Tuesday, August 20, 2013

Hanya Satu Kumpulan Sahaja Ahli Sunnah Wal Jamaah





Hanya Satu Kumpulan Sahaja Ahli Sunnah Wal Jamaah :

Dari Abdullah bin ‘Amr r.a., katanya: Rasulullah SAW. bersabda … "Dan
sesungguhnya kaum Bani Israil telah berpecah belah kepada tujuh puluh dua (72) puak dan umatku pula akan berpecah belah kepada tujuh puluh tiga (73) puak, semuanya (akan dihumbankan) dalam neraka kecuali satu puak sahaja”. Sahabat-sahabat Baginda bertanya: “Siapa dia golongan yang satu itu ya Rasulullah? ” Baginda menjawab: “Golongan itu ialah golongan yang tetap di atas jalanku dan jalan sahabat-sahabatku.”
(Hadis Riwayat Tirmizi)


Daripada 73 jalan akidah dikalangan umat Muhammad hanya satu (1) puak yang layak memasukki syurga. Satu-satunya puak yang terselamat daripada seksa azab neraka ialah golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah iaitu mereka yang mengikut sunnah Rasulullah SAW. dan jamaahnya iaitu para sahabat Baginda Yang Mulia.

Rasulullah SAW. bersabda maksudnya: “Berpeganglah kamu sekalian kepada sunnahku dan sunnah Khalifah ar-Rasyidin yang mendapat petunjuk selepasku, pegang dan gigitlah dengan gigi geraham, berjaga-jagalah kamu dari benda-benda yang baru maka sesungguhnya setiap yang baru itu bid’ah dan setiap yang bid’ah itu sesat”..’ [Hadis Riwayat Ibnu Majah] .

Dalam hadis ini jelas bahawa golongan Syiah adalah salah satu kumpulan yang sesat di antara 73 golongan kerana Syiah menolak sahabat-sahabat Nabi SAW kecuali Saidina Ali k.wj dan Syiah mengatakan para imam mereka maksum, dan akan lahirlah nanti imam mereka yg sudah mati kononnya sebagai pembela umat islam. Cerita-cerita dongeng ini yang menyebabkan Syiah sesat lagi menyesatkan dan megamalkan hadis-hadis palsu dan menolak hadis-hadis riwayat Aisyah, Abu Bakar, Umar, Othman , Abu Hurairah dan lain-lain lagi.
~Abu Basyer

No comments:

Post a Comment