Wednesday, July 13, 2011

Kanak-kanak 9 tahun hafaz Al-Quran dan 4 ribu Hadis





"Abdul Rahman Bakri, seorang kanak-kanak berusia 9 tahun, telah menghafaz seluruh al-Quran & 4000 hadis (dari Sohih al-Bukhari, Sohih Muslim, Sunan Abu Daud & Sunan at-Tirmizi). Beliau merupakan salah seorang peserta dlm pertandingan Anugerah Diraja Putera Naif Al Saud. Anugerah ini merangkumi dua pertandingan iaitu pertandingan penulisan dalam bidang hadis & pengajian Islam kontemporari serta pertandingan hafazan hadis."

Ikuti temubual bersama wartawan Al-Madinah ini:

Wartawan: "Bila kamu telah hafaz Al-Quran?"

Abdul Rahman: "Saya telah menghafaz Al-Quran sebelum masuk sekolah lagi, alhamdulillah, dan saya sekarang berada di Tahun 3"

Wartawan: "Bagaimana kamu menghafaz Al-Quran? Dan siapakah yang membantu kamu?"

Abdul Rahman: "Mudah sahaja (hafazan), alhamdulillah, ibu bapa saya yang banyak membantu dan sangat menggalakkan saya untuk menyempurnakan hafazan"

Wartawan: "Bagaimana pula kamu menghafaz buku-buku Hadis?"

Abdul Rahman: "Saya hafaz (hadis) dengan seorang syeikh yang telah membuat jadual harian untuk saya menghafaznya (hadis)"

Wartawan: "Bagaimana kamu mengulangkaji (hafazan) Al-Quran dan Hadis?"

Abdul Rahman: "Saya ulangkaji hafazan Al-Quran sebanyak 3 juzuk setiap hari dengan ibu saya. Kemudian saya hafaz beberapa hadis dan kemudian saya ulangkaji apa yang telah saya hafaz dengan ibu saya juga"

Wartawan: "Adakah hafazan Al-Quran dan Hadis ini memberi kesan terhadap keseronokan kamu untuk bermain seperti kanak-kanak yang lain?"

Abdul Rahman: "Saya mengatur masa saya, ada masa untuk hafazan dan ada masa untuk bermain dan berehat. Saya mengkhususkan 1 hari dalam seminggu untuk saya bermain tanpa menghafaz apa-apa pun"

Wartawan: "Apa cita-cita kamu apabila dewasa nanti?"

Abdul Rahman menjawab: "Saya bercita-cita untuk menjadi seorang yang alim dalam bidang Al-Quran dan Hadis, mengajar dan membimbing manusia"

Berkata bapanya: "Bakat hafazan anak saya mula nampak ketika umurnya 4 tahun setegah, menghafaz salah satu surah yang susah, berjaya menghafaz Al-Quran semasa Tahun 1, kemudian menghafaz Hadis 40, berjaya menghafaz hadis-hadis dalam kitab Sahih Bukhari dan Sahih Muslim dalam masa SETAHUN ketika umurnya baru 8 tahun, kemudian mula menghafaz hadis-hadis lain dalam kitab Sunan Tirmizi dan Sunan Abu Daud dan sekarang sudah berjaya menghafaz lebih daripada 4 ribu Hadis"

Sumber:
http://www.al-madina.com/node

credit to :Khairol Munif Kiraman

No comments:

Post a Comment