Monday, January 7, 2013

Sunnah meninggalkan sambutan Tahun Baru (New Year)


Sunnah meninggalkan sambutan Tahun Baru (New Year) walaupun dianjurkan program yang baik di dalamnya.

Di dalam hadith yang sahih Nabi Salallahualaihiwassalam bersabda :
 لَتَتَّبِعُنَّ سَنَنَ مَنْ قَبْلَكُمْ شِبْراً بِشِبْرٍ وَذِرَاعاً بِذِرَاعٍ حَتَّى لَوْ سَلَكُوا جُحْرَ ضَبٍّ لَسَلَكْتُمُوهُ ، قُلْنَا : يَا رَسُولَ اللهِ اليَهُودَ والنَّصَارَى ؟ قَالَ : فَمَنْ 
Kamu pasti akan mengikut sunnah umat sebelum kamu sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta sehingga kalau mereka memasuki lubang biawak sekalipun kamu pasti akan mengikutinya. Kami bertanya Ya Rasulullah, apakah engkau maksudkan yahudi dan nasrani? Sabda baginda, Siapakah lagi?
 [riwayat al-Bukhari dan Muslim]

Para ulama' menyebut bahawa adalah haram menyambut sambutan tahun baru Masihi sekalipun dengan mengadakan pengisian yang baik seperti ceramah, kuliah agama dan sebagainya. Ini disebabkan oleh hal yang berikut :

1. Ianya akan menjadi bid'ah dan satu perkara baru yang menjadi tradisi dan kemudian akan diikuti oleh orang-orang selepasnya. Bid'ah ialah perkara agama/ibadah yang dilakukan tanpa mengikut pertunjuk Nabi SAW. Naik kapal terbang, guna Fb tidak bid'ah sebab ianya bukan urusan ibadah tetapi menganjurkan majlis ilmu, zikir dan solat hajat sempena Tahun Baru adalah perbuatan ibadah yang diadakan tanpa pertunjuk sunnah SAW.

Perkumpulan untuk tujuan ibadah menyambut sesuatu perayaan atau hari kebesaran yang bukan disyarakkan ialah dilarang. Sabda Nabi SaW :مَنْ أَحْدَثَ فِى أَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ “Barang siapa yang mengada-adakan perbuatan dalam agama kami ini yang bukan dari agama ini maka perbuatan tersebut tertolak.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

2. Alasan bahawa lebih baik dianjurkan program2 keagamaan bagi mengisi masa umat Islam agar anak-anak muda tidak menyertai konsert dan aktiviti maksiat adalah tidak boleh diterima kerana sikap 'Raddul Feel' adalah ditolak dalam Islam. Termasuk alasan yang diberikan ialah supaya melawan aktiviti hiburan dan kerosakkan yang dianjurkan pihak tertentu dengan membuat program2 Islamik. Al-Jawab, Apabila Allah mengharamkan arak, Allah tidak pula menyuruh umat Islam meminum susu, atau apabila judi diharamkan maka umat Islam tidak pula disuruh meminta sedekah.

Sebaliknya malam tahun baru itu tidak perlu dianjurkan apa-apa aktiviti yang khusus dan dinasihati umat Islam agar mengisi masanya dengan kebijaksanaan serta keperluan masing2. Ada yang mahu menziarahi keluarga, mahu berehat bersama anak2 dan ada pula yang mahu mengadakan kuliah agama tanpa mengaitkannya dengan sambutan tahun baru maka ianya adalah harus dan luas.

3. Berkumpul beramai-ramai ditengah malam adalah makruh apatah lagi melewat-lewatkan tidur selepas insyak adalah dilarang disisi kaum salaf tanpa ada keperluan mustahak. Bahkan keluarnya kaum wanita ditengah malam dan anak-anak muda diisi dengan hiburan sekalipun nasyid diwaktu malam amat tidak disukai dengan mengadakan aktiviti ceramah atau pengisian yang tidak kena pada waktunya.

4. Perbuatan menyambut Tahun Baru adalah merupakan amalan orang-orang yang kafir dan kita diperintahkan supaya tidak meniru atau menyerupai mereka.
 Kata Imam Ibn taimiyyah, لمشابهة في الأمور
 الظاهرة تورث تناسبا وتشابها في الأخلاق والأعمال Persamaan (dgn org kafir itu) pada perkara zahir seperti perilaku yg menyerupai mereka dari sudut akhlak dan perbuatan. [Iqtidaa’ al-Siraat al-Mustaqeem Mukhaalifat Ashaab al-Jaheem]

Sekalipun kita mendakwa kita tidak mengisinya dengan hiburan atau maksiat dan mengisinya dengan membaca doa, majlis ilmu atau nasyeed namun menyambutnya itu sudah cukup menjerumuskan kita kepada dosa meniru perbuatan org2 kafir.

5. Walaubagaimanapun diharuskan untuk mengadakan program alternatif khusus kepada anak-anak muda yang ketagihan arak, kaki lumba haram, penagih dadah, ketagihan zina dan dalam proses pemulihan akhlak akan sebuah majlis ilmu atau hiburan pada malam tahun baru yang diharuskan syarak seperti nasyeed yg tiada maksiat kerana dikhuatiri anak-anak muda ini akan menyertai majlis konsert atau aktiviti maksiat yg dianjurkan oleh orang kafir pada malam tahun baru nanti. Hukum keharusan ini adalah demi maslahat untuk golongan yang terbabit yang jika tidak dianjurkan program alternatif seperti ini maka mereka besar kemungkinan akan terjebak dengan maksiat yang lebih besar dsbnya berdasarkan kaedah fiqh على أخف الضررين memilih kemudharatan yg lebih ringan dari dua kemudharatan.

Juga harus hukumnya para pendakwah dan ustaz yang dipertanggungjawabkan untuk mengisi pengisian pada program khusus utk golongan mustad'afin (yang lemah iman) seperti yang disebutkan di atas untuk hadir bagi membimbing golongan tersebut.

Adapun untuk umat Islam yang lain adalah tiada keperluan untuk hadir dan seharusnya menjauhi majlis-majlis sambutan seperti ini.

WA

No comments:

Post a Comment