Lagi tentang Maulidur Rasul- Kedudukannya dalam Islam dan perbahasannya dari sudurt aqidah(usuluddin) ,UsulFiqah (petnjuk hukun) dan akhlak,Tasawwuf,Rohoni dan pembersihan jiwa
Lagi tentang Maulidur Rasul- Kedudukannya dalam Islam dan perbahasannya dari sudurt aqidah(usuluddin) ,UsulFiqah (petnjuk hukun) dan akhlak,Tasawwuf,Rohoni dan pembersihan jiwa
Berkenaan dengan masalah Maulud Nabi, sejumlah besar para ulama Islam
telah berijtihad bahawa ianya boleh dan tidak menjadi masalah, bahkan
mereka memandangnya terpuji dengan syarat-syarat yang ketat. Antara yang
berpendapat begini bukanlah calang-calang ulama dalam Islam. Sekiranya
diteliti berdasarkan nas-nas al-Qur'an dan as-Sunnah, dan dibandingkan
dengan cara mereka memahami amalan Maulud Nabi, alasan-lasan mereka
memang boleh diterima.
Persoalan tentang amalan Maulud Nabi ini
membabitkan pembahasan tentang 3 perkara yang menjadi teras kepada
seluruh ajaran Islam: Pembahasan tentang akidah atau usuluddin,
pembahasan tentang kaedah dan adillah (petunjuk-petunjuk) hukum atau
dikenal juga sebagai "usul fiqh" dan pemahasan tentang masalah akhlak,
kerohanian dan pembersihan jiwa.
1. Adapun pembahasan dari
sudut usul agama atau akidah, maka kita menerima amalan Maulud Nabi ini
di atas kaedah bahawa ia tidak dii'tiqadkan sebagai perkara ibadat dalam
agama yang memiliki "syakal" (bentuk) khas atau kaifiyyah (cara) yang
khusus dalam melaksanakannya.
Justeru, kita tidak beri'tiqad
(berkeyakinan) bahawa ia memiiliki satu hukum yang ditegaskan oleh
dalil-dalil kerana tidak ada walau satu dalil yang menetapkan
kewujudannya, mahupun hukumnya dengan perkiraan yang "shariih" (nyata)
dan bukannya "ihtimal" (samar-samar).
Kemudian, kita juga tidak
beri'tiqad bahawa "matlab" (tujuan dan tuntutan) kepada amalan ini,
yakni memperingati Rasul bagi menambah rasa cinta kepada Baginda dalam
hati, hanya dilakukan pada satu-satu tarikh tertentu setiap tahun.
Sesiapa yang beri'tiqad begini, maka berdasarkan kaedah dalam akidah,
dia telah melakukan satu bid'ah dan percaya kepada sesuatu yang
bercanggahan dengan apa yang diperintahkan oleh Islam kerana Islam
menegaskan kewajiban untuk percaya bahawa Rasul wajib dicintai dan
dikasihi sepanjang hidup, tidak "muqayyad" atau "bergantung" kepada
tarikh-tarikh tertentu atau tempat-tempat tertentu atau keadaan-keadaan
tertentu sahaja.
2. Pembahasan dari sudut kaedah usul pula
ialah kita melihat kepada hakikat amalan Maulud itu sendiri dan
bagaimana cara ia diamalkan. Pembahasan ini sangat penting bagi
memperjelaskan jawapan kepada soalan :
"Sekiranya telah
diketahui bahawa tidak ada walau satu dalil yang menetapkan kewujudan
amalan ini, mahupun bentuk-bentuk dan kaifiyyahnya dengan perkiraan
"shaarih" (jelas), maka bagaimanakah amalan ini boleh dianggap sebagai
sebahagian daripada agama? Kerana kita mengetahui kaedah usul Islam
bahawa tidak ada amal perbuatan yang boleh dianggap sebahagian daripada
agama sekiranya tidak ada dalil daripada al-Kitab mahupun as-Sunnah yang
menegaskan begitu?"
Adapun ulama-ulama Islam berpegang kepada
kaedah meneliti matlamat, tujuan, alasan, "syakal" (bentuk) serta
"kaifiyyah" (cara) kepada amalan Maulud itu sendiri. Di dalam hal ini,
matlamat yang dimaksudkan adalah untuk menimbulkan dan menzahirkan rasa
cinta kepada Rasulullah صلى الله عليه وسلم . Jika yang dimaksudkan
dengan amalan Maulud ini, bentuknya hanya-lah sekadar mengajak manusia
supaya berhimpun dan mendengar tazkirah, ceramah, yang berkisar di
sekitar hal-hal sirah dan mengingati perjuangan Rasulullah صلى الله عليه
وسلم dan para sahabat, maka semua perbuatan ini amat jelas memiliki
tuntutannya yang tersendiri di sisi syari'ah Islam.
Justeru,
Maulud adalah amalan yang walaupun baharu, namun memiliki usul / asal
yang boleh dikembalikan kepada Islam, dengan meneliti kepada matlamat,
bentuk dan tujuannya, yakni tuntutan untuk mencintai dan menzahirkan
rasa cinta kepada Rasul, dan tuntutan untuk sentiasa berdakwah dan
menyampaikan ajaran agama dengan cara memberitahu kisah-kisah sirah
perjuangan Rasul dan para sahabat. Kemudian, mengadakan sedikit jamuan
makan yang tidak berlebihan dan tidak membawa kepada pembaziran, maka
ini juga dituntut kerana ada hadis Nabi yang berbunyi: "Berilah makan
dan hubungkanlah silaturrahim".
3. Pembahasan dari sudut
tasawwuf, akhlak, kerohanian dan penyucian jiwa ialah perbuatan
menyambut Hari Kelahiran Rasul bertujuan untuk mewujudkan rasa cinta
kepada Rasul di dalam hati, justeru menyampaikan diri kepada tujuan dan
tuntutan yang paling mulia, paling agung dan paling penting dalam bab
Tasawwuf, akhlak, kerohanian dan penyucian jiwa, iaitu mencintai Rasul,
yang seterusnya menetapkan kecintaan kepada Allah juga. Matlamat kepada
penyucian jiwa yang menjadi intipati asal Tasawwuf Islam adalah untuk
menghampirkan diri kepada Allah dan tidaklah ada satu jalan yang
terlebih mulia dan terlebih baik untuk menghampirkan diri kepada Allah
selain mencintai Rasul.
Dengan itu, tidak benar perkataan
sebilangan orang yang menentang amalan Maulud ini hanya semata-mata
berhujjahkan alasan, ianya adalah bid'ah dan tidak pernah dibuat di
zaman Rasul, zaman sahabat mahupun para Salafussoleh kerana melihat
kepada pembahasan-pembahasan daripada 3 sudut ini.
Baca dialognya di sini:
No comments:
Post a Comment