W'salaam wr wb
Maaf lewat jawap.
Tidak boleh gabung niat puasa wajib (puasa qadak atau nazar atau
kaffarah) dengan puasa sunnat. Tiada dalil Nabi SAW atau sahabah
melakukannya.
(Fataawa Al-Lajnah Ad-Daa'imah lil Buhuuts wal Ifta' - Saudi)
Prof. Dr Syeikh Abd Malik as-Sa’dy (Iraq) dan Prof Dr Mohd ‘Uqlah el-Ibrahim (Jordan)
Jika kalau boleh sudah tentu Nabi SAW melakukannya, contoh Nabi SAW
tidak pernah mengabungkan solat sebelum fardhu subuh dengan fardhu
subuh. Begitu juga dalam masalah haji dan umrah, Nabi SAW membezakan
antara rukun, wajib dan sunnat.
Diutama adalah menqadak dahulu
kemudian melaksanakan yang sunnat. Tetapi tiada salah jika melewatkan
qadak sehingga sebelum Ramadhan yang akan datang, dalil Saiyidatina
Aisyah melewatkanya:
"Kewajiban ke atasku untuk puasa (Qadha) dari puasa Ramdhan, tidaklah aku menggantinya sehingga datang sya’ban."
(Riwayat Muslim, #101)
Ada juga ulama yang berpendapat bahawa jika kita niat puasa wajib
sahaja (qadak atau nazar atau kaffarah) tanpa niat puasa sunnat syawwal
atau hari Isnin atau Khamis, kita tetap dapat pahala puasa syawwal atau
Isnin, kerana lafaz umum yang indah dalam hadith Nab SAW:
"Barangsiapa telah berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan 6 hari dari
dari Syawwal (puasa) maka ia adalah seperti (pahala) puasa ad-Dahr
(setahun)."
(Riwayat Al-Bukhari #6502)
Ini adalah pendapat Dr
Wahbah Zuhaily didalam kitab beliau, Fiqh Islami Wa Adillatuh. Inilah
pendapat yang lebih saya sukai, kerana jelas menunjukkan keindahan
Islam, mudah dan syumul.
Puasa 6 hari syawwal tidak perlu
berturut-turut, pahalanya sama jika berturut-turut atau
diasing-asingkan, pendapat Imam Ahmad Bin Hambal.
Cuma perlu
diingatkan, seseorang isteri perlu mendapatkan izin suami untuk berpuasa
sunnat, ini adalah syarat wajib sah puasa bagi seorang isteri.
Wallaahu'alam.
_
Manaf Al Ansari
Maaf lewat jawap.
Tidak boleh gabung niat puasa wajib (puasa qadak atau nazar atau kaffarah) dengan puasa sunnat. Tiada dalil Nabi SAW atau sahabah melakukannya.
(Fataawa Al-Lajnah Ad-Daa'imah lil Buhuuts wal Ifta' - Saudi)
Prof. Dr Syeikh Abd Malik as-Sa’dy (Iraq) dan Prof Dr Mohd ‘Uqlah el-Ibrahim (Jordan)
Jika kalau boleh sudah tentu Nabi SAW melakukannya, contoh Nabi SAW tidak pernah mengabungkan solat sebelum fardhu subuh dengan fardhu subuh. Begitu juga dalam masalah haji dan umrah, Nabi SAW membezakan antara rukun, wajib dan sunnat.
Diutama adalah menqadak dahulu kemudian melaksanakan yang sunnat. Tetapi tiada salah jika melewatkan qadak sehingga sebelum Ramadhan yang akan datang, dalil Saiyidatina Aisyah melewatkanya:
"Kewajiban ke atasku untuk puasa (Qadha) dari puasa Ramdhan, tidaklah aku menggantinya sehingga datang sya’ban."
(Riwayat Muslim, #101)
Ada juga ulama yang berpendapat bahawa jika kita niat puasa wajib sahaja (qadak atau nazar atau kaffarah) tanpa niat puasa sunnat syawwal atau hari Isnin atau Khamis, kita tetap dapat pahala puasa syawwal atau Isnin, kerana lafaz umum yang indah dalam hadith Nab SAW:
"Barangsiapa telah berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan 6 hari dari dari Syawwal (puasa) maka ia adalah seperti (pahala) puasa ad-Dahr (setahun)."
(Riwayat Al-Bukhari #6502)
Prof. Dr Syeikh Abd Malik as-Sa’dy (Iraq) dan Prof Dr Mohd ‘Uqlah el-Ibrahim (Jordan)
Jika kalau boleh sudah tentu Nabi SAW melakukannya, contoh Nabi SAW tidak pernah mengabungkan solat sebelum fardhu subuh dengan fardhu subuh. Begitu juga dalam masalah haji dan umrah, Nabi SAW membezakan antara rukun, wajib dan sunnat.
Diutama adalah menqadak dahulu kemudian melaksanakan yang sunnat. Tetapi tiada salah jika melewatkan qadak sehingga sebelum Ramadhan yang akan datang, dalil Saiyidatina Aisyah melewatkanya:
"Kewajiban ke atasku untuk puasa (Qadha) dari puasa Ramdhan, tidaklah aku menggantinya sehingga datang sya’ban."
(Riwayat Muslim, #101)
Ada juga ulama yang berpendapat bahawa jika kita niat puasa wajib sahaja (qadak atau nazar atau kaffarah) tanpa niat puasa sunnat syawwal atau hari Isnin atau Khamis, kita tetap dapat pahala puasa syawwal atau Isnin, kerana lafaz umum yang indah dalam hadith Nab SAW:
"Barangsiapa telah berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan 6 hari dari dari Syawwal (puasa) maka ia adalah seperti (pahala) puasa ad-Dahr (setahun)."
(Riwayat Al-Bukhari #6502)
Ini adalah pendapat Dr Wahbah Zuhaily didalam kitab beliau, Fiqh Islami Wa Adillatuh. Inilah pendapat yang lebih saya sukai, kerana jelas menunjukkan keindahan Islam, mudah dan syumul.
Puasa 6 hari syawwal tidak perlu berturut-turut, pahalanya sama jika berturut-turut atau diasing-asingkan, pendapat Imam Ahmad Bin Hambal.
Cuma perlu diingatkan, seseorang isteri perlu mendapatkan izin suami untuk berpuasa sunnat, ini adalah syarat wajib sah puasa bagi seorang isteri.
Wallaahu'alam.
_
No comments:
Post a Comment