Thursday, March 20, 2014

Asas seorang Muslim adalah Al-Quran & Sunnah sejajar dengan kefahaman para Sahabat2 RA, Tabiin dan Tabiut Tabiin.


Ini adalah gerakkan dakwah Sufiyyah yg Sesat & Menyeleweng dari Islam.

Mereka menggunakan gelaran 'habib' merujuk kpd status mereka yg tertinggi dlm fahaman Sufi yg membawa maksud 'yg dicintai'.

Apa pun, asas seorang Muslim adalah Al-Quran & Sunnah sejajar dengan kefahaman para Sahabat2 RA, Tabiin dan Tabiut Tabiin.

Persoalan di sini, adakah amalan golongan Sufiyyah seperti berqasidah, berzikir ramai-ramai, menyanyi dan menari menepati amalan yg menepati syariat? Adakah ia dilakukan oleh Nabi?

Bukankan Nabi Muhammad adalah org yg paling bertakwa, paling berilmu dan yg paling sempurna amalan ibadahnya? Mengapa Baginda tidak melakukan amalan-amalan seperti ini?

Ini menunjukkan bhw cara seperti ini tidak benar dan tidak baik. Kerana sekiranya ia benar dan baik pasti ia telah dilakukan oleh Baginda, para Sahabat2 RA, Tabiin dan Tabiut Tabiin

Apatah lagi Baginda telah bersabda,

"Tidaklah suatu yang mendekatkan kamu kepad Allah melainkan aku telah menyuruh kamu melakukannya; dan tidaklah suatu yang menjauhkan kamu daripada Allah dan mendekatkan kamu ke neraka melainkan aku telah melarang kamu melakukannya" (Sahih. Riwayat Al-Tabarani).

Maka, Agama yg dibawa oleh Baginda telah sempurna. Tidak boleh tokok tambah.

"Pada hari ini aku telah sempurnakan buat kamu Agama kamu..." (Al-Maa'idah, ayat 3).

Sabda Nabi,
"Barangsiapa melakukan suatu yg baru dalam urusan kita ini (Agama) maka ia adalah tertolak" (Bukhari dan Muslim).

Semoga Allah memberi kita petunjuk hidayahNya utk kita istiqamah menyelusuri Jalan LurusNya seperti mana Jalan Nabi dan para Sahabatnya.

Mereka bahkan berselawat dan berqasidah dgn iringan paluan gendang, hatta dlm masjid dn surau..kemungkaran dilakukan terang-terangan dlm masjid di biarkan tanpa teguran oleh pihak berkuasa? Musibah apa agaknya yg hendak diundang?
 

No comments:

Post a Comment