Saturday, March 9, 2013

Guru nak mendidik anak murid untuk bertanggung jawab mengemas tempat tidur dan membantu rakan yang lain..




 Anak-anak di tadika baru bangun tidur...bantal dan alas tidur belum dikemaskan..Guru nak mendidik anak murid untuk bertanggung jawab mengemas tempat tidur dan membantu rakan yang lain..Anak-anak di tadika ini selalu dicerita tentang bestnya masuk syurga..

Guru : Anak-anak, nak tahu tak dalam syurga kita akan dapat apa yang kita minta, contohnya nak permainan, ting terus dapat, nak makan ayam goreng Upin Ipin ting terus dapat..
Anak-anak murid : Nak masuk syurgaaa..(sambil mengangkat tangan beria-ria)
Guru : Orang nak masuk syurga mesti dapat pahala banyak2, tolong cikgu kemaskan tempat tidur in sha Allah dapat pahala, Allah sayang orang yang tolong cikgu, kawan-kawan dan ibu bapa. Bila Allah dah sayang kita Allah akan bagi pahala..
Umar (murid paling hero dikelas) terus susun bantal-bantal banyak2 dan bawa ke tempat simpanan..sambil guru memuji
Guru : Alhamdulillah, gagah dan hebat Umar ni angkut bantal banyak-banyak, cikgu doakan Umar disayangi Allah dan dapat masuk syurga

Kawan-kawan yang lain ikut serta mengemas alas tidur dan bantal..petang tu kerja dan stress guru pun kurang..harmoni sungguh tadika..tak perlu nak jerit-jerit minta anak-anak mengemas..

Guru : Alhamdulillah hebat2 anak-anak cikgu ni..cikgu doakan semua orang disayangi Allah dan dapat masuk syurga..aminnn

Kita boleh praktikkan di rumah agar kurang stress kita nak marah anak dan kerja rumah menjadi ringan,walaupun apa yang anak kita buat tu  tak  sekemas yang kita lakukan..

No comments:

Post a Comment