Siapa Ulama Suk?
Rasullulah saw bersabda maksudnya: "Di akhir zaman ramai "ulama suk
(jahat)." Ulama suk ialah ulama yang jahat atau ulama yang sudah rosak.
Oleh sebab ini adalah sabda Rasulullah yang benar lagi dibenarkan, maka
ia sudah tentu sesuatu yang pasti. Mari kita lihat dan kita analisa,
sejauh manakah jahatnya atau rosaknya ulama di akhir zaman ini.
Daripada Abu Hurairah ra. berkata: Rasulullah saw. hersabda; "Akan
timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan
menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat
darIpada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat
simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula.
Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang
jahat). Allah swt. Berfirman kepada mereka, "Apakah kamu tertipu dengan
kelembutan Ku?, Ataukah kamu terlampau berani berbohong kepada Ku?. Demi
kebesaran Ku, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan
terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim (
cendikiawan ) pun akan menjadi bingung (dengan sebab fitnah itu)". H.R
Termizi
1. Cinta dunia
Ramai ulama akhir zaman yang
menghidap penyakit ini. Rosaknya ulama bermula dari cintakan dunia.
Cinta dunia adalah ibunya. Ia kepala segala kejahatan. Ia pintu
kejahatan yang membuka kepada kejahatan yang lebih banyak dan lebih
besar lagi. Cinta dunia ini bolehlah diterjemahkan kepada cinta duit,
harta dan kekayaan, cintakan kuasa, pangkat dan jawatan dan cintakan
nama, pujian, gelaran, glamour dan macam-macam lagi.
Bila cinta
dunia telah mencengkam hati, maka sukar bagi ulama untuk bertindak dan
beramal mengikut ilmu yang ada padanya secara tekun dan ikhlas. Apa pun
yang dia buat atau hukum yang dikeluarkan, sentiasa ada maksud lain.
Sentiasa ada udang di sebalik batu. Ada kepentingan dan untung untuk
diri sendiri atau untuk kelompoknya.
Cinta dunia membuatkan
ulama takut untuk menyatakan kebenaran. Takut untuk menegur kemungkaran
kerana takuti kepentingan dunianya terjejas. Maka jadilah mereka
'syaitan bisu'. Maksiat yang berlaku di depan mata mereka pun, mereka
diamkan. Umat yang jahil pula mulalah meringan-ringankan maksiat kerana
menganggap telah direstui oleh ulama secara tidak rasmi (kerana ulama
mendiamkannya).
2. Ilmu yang tidak global
Ini adalah
kerosakan yang kedua. Ilmu yang ada pada ulama tidak menyeluruh dan
tidak global. Ilmu mereka juga tidak cukup dan tidak berterusan. Bila
sampai pada satu tahap, ilmu mereka tidak bertambah kerana mereka
berhenti belajar.
Ini kerana ulama menerima ilmu mengikut
susunan dan sukatan yang dicipta oleh Yahudi dan Barat. Ulama diajar dan
menerima pengajaran ikut sepertimana Yahudi dan Barat mahu. Ada ilmu
yang diajar, ada yang tidak. Ilmu itu pula dijuruskan ke dalam
bidang-bidang yang khusus dan tertentu. Ada ilmu yang diketengahkan dan
ada yang disorok. Malahan ada ilmu Islam yang terus diselewengkan.
Oleh itu ilmu yang ada pada ulama jadi sangat kurang, singkat,
dicatu-catu dan disukat-sukat. Kerana itu peranan ulama tidak berkesan.
Ulama tidak cukup ilmu untuk menyelesaikan masalah masyarakat. Yang di
bidang tasawuf tidak tahu menyelesaikan masalah aqidah umat. Yang di
bidang syariat tidak tahu menyelesaikan masalah ekonomi. Yang di bidang
usulud-din tidak tahu menangani masalah keruntuhan moral muda mudi dan
gejala sosial. Yang belajar ilmu wahyu pula tidak tahu bagaimana hendak
menyatupadukan umat. Begitulah seterusnya. Jadi banyak ulama pun macam
tidak ada ulama. Masyarakat terus rosak tanpa pimpinan. Liciknya tipu
daya Yahudi.
Tambahan pada itu, ulama mencari ilmu untuk dapat
kerja dan jawatan. Apabila sudah dapat kerja, terus berhenti belajar.
Sudah dapat sijil terus berhenti mengaji.
Ulama dahulu mengaji
tidak berhenti-henti sebab ilmu tidak pernah habis. Tidak ada siapa yang
bagi sijil. Belajar pula bermacam-macam ilmu. Yang ahli dalam bidang
tasawuf, dia juga pakar astronomi. Yang ahli dalam bidang syariat, dia
juga pakar perubatan. Yang ahli dalam bidang tauhid, dia juga pakar
dalam matematik, pertanian dan sebagainya.
3. Sudah tidak mewarisi nabi
Rasulullah SAW ada bersabda:
Maksudnya: "Ulama itu pewaris nabi." ... Ertinya ulama itu mewarisi
segala apa yang ada pada nabi, baik ilmunya, ibadahnya, akhlaknya
(termasuk sikap, percakapan, pergaulan, tawadhuknya) dan lain-lain lagi.
Jelas bahawa ulama akhir zaman tidak lagi mewarisi apa yang ada pada
nabi. Mereka hilang wibawa dan karisma. Mereka tidak jadi contoh dan
ikutan kepada rakyat dan mereka tidak dapat mengikat dan menyatupadukan
umat.
4. Ulama sudah dimiliki
Sepatutnya ulama menjadi
hak umum dan hak masyarakat, bergerak dan berkecimpung di kalangan
seluruh umat. Ulama sebenarnya tidak berpihak, tidak mewakili dan tidak
dimiliki oleh mana-mana kumpulan atau puak.
Di akhir zaman ini,
ulama sudah jadi hak parti politik, hak kerajaan dan lain-lain lagi.
Ada kes ulama dimiliki dan dibeli oleh orang Kristian dan membuat kerja
untuk gereja. Ulama-ulama ini buat fatwa dan hukum ikut kehendak dan
kepen tingan tuan-tuan mereka demi untuk memenuhi kepentingan duniawi
mereka.
5. Perjuangan ulama yang hak dihasad dengki
Kalau ada ulama yang memperjuangkan yang benar dan yang hak, ulama akhir
zaman akan merasa hasad dan dengki Terutama kalau ulama yang hak itu
terlalu menonjol, ada jemaah, ada pengikut dan mendapat perhatian dan
sokongan masyarakat. Mereka takut pengaruh mereka hilang dan takut
tersingkap segala kesalahan dan kelemahan mereka. Mereka akan
memburuk-burukkan perjuangan ulama yang hak itu di media-media massa.
Mereka akan meminta kerajaan supaya mengharamkan atau membataskan
kegiatan ulama yang hak itu.
6. Kejumudan dan liberalisme
Hasil pengajian di pondok dan pesantren, ulama menjadi jumud dan beku.
Mereka hanya mementingkan ibadah dan ritual Manusia tidak tertarik
dengan mereka kerana manusia ingin maju.
Ada pula ulama dari
aliran pengajian moden di universiti yang sangat menganjurkan kemajuan
tetapi mengikut cara dan acuan Barat. Maka timbullah fahaman Islam
liberal yakni asalkan maju semuanya boleh. Asalkan maju semuanya tidak
apa. Riba tidak apa. Bergaul bebas pun tidak apa. Yang penting maju.
Cara berfikir ulama yang seperti ini sudah rosak dan tercemar. Kaedah
dan hukum-hakam Islam ditolak ke tepi atau diringan-ringankan atas nama
kemajuan dan kemodenan.
7. Kesan dari dimiliki, jumud dan liberal
Kerana ulama sudah dimiliki, jumud dan liberal, sunnah Rasulullah yang
besar-besar seperti membangunkan jemaah sudah ditinggalkan. Jemaah itu
disalah-ertikan dengan parti politik. Maka ulama seperti ini pun
memasuki parti politik
seolah-olah dia memasuki sebuah jemaah
Islam. Yang jumud, kerana tidak tahu macam mana hendak membangunkan
jemaah turut juga masuk parti polirik kerana itu yang termudah. Yang
liberal lagi-lagilah. Mereka ini apa pun boleh. Buat apa susah-susah
membangunkan jemaah. Masuk parti politik itu bagi mereka adalah jalan
pintas.
Oleh itu ulama seperti ini dimiliki dan digunakan oleh
parti-parti politik. Suara mereka disesuaikan dengan kehendak dan
keperluan parti dan kerajaan. Mereka sudah tidak bersuara lagi dengan
suara Islam dan suara kebenaran.
8. Bekerja untuk dapat duit
Ramai ulama di akhir zaman ini yang bekerja di bidang agama untuk dapat
duit. Mereka buat bisnes dan perniagaan dalam bidang agama. Mereka
berdakwah dan bergerak sendiri, buat ceramah dengan bayaran yang
tertentu. Mereka buka sekolah agama sebagai bisnes untuk dapat untung.
Ada juga yang buat program yang ditaja oleh syarikat rokok dan
sebagainya.
Ulama seperti ini sibuk mengejar dunia dan mengumpulkan kekayaan. Ada yang baca khutbah pun hendakkan bayaran.
Ini semua sudah cukup untuk merosakkan Islam. Orang-orang Islam jadi
bingung. Walhal ulama itu sepatutnya menjadi pagar atau benteng untuk
menjaga supaya Islam tidak rosak. Tetapi mereka sendiri yang merosakkan
Islam. Rasulullah SAW ada bersabda:
Maksudnya: "Ada dua
golongan. Kalau baik golongan itu, maka baiklah umat. Kalau rosak
golongan itu, maka rosoklah umat. laitu ulama dan umara."
Sabda Rasulullah SAW lagi:
Maksudnya: "Apabila tergelincir ulama, maka tergelincirlah umat."
Cuba kita lihat "ulamak-ulamak" sekarang...malah pada mereka yang
mengaku dirinya lebih alim ...cuba tanya diri sendiri, berapa ramai
orang kafir yang telah kamu islamkan? sepanjang masa muda dan tua kamu
berada di tanah ini. Malah mereka yang berpakatan dengan orang kafir
juga tidak mampu mengislamkan walau seorang! Di mana silapnya? tanyalah
hati masing-masing....sejauh mana keimanan dan ketakwaaan kita pada
Allah? Sejauh mana niat dan keikhlasan kita untuk menegakkan agama
Allah? Adakah kita digeruni oleh orang-orang kafir atau kita yang
mengeruni mereka? Adakah orang-orang kafir itu menghormati kita atau
kita yang terlalu menghormati mereka sehingga jatuh martabat islam itu
sendiri.
Di setiap urat nadi yang berdenyut di dalam darah
orang islam itu terdapatnya nur dan cahaya dari Allah, manakala di
setiap urat nadi yang berdenyut di dalam orang-orang kafir itu terdapat
syaitan dan iblis yang penuh dengan kegelapan. Selagi hati-hati kita
ditunggangi nafsu, maka selagi itu api iblis bercahaya dan mengelapkan
nur dari Allah.
Tanyalah pada diri sendiri, adakah kita masih lagi mahu
ditunggangi nafsu duniawi yang terdiri dari emas, tahta, pangkat,
kerusi-kerusi parlimen di putrajaya atau nur cahaya Allah yang menerangi
kita? Jawablah wahai si pemakai jubah dan serban yang menzahirkan
dirinya lebih mulia dan dan lebih alim...Jawablah! Di mana kamu letakkan
kalimah syahadah? selain mengkafirkan dan mengfasikkan orang-orang
islam yang sudah terang syahadahnya! Jangan terlalu mudah untuk kamu
menghukum kerana hukuman dan penilaian itu terletakknya di tangan Allah
taala. Insafilah dirimu...-
Rasullulah saw bersabda maksudnya: "Di akhir zaman ramai "ulama suk (jahat)." Ulama suk ialah ulama yang jahat atau ulama yang sudah rosak. Oleh sebab ini adalah sabda Rasulullah yang benar lagi dibenarkan, maka ia sudah tentu sesuatu yang pasti. Mari kita lihat dan kita analisa, sejauh manakah jahatnya atau rosaknya ulama di akhir zaman ini.
Daripada Abu Hurairah ra. berkata: Rasulullah saw. hersabda; "Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat darIpada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat). Allah swt. Berfirman kepada mereka, "Apakah kamu tertipu dengan kelembutan Ku?, Ataukah kamu terlampau berani berbohong kepada Ku?. Demi kebesaran Ku, Aku bersumpah akan menurunkan suatu fitnah yang akan terjadi di kalangan mereka sendiri, sehingga orang yang alim ( cendikiawan ) pun akan menjadi bingung (dengan sebab fitnah itu)". H.R Termizi
1. Cinta dunia
Ramai ulama akhir zaman yang menghidap penyakit ini. Rosaknya ulama bermula dari cintakan dunia. Cinta dunia adalah ibunya. Ia kepala segala kejahatan. Ia pintu kejahatan yang membuka kepada kejahatan yang lebih banyak dan lebih besar lagi. Cinta dunia ini bolehlah diterjemahkan kepada cinta duit, harta dan kekayaan, cintakan kuasa, pangkat dan jawatan dan cintakan nama, pujian, gelaran, glamour dan macam-macam lagi.
Bila cinta dunia telah mencengkam hati, maka sukar bagi ulama untuk bertindak dan beramal mengikut ilmu yang ada padanya secara tekun dan ikhlas. Apa pun yang dia buat atau hukum yang dikeluarkan, sentiasa ada maksud lain. Sentiasa ada udang di sebalik batu. Ada kepentingan dan untung untuk diri sendiri atau untuk kelompoknya.
Cinta dunia membuatkan ulama takut untuk menyatakan kebenaran. Takut untuk menegur kemungkaran kerana takuti kepentingan dunianya terjejas. Maka jadilah mereka 'syaitan bisu'. Maksiat yang berlaku di depan mata mereka pun, mereka diamkan. Umat yang jahil pula mulalah meringan-ringankan maksiat kerana menganggap telah direstui oleh ulama secara tidak rasmi (kerana ulama mendiamkannya).
2. Ilmu yang tidak global
Ini adalah kerosakan yang kedua. Ilmu yang ada pada ulama tidak menyeluruh dan tidak global. Ilmu mereka juga tidak cukup dan tidak berterusan. Bila sampai pada satu tahap, ilmu mereka tidak bertambah kerana mereka berhenti belajar.
Ini kerana ulama menerima ilmu mengikut susunan dan sukatan yang dicipta oleh Yahudi dan Barat. Ulama diajar dan menerima pengajaran ikut sepertimana Yahudi dan Barat mahu. Ada ilmu yang diajar, ada yang tidak. Ilmu itu pula dijuruskan ke dalam bidang-bidang yang khusus dan tertentu. Ada ilmu yang diketengahkan dan ada yang disorok. Malahan ada ilmu Islam yang terus diselewengkan.
Oleh itu ilmu yang ada pada ulama jadi sangat kurang, singkat, dicatu-catu dan disukat-sukat. Kerana itu peranan ulama tidak berkesan. Ulama tidak cukup ilmu untuk menyelesaikan masalah masyarakat. Yang di bidang tasawuf tidak tahu menyelesaikan masalah aqidah umat. Yang di bidang syariat tidak tahu menyelesaikan masalah ekonomi. Yang di bidang usulud-din tidak tahu menangani masalah keruntuhan moral muda mudi dan gejala sosial. Yang belajar ilmu wahyu pula tidak tahu bagaimana hendak menyatupadukan umat. Begitulah seterusnya. Jadi banyak ulama pun macam tidak ada ulama. Masyarakat terus rosak tanpa pimpinan. Liciknya tipu daya Yahudi.
Tambahan pada itu, ulama mencari ilmu untuk dapat kerja dan jawatan. Apabila sudah dapat kerja, terus berhenti belajar. Sudah dapat sijil terus berhenti mengaji.
Ulama dahulu mengaji tidak berhenti-henti sebab ilmu tidak pernah habis. Tidak ada siapa yang bagi sijil. Belajar pula bermacam-macam ilmu. Yang ahli dalam bidang tasawuf, dia juga pakar astronomi. Yang ahli dalam bidang syariat, dia juga pakar perubatan. Yang ahli dalam bidang tauhid, dia juga pakar dalam matematik, pertanian dan sebagainya.
3. Sudah tidak mewarisi nabi
Rasulullah SAW ada bersabda:
Maksudnya: "Ulama itu pewaris nabi." ... Ertinya ulama itu mewarisi segala apa yang ada pada nabi, baik ilmunya, ibadahnya, akhlaknya (termasuk sikap, percakapan, pergaulan, tawadhuknya) dan lain-lain lagi.
Jelas bahawa ulama akhir zaman tidak lagi mewarisi apa yang ada pada nabi. Mereka hilang wibawa dan karisma. Mereka tidak jadi contoh dan ikutan kepada rakyat dan mereka tidak dapat mengikat dan menyatupadukan umat.
4. Ulama sudah dimiliki
Sepatutnya ulama menjadi hak umum dan hak masyarakat, bergerak dan berkecimpung di kalangan seluruh umat. Ulama sebenarnya tidak berpihak, tidak mewakili dan tidak dimiliki oleh mana-mana kumpulan atau puak.
Di akhir zaman ini, ulama sudah jadi hak parti politik, hak kerajaan dan lain-lain lagi. Ada kes ulama dimiliki dan dibeli oleh orang Kristian dan membuat kerja untuk gereja. Ulama-ulama ini buat fatwa dan hukum ikut kehendak dan kepen tingan tuan-tuan mereka demi untuk memenuhi kepentingan duniawi mereka.
5. Perjuangan ulama yang hak dihasad dengki
Kalau ada ulama yang memperjuangkan yang benar dan yang hak, ulama akhir zaman akan merasa hasad dan dengki Terutama kalau ulama yang hak itu terlalu menonjol, ada jemaah, ada pengikut dan mendapat perhatian dan sokongan masyarakat. Mereka takut pengaruh mereka hilang dan takut tersingkap segala kesalahan dan kelemahan mereka. Mereka akan memburuk-burukkan perjuangan ulama yang hak itu di media-media massa. Mereka akan meminta kerajaan supaya mengharamkan atau membataskan kegiatan ulama yang hak itu.
6. Kejumudan dan liberalisme
Hasil pengajian di pondok dan pesantren, ulama menjadi jumud dan beku. Mereka hanya mementingkan ibadah dan ritual Manusia tidak tertarik dengan mereka kerana manusia ingin maju.
Ada pula ulama dari aliran pengajian moden di universiti yang sangat menganjurkan kemajuan tetapi mengikut cara dan acuan Barat. Maka timbullah fahaman Islam liberal yakni asalkan maju semuanya boleh. Asalkan maju semuanya tidak apa. Riba tidak apa. Bergaul bebas pun tidak apa. Yang penting maju. Cara berfikir ulama yang seperti ini sudah rosak dan tercemar. Kaedah dan hukum-hakam Islam ditolak ke tepi atau diringan-ringankan atas nama kemajuan dan kemodenan.
7. Kesan dari dimiliki, jumud dan liberal
Kerana ulama sudah dimiliki, jumud dan liberal, sunnah Rasulullah yang besar-besar seperti membangunkan jemaah sudah ditinggalkan. Jemaah itu disalah-ertikan dengan parti politik. Maka ulama seperti ini pun memasuki parti politik
seolah-olah dia memasuki sebuah jemaah Islam. Yang jumud, kerana tidak tahu macam mana hendak membangunkan jemaah turut juga masuk parti polirik kerana itu yang termudah. Yang liberal lagi-lagilah. Mereka ini apa pun boleh. Buat apa susah-susah membangunkan jemaah. Masuk parti politik itu bagi mereka adalah jalan pintas.
Oleh itu ulama seperti ini dimiliki dan digunakan oleh parti-parti politik. Suara mereka disesuaikan dengan kehendak dan keperluan parti dan kerajaan. Mereka sudah tidak bersuara lagi dengan suara Islam dan suara kebenaran.
8. Bekerja untuk dapat duit
Ramai ulama di akhir zaman ini yang bekerja di bidang agama untuk dapat duit. Mereka buat bisnes dan perniagaan dalam bidang agama. Mereka berdakwah dan bergerak sendiri, buat ceramah dengan bayaran yang tertentu. Mereka buka sekolah agama sebagai bisnes untuk dapat untung. Ada juga yang buat program yang ditaja oleh syarikat rokok dan sebagainya.
Ulama seperti ini sibuk mengejar dunia dan mengumpulkan kekayaan. Ada yang baca khutbah pun hendakkan bayaran.
Ini semua sudah cukup untuk merosakkan Islam. Orang-orang Islam jadi bingung. Walhal ulama itu sepatutnya menjadi pagar atau benteng untuk menjaga supaya Islam tidak rosak. Tetapi mereka sendiri yang merosakkan Islam. Rasulullah SAW ada bersabda:
Maksudnya: "Ada dua golongan. Kalau baik golongan itu, maka baiklah umat. Kalau rosak golongan itu, maka rosoklah umat. laitu ulama dan umara."
Sabda Rasulullah SAW lagi:
Maksudnya: "Apabila tergelincir ulama, maka tergelincirlah umat."
Cuba kita lihat "ulamak-ulamak" sekarang...malah pada mereka yang mengaku dirinya lebih alim ...cuba tanya diri sendiri, berapa ramai orang kafir yang telah kamu islamkan? sepanjang masa muda dan tua kamu berada di tanah ini. Malah mereka yang berpakatan dengan orang kafir juga tidak mampu mengislamkan walau seorang! Di mana silapnya? tanyalah hati masing-masing....sejauh mana keimanan dan ketakwaaan kita pada Allah? Sejauh mana niat dan keikhlasan kita untuk menegakkan agama Allah? Adakah kita digeruni oleh orang-orang kafir atau kita yang mengeruni mereka? Adakah orang-orang kafir itu menghormati kita atau kita yang terlalu menghormati mereka sehingga jatuh martabat islam itu sendiri.
Di setiap urat nadi yang berdenyut di dalam darah orang islam itu terdapatnya nur dan cahaya dari Allah, manakala di setiap urat nadi yang berdenyut di dalam orang-orang kafir itu terdapat syaitan dan iblis yang penuh dengan kegelapan. Selagi hati-hati kita ditunggangi nafsu, maka selagi itu api iblis bercahaya dan mengelapkan nur dari Allah.
No comments:
Post a Comment