Saturday, November 24, 2012

Pemuda PAS Selar Harakah Promosi Idea Sesat dan Fahaman Syiah


Pemuda PAS Selar Harakah Promosi Idea Sesat dan Fahaman Syiah
Muktamar Dewan Pemuda Pas Malaysia (DPPM) yang bersidang baru-baru ini telah meluluskan dengan sebulat suara usul yang dibawa oleh DPP Wilayah Persekutuan mengenai media lidah rasmi parti itu, Harakah dan portalnya Harakahdaily. Ini kerana majoriti perwakilan DPP yang membahaskan usul tersebut menyifatkan media-media tersebut sering dilihat memaparkan berita untuk melaga-lagakan pimpinan parti dan mempromosikan ‘idea sesat’.


Kamaruzzaman Mohamad ketika membentangkan usul tersebut mengatakan, perkembangan terakhir ini jelas menunjukkan bahawa Harakah semakin tersasar daripada asas perjuangannya.


Beliau berkata, ia tidak sepatutnya berlaku sama sekali kerana ia akan menimbulkan kekeliruan dalam kalangan rakyat terutama ahli dan penyokong Pas yang menjadi pembaca setia.


“Sedikit contoh pemberitaan yang tidak sepatutnya berlaku, pertama dalam isu yang melanda dua bekas pimpinan Datuk Dr. Hassan Ali dan Nasharuddin Mat Isa, Harakah sebagai lidah rasmi tidak sepatutnya menyiarkan berita tersebut tetapi Harakah menjadi batu api menyiarkan di muka depan.


“Beberapa artikel mutakhir ini menyiarkan tokoh yang memberi masalah kepada jemaah, mereka diberi ruang untuk mempromosi idea sesat, bagaimana Harakah yang membawa mesej parti tiba-tiba beri ruang yang cukup besar siap gambar warna warni” katanya.


Setiausaha Dewan Ulama PAS Pusat Dr Khairuddin Aman Razali sebelum ini mengatakan terserah kepada para perwakilan sayap berkenaan untuk membangkitkan rungutan berhubung lidah parti Pas itu.


Ketua DPPM, Nasruddin Hassan melalui kenyataan akhbarnya cuba untuk mengambil pendekatan politik berhubung isu ini dengan bersetuju untuk tidak bersetuju.


“Ia bukan usul menghentam tetapi usul membina agar Harakah terus segar dan relevan sepanjang zaman.


“Suara perwakilan muktamar sangat dihormati dan dalam masa yang sama tidak mengurangkan sayang kami kepada Harakah…” katanya.


Dalam perkembangan yang sama Naib Ketua DPPM, Nik Abduh Nik Aziz turut mengkritik media tersebut. Beliau antaralinnya mengatakan mendia tersebut telah cuba untuk menyemat agenda tersendiri yang di kuasai oleh pihak tertentu baik dari dalam mahupun di luar parti Pas


Selain dari itu, para perwakilan DPPM merasakan akhbar Harakah dan portal HarakahDaily sudah di anggap menjadi suara pihak liberal dan ‘Anwarinas’ yang tidak langsung mencerminkan perjuangan Pas. Malah menurut mereka ada kalanya berita dan aktiviti serta hal ehwal Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim lebih banyak di laporkan berbanding hal ehwal pemimpin parti itu.


Dalam pada itu, perwakilan dari Pahang, Fazli Ibrahim mengkritik Harakah kerana terlalu terbuka dalam menyiarkan tulisan-tulisan serta kenyataan dari pemimpin pakatan rakyat lain sehingga boleh menimbulkan kekeliruan.


“Ada kenyataan pemimpin kita yang dibuat berkali-kali pun tidak disiarkan dalam Harakah tetapi ucapan pemimpin parti sahabat kita lebih banyak disiarkan, kita kena ingat Harakah adalah lidah rasmi Pas bukan lidah rasmi pembangkang,” katanya.


Perwakilan Pas Melaka, Jauhar Mohd. Dawi bimbang dengan ‘fenomena’ pemimpin dan Harakah yang sering menggunakan Syiah atau Iran sebagai ‘kiblat’ dalam perjuangan mereka.


“Saya tidak menuduh pimpinan tertinggi kita Syiah tetapi oleh kerana ada pimpinan tertinggi suka menyebut mengenai pimpinan Syiah, Iran atau pun Hizbullah. Jaga tindak tanduk dan tutur kata agar tidak terjerumus fitnah dengan anutan Syiah.


“Ini juga termasuk Harakah supaya jauhkan daripada Syiah, kita minta hentikan semua tulisan yang mengaitkan Syiah dalam Harakah.


Usul itu telah diluluskan dengan majoriti besar iaitu 733 perwakilan dari 172 kawasan.




Faridah Daud

No comments:

Post a Comment