Sunday, December 19, 2010

Sebelas Amalan Fitrah



Laksanakan Sebelas Amalan Fitrah (Sunnah) Dalam Kehidupan Kita

Sebahagian perkara tersebut sudah menjadi kebiasaan kita amalkan, hanya mungkin ada beberapa perkara lain yg belum kita amalkan maka eloklah kita tambahkan amalan sunnah semata-mata untuk kebaikan kita dan mendapat keredhaan Allah s.w.t
.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Islam adalah agama fitrah yang amat mengutamakan kebersihan diri. Perkara ini telah menjadi sunnah dan amalan Rasulullah s.a.w. Sebagimana hadis daripada Nabi s.a.w.

Daripada Saidatina Aisyah yang maksudnya

Sepuluh perkara yang dikira sebagai fitrah (sunnah) iaitu memotong misai, memelihara janggut, bersugi, memasukkan air ke dalam hidung, memotong kuku, membasuh sendi-sendi, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari-ari, bersuci dengan air (beristinjak). Berkata Zakaria “Aku lupa yang ke-10 kecuali berkumur” (Hadis Riwayat Muslim)

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud

“Sudah ditentukan waktu bagi kami memotong misai, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu ari-ari agar kami tidak membiarkannya lebih daripada 40 malam”.

(Hadis Riwayat Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a. katanya :

"Bersabda Rasulullah s.a.w. : "Lima perkara dari tuntutan agama, iaitu ; berkhatan, mencukur ari-air, mengerat kuku, mencabut bulu ketiak dan menggunting misai."

(Hadis sahih riwayat Muslim)

Berdasarkan hadis-hadis di atas dapatlah kita simpulkan bahawa 11 perkara sunnah yang dituntut untuk dilaksanakan di dalam kehidupan. Perkara-perkara tersebut adalah seperti berikut :


Pertama : Memotong misai.

Abdullah bin Umar berkata : Bersabda Rasulullah s.a.w : Janganlah kamu menyerupai orang-orang Musyrikin, peliharalah janggut kamu dan tipiskanlah misai (kumis) kamu.

(Hadis Riwayat Bukhari, Muslim dan al Baihaqi.)


Kedua : Memelihara janggut.

Dari Abi Imamah : Bersabda Rasulullah s.a.w maksudnya : "Potonglah misai kamu dan peliharalah janggut kamu, tinggalkan (jangan meniru) Ahl al-Kitab. (Hadis Sahih Riwayat Ahmad dan at Tabrani.)


Ketiga : Bersugi (mengosok gigi).

Dari Aisyah r.a. " Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah bersabda : Bersugi itu membersihkan mulut dan mendapat redha dari Tuhannya ". ( Hadis Riwayat Al Baihaqi )

Dari Abu Hurairah r.a. dari Rasulullah s.a.w. telah bersabda : " Kalau tidaklah akan menyusahkan umatku akan aku suruh mereka bersugi pada tiap-tiap waktu ketika berwudhu' ". (Hadis Riwayat Ahmad)

Berdasar hadis di atas Nabi s.a.w menekankan bahawa bersugi adalah satu amalan yang amat dituntut kerana sekiranya bersugi ini tidak menyusahkan umatnya Nabi s.a.w akan menyuruh melakukannya ketika berwudhu'.

Bersugi merupakan sunnah Rasulullah s.a.w. Solat yang dikerjakan dengan bersugi adalah 70 kali lebih baik daripada solat yang dikerjakan tanpa bersugi.


Di riwayatkan dalam sebuah hadis,

" Hendaklah kamu mengambil berat tentang bersugi, kerana bersugi mempunyai 10 faedah:-


1. Membersihkan mulut.

2. Menjadi sebab keredhaan Allah s.w.t.

3. Menyebabkan kemarahan syaitan.

4. Allah s.w.t. dan para malaikat mengasihi orang yang bersugi.

5. Menguatkan gusi.

6. Menghilangkan gelema.

7. Mewangikan mulut.

8. Menghapuskan safra (sejenis penyakit).

9. Menguatkan pandangan mata.

10. Menghilangkan bau busuk mulut.

Keempat : Memasukkan air kedalam hidung.

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi s.a.w bersabda maksudnya ;

"Apabila kamu bangun dari tidurmu, hendaklah kamu bersihkan lubang hidungmu sebanyak tiga kali kerana syaitan menetap di dalamnya."

Dari Abu Hurairah r.a. sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda maksudnya ;

"Jika salah seorang daripada kamu berwudhu' maka hendaklah memasukkan air ke dalam hidung kemudian mengeluarkannya semula."


Kelima : Memotong kuku.

Mulakan kerat kuku tu mulai dengan Bismillah dan selawat Nabi dan potong mula jari telunjuk sebelah kanan sampai habis tangan kanan, kemudian jari kelingking sebelah kiri sampai ibu jari tangan kiri dan akhir sekali ibu jari tangan kanan.

Kalau kaki pula, mulakan dengan jari kelingking kaki kanan sampai kelingking kaki kiri. Itulah sunnah yang paling kuat dipegang selama ini walaupun ada banyak khilafnya.

Memotong kuku adalah sunat bagi lelaki dan perempuan sama ada kuku kaki atau tangan.

Adapun hikmat daripada pensyariatan memotong kuku adalah menghilangkan kekotoran yang melekat atau berkumpul di celahnya. Kotoran itu jika tidak dibersihkan akan dan boleh menghalang air ketika bersuci. Selain itu, jika kuku dibiarkan panjang segala kekotoran atau najis akan terlekat padanya dan nescaya ia menjejaskan kesihatan.

Menurut Imam Syafie dan ulamaknya, sunat memotong kuku sebelum mengerjakan solat Jumaat sepertimana disunatkan mandi, bersugi, berharuman, berpakaian kemas sebelum ke masjid.

Diriwayatkan daripada Abu Said al-Khudri dan Abu Hurairah katanya,

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :

“Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, bersugi, berwangian jika memilikinya dan memakai pakaian yang terbaik, kemudian keluar rumah hingga sampai ke masjid, dia tidak melangkahi orang yang bersaf, kemudian mengerjakan solat sunat, dia diam ketika imam keluar (berkhutbah) dan tidak berkata apa-apa hinga selesai solat, maka jadilah penebus dosa antara Jumaat itu dengan Jumaat sebelumnya” (Hadis Riwayat Ahmad).

Daripada Abu Hurairah maksudnya:

Nabi saw memotong kuku dan menggunting misai pada hari Jumaat sebelum baginda keluar untuk solat” (Riwayat al-Bazzar dan al-Tabrani).

Sementara itu, menurut Ibnu Hajar, sunat memotong kuku pada Khamis, pagi Jumaat atau Isnin.

Islam sangat prihatin terhadap memuliakan anak Adam, termasuklah anggota badanya. Kuku yang dipotong, sunat ditanam dalam tanah sebagai tanda hormat kerana ia adalah anggota manusia.

Kitab al-Ihya’ Imam al-Ghazali ada menyatakan bahawa jika seseorang dalam keadaan junub atau berhadas besar, jangan memotong rambut, kuku atau mengeluarkan darah atau memotong sesuatu yang jelas daripada badannya sebelum mandi junub. Ini kerana potongan itu akan kembali kepadanya dengan keadaan junub.[*]

Tidak digalakkan memotong kuku pada waktu malam.


Keenam : Membasuh sendi-sendi.

Membasuh sendi-sendi tangan dan kaki merupakan sunnah yang bukan hanya tertumpu kepada wudhu' sahaja iaitu tiap-tiap pemisah-pemisah jari kerana ianya tempat berkumpulnya segala kotoran.

Termasuk juga kotoran-kotoran di sekeliling telinga dan di dalam lubang telinga, kesemuanya perlu dihilangkan dengan dicuci kerana apabila ianya menjadi banyak akan memudaratkan kepada pendengaran. Begitu juga kotoran-kotoran yang di dalam hidung yang melekat di sisi-sisinya serta kotoran yang ada pada badan disebabkan peluh dan habuk. Dan juga celah-celah kelengkang perlu dibasuh kerana terkumpul peluh-peluh yang boleh menyebabkan berhimpunnya bakteria dan kuman.


Ketujuh : Mencabut bulu ketiak.

Dari Abu Hurairah r.a. katanya :"Bersabda Rasulullah s.a.w. :

"Lima perkara dari tuntutan agama, iaitu ; berkhatan, mencukur ari-air, mengerat kuku, mencabut bulu ketiak dan menggunting misai."

(Hadis sahih riwayat Muslim)

Mencabut bulu ketiak: iaitu pada bahagian bawah di hujung pangkal tangan, samada lelaki mahupun perempuan sunat mencabutnya dengan menghilangkan bulu-buluannya. Diharuskan juga mencukurnya kerana tujuannya adalah membersihkan sehingga tiada lagi kotoran padanya serta menghilangkan bauan daripadanya. Waktu yang disunatkan bercukur adalah selamamana bulu-buluannya panjang berdasarkan perbezaan situasi seseorang itu. Begitu juga disunatkan bermula dengan tangan kanan.

Kelapan : Mencukur bulu ari-ari.

Mencukur ari-ari di dalam hadis digunakan dengan nama istihdad kiasan bagi mencukur ari-ari, iaitu buluan yang tumbuh di sekeliling zakar lelaki dan qubul perempuan atau di bahagian atas kedua-duanya. Merupakan sunnah sepertimana hadis-hadis yang jelas diterangkan sebelumnya. Diharuskan juga mencabut, menggunting atau menghilangkannya dengan alat-alat seperti kapur dan sebagainya. Tetapi yang paling afdal adalah mencukur. Seseorang itu mestilah mencukur dengan sendirinya. Jangan dibiarkan bulu ari-ari ini selama 40 hari.

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud

Sudah ditentukan waktu bagi kami memotong misai, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu ari-ari agar kami tidak membiarkannya lebih daripada 40 malam”.

(Hadis Riwayat Muslim)

Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud,

" Wahai Iblis, siapakah orang yang terlebih engkau sukai?"

Berkata Iblis, " Orang yang sangat aku sukai ialah lelaki atau perempuan yang tidak mahu mencukur bulu ari-arinya (bulu yang tumbuh disekeliling kemaluan) dalam tempuh 40 hari, maka duduklah aku mengecilkan diriku disitu seperti kutu. Dan bersarang aku disana dan demikian juga aku akan bergantung dan berbuai-buai pada bulu ketiak yang tidak dicukurnya atau tidak dicabutnya dalam masa 40 hari."


Kesembilan : Bersuci dengan air (beristinjak).

Beristinjak menggunakan air sepertimana yang telah banyak dijelaskan dari hadis-hadis, iaitu beristinjak dengan air. Hukum bagi istinjak adalah wajib samada membuang air kecil atau besar, tetapi penggunaan air padanya merupakan di antara sunnah-sunnah fitrah.

Hadis Anas bin Malik r.a:

Suatu ketika Rasulullah s.a.w masuk ke sebuah kebun. Baginda diekori oleh seorang kanak-kanak yang membawa bekas air bersamanya. Dia adalah seorang sahabat yang termuda di kalangan kami. Bekas air tersebut diletakkan berhampiran dengan pokok bidara. Setelah Rasulullah s.a.w selesai membuang air besar, baginda pun keluar menemui kami setelah beristinjak dengan menggunakan air tersebut.

(Hadis Riwayat Muslim)

[boleh juga dengan batu di kala ketiadaan air..]



Kesepuluh : Berkumur-kumur.

Selain daripada berkumur-kumur semasa mengambil wudhu', berkumur-kumur juga digalakkan sebelum hendak makan kerana dapat membersihkan mulut sebelum makan dan selepas makan supaya sisa-sisa makanan yang berada dimulut dapat dibersihkan.


Kesebelas : Berkhatan.

Dari Abu Hurairah r.a. katanya :"Bersabda Rasulullah s.a.w. : "Lima perkara dari tuntutan agama, iaitu ; berkhatan, mencukur ari-air, mengerat kuku, mencabut bulu ketiak dan menggunting misai."

(Hadis sahih riwayat Muslim)

Hukumnya adalah wajib kepada lelaki dan perempuan berdasarkan sebutan di dalam hadis. Tiada ditegah daripada menyatakan wajib walaupun ianya adalah sunnah fitrah. Terdapat padanya persamaan di dalam dua perkara yang berbeza.

Di antara dalil yang mewajibkannya seperti yang telah diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a.:

Rasulullah s.a.w. bersabda Sayyidina Ibrahim telah berkhatan iaitu ketika umurnya 80 tahun.


Firman Allah Ta'ala di dalam Al-Qur'an (surah An-Nahlu ayat 123) maksudnya :

Hendaklah engkau menurut ugama Nabi Ibrahim, yang berdiri teguh di atas jalan yang benar

Ini kerana, kalaulah ianya tidak diwajibkan, nescaya baginda tidak akan mendedahkan auratnya. Sekiranya bersunat itu sunnah, nescaya tidak akan membuka aurat orang yang diharamkan mendedahkannya. Bahkan syarak memerintah memotong sebahagian anggota yang sempurna, sekiranya ia tidak diwajibkan, nescaya tidak diharuskan.

Imam Syafi’i rahimahullah dan qaul yang diputuskan oleh jumhur berkhatan itu wajib bagi lelaki dan perempuan. [?]

Menurut pandangan dan kajian oleh Imam Ibn Qayyim dalam kitabnya Zadul Ma'ad, pandangan yang paling tepat adalah Rasulullah s.a.w..di khatankan oleh Abd Mutalib pada hari ketujuh kelahiran baginda mengikut kebiasaan Arab.

Sahabat yang dimuliakan,

Marilah sama-sama kita amalakan 11 amalan fitrah (sunnah) yang disuruh dan di laksanakan sendiri oleh Rasulullah s.a.w demi kebaikan dan kesihatan umat Islam. Umat Islam adalah umat terbaik dilahirkan di dunia ini menjadi contoh dan ikutan umat yang lain. Islam memberi penekatan untuk kesihatan zahir dan batin jika umat Islam mematuhi ajaran Islam maka mereka akan dipandang mulia dan menjadi qudwah hasanah di dalam masyarakat.


by Abu Basyer, December 19, 2010

-------------------------------------


[*]

Sebaik-baiknya kita memotong kuku, mengunting rambut dll semasa kita suci daripada hadas besar kerana kebanyakkan masa kita adalah ketika kita suci.[haid dan nifas ?] Imam al-Ghazali mengunakan dalili yang menyatakan dilarang memotong kuku dan rambut, berbekam atau operation semasa berhadas besar (nifas, haid, baru lepas bersetubuh suami isteri belum mandi wajib). Ada ulama mengatakan tidak ada hadis sahih mengenai larangan tersebut. Jika hadis dhaif yg digunakan pun eloklah kita jauhi perkara tersebut kerana ada larangan.


No comments:

Post a Comment