menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu - Wahai
"AhlulBait" dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (dari segala
perkara yang keji).[ii]
Suatu perkara yang sudah dimaklumi iaitu isteri seseorang serta anak-anak perempuannya adalah merupakan ahlulbaitnya.
Saya
teringat di suatu ketika saya mendengar daripada kata-kata seorang
syeikh di dalam satu kuliahnya dia berkata: “Sesungguhnya Imam Ali lebih
mulia daripada Nabi di sisi Allah dan Husain lebih mulia daripada
keduanya. Ia menjadikan satu hadith sebagai dalil tapi malangnya saya tidak mengingati hadith itu.
Dan banyak lagi persoalan yang membingungkan saya pada ketika itu.
Sebenarnya
boleh dikatakan orang yang mendorong saya untuk mengkaji hakikat
sebenar adalah syeikh yang mengajar saya di hauzah ilmiah di mana dia
sering menasihati kami supaya tidak berpada dengan ilmu-ilmu,
kitab-kitab dan tokoh-tokoh kami sahaja bahkan menasihati kami supaya
mengkaji ilmu-ilmu Ahlus Sunnah, kitab-kitab mereka dan tokoh-tokoh
mereka supaya kami dapat membuat perbandingan di antara dua mazhab ini
dan supaya kami bertambah yakin bahawa mazhab kami sahajalah yang
merupakan mazhab yang betul.
Namun
begitu saya tidak mempedulikan nasihatnya tersebut dengan alasan
sesungguhnya saya benar-benar yakin bahawa saya berada di atas
kebenaran.
Saya terus berada dalam keadaan demikian sehingga saya mula
berfikir untuk menyebarkan mazhab Syi’ah dan memberikan petunjuk kepada
orang yang belum mendapat petunjuk lalu saya ingin meneliti sebahagian
kitab-kitab Ahlus Sunnah untuk saya mengetahui tempat-tempat yang
terdapat kesilapan di dalam mazhab mereka supaya saya dapat memfokuskan
nasihat saya.
Maka saya mula meneliti dan mengkaji melalui internet dan
membaca sebahagian kitab. Pada peringkat permulaannya saya membacanya
dan mendustakan apa yang terdapat di dalamnya sehinggalah saya mula
membaca sebahagian hadith yang terdapat di dalam kitab sahih Bukhari
melalui internet dan bila mana saya sampai bab “kitab waktu-waktu
sembahyang” saya tidak mengetahui bilakah persoalan ini yang muncul
secara tiba-tiba iaitu sudah sekian lama sembahyang lima waktu merupakan
sembahyang yang mempunyai namanya yang khusus berserta waktunya
sedangkan kita Syi’ah mengerjakannya bukan pada waktunya.
Dari
sini saya berpindah untuk mengkaji tentang hakikatnya lalu saya
meneliti tentang dalil-dalil yang thabit bahawasanya Rasulullah s.a.w.
menjama’kan sembahyangnya tanpa musafir atau sakit atau ketakutan dan
saya tidak menemui jawapannya.
Lalu saya terpaksa meminta pertolongan
daripada teman sekerja saya yang saya percaya dia akan menyembunyikan
masalah saya dan ia adalah dari kalangan Ahlus Sunnah dalam keadaan saya
pasti kalaulah jelas kepada saya bahawa Rasulullah s.a.w. bersembahyang
secara berasingan dan tidak menghimpunkan sembahyangnya kecuali ketika
adanya kesulitan maka ia adalah satu-satunya kesilapan di dalam mazhab
saya dan saya mungkin akan dapat memperbaiki kesilapan tersebut dalam
keadaan saya terus menganut mazhab saya ini.
Semoga
Allah memberikan kepadanya beribu kebaikan di mana dia telah
memindahkan persoalan saya kepada seorang Syeikh dan dia telah
mengemukakan jawapan kepada saya berserta dengan dalil-dalil yang
memuaskan dan dia memberikan nasihat kepada saya supaya mengikuti laman
web golongan yang bangkit meninggalkan Syi’ah.
Saya
mula melayarinya lalu saya membaca akidah ahlul bait di sisi Ahlus
Sunnah. Pada permulaannya saya dapat membaca kesilapan saya namun tidak
berpuas hati. Kemudian saya mula merasa puas dengan apa yang ditulis di
dalamnya.
Di samping itu saya membandingkannya dengan kitab-kitab dan
rujukan-rujukan yang ada di sisi kita (Syi’ah) untuk memuaskan hati
bahawa di sana memang terdapat kesilapan di dalam sesuatu tajuk itu
tetapi saya cuba untuk menolak dalam keadaan hampa serta menekan jiwa
saya.
Lalu saya memutuskan untuk menyambung penelitian terhadap laman
web tersebut selepas saya berazam untuk mencari kebenaran tanpa didorong
oleh sifat fanatik atau ta’assub kepada mazhab saya dan saya
sekali-kali tidak akan berpuas hati dengan mana-mana dalil pun kecuali
berdasarkan dalil daripada kitab Allah supaya saya memelihara fikiran
saya daripada hadith-hadith yang dho’if.
Saya juga meneliti laman-laman
web yang lain supaya saya dapat menghimpunkan dalil dari beberapa pihak
dan ianya lebih meliputi banyak hakikat lalu saya membaca dari laman web
ahlulbait dan web-web yang lain juga.
Akhirnya saya merasa berpada
dengan laman web “al-Muhtadun” (orang-orang yang mendapat
petunjuk) kerana ia menghimpunkan banyak hakikat yang penting walaupun
tidak dari semua sudut.
Lalu setiap hari saya merasakan semakin
bertambah keimanan serta kepastian bahawa saya dulu berada di dalam
kesilapan maka saya berazam untuk terus merentasi kehidupan ini mengikut
jalan yang diwarisi daripada Nabi s.a.w..
Maka dengan kurniaan dari
Allah melalui laman-laman web yang baik ini saya semakin menemui
petunjuk dan saya terus melalui jalan kebenaran ini semenjak dua bulan
yang lalu. Segala pujian itu adalah milik Allah.
Seterusnya
saya memohon kepada Allah supaya menetapkan saya di atas jalan
kebenaran ini dan supaya Allah memberikan petunjuk kepada keluarga,
orang-orang yang saya kasihi dan semua orang-orang mu’min. Amin.
20 Rabi’utthani 1429
[i] Ihsaa’: nama satu tempat di Hijaz.
[ii] Surah al-Ahzab ayat 33
No comments:
Post a Comment