Monday, March 21, 2011

ISLAM & SISTEM KEWANGAN ANTARABANGSA :

Menarik gak Ceramah Sheikh Imran ni....

Saya tertarik dengan ceramah bertajuk ISLAM & SISTEM KEWANGAN ANTARABANGSA daripada Sheikh Imran Hossein. Ceramah ini boleh disaksikan di dalam Youtube.Nak tahu sapa Sheikh Imran tengok je http://en.wikipedia.org/wiki/Imran_Nazar_Hosein. Apa yang pasti beliau seorang ulama yang hebat dalam kewangan Islam. Setakat hari ini, dah lebih 18 buah buku telah diterbitkan dalam pelbagai bidang Islam. Berikut merupakan isi ceramah yang disampaikan.....
  • Sheikh Imran berpendapat bahawa pada zaman sekarang orang kaya semakin kaya, orang miskin semakin miskin dan orang ramai telah terpenjara dalam DUNIA PERHAMBAAN BARU.

  • Hadis dari Abu Said r.a katanya: Bilal pernah menghadap baginda dengan membawa kurma Barni. Rasulullah s.a.w bertanya: Dari manakah kurma ini? Bilal menjawab: Kurma milik aku yang kurang bermutu, maka aku menjualnya dua gantang dengan satu gantang (yang bermutu) untuk juadah Nabi s.a.w. Apabila mendengarnya, Rasulullah s.a.w bersabda: "Ah, itu adalah riba. Jangan buat seperti itu. Jika kamu ingin membeli kurma yang baik, juallah kurmamu dan belilah kurma yang baik dengan hasil penjualanmu tadi. ( Hadis Muslim). Hadis ini menerangkan bagaimana Bilal membawa sebekas kurma yang berkualiti tinggi untuk diberi kepada Rasullullah s.a.w. Baginda bertanya dimana Bilal mendapatkannya.Maka Bilal pun menjelaskan bahawa beliau mempunyai 2 bekas kurma yang tidak berapa bagus kualitinya dan menukarkannya dengan satu bekas kurma yang lebih berkualiti.Selepas penjelasan itu, Baginda mengatakan itu adalah PATI KEPADA RIBA. Kalau Bilal jual 2 bakul kurma tersebut kemudian dapat duit dan beli kurma yang bermutu, maka ianya adalah halal.

  • Sheikh Imran kemudiannya membawa satu cerita dimana pernah Umar R.A menukar 4 unta dengan 1 unta dan Ali R.A juga pernah menukar 20 unta dengan 1 unta.Transaksi ini adalah HALAL. Persoalannya mengapa kes Bilal adalah HARAM manakala kes Umar & Ali R.A adalah HALAL.Untuk menjawab soalan ini lebih baik kita merujuk hadis Muslim bermaksud " Pertukaran emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, barli dengan barli, tamar dengan tamar dan garam dengan garam, mestilah dengan kadar timbangan / sukatan yang sama dan mestilah dengan penyerahan serentak (dalam satu majlis)."

  • Daripada hadis tersebut jelas disebut berkaitan alat pertukaran jual beli yang dinamakan WANG SUNNAH yang terdiri daripada Logam Bernilai ( emas & perak atau Dinar & Dirham) dan Komoditi ( barli, kurma, garam, gandum). Apa persamaan keenam-enam pertukaran tersebut. 1) Keenam-enamnya digunakan sebagai duit di Pasar Madinah.Kalau ada kekurangan emas&perak mereka akan menggunakan kurma sebagai duit di Madinah. 2) Keenam-enamnya mempunyai nilai intrinsik (nilai yang wujud dalam barang tersebut)
  • Cerita berkaitan Dinar & Dirham banyak diceritakan di dalam Al-Quran dan Hadis.WANG KERTAS ada ke diceritakan dalam Al-Quran. Takde...

  • Fungsi WANG SUNNAH adalah sama dengan FUNGSI WANG KONVENSIONAL. 1)Wang Sunnah sebagai medium pertukaran walaupun kurma boleh jadi wang tetapi hakikatnya telah dibuktikan sebagai medium pertukaran yang sangat berjaya pada zaman Rasulullah s.a.w.2) Wang Sunnah adalah sebagai pengukur nilai yang setia dan mengukur nilai kepenatan aras bekerja.3) Wang Sunnah sangat setia dalam mengekalkan nilai penat lelah berbanding Wang Kertas. Contohnya begini. Sekarang, wang gaji kita sebulan boleh beli seekor unta.5 tahun akan datang, wang gaji sebulan kita hanya boleh beli kambing.Maksudnya titik peluh kita selama sebulan, lama kelamaan telah kurang.Kerja penat-penat tapi hakikatnya nilai wang gaji kita semakin kurang walaupun mendapat gaji yang sama.Jadi wang yang telah hilang nilainya & mengurangkan keringat orang yang bekerja adalah HARAM.Bak kata Malcorm X " Siapa yang mengambil wang aku & bagaimana mereka mengambilnya. Sesungguhnya kerugian aku adalah keuntungan bagi orang lain. Kehilangan wang ku adalah keuntungan bagi orang lain.Contohnya kita lihat satu ketika dulu di Indonesia. Hanya 1 malam sahaja, Rupiah telah jatuh sangat mendadak hinggakan separuh penduduk Indonesia menjadi miskin
  • Kembali kepada persoalan mengapa kes Bilal Haram manakala kes Umar dan Ali adalah Halal. Jawapannya : Kes Bilal adalah haram kerana kurma digunakan sebagai wang. Bila tukar 2 kurma yang tidak berkualiti dengan 1 kurma yang berkualiti seolah-olah kita membuka pintu untuk wang dipinjamkan dengan faedah.Tapi kenapa tukar unta[ [tidak] haram..ini kerana unta tidak digunakan sebagai wang. Unta adalah binatang yang mudah rosak, mati dan sakit.
  • PULAU JAWA dah buat WANG SUNNAH. Kalau kurang emas dan perak, mereka menggunakan beras.Begitu juga di perkampungan Durban, Afrika Selatan.
  • Semasa pengunduran Eropah daripada tanah jajahan satu ketika dulu, ada 2 benih yang ditanam : 1) Pemahaman sekular. 2) Pengubahan Wang. Wang Sunnah telah digantikan dengan Wang Kertas yang tidak ada nilai di dalamnya.Nilai wang tersebut terletak di luar wang tersebut.

  • Sistem kewangan dunia semakin jatuh dan wang kertas akan hilang.benda yang bakal menggantikan wang kertas adalah WANG ELEKTRONIK.Kita harus sedar, Yahudi Eropah adalah Pengawal seluruh sistem kewangan dunia.Mereka hanya menekan 'Enter' di komputer dan akan keluar segala maklumat kewangan kita semua samaada yang sulit atau tidak sulit. Mereka hanya tekan 'Enter' sahaja untuk nak duit 600 billion US Dollar pada tahun 2009.Buktinya, satu ketika dulu hasil kelicikan Yahudi, kerajaan Argentina pernah membekukan semua akaun bank.

  • Sedikit sejarah WANG KERTAS. Ianya bermula seperti cek dan dikeluarkan oleh Bank Of England pada kurun ke-17. Pada masa itu wang kertas masih bersandarkan dengan emas.Padapenghujung Perang Dunia ke-2 1944, Eropah mengadakan persidangan Wang Antarabangsa di Bretton Woods New York. 2 perkara penting telah dipersetujui : 1) Tidak semua cek boleh ditunaikan, hanya satu cek sahaja iaitu US Dollar (cek- merujuk matawang). Hanya matawang ini saja lah yang boleh ditukarkan dengan emas dengan kadar 35 Dollar setiap auns.Matawang lain tak boleh.Amerika berjanji akan menunaikan janji ini. ( Sebab itu dalam US Dollar ada perkataan 'in God we trust') 2) Tidak semua individu boleh bawa US Dollar untuk ditukarkan kepada emas, hanya kerajaan atau bank pusat yang dibenarkan. Perjanjian Bretwood hanya bertahan dari 1944-1971 sahaja.

  • Sept. 1971, British bawa 3 billion kepada Amerika untuk tukar kepada emas.Richard Nixon sebagai Presiden Amerika pun beri emas kepada British.Disebabkan takut negara lain akan ikut jejak British maka Richard Nixon membuat sidang akhbar di David Camp " Kami berjanji tetapi kami tidak perlu mematuhinya".Maka perjanjian Brentwood runtuh.Bila runtuh maka wang kertas 100% adalah HARAM.
  • Sheikh Imran memberi beberapa bukti kelemahan WANG KERTAS berbanding EMAS. 1) Semasa peperangan Arab Israel 1973. Arab saudi dan negara Arab lain boikot minyak menyebabkan US Dollar turun 400%. Dalam masa sama nilai emas semakin meningkat dari 35 kepada 40 US Dollar. 2) 15 Januari 1980, berlaku revolusi Iran dan penghujung 1979, Rusia menakluk Afghanistan. Dollar US jatuh kepada 850 Dollar bagi setiap auns emas.Mengapa US Dollar jatuh : Sebab Wall Street tahu keseluruhan sistem kewangan antarabangsa ini adalah satu penipuan dan bakal jatuh.

  • Sejak 1980, US Dollar dengan emas kekal agak stabil. Selama lebih 22 tahun hingga sekarang bergerak turun naik tapi tidak runtuh. Mengapa ini berlaku...Jawapannya : mereka mengawal harga emas dengan memonopoli lombong emas, kemudian baru boleh mengawal harga tersebut. Buktinya, kita tengok bagaimana orang yahudi memonopoli pengeluaran berlian.Akhir abad ke 19, berlian dijumpai di Afrika Selatan. Yahudi dibelakangnya dan mereka mahu monopoli. Mereka mahu kekalkan harga tinggi supaya harga tidak rendah. Jadi, yahudi menggunakan orang British bernama Cecil John Rhodes dan dibelakangnya adalah orang kuat berbangsa yahudi bernama Alfred Beit. Dibelakang Alfred Beit ialah Lord Rothschild, ahli bank yahudi di Eropah.Mereka beli lombong berlian lain. Akhirnya membentuk syarikat gabungan diberi nama De Beers Consolidated. Selepas berjaya beli banyak lombong, maka berjaya kawal harga berlian pada paras yang boleh beri keuntungan maksima. Kes berlian ini juga sedang berlaku kepada emas. Bukan tujuan untuk pastikan harganya tinggi tapi dengan tujuan mengelakan sistem itu runtuh. Mereka tak mahu sistem ini jatuh dengan sendirinya, mereka mahu menjatuhkannya bila ia beri kelebihan kepada Israel.

  • Sheikh Imran juga menyentuh sedikit berkaitan RIBA. Riba adalah mengurangkan atau mengecilkan nilai, harta dan penat lelah manusia. Beza perniagaan dan riba ialah perniagaan ada risiko untung dan rugi manakala riba tiada risiko, untung ada tapi tiada rugi. Sebab apa Allah haramkan riba dan halalkan perniagaan. Kerana bila berniaga ada untung dan rugi, jadi Allah aturkan melaluinya, Allah beri kekayaan dan sebarkan kekayaan. Supaya kekayaan boleh tersebar[beredar ] melalui ekonomi. Kalau amalkan pinjaman riba, yang kaya terus kaya dan miskin akan terus miskin.
  • Sheikh Imran menjelaskan bahawa inflasi berlaku apabila nilai wang kertas jatuh maka harga barangan meningkat. Peningkatan harga barangan ini dipanggil INFLASI.

http://ilmuhaizan.blogspot.com/2010/12/islam-sistem-kewangan-antarabangsa.html

December 15, 2010

No comments:

Post a Comment