Wednesday, August 29, 2012

Dihalau Nabi meskipun ahli ibadah dan merupakan umat baginda?




 
al-Imam Malik rahimahullah meriwayatkan di dalam kitabnya al-Muwaththa’, no. 53 bahawa:

عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَرَجَ إِلَى الْمَقْبُرَةِ فَقَالَ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ دَارَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ وَإِنَّا إِنْ شَاءَ اللَّهُ بِكُمْ لَاحِقُونَ وَدِدْتُ أَنِّي قَدْ رَأَيْت ُ إِخْوَانَنَا فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ أَلَسْنَا بِإِخْوَانِكَ قَالَ بَلْ أَنْتُمْ أَصْحَابِي وَإِخْوَانُنَا الَّذِينَ لَمْ يَأْتُوا بَعْدُ وَأَنَا فَرَطُهُمْ عَلَى الْحَوْضِ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ كَيْفَ تَعْرِفُ مَنْ يَأْتِي بَعْدَكَ مِنْ أُمَّتِكَ قَالَ أَرَأَيْتَ لَوْ كَانَ لِرَجُلٍ خَيْلٌ غُرٌّ مُحَجَّلَةٌ فِي خَيْلٍ دُهْمٍ بُهْمٍ أَلَا يَعْرِفُ خَيْلَهُ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ فَإِنَّهُمْ يَأْتُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ غُرًّا مُحَجَّلِينَ مِنْ الْوُضُوءِ وَأَنَا فَرَطُهُمْ عَلَى الْحَوْضِ فَلَا يُذَادَنَّ رِجَالٌ عَنْ حَوْضِي كَمَا يُذَادُ الْبَعِيرُ الضَّالُّ أُنَادِيهِمْ أَلَا هَلُمَّ أَلَا هَلُمَّ أَلَا هَلُمَّ فَيُقَالُ إِنَّهُمْ قَدْ بَدَّلُوا بَعْدَكَ فَأَقُولُ فَسُحْقًا فَسُحْقًا فَسُحْقًا.


Dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam keluar menuju pekuburan lalu beliau membaca: “Keselamatan bagi kamu wahai para penghuni kubur orang-orang mukmin. Jika Allah berkehendak, kami akan menyusul kalian.” Sungguh saya ingin melihat saudara-saudara kami.


Maka para sahabat bertanya: "Wahai Rasulullah, bukankah kami adalah saudara anda." Baginda menjawab: "Bahkan kalian adalah sahabat-sahabatku. Tetapi saudara-saudaraku adalah yang akan datang nanti, pada saat aku menunggu mereka di tepi telaga."

Mereka berkata; "Wahai Rasulullah, bagaimana engkau boleh mengenali orang yang datang sepeninggalmu dari umatmu?"
Rasulullah menjawab: "Bagaimana pendapatmu jika ada seorang lelaki yang memiliki kuda putih cemerlang di antara kuda hitam yang pekat, bukankah dia mengetahuinya?" Mereka menjawab: "Ya benar wahai Rasulullah."

Beliau bersabda: "Sesungguhnya mereka datang pada Hari Kiamat dengan putih bersinar kerana (bekas) wudhu. Saya yang akan menyambut mereka di telaga. Maka jangan sampai ada yang terusir dari telagaku, sebagaimana unta tersesat yang terusir. Saya memanggil mereka: 'Ayuhlah ke sini, ayuhlah ke sini, ayuhlah kesini!


Tiba-tiba ada yang menegur: “Sesungguhnya mereka telah mengganti (agamanya) sepeninggalmu”. Maka saya berkata: “Jauhlah, jauhlah, jauhlah."


Dalam lafaz yang lain yang dikeluarkan oleh al-Bukhari, no. 6584 dan Muslim, no. 2291 disebut:


إِنَّكَ لاَتَدْرِيْ مَا أَحْدَثُوْا بَعْدَكَ...


"Sesungguhnya engkau tidak mengetahui apa yang mereka ada-adakan (bid'ah dalam agama ini) setelah (kewafatan) engkau."
 

No comments:

Post a Comment