Wednesday, March 16, 2011

Raut Wajah Orang Mukmin Sentiasa Ceria dan Mendamaikan




Sahabat yang dirahmati Allah,

Dalam kehidupan seharian, kita sering merasa penat dan letih dengan tugas harian, dengan disertai berbagai masaalah kehidupan megakibatkan perasaan tekanan dan ketegangan.

Untuk boleh lepas dari keadaan seperti ini kita perlu membagi waktu khusus guna melakukan senaman dan berehat untuk mencari ketenangan, sehingga jiwa kita pun menjadi lebih ceria dan bersemangat kembali. Sebagaimana tubuh yang memerlukan makanan dan vitamin, jiwa manusia pun memerlukan kerehatan, ketenangan dan keceriaan.


Rasa gembira merupakan kesan positif kejiwaan yang muncul di berbagai keadaan. Jiwa yang ceria merupakan hal yang penting dalam menghilangkan pengalaman buruk yang tak mungkin dihindari seperti kegagalan, kekecewaan, dan perasaan negatif lainnya. Perasaan gembira boleh membantu kesehatan diri dan kembali pulih dan tenang.

Ali bin Musa Al-Ridha berkata, "Rekreasi dan permainan yang menghibur, boleh membantu kalian mengatur hidup dan dengannya kalian akan lebih baik memperoleh kejayaan dalam urusan duniawi."


Para psikologist kini meyakini bahwa kegembiraan dan fikiran yang ceria berpengaruh penting dalam kehidupan manusia. Begitu pentingnya keceriaan bagi manusia sehingga mampu menjadi ubat sejumlah penyakit.

Para psikologi percaya, pada abad terakhir ini, manusia disibukkan dengan dirinya sendiri. Keceriaan bukan hanya boleh mencegah sejumlah penyakit, tapi bahkan boleh membantu dalam perkembangan perniagaan.


Dalam ilmu kedoktoran, tertawa dan gembira merupakan reaksi reflektif yang menyebabkan bergeraknya 15 otot wajah secara tenang, dan mempercepat pernafasan serta peredaran darah sehingga menambah adrenal darah.

Kesan dari proses ini menimbulkan perasaan ceria dan gembira dalam diri seseorang. Jika kehidupan manusia kosong dari rasa ceria, nescaya ia akan mengalami derita yang amat berat lantaran beratnya tekanan perasaan."


Menghapus rasa duka dan menciptakan keceriaan merupkan hal yang cukup baik untuk diri sendiri maupun bagi keluarga dan masyarakat.

Kerana rasa duka dan ceria tidak hanya terbatas pada pribadi manusia. Keceriaan dan kesedihan seorang manusia boleh berpengaruh juga terhadap orang lain. Oleh kerana itu, kesedihan ataupun keceriaan seseroang berpengaruh juga bagi orang lain di sekitarnya.


Sahabt yang dimuliakan,

Islam sebagai agama universal yang memenuhi seluruh tuntutan jasmani dan rohani manusia mengajarkan bahawa jiwa yang ceria merupakan hal yang perlu bagi kehidupan.

Islam mengajarkan pula kepada kita cara melahirkan keceriaan . Keceriaan yang kadang bermanfaat bagi diri sendiri, dan kadang bermanfaat pula bagi orang lain.


Ali bin Musa Al-Ridha as seterusnya menyatakan :

"Waktu kalian terbagi dalam empat masa.

Masa pertama untuk bermunajat dan berdoa kepada Tuhan,

masa kedua untuk mencari rezeki,

masa ketiga berinteraksi dan bergaul mesra dengan keluarga dan sahabat dan siapa saja yang kalian percaya dan menyimpan aib kalian,

dan masa keempat adalah memperuntukkan masa untuk bersenang-senang. Manfaatkan sebaik-baiknya waktu bersenang-senang kalian sehingga boleh membantu dalam menjalankan tugas dan kewajiban kalian".


Salah satu faktor penyebab kegembiraan adalah melihat dan menghayati alam semesta ciptaan Allah. Menyaksikan pemandangan yang indah, warna-warni bunga yang mempesona, pokok-pokok yang hijau, air terjun , gunung-gunung, dan keindahan alam lainnya merupakan kenikmatan yang boleh mendatangkan rasa keceriaan dan kebahagiaan hati.

Selain melihat keindahan alam semesta ( dengan melakukan perjalanan (musafir) ), ia juga merupakan perkara positif yang diajarkan Islam kepada umatnya.


Allah S.W.T. dalam kitab sucinya al-Quran mengajak manusia untuk melakukan perjalanan ke berbagai pelosok muka bumi, sehingga selain boleh mengambil pelajaran dari sejarah dan umat-umat lainnya, juga boleh menikmati keindahan alam di negeri-negeri lain.


Rasulullah S.A.W. dalam hadisnya bersabda yang maksudnya : ("Bermusafirlah supaya kalian sehat".)

Olahraga dan sukan juga boleh mendatangkan keceriaan bagi jiwa manusia. Olahraga merupakan aktiviti positif dan menggembirakan yang selalu ditegaskan oleh para ulama. Tentu saja, jenis olahraga yang boleh memperkuat semangat ketenteraan dan mengajarkan teknik bela diri lebih dianjurkan.


Rasulullah S.A.W. bersabda maksudnya : "Hak seorang anak dari bapanya adalah mendapatkan pengajaran cara menulis, berenang, dan memanah serta memperoleh rezeki hanya dari cara yang halal".

Menghadiri acara-acara hiburan yang tidak melalaikan seperti nasyid adalah satu cara boleh menghiburkan hati dan menimbulkan rasa ceria separti menyambut hari-hari kebesaran umat Islam atau majlis perkahwinan. Perlulah menjaga batas-batas pergaulan di antara lelaki dan wanita

Islam melarang acara hiburan dan pesta yang bercampur dengan laku maksiat dan hal-hal yang diharamkan. Yang penting keceriaan dan kegembiraan yang positif boleh diperolehi dengan cara menolong sesama kita untuk menjalankan kerja-kerja dakwah.


Menurut Islam keceriaan yang sebenar hanya boleh diperoleh dengan cara menjalankan perintah agama dan mengurangkan pergantungan terhadap dunia.


Terikat dengan dunia dan tenggelam dalam kehidupan kebendaan akan membuat manusia menjadi lalai dan tamak.

Manusia yang tamak tidak akan pernah puas dan hal inilah yang menyebabkan rasa duka dan kesedihan. Oleh itu, manusia yang tidak terlalu terikat dengan kehidupan duniawi, ia akan senantiasa tabah dalam menghadapi segala ujian dan memiliki jiwa yang lebih positif.


Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud : ("Barang siapa yang menggembirakan seorang mukmin, sebenarnya ia menggembirakan diriku, barang siapa yang menggembirakan diriku, sebenarnya ia menggembirakan Allah".)


Sahabat yang dikasihi,

Abu Yazid Al-Busthami, seorang ahli sufi, pada suatu hari pernah didatangi seorang lelaki yang wajahnya kusam dan keningnya selalu berkerut.

Dengan murung lelaki itu mengadu, "Tuan Guru, sepanjang hidup saya, rasanya tak pernah lepas saya beribadah kepada Allah. Orang lain sudah lelap, saya masih bermunajat. Isteri saya belum bangun, saya sudah mengaji. Saya juga bukan pemalas dalam mencari rezeki tetapi mengapa saya selalu malang dan kehidupan saya penuh kesulitan?."


Guru menjawab sederhana, "Perbaiki penampilanmu dan ubahlah raut mukamu. Kau tahu, Rasulullah S.A.W. adalah penduduk dunia [ yang memilih untuk tidak mengumpul harta dan memilih untuk hidup miskin walaupun ditawarkan emas sebesar Gunung Uhud] namun wajahnya tak pernah keruh dan selalu ceria [kerana keyakinan dan pergantungannya pada Allah s.w.t]. Sebab menurut Rasulullah S.A.W. salah satu tanda penghuni neraka ialah muka masam yang membuat orang curiga kepadanya."

Lelaki itu tunduk. Ia pun berjanji akan memperbaiki penampilannya.Hasilnya, wajahnya sentiasa berseri. Setiap kesedihan diterima dengan sabar, tanpa mengeluh. Alhamdulillah, sesudah itu dia tidak pernah datang lagi untuk berkeluh kesah.


Memang Allah telah mentakdirkan manusia sebagai makhluk yang paling indah. Bentuknya begitu sempurna, sehingga dipandang dari sudut manapun manusia kelihatan cantik dan serasi. Untuk itu hendaklah kurnia ini jangan dinodai dengan penampilan yang buruk, sebagaimana kata Rasulullah S.A.W. yang bermaksud : "Sesungguhnya Allah itu indah dan mencintai keindahan."

Namun demikian tidak bererti Islam mengajarkanuntuk hidup bermewah-mewah. Islam justeru menganjurkan kesederhanaan. Baik dalam berpakaian, menghias tubuh maupun pada tindakan dalam kehidupan seharian. Nabi S.A.W. walaupun memakai jubah yang luntur warnanya, tetapi sentiasa bersih.

Sayyidina Umar bin Khattab walaupun jawatannya khalifah, pakaiannya sangat sederhana dan tidak nampakkan tanda kebesaran diri. Tetapi kerapian berpakaian selalu dijaga.

Sikapnya ramah, wajahnya sentiasa mengukir senyum. Raut mukanya berseri.


Tidak hairanlah jika Imam Hasan Al-Basri berpendapat, awal keberhasilan suatu pekerjaan adalah raut muka yang ramah dan penuh senyuman. Rasulullah juga pernah bersabda bahawa senyuman adalah sedekah paling murah tetapi besar pahalanya.


Sabda Nabi S.A.W. yang bermaksud, "Senyuman kepada saudaramu adalah sedekah."


Oleh itu marilah sama-sama kita memperbaiki penampilan diri dengan raut wajah yang ceria dan mendamaikan dan sentiasa senyum tanda hati yang bersih dan tulus ikhlas.

Semoga hidup kita sentiasa tenang dan ceria, walaupun menghadapi berbagai cabaran dlm kehidupan. Hanya iman dan takwalah saja dapat mengatasi segala cabaran dan musibah yg datang melanda, dengan perasaan sabar dan tenang.

by Abu Basyer , February 9, 2011
-------------------------------------
(tambahan )

*Islam mengajarkn umatnya spy sntiasa hidup positif. blapang dada, sentiasa senyum dlm suka n duka, bnyk istighfar n zikrullah n mbaca alquran tanpa jemu spy kita x keluh-kesah n mbuang masa. juga mementingkn riadah sama ada bsukan atau berhibur yg merehatkn fikiran. sangka baik n mudah memaafkn. tidak berkata yg sia2 n x perlu sbb itu akan mngeruhkn ht. tidak menipu wlu dlm gurauan. tidak sibuk dgn urusan org lain. melancong melihat ciptaan Allah n stiasa bfikir ttg Allah n kebesarannya.

menyerahkn semua urusan hidup kpd ketentuan Allah jg boleh mdamaikn ht. n yg paling ptg stlh mlaksanakn kesemua itu, kita mmiliki ht yg bersih n suci yg mjd puncak kpd kebahagiaan n ketenangan.

kerana sesungguhnya, org beriman yg dpanggil pulang dgn panggilan jiwa yg tenang itu, sesungguhnya krn mereka telah mll hidup dlm ketenangan wlu mll ujian yg sgt berat spjg pjlnan hidup mereka. maka selayaknya mrk dpanggil dgn panggilan jiwa yg tenang.

jika kita hidup n masih belum mmiliki ketenangan dlm kehidupan, maka stiasa berusaha beramal n berilmu spy mcapai ketenangan tbut krn kita masih blum layak utk kembali sbg jiwa yg tenang...
(orang mukmin juga suka membantu semua makhluk dlm apa cara sekalipun tanpa mengharapkan imbalan , amalan ikhlas seperti ini juga menenangkn ht dan kegembiraannya akan terpancar di wajah...)
-Norashikin Abdul Ghaffar

No comments:

Post a Comment