Hukum Imam Tidak Membimbing Berdoa Selepas Solat.
Hukum Imam Tidak Membimbing Berdoa Selepas Solat.
Soalan:
Apakah benar berdoa secara berjemaah selepas solat fardhu itu bukan
dari amalan Nabi, para Sahabat dan para imam mazhab yang empat?
Jawapan:
Setakat yang difahami, perselisihan yang berlaku di kalangan para
ulamak hanyalah berkisar kepada amalan berzikir secara berjemaah
(beramai-ramai) selepas solat-solat fardu. Pandangan terkuat, berzikir
secara berjemaah itu adalah boleh dengan syarat:
1 - Dilakukan
sekali-sekala khususnya dalam rangka mengajari makmum tentang kaedah
berzikir selepas solat. Ia tidak tetap dilakukan sebagaimana amalan
sebahagian besar umat Islam hari ini.
2 - Ia tidak mengganggu
jemaah lain yang masih / sedang melakukan ibadah solat. Setahu saya,
tiada khilaf di kalangan para ulamak akan haramnya mengeraskan bacaan
zikir sehingga mendatangkan gangguan kepada orang yang sedang beribadah.
3 - Lafaz dan bilangan (kaifiyat / tatacara) berzikir itu hendaklah
sabit secara sahih daripada Sunnah Nabi, bukannya kaifiyyat yang
direka-reka tanpa sebarang dalil yang mendukunginya.
Adapun
berdoa secara beramai-ramai dengan bimbingan imam dan tetap melakukannya
setiap kali selesai solat, tidak diketahui adanya dalil atau fatwa para
ulamak mazhab yang membolehkannya. Setakat ini tidak ada. al-Imam
al-Nawawi rahimahullah menjelaskan di dalam kitabnya al-Majmu’ Syarah
Muhadzdzab jilid 3, ms. 484-488:
وأما ما اعتاده الناس أو كثير منهم من تخصيص دعاء الأمام بصلاتي الصبح و العصر فلا أصل له
"Adapun yang biasa dilakukan oleh kebanyakan manusia dengan menugaskan
imam untuk khusus (membimbing) doa pada solat Subuh dan Asar, maka hal
itu tidak ada dasarnya (di dalam agama)."
Ketika Syeikh
al-Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah (728H) ditanya tentang golongan yang
membantah imam kerana tidak berdoa selepas solat, beliau menjawab
sebagaimana yang tersebut di dalam kitabnya Majmu’ al-Fatwa al-Kubra:
"Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam tidak pernah berdoa bersama makmum
selepas solat fardhu seperti yang dilakukan oleh sesetengah orang
selesai menunaikan solat subuh dan asar. Hal itu baik. Sesiapa yang
mengatakan bahawa al-Imam al-Syafie menyukainya, maka tanggapan itu
salah. Kenyataan dalam kitab-kitabnya menafikan hal itu. al-Imam Ahmad
dan yang lain tidak menyukai perbuatan itu." - al-Majmu’ al-Fatwa
al-Kubra 1/215.
No comments:
Post a Comment