7 Nov 2009:
Apa yang Nabi Tidak Buat…
(Makna Sebenar Bidaah)
Helah
yang masyhur di kalangan mana-mana orang yang menyokong bid’ah
adalah: “Apa yang Nabi tidak buat, tidak semestinya kita tidak boleh
buat.” Mereka juga berkata: “Nabi tak buat tetapi tak kata jangan
buat.” Mereka menambah: “Asalkan ada anjuran dari al-Qur’an dan
hadis maka kita boleh melakukannya.”
Sesungguhnya helah-helah di atas atau apa-apa yang seumpama
merupakan kesalahan yang amat parah. Ia merupakan bukti jelas bahawa
yang mengatakan sedemikian ialah orang-orang yang tidak faham sunnah
dan tidak mengerti kaedah usul di sisi Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah.
Sebenarnya apa yang Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
tidak buat, yakni apa yang baginda tinggalkan, terbahagi
kepada beberapa kategori seperti berikut:[1]
Pertama: Urusan Agama Yang Tiada Halangan Untuk Dilaksanakan.
Jika
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam meninggalkan sesuatu
urusan agama padahal tuntutan melaksanakannya ada manakala
halangannya tiada, maka tetap meninggalkan urusan itu adalah
sunnah. Dalilnya ialah hadis berikut, daripada Anas bin Malik
radhiallahu 'anh:
جَاءَ ثَلاَثَةُ رَهْطٍ إِلَى بُيُوتِ أَزْوَاجِ
النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَسْأَلُونَ عَنْ عِبَادَةِ
النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ.
فَلَمَّا أُخْبِرُوا كَأَنَّهُمْ
تَقَالُّوهَا فَقَالُوا وَأَيْنَ نَحْنُ مِنْ النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَدْ غُفِرَ لَهُ مَا
تَقَدَّمَ مِنْ
ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ؟
قَالَ أَحَدُهُمْ أَمَّا أَنَا فَإِنِّي أُصَلِّي
اللَّيْلَ أَبَدًا وَقَالَ آخَرُ
أَنَا أَصُومُ الدَّهْرَ وَلاَ
أُفْطِرُ وَقَالَ آخَرُ
أَنَا أَعْتَزِلُ
النِّسَاءَ فَلاَ أَتَزَوَّجُ أَبَدًا.
فَجَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ إِلَيْهِمْ فَقَالَ:
أَنْتُمْ الَّذِينَ قُلْتُمْ كَذَا
وَكَذَا؟ أَمَا وَاللَّهِ
إِنِّي
لأَخْشَاكُمْ لِلَّهِ وَأَتْقَاكُمْ لَهُ
لَكِنِّي
أَصُومُ وَأُفْطِرُ وَأُصَلِّي وَأَرْقُدُ وَأَتَزَوَّجُ النِّسَاءَ
فَمَنْ رَغِبَ
عَنْ سُنَّتِي
فَلَيْسَ مِنِّي.
Datang tiga orang ke rumah-rumah para isteri Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam bertanya tentang ibadat Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam. Tatkala dikhabarkan (tentang ibadat
baginda), mereka merasakan seolah-olah ia sedikit. Lalu mereka
berkata: “Di manakah kedudukan kita jika dibandingkan dengan
kedudukan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam yang telah
diampunkan dosa-dosanya yang lalu dan apa yang akan datang?”
Berkata salah seorang daripada mereka: “Adapun aku, maka aku akan
bersolat malam selama-lamanya.” Berkata yang lain: “Aku akan
berpuasa sepanjang masa dan tidak akan berbuka.” Berkata yang
terakhir: “Aku akan menghindari wanita dan tidak akan bernikah
selama-lamanya.”
Maka
Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam datang kepada mereka dan bersabda:
“Kaliankah yang mengatakan begini dan begitu? Ketahuilah! Demi
Allah, sesungguhnya aku orang yang paling takut di antara kalian
kepada Allah dan paling bertakwa kepada-Nya di antara kalian. Akan
tetapi aku berpuasa dan berbuka, bersolat (malam) dan tidur, serta
aku menikahi wanita. Maka sesiapa yang berpaling dari sunnahku maka
dia tidak termasuk dari aku.”[2]
Dalam
hadis di atas, beberapa sahabat ingin melakukan apa yang Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam tidak buat. Ibadat yang ingin
mereka lakukan yakni bersolat, berpuasa dan mengawal syahwat yang
secara umumnya memang dianjurkan oleh al-Qur’an dan hadis.
Sebelum mereka menyatakan hajat untuk melakukannya, tidak ada
ayat al-Qur’an atau hadis yang melarang mereka dari bersolat malam
selama-lamanya, berpuasa sepanjang masa dan membujang selamanya.
Lebih dari itu, ibadat yang ingin mereka lakukan hanyalah sekadar
tambahan di atas kadar yang lazim dilakukan oleh Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam.
Namun
sekalipun ada dalil umum yang menganjurkan sementara tiada
yang melarang dan apa yang ingin dilakukan hanya perbezaan
dari sudut kadar, ia ditegah oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam. Bukan dengan tegahan biasa tetapi dengan ancaman:
“Maka sesiapa yang berpaling dari sunnahku maka dia tidak
termasuk dari aku.”
Hadis
ini menjadi dalil bagi satu kaedah yang amat penting bagi Ahl al-Sunnah
wa al-Jama'ah, iaitu apa yang ditinggalkan oleh Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam dalam urusan agama padahal
tuntutannya ada dan halangannya tiada, maka yang
sunnah ialah tetap meninggalkannya pada masa kemudian.
Maka
bagi sesiapa yang berpegang teguh kepada manhaj Ahl al-Sunnah wa
al-Jama'ah, sebelum melakukan sesuatu urusan agama mereka akan
menyemak amalan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Jika
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam tidak melakukannya
padahal tuntutannya ada dan halangannya tiada, mereka
juga tidak akan melakukannya tanpa perlu mencari dalil larangan.
Ini kerana sikap Rasulullah meninggalkan amalan itu dengan
sendirinya sudah menjadi hujah.
Kedua: Urusan Agama Yang Wujud Halangan Untuk Melaksanakannya.
Jika
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam meninggalkan sesuatu
urusan agama padahal tuntutan melaksanakannya ada dan
halangannya ada, maka melaksanakannya sesudah halangannya
tiada adalah sunnah. Dalilnya ialah hadis berikut, daripada
A’isyah radhiallahu 'anha:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ صَلَّى فِي الْمَسْجِدِ ذَاتَ لَيْلَةٍ فَصَلَّى بِصَلاَتِهِ
نَاسٌ
ثُمَّ
صَلَّى مِنْ
الْقَابِلَةِ فَكَثُرَ النَّاسُ
ثُمَّ اجْتَمَعُوا مِنْ
اللَّيْلَةِ الثَّالِثَةِ أَوْ الرَّابِعَةِ فَلَمْ يَخْرُجْ
إِلَيْهِمْ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ.
فَلَمَّا أَصْبَحَ قَالَ: قَدْ رَأَيْتُ الَّذِي
صَنَعْتُمْ فَلَمْ يَمْنَعْنِي مِنْ الْخُرُوجِ إِلَيْكُمْ
إِلاَّ
أَنِّي خَشِيتُ أَنْ تُفْرَضَ
عَلَيْكُمْ.
قَالَ: وَذَلِكَ فِي رَمَضَانَ.
Bahawasanya Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam bersolat dalam masjid pada satu
malam lalu orang ramai ikut bersolat (menjadi makmum) sepertimana
solatnya baginda. Kemudian baginda bersolat pada malam berikutnya
dan lebih ramai orang (yang ikut menjadi makmum). Kemudian mereka
berhimpun pada malam ketiga atau keempat namun Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam tidak keluar kepada mereka (untuk
menjadi imam).
Tatkala Subuh, baginda (keluar kepada mereka dan bersabda): “Aku
melihat apa yang kalian lakukan, namun tidak ada yang menghalangku
dari keluar kepada kalian kecuali sesungguhnya aku bimbang ia (solat
Tarawih) diwajibkan ke atas kalian.”
Berkata A’isyah: “Yang sedemikian berlaku dalam bulan Ramadhan.”[3]
Dalam
hadis di atas, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
meninggalkan satu amalan yang ada tuntutan baginya. Amalan
itu ialah solat Tarawih secara berjamaah manakala tuntutannya
ialah perhimpunan serta penantian orang ramai untuk menjadi makmum
solat Tarawih. Namun oleh kerana adanya halangan, iaitu
kebimbangan amalan itu menjadi wajib, Rasulullah tetap
meninggalkannya.
Halangan itu hilang dengan kewafatan Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam. Dengan wafatnya baginda, tiada lagi wahyu yang akan
turun dalam bentuk ayat al-Qur’an atau hadis Nabi yang akan
mewajibkannya. Maka dengan ketiadaan halangan, umat Islam
selepas kewafatan Rasulullah kembali mendirikan solat Tarawih secara
berjamaah dan ini adalah satu sunnah. ‘Abd al-Rahman bin
‘Abd al-Qari radhiallahu 'anh menerangkan:
خَرَجْتُ مَعَ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ لَيْلَةً فِي رَمَضَانَ إِلَى الْمَسْجِدِ
فَإِذَا النَّاسُ
أَوْزَاعٌ مُتَفَرِّقُونَ
يُصَلِّي الرَّجُلُ لِنَفْسِهِ وَيُصَلِّي الرَّجُلُ
فَيُصَلِّي بِصَلاَتِهِ الرَّهْطُ.
فَقَالَ عُمَرُ: إِنِّي أَرَى لَوْ جَمَعْتُ هَؤُلاَءِ
عَلَى قَارِئٍ وَاحِدٍ لَكَانَ أَمْثَلَ.
ثُمَّ عَزَمَ فَجَمَعَهُمْ
عَلَى أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ.
ثُمَّ خَرَجْتُ مَعَهُ لَيْلَةً أُخْرَى وَالنَّاسُ
يُصَلُّونَ بِصَلاَةِ قَارِئِهِمْ.
قَالَ عُمَرُ: نِعْمَ الْبِدْعَةُ
هَذِهِ وَالَّتِي يَنَامُونَ عَنْهَا أَفْضَلُ مِنْ الَّتِي يَقُومُونَ يُرِيدُ
آخِرَ اللَّيْلِ.
وَكَانَ النَّاسُ يَقُومُونَ أَوَّلَهُ.
Aku
keluar ke masjid bersama ‘Umar bin al-Kaththab
radhiallahu 'anh pada satu malam pada bulan Ramadhan. Maka orang
ramai bersolat secara terpisah-pisah, ada yang bersolat berseorangan
dan ada yang bersolat dengan diikuti solatnya oleh beberapa orang (sebagai
makmum).
Maka
‘Umar berkata: “Sesungguhnya aku berpendapat jika aku mengumpulkan
mereka semua di belakang satu imam, nescaya ia lebih baik.” Kemudian
beliau menguatkan azam dan menghimpunkan mereka di belakang Ubai bin
Ka‘ab (sebagai imam).
Pada
satu malam yang lain aku keluar bersama beliau (‘Umar) dan mendapati
orang ramai bersolat (sebagai makmum) dengan solat imam mereka.
‘Umar berkata: “Ini adalah sebaik-baik bid’ah, dan solat mereka yang
tidur (kerana ingin bangun lewat malam untuk bersolat) adalah lebih
utama berbanding solat yang sedang mereka kerjakan sekarang. “
(‘Abd
al-Rahman bin ‘Abd al-Qari) menambah: “Orang ramai ketika itu
sedang mendirikan solat pada awal malam.”[4]
Dalam
hadis di atas yang berlaku selepas kewafatan Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam, orang ramai melaksanakan solat
Tarawih secara berpisah-pisah. Ada bersendirian dan ada yang dalam
kumpulan jamaah yang kecil. Ini mereka lakukan kerana solat Tarawih
secara berjamaah adalah satu amalan yang pernah dilakukan oleh
Rasulullah lalu kemudian baginda meninggalkannya.
Namun
‘Umar al-Khaththab radhiallahu 'anh dengan kebijaksanaannya
mengetahui bahawa faktor penghalang yang menyebabkan Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam meninggalkan solat Tarawih
berjamaah sudah tiada dengan kewafatan baginda. Maka dengan
ketiadaan itu, beliau menghimpun semua orang menjadi satu jamaah,
dipimpin oleh satu imam.
Apa
yang dilakukan oleh ‘Umar adalah sunnah dan bukannya bid’ah. Adapun
perkataan ‘Umar bahawa “Ini adalah sebaik-baik bid’ah…”
maka ia hanya dari sudut bahasa kerana solat Tarawih
berjamaah adalah sesuatu yang baru pada zaman pemerintahan beliau.
Namun dari sudut kaedah usul, ia bukanlah bid’ah tetapi
sunnah.
Maka
berdasarkan kedua-dua hadis di atas berkenaan solat Tarawih secara
berjamaah, Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah menetapkan kaedah usul
bahawa apa yang ditinggalkan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam dalam urusan agama padahal tuntutannya ada dan
halangannya ada, maka yang sunnah ialah melaksanakannya
apabila halangan itu sudah tiada.
Ketiga: Urusan Agama Yang Tiada Tuntutan Untuk Dilaksanakan.
Jika
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam meninggalkan sesuatu
urusan agama kerana tiada tuntutan dan tiada halangan
untuk melaksanakannya, maka jika kemudian tuntutan menjadi ada,
maka melaksanakannya adalah kemaslahatan yang dibolehkan. Sebagai
contoh ialah penghimpunan al-Qur’an menjadi satu mushaf yang
diriwayatkan oleh Zaid bin Tsabit radhiallahu 'anh:
أَرْسَلَ إِلَيَّ أَبُو بَكْرٍ مَقْتَلَ أَهْلِ الْيَمَامَةِ فَإِذَا
عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ عِنْدَهُ.
قَالَ أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ: إِنَّ عُمَرَ أَتَانِي فَقَالَ إِنَّ الْقَتْلَ قَدْ
اسْتَحَرَّ يَوْمَ الْيَمَامَةِ بِقُرَّاءِ الْقُرْآنِ
وَإِنِّي
أَخْشَى أَنْ يَسْتَحِرَّ الْقَتْلُ بِالْقُرَّاءِ بِالْمَوَاطِنِ
فَيَذْهَبَ كَثِيرٌ
مِنْ الْقُرْآنِ
وَإِنِّي أَرَى أَنْ تَأْمُرَ بِجَمْعِ الْقُرْآنِ.
قُلْتُ لِعُمَرَ: كَيْفَ تَفْعَلُ شَيْئًا لَمْ يَفْعَلْهُ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟
قَالَ عُمَرُ: هَذَا
وَاللَّهِ خَيْرٌ.
فَلَمْ يَزَلْ عُمَرُ يُرَاجِعُنِي حَتَّى شَرَحَ اللَّهُ صَدْرِي
لِذَلِكَ وَرَأَيْتُ فِي ذَلِكَ الَّذِي رَأَى عُمَرُ.
Abu Bakar mengirim utusan kepadaku
selepas terbunuhnya beberapa sahabat (para penghafal al-Qur’an) di
peristiwa al-Yamamah. (Bila aku menemui Abu Bakar), ‘Umar al-Kaththab
berada di sisinya. Abu Bakar
radhiallahu 'anh berkata: Sesungguhnya ‘Umar datang kepadaku
dan berkata, sesungguhnya peperangan al-Yamamah telah mengorbankan
banyak para pembaca dan penghafal al-Qur’an. Sesungguhnya aku
bimbang peperangan yang lain akan terus mengorbankan para pembaca
dan penghafal al-Qur’an sehingga hilanglah sebahagian besar daripada
(ayat-ayat) al-Qur’an (yang dihafal oleh mereka). Sesungguhnya aku
mencadangkan diperintahkan pengumpulan al-Qur’an (dalam satu mushaf).
Aku (Abu Bakar) berkata kepada ‘Umar:
“Bagaimana mungkin engkau melakukan sesuatu yang tidak dilakukan
oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam?” ‘Umar menjawab: “Demi Allah! Ini adalah baik.”
(Abu Bakar melanjutkan): “Maka
tidaklah ‘Umar terus menerus menekankan cadangannya kepadaku
sehinggalah Allah melapangkan dadaku untuk menerimanya. Pandanganku
dalam urusan ini sama dengan pandangan ‘Umar.”[5]
Dalam
hadis di atas, dicadangkan satu urusan agama yang sebelum itu
ditinggalkan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam,
iaitu pengumpulan al-Qur’an dalam satu mushaf. Rasulullah
meninggalkannya kerana pada zaman baginda terdapat banyak penghafal
al-Qur’an sehingga tiada tuntutan atau keperluan untuk
memushafkannya. Adapun pada zaman selepas kewafatan baginda, ada
tuntutan untuk memushafkan al-Qur’an disebabkan semakin ramai para
penghafalnya yang gugur syahid di medan perang. Maka cadangan ‘Umar
dan persetujuan Abu Bakar untuk memushafkan al-Qur’an bukanlah satu
perbuatan bid’ah sekalipun ia berlaku selepas kewafatan Rasulullah.
Maka
berdasarkan hadis di atas, Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah
menyimpulkan satu kaedah usul yang lain iaitu apa yang ditinggalkan
oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dalam urusan
agama kerana tiada tuntutan dan tiada halangan, maka
melakukannya pada masa kemudian kerena adanya tuntutan yang
selari dengan petunjuk al-Qur’an dan al-Sunnah adalah sunnah. Malah
ia dinamakan
Sunnah Hasanah.[6]
Para
ahli ilmu berbeza pandangan dalam memilih istilah yang sesuai bagi
melakukan sesuatu urusan agama yang asalnya ditinggalkan oleh
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam kerana ketiadaan
tuntutan sementara pada zaman kemudian tuntutan berubah menjadi
ada. Sebahagian mereka mengistilahkannya sebagai bid’ah
hasanah (perkara baru yang baik), sebahagian lagi sebagai
bid’ah mahmudah (perkara baru yang terpuji), sebahagian lagi
sebagai bid’ah wajib atau bid’ah sunat (perkara baru
yang wajib atau sunat dilaksanakan) dan sebahagian lagi sebagai
maslahah al-mursalah (melaksanakan perkara baru kerana wujudnya
kemaslahatan yang diinginkan). Istilah yang berbeza tetapi
semuanya merujuk kepada erti atau maksud yang sama. Istilah
manakah yang paling tepat, akan dikupas dalam perbincangan
seterusnya insya-Allah.
Keempat: Urusan Dunia.
Jika
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam meninggalkan sesuatu
urusan dunia, maka peninggalan tersebut tidaklah masuk dalam
perbincangan sunnah atau bid’ah dari sudut syari’at. Baginda pernah
bersabda:
إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ إِذَا أَمَرْتُكُمْ بِشَيْءٍ مِنْ دِينِكُمْ
فَخُذُوا بِهِ وَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِشَيْءٍ مِنْ رَأْيٍ فَإِنَّمَا
أَنَا بَشَرٌ.
Sesungguhnya aku tidak lain adalah
seorang manusia. Jika aku menyuruh kalian dalam sesuatu urusan agama
kalian, maka berpeganglah dengannya. Sebaliknya apabila aku menyuruh
kalian dengan sesuatu dari pandangan peribadiku, maka sesungguhnya
aku tidak lain adalah seorang manusia (yang boleh diambil atau
ditolak pandangan itu).[7]
Dalam
sebuah riwayat lain:
أَنْتُمْ أَعْلَمُ بِأَمْرِ دُنْيَاكُمْ
Kalian lebih mengetahui tentang urusan
dunia kalian.[8]
Berdasarkan kedua-dua hadis di atas, apa yang ditinggalkan oleh
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dalam urusan dunia
adalah atas pendapat atau pilihan peribadi baginda, maka seseorang
itu bebas untuk ikut meninggalkannya atau melaksanakannya. Namun
mengambil teladan daripadanya adalah tetap utama berdasarkan firman
Allah Subhanahu wa Ta'ala:
Demi
sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh
ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan
(keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula
menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak.
[al-Ahzab 33:21]
Sebagai contoh, apabila Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
dihidang dengan jamuan dhab (sejenis biawak), baginda
meninggalkannya. Namun sahabat yang lain tetap memakannya dan ia
bukan merupakan satu kesalahan. Ini kerana apa yang baginda
tinggalkan itu adalah dalam urusan dunia dan ia adalah berdasarkan
pendapat, pilihan atau selera peribadi. Ia bukanlah urusan agama
sehingga dihukum sunnah atau bid’ah. Khalid bin al-Walid
radhiallahu 'anh menerangkan:
أُتِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِضَبٍّ
مَشْوِيٍّ فَأَهْوَى إِلَيْهِ لِيَأْكُلَ
فَقِيلَ لَهُ: إِنَّهُ ضَبٌّ.
فَأَمْسَكَ يَدَهُ
فَقَالَ خَالِدٌ: أَحَرَامٌ هُوَ؟ قَالَ: لاَ
وَلَكِنَّهُ لاَ يَكُونُ بِأَرْضِ قَوْمِي فَأَجِدُنِي أَعَافُهُ.
فَأَكَلَ خَالِدٌ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَنْظُرُ.
Dihidangkan kepada Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam dhab yang dipanggang. Maka baginda
menghulurkan tangan kepadanya untuk dimakan, lalu dikatakan kepada
baginda: “Sesungguhnya ia adalah dhab.” Lalu baginda menarik
tangannya, maka berkata Khalid: “Apakah ia haram?”
Rasulullah menjawab: “Tidak, akan tetapi ia tidak terdapat di tempat
kaumku dan aku mendapati diriku tidak berselera terhadapnya.”
Maka
Khalid makan (dhab
itu) sementara Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
memerhatikannya.[9]
Namun
wujud teladan yang dapat kita ambil dari hadis di atas, iaitu
apabila dijamu dengan sesuatu yang tidak sesuai dengan selera kita,
maka tolaklah ia dengan baik. Jangan mencela jamuan itu atau
pura-pura makan tetapi dengan air muka yang mencatat seratus
rungutan.
Maka
berdasarkan hadis-hadis di atas, Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah
merangka sebuah lagi kaedah usul iaitu apa yang ditinggalkan oleh
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dalam urusan duniawi
tidak menghasilkan hukum sunnah atau bid’ah. Ia adalah teladan yang
patut diambil pelajarannya.
Berdasarkan empat kategori di atas, dapat difahami bahawa apa yang
ditinggalkan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
tidaklah boleh dijadikan hujah – atau lebih tepat – helah untuk
sewenang-wenangnya membuat sesuatu yang baru di dalam agama. Helah
“Apa yang Nabi tidak buat…” bergantung kepada beberapa kategori,
mengapa baginda tidak melakukannya.
Catatan Tambahan.
Merujuk kembali kepada hadis riwayat Anas bin Malik radhiallahu
'anh, apabila tiga orang yang bertanyakan ibadat Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam mendapati ia seolah-olah sedikit,
mereka beralasan: “Di manakah kedudukan kita jika dibandingkan
dengan kedudukan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam yang telah
diampunkan dosa-dosanya yang lalu dan apa yang akan datang?”
Alasan ini amat mirip dengan para penyokong bid’ah yang kerap
memberi alasan bahawa konon Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam tidak membuat sekian-sekian amalan kerana baginda
seorang Rasul pilihan Allah, kerana baginda telah dijanjikan syurga,
kerana amalan baginda sudah pasti diterima dan pelbagai lagi. Lalu
dengan alasan-alasan ini penyokong bid’ah mencipta amalan-amalan
baru dan mengubah suai amalan yang sedia ada.
Semua
alasan ini dibatalkan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam dengan sabdanya: “Ketahuilah! Demi Allah,
sesungguhnya aku orang yang paling takut di antara kalian kepada
Allah dan paling bertakwa kepada-Nya di antara kalian.”
Kedudukan baginda sebagai seorang Rasul tidaklah menyebabkan baginda
sedikit beramal. Baginda tetap beramal dengan jenis dan kadar yang
Allah tetapkan, yang merupakan di pertengahan antara sedikit dan
banyak, cuai dan melampau.
Justeru janganlah seseorang itu membuat bid’ah dengan anggapan jenis
dan kadar amalan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
adalah tidak cukup bagi mereka. Jangan menganggap dalam rangka
menjadi seorang muslim yang lebih bertaqwa, jenis dan kadar amalan
perlu dicipta atau diubah-suai. Ikutilah sunnah kerana itulah jenis
dan kadar amalan orang yang paling bertaqwa kepada Allah
Subhanahu wa Ta'ala.
Di
akhir hadis Anas bin Malik, Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam mengkategorikan orang yang enggan mengikuti sunnah
baginda dalam urusan agama sebagai orang yang berpaling dari sunnah
baginda dan mereka diancam sebagai tidak termasuk daripada dirinya.
Perhatikan semula sabda baginda yang dimaksudkan:
فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي.
Maka
sesiapa yang berpaling dari sunnahku maka dia tidak termasuk dari
aku.”[10]
Apakah maksud “Maka dia tidak termasuk dari aku”?
Sebenarnya terdapat beberapa hadis lain yang kesalahan pembuatnya
diancam dengan “Maka dia tidak termasuk dari aku” atau
“Maka dia tidak termasuk dari kami”. Salah satu
darinya ialah hadis berikut:
مَنْ حَمَلَ عَلَيْنَا السِّلاَحَ فَلَيْسَ مِنَّا.
Sesiapa yang mengacu senjata ke atas kami maka dia tidak termasuk
dari kami.[11]
Merujuk kepada maksud “Maka dia tidak termasuk dari kami”,
al-Nawawi rahimahullah menjelaskan:
Kaedah
yang dipegang oleh mazhab Ahl al-Sunnah dan para ahli fiqh
ialah orang yang mengacukan senjata ke atas umat Islam tanpa alasan
yang benar dan (dia melakukannya) tanpa pengetahuan yang nyata serta
tanpa keyakinan menghalalkannya, maka dia telah melakukan maksiat
namun tidak kafir dengan tindakannya itu. Jika dia menghalalkannya,
maka dia kafir.
Adapun
maksud hadis, maka ia berlaku kepada orang yang menghalalkan
sedangkan dia mengetahui (kesalahan itu) secara nyata. Maka (orang
tersebut) kafir dan keluar dari agama Islam. Ada yang berkata,
maksud hadis ialah tidak berada di atas jalan dan hidayah kami
(Muhammad) secara sempurna. Sufyan bin ‘Uyaynah rahimahullahu
Ta‘ala membenci penafsiran “tidak berada di atas hidayah kami”.
Beliau berkata: “Amatlah buruk perkataan itu. Lebih baik menahan
diri dari memberi takwilan sedemikian kepada hadis ini supaya ia
lebih berkesan dalam jiwa dan sebagai satu pencegahan.” Dan Allah
sahaja yang lebih mengetahui.[12]
Justeru orang yang berpaling dari sunnah Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam dalam urusan agama kerana kejahilannya, salah faham
atau keliru, dia dikira telah berbuat maksiat dan perlu segera
bertaubat. Tuntutlah ilmu dari para ahli yang mencintai Rasulullah,
nescaya mereka akan mengajar anda cara mengikut sunnah dengan kaedah
yang betul.
Sementara orang yang berpaling dari sunnah Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam dalam urusan agama dalam keadaan dia mengetahui
kesalahannya, menganggap dirinya lebih bijak dalam urusan agama
berbanding Rasulullah atau memandang remeh jenis dan kadar amalan
Rasulullah, maka dia kafir dengan kekafiran yang mengeluarkan
dirinya dari Islam. Semoga Allah melindungi kita dari kesalahan ini.
Beberapa Catatan Ke Atas Kenyataan MSBSPR.
Pertama:
Dalam
MSBSPR 9, disebut:
Antara yang sedia difahami secara
darurah, Nabi s.a.w. tidak melakukan semua perkara yang diharuskan,
kerana perkara yang harus terlalu banyak. Tidak mungkin mana-mana
manusia dapat menghitung kesemua perkara itu apatah lagi untuk
melakukannya. Selain itu Nabi s.a.w. juga seorang yang zuhud dan
berpada dengan yang sedikit. Baginda membataskan penggunaan
benda-benda yang harus sekadar yang dapat menampung keperluan dan
setakat mana yang dihajati sahaja. Baginda s.a.w. tidak mengambil
lebih dari itu. Oleh itu sesiapa yang mendakwa
pengharaman sesuatu dengan alasan Nabi s.a.w. tidak melakukannya,
bererti dia telah membuat dakwaan yang tidak mempunyai dalil.
Dakwaan itu tidak boleh diterima.
Catatan:
Sebagai seseorang yang diwar-warkan ulama’ Ahli Sunnah –
Asha‘irah, dan al-Hafiz, iaitu seorang tokoh hadis,
sepatutnya pengarang MSBSPR mengutamakan al-Qur’an dan al-Sunnah
sebelum mengemukakan sesuatu kenyataan. Ini kerana manhaj
Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah ialah tidak mendahulukan pemikiran,
ucapan dan perbuatan di atas al-Qur’an dan al-Sunnah. Allah
Subhanahu wa Ta‘ala berfirman:
Wahai
orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mendahului (melakukan
sesuatu perkara) sebelum Allah dan Rasul-Nya; dan bertaqwalah kamu
kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha
Mengetahui.
[al-Hujurat 49:01]
Justeru jika pengarang MSBSPR memiliki manhaj mendahulukan al-Qur’an
dan al-Sunnah, nescaya beliau akan mengemukakan hadis-hadis berikut:
Sesungguhnya aku tidak lain adalah
seorang manusia. Jika aku menyuruh kalian dalam sesuatu urusan agama
kalian, maka berpeganglah dengannya. Sebaliknya apabila aku menyuruh
kalian dengan sesuatu dari pandangan peribadiku, maka sesungguhnya
aku tidak lain adalah seorang manusia (yang boleh diambil atau
ditolak pandangan itu).[13]
Dalam
sebuah riwayat lain:
Kalian lebih mengetahui tentang urusan
dunia kalian.[14]
Dengan hadis-hadis di atas, tidaklah perlu pengarang MSBSPR membuat
kenyataan: “Nabi s.a.w. tidak
melakukan semua perkara yang diharuskan, kerana perkara yang harus
terlalu banyak…”
kerana Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sejak awal
telahpun memberi keizinan dan anjuran kepada umat baginda untuk
bersikap kreatif dalam urusan duniawi, melebihi dari apa yang
baginda pernah lakukan.
Bahkan pengarang MSBSPR telah mengkritik dirinya sendiri apabila
berkata: “Oleh itu sesiapa yang
mendakwa pengharaman sesuatu dengan alasan Nabi s.a.w. tidak
melakukannya, bererti dia telah membuat dakwaan yang tidak
mempunyai dalil…”.
Ini
kerana beliau sendiri dalam rangka menafikan dakwaan itu tidak
mengemukakan sebarang dalil. Ini contoh terbaik di mana yang
mengkritik tidak lebih baik dari yang dikritik, malah nampaknya yang
mengkritik memakan kritikannya sendiri.
Kedua:
Setelah mengemukakan hadis Khalid bin al-Walid radhiallahu ‘anh
berkenaan kisah memakan dhab panggang, pengarang MSBSPR
10 berkata:
Melalui hadith ini terdapat dalil bagi
satu kaedah Usul yang menyebutkan:
تَرْكُ الشَّيْءِ, لاَيَقْتَضِى تَحْرِيْمَهُ.
Maksudnya: Meninggalkan sesuatu
bukan bererti mengharamkannya.
Catatan:
Kaedah usul adalah umpama formula yang membentuk dasar dalam agama
bagi membolehkan para ilmuan merumuskan sesuatu hukum atau pendapat.
Bagi menghasilkan formula itu, hendaklah ia disimpulkan dari
pelbagai ayat al-Qur’an dan hadis-hadis sahih serta dalil-dalil
agama yang lain. Tentu sahaja yang mampu melakukannya ialah ilmuan
yang luas ilmunya, lebar cakupannya, panjang wawasannya.
Kaedah “Meninggalkan sesuatu
bukan bererti mengharamkannya”
yang dikemukakan oleh pengarang MSBSPR kelihatan amat tidak
sempurna. Ini kerana jika dibanding dengan pelbagai hadis-hadis
sahih, apa yang ditinggalkan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam tidak boleh disimpulkan menjadi satu kaedah usul,
melainkan menjadi beberapa kaedah usul yang dibahagikan kepada
beberapa kategori berdasarkan urusan agama atau urusan duniawi, ada
atau tiada tuntutan dan ada atau tiada halangan.
Merujuk kepada kaedah usul yang dirumuskan oleh pengarang MSBSPR,
saya teringat kepada kata-kata emas Ibn al-Qayyim rahimahullah:
Maka
sesiapa yang mengemukakan satu pendapat atau menetapkan satu
kaedah berdasarkan pemahaman dan pendapatnya, tidaklah wajib
bagi umat untuk mengikutinya dan tidaklah wajib berhukum kepadanya
sehinggalah dipadankan dengan apa yang dibawa oleh Rasulullah. Jika
sesuai dan sejalan serta diketahui kebenarannya, baru boleh
diterima.
Jika
bertentangan maka wajib menolak dan melemparkannya. Akan tetapi jika
tidak jelas salah satu dari dua keadaan tersebut, maka hendaklah
menangguhkannya. Paling baik, boleh berhukum dan berfatwa dengannya
dan boleh pula meninggalkannya.[15]
Justeru itu – maaf kata – kaedah usul yang dikemukakan oleh
pengarang MSBSPR hendaklah ditolak dan dilemparkan kerana ia tidak
sepadan, sesuai dan sejalan dengan hadis-hadis Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam.
Ketiga:
Pengarang MSBSPR 11 melanjutkan:
Antara lain yang sedia dimaklumi
secara darurah bahawa Nabi s.a.w tidak mengerjakan semua amalan yang
sunat. Ini kerana kesibukan baginda dengan urusan lain yang lebih
penting dan besar. Sebahagian besar masanya digunakan untuk urusan
menyampaikan dakwah, berdebat dengan orang musyrikin dan ahli kitab,
berjihad menentang orang kafir demi menjaga kesucian Islam,
mengadakan pelbagai perjanjian damai, gencatan senjata, menjalankan
hukum hudud, melancarkan operasi ketenteraan, mengutus petugas
sebagai pemungut zakat, menyampaikan hukum-hakam serta tugas-tugas
lain yang semestinya dilakukan oleh baginda dalam rangka mengasaskan
sebuah kerajaan Islam dan menggariskan mercu tandanya. Malah baginda
juga dengan sengaja tidak melakukan sebahagian perkara-perkara yang
sunat, kerana bimbang hal yang demikian akan diwajibkan kepada
umatnya, atau menjadi kesukaran kepada mereka apabila baginda
melakukannya.
Catatan:
Jika
benar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam meninggalkan
amalan-amalan sunat – yakni urusan agama – kerana dakwah, debat,
jihad dan lain-lain, bererti ada beberapa halangan yang menyebabkan
baginda meninggalkan amalan-amalan sunat itu. Dalam erti kata lain,
urusan dakwah, debat, jihad dan lain-lain menjadi penghalang
kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam melakukan
amalan-amalan sunat sehingga baginda meninggalkannya. Maka
dalam persoalan ini kita merujuk kepada kaedah usul:
Apa
yang ditinggalkan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
dalam urusan agama padahal tuntutannya ada dan
halangannya ada, maka yang sunnah ialah melaksanakannya
apabila halangan itu sudah tiada.
Persoalannya, adakah penghalang-penghalang itu masih ada atau
tiada selepas kewafatan Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam? Jika kita merujuk kepada urusan dakwah dan debat, ia
adalah tuntutan sepanjang zaman sehingga Hari Akhirat, bererti
dakwah dan debat sebagai faktor penghalang masih ada. Allah
Subhanahu wa Ta‘ala berfirman:
Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah
kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berdebatlah
dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik;
sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang
yang sesat dari jalan-Nya, dan Dia-lah jua yang lebih mengetahui
akan orang-orang yang mendapat hidayah.
[al-Nahl 16:125]
Demikian juga dengan urusan jihad menentang orang kafir demi menjaga
kesucian Islam, ia adalah tuntutan sepanjang zaman sehingga Hari
Akhirat. Ia adalah faktor penghalang yang masih ada.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
مَنْ لَمْ يَغْزُ أَوْ يُجَهِّزْ غَازِياً أَوْ يَخْلُفْ غَازِياً فِي
أَهْلِهِ بِخَيْرٍ أَصَابَهُ الله بِقَارِعَةٍ قَبْلَ يَوْمِ
الْقِيَامَةِ.
Sesiapa yang tidak
pernah berperang atau tidak pernah menyiapkan kelengkapan orang yang
pergi berperang atau tidak pernah menjaga dengan baik ahli keluarga
orang yang pergi berperang, maka Allah akan menimpakan bencana
kepadanya sebelum Hari Kiamat.[16]
Cukuplah urusan dakwah, debat dan jihad menjadi contoh penghalang di
mana ketiga-tiga faktor penghalang ini masih ada sehinggalah
Hari Akhirat. Maka jika benar dakwah, debat dan jihad menjadi faktor
penghalang sehingga Rasulullah meninggalkan sesuatu amalan
sunat, maka yang sunnah ialah tetap meninggalkan amalan yang
ditinggalkan oleh Rasulullah kerana usaha dakwah, debat dan
jihad tetap ada sehingga Hari Kiamat.
Kelemahan pengarang MSBSPR dalam kaedah-kaedah usul menyebabkan
beliau sekali lagi tergelincir dalam kenyataannya di atas.
Keempat:
Menarik untuk diperhatikan, kebanyakan bid’ah yang berlaku di
kalangan umat Islam di Malaysia melibatkan amalan-amalan sunat yang
berkaitan kepentingan diri sendiri. Mereka mencipta amalan-amalan
sunat yang bid’ah dan menyibukkan diri dengan amalan itu demi
memperbanyakkan pahala bagi diri masing-masing. Amalan-amalan bid’ah
itu menyebabkan usaha dakwah, debat dan jihad menjadi minimum atau
sifar. Hasilnya, kita dapati kebanyakan masyarakat belum Islam di
negara kita tidak faham, bahkan menentang Islam sekalipun mereka itu
belajar bersama umat Islam, berjiran dengan umat Islam dan bekerja
sepejabat dengan umat Islam.
Sekali lagi, kenyataan pengarang MSBSPR menjadi senjata yang menikam
dirinya sendiri. Ini kerana apabila Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam meninggalkan amalan-amalan sunat demi
menguruskan perkara “…lain yang lebih penting dan besar…”,
maka demikianlah juga bagi kita umat Islam. Kita sepatutnya turut
meninggalkan amalan-amalan sunat yang ditinggalkan oleh Rasulullah
agar fokus kita lebih tertumpu kepada perkara
“…lain yang lebih penting dan besar…”.
Kelihatannya pengarang MSBSPR menyeru para pembacanya untuk fokus
kepada amalan-amalan sunat yang ditinggalkan oleh Rasulullah
sehingga mengabaikan perkara
“…lain yang lebih penting dan besar…”.
Tentu saja seruan yang tidak matang ini menggugat kedudukan beliau
sebagai “ulama”, sebagaimana yang tertera di kulit hadapan buku:
“Ulama Ahli Sunnah –
Asha’irah”.
Sehingga kini terserlah kelemahan pengarang MSBSPR sebagai seorang
ahli sunnah, seorang ahli usul dan seorang ulama. Akan tetapi kita
baru dalam bab pertama. Ikutilah Catatan seterusnya untuk mengetahui
kelemahan-kelemahan beliau yang lebih berat dan besar.
[1] Dikembangkan dari Kaedah Ketiga dan Keempat,
dari buku Qawa’id Ma’rifat al-Bida’ oleh Muhammad bin
Husain al-Jizani (edisi terjemahan oleh Aman Abd.
Rahman atas judul Kaidah Memahami Bid’ah; Pustaka
Azzam, Jakarta, 2001).
[2]
Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam
Shahihnya, hadis no: 5063 (Kitab
al-Nikah, Bab anjuran untuk menikah).
[3]
Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam
Shahihnya, hadis no: 761 (Kitab
Sholat al-Musafirin wa Qashriha, Bab anjuran mendirikan
Qiyam Ramadhan, iaitu Solat Tarawih)
[4]
Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam
Shahihnya, hadis no: 2010 (Kitab
Sholat al-Tarawih, Bab keutamaan orang yang bersolat pada
malam Ramadhan).
[5]
Sahih: Bahagian awal dari hadis yang
dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis
no: 4986 (Kitab Fadhail al-Qur’an,
Bab pengumpulan al-Qur’an).
[6] Penjelasan mengapa ia dinamakan Sunnah
Hasanah akan menyusul dalam bab-bab akan datang,
insya-Allah.
[7]
Sahih: Bahagian akhir dari hadis yang
dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no:
2362 (Kitab al-Fadhail, Bab kewajipan mengikuti apa yang
baginda sampaikan dalam urusan syari‘at, bukan apa yang
baginda shallallahu 'alaihi wasallam
sebut dalam urusan dunia, di mana ia
terpulang kepada pandangan sendiri).
[8]
Sahih: Bahagian akhir dari hadis yang
dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no:
2363 (Kitab al-Fadhail, Bab kewajipan mengikuti apa yang
baginda sampaikan dalam urusan syari‘at, bukan apa yang
baginda shallallahu 'alaihi wasallam
sebut dalam urusan dunia, di mana ia
terpulang kepada pandangan sendiri).
[9]
Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari
dalam Shahihnya, hadis no: 5400
(Kitab al-Ath‘imah, Bab daging panggang dan
firman Allah…).
[10]
Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam
Shahihnya, hadis no: 5063 (Kitab
al-Nikah, Bab anjuran untuk menikah).
[11]
Sahih: Dikeluarkan oleh Muslim dalam
Shahihnya, hadis no: 98 (Kitab
al-Iman, Bab sabda Nabi shallallahu 'alaihi wasallam
“Sesiapa yang mengacukan senjata ke atas kami maka dia tidak
termasuk dari kami).
[12]
al-Minhaj Syarh Shahih Muslim bin al-Hajjaj
(Dar Ihya’ al-Turats al-‘Arabi, Beirut), jld. 2, ms.
176-177.
[13]
Sahih: Bahagian akhir dari hadis yang
dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no:
2362 (Kitab al-Fadhail, Bab kewajipan mengikuti apa yang
baginda sampaikan dalam urusan syari‘at, bukan apa yang
baginda shallallahu 'alaihi wasallam
sebut dalam urusan dunia, di mana ia
terpulang kepada pandangan sendiri).
[14]
Sahih: Bahagian akhir dari hadis yang
dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadis no:
2363 (Kitab al-Fadhail, Bab kewajipan mengikuti apa yang
baginda sampaikan dalam urusan syari‘at, bukan apa yang
baginda shallallahu 'alaihi wasallam
sebut dalam urusan dunia, di mana ia
terpulang kepada pandangan sendiri).
[15]
Zaad al-Ma‘ad fi Hadi Khair al-‘Ibad (tahqiq
‘Abd al-Qadir & Syu’aib al-Arna’uth; Muassasah al-Risalah,
Beirut, 1986; edisi cdrom
www.turath.com), jld. 1, ms. 38.
[16]
Hasan: Dikeluarkan oleh Abu Daud dan
dinilai hasan oleh al-Albani di dalam Shahih Sunan Abu
Daud – no: 2503 (Kitab Jihad,
Bab Keburukan meninggalkan perang).
http://www.hafizfirdaus.com/ebook/MSBSPR/A07.11.09.htm
-------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------
Catatan ilmiyyah buku '"Makna Sebenar bidaah ,'mula baca'.....
http://www.hafizfirdaus.com/ebook/MSBSPR/index.
(Makna Sebenar Bidaah)
-------------------------------------------------------------------------------------------
https://www.youtube.com/watch?v=vmEq0MrWqto
----------------------------------------------------------------------------------------
Catatan ilmiyyah buku '"Makna Sebenar bidaah ,'mula baca'.....
http://www.hafizfirdaus.com/ebook/MSBSPR/index.
(Makna Sebenar Bidaah)
Beberapa Semakan Teliti Ke Atas
Satu Penjelasan (Yang Didakwa) Rapi.
No comments:
Post a Comment