Wednesday, January 16, 2013

Antara hubungan yang paling ajaib


 
Antara hubungan yang paling ajaib dan patut dikagumi ciptaannya adalah hubungan antara ibu ayah dan anak-anak.

Masih segar dalam ingatan saya, jika solat berimamkan mak, selepas solat mak akan membaca doa yang sangat simple, yang hanya dalam bahasa melayu.

Tetapi aneh, doa itulah yang terpahat kuat dan terkesan dalam hati saya berbanding doa-doa 'canggih' lain. Doa itulah yang membuatkan mata saya berair setiap kali mendengarnya, dan doa itu jugalah yang saya sangat terasa ketulusannya. Doa itulah yang saya masih terngiang-ngiang hingga saat ini, dan doa itulah yang pasti akan sentiasa saya rindui untuk didengari dan diaminkan dengan sepenuh keinginan.

Kerana hampir kesemua isi doa yang mak pohonkan hanyalah kebaikan dunia akhirat khusus untuk kami anak-anaknya. Mahukan kami dapat yang terbaik, menjadi yang terbaik.

Ia sungguh ajaib, apabila manusia lebih banyak meminta perkara-perkara kebaikan untuk orang lain berbanding dirinya, dan keajaiban itu ada pada ibu dan ayah kita semua.

Marilah menjadi anak-anak yang tidak kedekut berdoa sungguh-sungguh untuk kedua ibu ayah. Jika terlintas hendak membuat dosa, ingatlah bahawa kedua ibu bapa kita sangat mengharapkan agar kita dapat menjadi harta berguna buat mereka di akhirat kelak.

*Cubalah sekali minta ibu dan ayah berdoa untuk kita, sambil kita mendengarnya. Pasti terasa keikhlasan dalam doa mereka, dan mudah-mudahan Allah mengkabulkan segala permintaan ibu dan ayah kita di saat itu.*

*Dan keajaiban ini juga ada pada Nabi kita tercinta yang tidak pernah putus mendoakan umatnya, malah keajaiban itu lebih-lebih lagi*

اللهم اغفرلنا ولوالدينا وارحمهم كما ربونا صغارا
 

No comments:

Post a Comment