Friday, January 4, 2013

Doa Dhuha.


Mohon disebarkan kepada rakan yang lain:

doa Dhuha...

قد وقع بعض متأخري فقهاء الشافعية في هذا الخطأ ، فذكروا هذا الدعاء فيما يسن في صلاة الضحى ، وقالوا :

" يسن أن يدعو في صلاة الضحى بهذا الدعاء :
اللهم إن الضحى ضحاؤك ، والبها بهاؤك ، والجمال جمالك ، والقوة قوتك ، والقدرة قدرتك ، والعصمة عصمتك ، اللهم إن كان رزقي في السماء فأنزله ، وإن كان في الأرض فأخرجه ، وإن كان معسرا فيسره ، وإن كان حراما فطهره ، وإن كان بعيدا فقربه ، بحق ضحائك وبهائك وجمالك وقوتك وقدرتك ، آتني ما آتيت عبادك الصالحين " انتهى .
ذكره الدمياطي البكري في "حاشية إعانة الطالبين" (1/295) ، وحاشية الطبلاوي على "تحفة المحتاج" (2/231) ، وحاشية الجمل (1/485) .

فخصصوا هذه الجمل في عبادة معينة من غير دليل من الكتاب والسنة ، وزادوا في جمل الدعاء كلمات تضم مخالفات وتجاوزات ، كقوله ( بحق ضحائك ) ، ولا يعلم أن للضحى حق وجاه يسأل الله به .
فالحق أن دعوى استحباب هذا الدعاء في صلاة الضحى فتح لباب البدعة والإحداث في الدين ، وليس هو من هدي الفقهاء المتقدمين الراسخين ، ولا من عمل السلف الصالحين ، فينبغي الحذر منه ، وبيان كذب نسبته إلى السنة النبوية .
والله أعلم .

Maksudnya:

berlaku kekeliruan berkenaan doa di atas oleh sebahagian ulama Syafii yg terkemudian dalam kitab2 mereka dengan katanya:

disunatkan berdoa dengan doa ini semasa solat Dhuha (dinasyidkan dalam CD zikir oleh ramai penasyid kita):

اللَّهُمَّ إنَّ الضَّحَاءَ ضَحَاؤُكَ ، وَالْبَهَاءَ بَهَاؤُكَ ، وَالْجَمَالَ جَمَالُك ، وَالْقُوَّةَ قُوَّتُك ، وَالْقُدْرَةَ قُدْرَتُك ، وَالْعِصْمَةَ عِصْمَتُك اللَّهُمَّ إنْ كَانَ رِزْقِي فِي السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ ، وَإِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ ، وَإِنْ كَانَ مُعَسَّرًا فَيَسِّرْهُ ، وَإِنْ كَانَ حَرَامًا فَطَهِّرْهُ ، وَإِنْ كَانَ بَعِيدًا فَقَرِّبْهُ بِحَقِّ ضَحَائِك وَبِهَائِك وَجَمَالِك وَقُوَّتِك وَقُدْرَتِك آتِنِي مَا آتَيْت عِبَادَك الصَّالِحِينَ .

jadi dengan mengkhususkan doa ini dalam ibadat tertentu TANPA dalil kitab dan sunnah, di samping menambahkan kalimah yang mempunyai makna yg bersalahan dan melampau seperti [bihaqqi dhuha ik = iaitu dengan hak dhuha Engkau] maka tidak diketaui bahawa waktu dhuha ini mempunyai hak dan pangkat yg tinggi (iaitu dibolehkan berdoa dgnnya, sdgkan yg kita tahu bahawa nama Allah sahaja yg berhak kita gunakan dalam berdoa spt ya Razzaq! ya Ghafir! atau hak kerasulan Nabi SAW dll yg ada dalil dan hujah] semasa berdoa.

Pastinya, mengkhususkan doa ini pada solat dhuha akan membuka bab bidaah dan merekacipta amalan agama, ia bukanlah petunjuk para ulama dan fuqaha terdahulu yg bijaksana, dan bukannya dari amalan para salaf al-salih. Maka doa sebegini perlu dihindari serta diterangkan PEMBOHONGANNYA dengan disandarkan kepada sunnah Nabi yg mulia. Wallahu a'lam....

4 comments:

  1. Sepertinya anda salah memahami kata yusannu., bukan berarti bahwa itu disandarkan kepada sunah Nabi. Akan tetapi maknanya adalah, mendapatkan pahala jika membaca doa tersebut. Karena tidak ada doa khas selesai salat Dhuha., maka tidak mengapa membaca doa manapun, dan akan bernilai mendapatkan pahala.

    ReplyDelete
  2. selanjutnya, makna Dhuha-ik, itu bukan sandarannya ke semata-mata waktu Dhuha. Akan tetapi waktu Dhuha yang Allah kuasai, dan ini kembalinya ke Allah juga. Seperti Qudratik, Quwwatik, Jamaalik, dan seterusnya.

    ReplyDelete
  3. Jika tidak ada doa khusus, maka boleh berdoa dengan doa apa saja. Walau doa tersebut ia ulang-ulang selama ia telah selsai salat Dhuha. Karena hal ini tidak ada larangannya di dalam hadis.

    Coba antum ingat, sahabat yang membaca surat al Ikhlas setiap kali ia salat dan menjadi imam. Sampai ada makmum yang protes dan mengadukan kepada Nabi Muhammad.

    Sahabat tersebut mentakhshishkan al Ikhlas, tetapi Rasulullah tidak melarangnya, bahkan mengatakan "anta tadkhulul jannah bisababi mahabbatika ila suratil ikhlash.."

    ReplyDelete