بسم الله الرحمن الرحيم
Firman Allah SWT:
{ كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ
مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ
لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ
فِيهِ إِلا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ
بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا
فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى
صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ } البقرة: (213)
Maksudnya: {Manusia itu adalah
umat yang satu. (Setelah timbul perselisihan), maka Allah mengutus para
nabi, sebagai pemberi khabar gembira dan pemberi peringatan, dan Allah
menurunkan bersama mereka Kitab yang benar, untuk memberi keputusan di
antara manusia tentang perkara yang mereka perselisihkan. Tidaklah
berselisih tentang Kitab itu melainkan orang yang telah didatangkan
kepada mereka kitab, iaitu setelah datang kepada mereka
keterangan-keterangan yang nyata, kerana dengki antara mereka sendiri.
Maka Allah memberi petunjuk orang-orang yang beriman kepada kebenaran
tentang hal yang mereka perselisihkan itu dengan kehendak-Nya. Dan Allah
selalu memberi petunjuk orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang
lurus.} [Al-Baqarah : 213].
Para pengikut sedang sujud kepada syeikh
Al-Hafiz Ibnu Kathir telah mengambil riwayat Ibnu Abbas RA ketika
ketika menafsirkan ayat ini. Kata Abdullah Ibnu Abbas, jarak di antara
nabi Adam dan nabi Nuh AS ialah sepuluh kurun. Semua manusia pada waktu
iu berpegang dengan Syariah yang hak, kemudian mereka berselisih kerana
masalah yang dipegang mengikut pendapat masing-masing. Maka Allah
mengutuskan para nabi sebagai mubassyirin(pemberi khabar gembira) dan
munazzirin (pemberi peringatan). Rasul yang pertama diutuskan selepas
nabi Adam ialah nabi Nuh AS. (Lihat Tafsir Ibnu Kathir: 1/237).
Sebab kekufuran mereka ialah kerana terlalu memuja orang yang soleh
dikalangan mereka (al-ghulu fi hubbi as-solihin) dan inilah permulaan
berlakunya syirik di atas muka bumi ini. Sebagaimana firman Allah SWT di
dalam al-Quran:
{وَقَالُوا لا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلا سُوَاعًا وَلا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا}
Maksudnya: {Dan mereka berkata: “Jangan sekali-kali kamu meninggalkan
(penyembahan) tuhan-tuhan kamu dan jangan pula sekali-kali kamu
meninggalkan (penyembahan) wadd, dan jangan pula suwa’, yaghuts, ya’uq
dan nasra”}. [Nuh: 23].
Imam Bukhari meriwayatkan daripada Ibnu Abbas RA katanya:
(Lima berhala tersebut, wadd, suwa’, yaghuts, ya’uq dan nasr) ialah
nama orang-orang yang soleh di kalangan kaum Nuh AS. Apabila mereka
meninggal dunia, maka syaitan mengajar (memujuk) kaumnya agar mereka
membuat patung-patung yang menyerupai mereka, kemudian diletakkan
dimajlis tempat yang mereka biasa duduk semasa hayatnya dan mereka
meletakkan nama patung itu seperti nama tuan asalnya. Maka pengikut
orang soleh itu melaksanakan ajaran syaitan tersebut. Apabila golongan
yang membuat patung tadi telah meninggal dunia dan datang pula generasi
lain yang tidak mengetahui asal-usul kejadian patung, lalu mereka pun
turut menyembahnya.
Imam Ibnu Kathir juga menyebut kisah ini
sedemikian. Riwayat lain ada menceritakan tujuan mereka mengukir patung
itu ialah kerana para pengikutnya takut pegangan agama mereka menjadi
lemah, lalu mereka mengukir patung-patung syeikh tersebut untuk
mengingati kembali ajaran dan amalannya. Apabila mereka melihat patung
syeikh mereka, akan bertambah kuat semangat untuk beribadat. Pada
peringkat awalnya mereka tidak menyembahnya, tetapi setelah berlalunya
masa yang lama, mereka mula membesarkan dan menghormatinya dengan
sepenuh hati mereka.
Waktu yang panjang berlalu, orang-orang alim
dikalangan mereka telah meninggal dunia, maka syaitan mengajar lagi:
”Sesungguhnya orang-orang soleh sebelum kamu tidak mengukir
patung-patung syeikh mereka kecuali untuk meminta syafaat melaluinya
kepada Allah.” Maka bermulalah sejarah penyembahan berhala, tuhan yang
lain daripada Allah SWT.
Lalu selepas itu Allah SWT mengutus nabi
Nuh AS untuk mengembalikan mereka kepada agama datuk mereka nabi Adam
AS. semasa berlakunya taufan pada zaman nabi Nuh AS, kesemua
patung-patung yang disembah tersebut telah ditenggelamkan ke dalam perut
bumi. Mereka yang diselamatkan Allah SWT dari taufan tersebut,
meneruskan hidup di atas muka bumi dengan agama yang benar selama
beberapa waktu.
Mengubah Ajaran Nabi Ibrahim.
Manakala orang
yang mula-mula mengubah perjalanan agama yang diajar oleh nabi Ibrahim
AS ialah Amru bin Luhai, iaitu ketua golongan suku Khuza’ah. Beliau
adalah seorang tukang nujum yang bersahabat dengan jin. Melalui petunjuk
dari jin itu, beliau telah mengeluarkan berhala-berhala yang
tersembunyi di dalam tanah di Jeddah. Kemudian beliau menyeru bangsa
Arab pada musim haji supaya menyembah berhala dan meninggalkan ajaran
nabi Ibrahim AS.
Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah:
(( رَأَيْتُ عَمْرَو بْنَ عَامِرِ بْنِ لُحَيٍّ الْخُزَاعِيَّ يَجُرُّ
قُصْبَهُ فِي النَّارِ، وَكَانَ أَوَّلَ مَنْ سَيَّبَ السَّوَائِبَ ))
Maksudnya: ((Aku melihat Amru bin Amir bin Luhai al-Khuza’i menarik isi
perutnya di dalam neraka, kerana dialah orang yang mula-mula merubah
perjalanan agama nabi Ismail AS dgn penyembahan berhala.)) [HR:
Al-Bukhari]
Bahaya Pemujaan.
Demikianlah bahayanya apabila
berlaku pemujaan di dalam masyarakat samada memuja harta benda, pangkat
dan sebagainya. Begitu juga dengan perbuatan memuja pemimpin lebih
daripada yang sepatutnya. Perkara tersebut akhirnya akan membawa
kemusnahana dan bala bencana kepada umat dan masyarakat sebagaimana yang
berlaku ke atas kaum nabi Nuh AS dahulu.
Allah SWT telah memberi amaran kepada ahli kitab dgn firman-Nya:
{يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَلا تَقُولُوا عَلَى
اللَّهِ إِلا الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ
اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِنْهُ}
Maksudnya: {Wahai ahli kitab, janganlah kamu melampaui batas dalam
agamamu (dengan membesarkan nabi Isa sehingga mereka menganggapnya
sebagai anak tuhan). Dan janganlah kamu mengatakan terhadap Allah
kecuali yang benar. Sesungguhnya Al-Masih, Isa putera Maryam itu, adalah
utusan Allah dan (yang diciptakan dengan) kalimat-Nya yang
disampaikan-Nya kepada Maryam, dan (dengan tiupan) roh daripada-Nya.}
[An-Nisa’: 171].
Kerana itu jugalah Rasulullah SAW bersabda memberi amaran kepada umatnya, sebagaimana riwayat Sayyidina Umar Al-Khattab RA:
{لا تُطْرُونِي كَمَا أَطْرَتْ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُهُ فَقُولُوا عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُْ}
Maksudnya: ((Janganlah kamu terlalu memujaku (sehingga melampaui had
sebagai seorang nabi dan rasul kepada darjat ketuhanan dengan mengetahui
perkara ghaib dan sebagainya) sebagaimana kaum Nasrani memuja nabi Isa
bin Maryam. Sesungguhnya aku adalah seorang hamba, maka katakanlah:
Hamba Allah dan Rasul-Nya.)) [HR Bukhari Bukhari dan Muslim].
Demikanlah amaran dan tegahan Rasulullah SAW akan perbuatan memuja dan
memuji manusia lebih daripada sepatutnya dengan membuat pelbagai gelaran
dan anggapan. Ini akhirnya boleh merosakkan diri orang yang dipuja-puji
itu sendiri.
Marilah kita sama-sama merenung kembali kepada
perjalanan dan landasan yang kita lalui di dalam urusan agama kita
(i’tikad). Semoga semua amalan yang kita lakukan akan diterima oleh
Allah SWT. Akhirnya sama-samalah kita perhatikan kepada firman Allah SWT
yang menggariskan apakah bentuk ajaran atau dakwah yang dibawa oleh
semua nabi-nabi dan rasul-rasul AS melalui firman-Nya:
{وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ}
Maksudnya:{Dan sungguhnya kami telah mengutuskan Rasul kepada tiap-tiap
umat (untuk menyerukan): “Sembahlah Allah (saja), dan jauhilah Thaghut
itu”.} [An-Nahl: 36].
Perkataan thaghut membawa banyak erti dan
maksudnya sebagaimana yang dihuraikan oleh para ulama’ Islam, ialah umum
untuk semua benda (syaitan, manusia, jin, patung dan sebagainya) yang
disembah dan dipuja selain daripada Allah SWT.
Di antara asas atau tonggak kepada taghut ialah:
1) Syaitan yang menyeru untuk beribadat kepada tuhan selain daripada Allah SWT.
2) Pemerintah yang zalim yang telah merubah hukuman yang diturunkan oleh Allah.
3) Golongan yang menjalankan hukuman perundangan selain daripada hukuman yang diturunkan oleh Allah SWT.
4) Orang yang mengaku mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan tersembunyi selain daripada Allah SWT.
5) Golongan yang disembah selain daripada Allah SWT (syaitan,
manusia, jin, patung dan sebagainya) dan ia suka serta redha dengan
perbuatan yang dilakukan terhadapnya itu.
Inilah di antara tafsir atau makna ’taghut’ yang dimaksudkan dalam ayat tersebut.
Demikianlah betapa pentingnya peranan rasul-rasul AS utk mengembalikan manusia supaya taat dan tunduk kepada Allah sahaja.
Kita juga mestilah menolak semua jenis taghut kerana inilah syarat
untuk menjadi seorang yang benar-benar beriman kepada Allah dan rasul
serta berada di atas landasan agama Islam yang diredhai Allah.
Firman Allah SWT:
{فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ
بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ }
Maksudnya: {…. sesiapa yang mengkufurkan (menentang dan menghancurkan)
Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang
dengan tali Allah yang teguh dan tidak akan putus. Dan Allah Maha
Mendengar lagi Maha Mengetahui.} [Al-Baqarah: 256]. Wassalam.
Akhukum:
Oleh: Abu Anas Madani
Abu Anas Madani. PSD.
Credit To:
Nawawi Abdul Rahman
بسم الله الرحمن الرحيم
Firman Allah SWT:
{ كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ } البقرة: (213)
Maksudnya: {Manusia itu adalah umat yang satu. (Setelah timbul perselisihan), maka Allah mengutus para nabi, sebagai pemberi khabar gembira dan pemberi peringatan, dan Allah menurunkan bersama mereka Kitab yang benar, untuk memberi keputusan di antara manusia tentang perkara yang mereka perselisihkan. Tidaklah berselisih tentang Kitab itu melainkan orang yang telah didatangkan kepada mereka kitab, iaitu setelah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata, kerana dengki antara mereka sendiri. Maka Allah memberi petunjuk orang-orang yang beriman kepada kebenaran tentang hal yang mereka perselisihkan itu dengan kehendak-Nya. Dan Allah selalu memberi petunjuk orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus.} [Al-Baqarah : 213].
Para pengikut sedang sujud kepada syeikh
Al-Hafiz Ibnu Kathir telah mengambil riwayat Ibnu Abbas RA ketika ketika menafsirkan ayat ini. Kata Abdullah Ibnu Abbas, jarak di antara nabi Adam dan nabi Nuh AS ialah sepuluh kurun. Semua manusia pada waktu iu berpegang dengan Syariah yang hak, kemudian mereka berselisih kerana masalah yang dipegang mengikut pendapat masing-masing. Maka Allah mengutuskan para nabi sebagai mubassyirin(pemberi khabar gembira) dan munazzirin (pemberi peringatan). Rasul yang pertama diutuskan selepas nabi Adam ialah nabi Nuh AS. (Lihat Tafsir Ibnu Kathir: 1/237).
Sebab kekufuran mereka ialah kerana terlalu memuja orang yang soleh dikalangan mereka (al-ghulu fi hubbi as-solihin) dan inilah permulaan berlakunya syirik di atas muka bumi ini. Sebagaimana firman Allah SWT di dalam al-Quran:
{وَقَالُوا لا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَلا تَذَرُنَّ وَدًّا وَلا سُوَاعًا وَلا يَغُوثَ وَيَعُوقَ وَنَسْرًا}
Maksudnya: {Dan mereka berkata: “Jangan sekali-kali kamu meninggalkan (penyembahan) tuhan-tuhan kamu dan jangan pula sekali-kali kamu meninggalkan (penyembahan) wadd, dan jangan pula suwa’, yaghuts, ya’uq dan nasra”}. [Nuh: 23].
Imam Bukhari meriwayatkan daripada Ibnu Abbas RA katanya:
(Lima berhala tersebut, wadd, suwa’, yaghuts, ya’uq dan nasr) ialah nama orang-orang yang soleh di kalangan kaum Nuh AS. Apabila mereka meninggal dunia, maka syaitan mengajar (memujuk) kaumnya agar mereka membuat patung-patung yang menyerupai mereka, kemudian diletakkan dimajlis tempat yang mereka biasa duduk semasa hayatnya dan mereka meletakkan nama patung itu seperti nama tuan asalnya. Maka pengikut orang soleh itu melaksanakan ajaran syaitan tersebut. Apabila golongan yang membuat patung tadi telah meninggal dunia dan datang pula generasi lain yang tidak mengetahui asal-usul kejadian patung, lalu mereka pun turut menyembahnya.
Imam Ibnu Kathir juga menyebut kisah ini sedemikian. Riwayat lain ada menceritakan tujuan mereka mengukir patung itu ialah kerana para pengikutnya takut pegangan agama mereka menjadi lemah, lalu mereka mengukir patung-patung syeikh tersebut untuk mengingati kembali ajaran dan amalannya. Apabila mereka melihat patung syeikh mereka, akan bertambah kuat semangat untuk beribadat. Pada peringkat awalnya mereka tidak menyembahnya, tetapi setelah berlalunya masa yang lama, mereka mula membesarkan dan menghormatinya dengan sepenuh hati mereka.
Waktu yang panjang berlalu, orang-orang alim dikalangan mereka telah meninggal dunia, maka syaitan mengajar lagi: ”Sesungguhnya orang-orang soleh sebelum kamu tidak mengukir patung-patung syeikh mereka kecuali untuk meminta syafaat melaluinya kepada Allah.” Maka bermulalah sejarah penyembahan berhala, tuhan yang lain daripada Allah SWT.
Lalu selepas itu Allah SWT mengutus nabi Nuh AS untuk mengembalikan mereka kepada agama datuk mereka nabi Adam AS. semasa berlakunya taufan pada zaman nabi Nuh AS, kesemua patung-patung yang disembah tersebut telah ditenggelamkan ke dalam perut bumi. Mereka yang diselamatkan Allah SWT dari taufan tersebut, meneruskan hidup di atas muka bumi dengan agama yang benar selama beberapa waktu.
Mengubah Ajaran Nabi Ibrahim.
Manakala orang yang mula-mula mengubah perjalanan agama yang diajar oleh nabi Ibrahim AS ialah Amru bin Luhai, iaitu ketua golongan suku Khuza’ah. Beliau adalah seorang tukang nujum yang bersahabat dengan jin. Melalui petunjuk dari jin itu, beliau telah mengeluarkan berhala-berhala yang tersembunyi di dalam tanah di Jeddah. Kemudian beliau menyeru bangsa Arab pada musim haji supaya menyembah berhala dan meninggalkan ajaran nabi Ibrahim AS.
Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah:
(( رَأَيْتُ عَمْرَو بْنَ عَامِرِ بْنِ لُحَيٍّ الْخُزَاعِيَّ يَجُرُّ قُصْبَهُ فِي النَّارِ، وَكَانَ أَوَّلَ مَنْ سَيَّبَ السَّوَائِبَ ))
Maksudnya: ((Aku melihat Amru bin Amir bin Luhai al-Khuza’i menarik isi perutnya di dalam neraka, kerana dialah orang yang mula-mula merubah perjalanan agama nabi Ismail AS dgn penyembahan berhala.)) [HR: Al-Bukhari]
Bahaya Pemujaan.
Demikianlah bahayanya apabila berlaku pemujaan di dalam masyarakat samada memuja harta benda, pangkat dan sebagainya. Begitu juga dengan perbuatan memuja pemimpin lebih daripada yang sepatutnya. Perkara tersebut akhirnya akan membawa kemusnahana dan bala bencana kepada umat dan masyarakat sebagaimana yang berlaku ke atas kaum nabi Nuh AS dahulu.
Allah SWT telah memberi amaran kepada ahli kitab dgn firman-Nya:
{يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَلا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلا الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِنْهُ}
Maksudnya: {Wahai ahli kitab, janganlah kamu melampaui batas dalam agamamu (dengan membesarkan nabi Isa sehingga mereka menganggapnya sebagai anak tuhan). Dan janganlah kamu mengatakan terhadap Allah kecuali yang benar. Sesungguhnya Al-Masih, Isa putera Maryam itu, adalah utusan Allah dan (yang diciptakan dengan) kalimat-Nya yang disampaikan-Nya kepada Maryam, dan (dengan tiupan) roh daripada-Nya.} [An-Nisa’: 171].
Kerana itu jugalah Rasulullah SAW bersabda memberi amaran kepada umatnya, sebagaimana riwayat Sayyidina Umar Al-Khattab RA:
{لا تُطْرُونِي كَمَا أَطْرَتْ النَّصَارَى ابْنَ مَرْيَمَ فَإِنَّمَا أَنَا عَبْدُهُ فَقُولُوا عَبْدُ اللَّهِ وَرَسُولُهُْ}
Maksudnya: ((Janganlah kamu terlalu memujaku (sehingga melampaui had sebagai seorang nabi dan rasul kepada darjat ketuhanan dengan mengetahui perkara ghaib dan sebagainya) sebagaimana kaum Nasrani memuja nabi Isa bin Maryam. Sesungguhnya aku adalah seorang hamba, maka katakanlah: Hamba Allah dan Rasul-Nya.)) [HR Bukhari Bukhari dan Muslim].
Demikanlah amaran dan tegahan Rasulullah SAW akan perbuatan memuja dan memuji manusia lebih daripada sepatutnya dengan membuat pelbagai gelaran dan anggapan. Ini akhirnya boleh merosakkan diri orang yang dipuja-puji itu sendiri.
Marilah kita sama-sama merenung kembali kepada perjalanan dan landasan yang kita lalui di dalam urusan agama kita (i’tikad). Semoga semua amalan yang kita lakukan akan diterima oleh Allah SWT. Akhirnya sama-samalah kita perhatikan kepada firman Allah SWT yang menggariskan apakah bentuk ajaran atau dakwah yang dibawa oleh semua nabi-nabi dan rasul-rasul AS melalui firman-Nya:
{وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ}
Maksudnya:{Dan sungguhnya kami telah mengutuskan Rasul kepada tiap-tiap umat (untuk menyerukan): “Sembahlah Allah (saja), dan jauhilah Thaghut itu”.} [An-Nahl: 36].
Perkataan thaghut membawa banyak erti dan maksudnya sebagaimana yang dihuraikan oleh para ulama’ Islam, ialah umum untuk semua benda (syaitan, manusia, jin, patung dan sebagainya) yang disembah dan dipuja selain daripada Allah SWT.
Di antara asas atau tonggak kepada taghut ialah:
1) Syaitan yang menyeru untuk beribadat kepada tuhan selain daripada Allah SWT.
2) Pemerintah yang zalim yang telah merubah hukuman yang diturunkan oleh Allah.
3) Golongan yang menjalankan hukuman perundangan selain daripada hukuman yang diturunkan oleh Allah SWT.
4) Orang yang mengaku mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan tersembunyi selain daripada Allah SWT.
5) Golongan yang disembah selain daripada Allah SWT (syaitan, manusia, jin, patung dan sebagainya) dan ia suka serta redha dengan perbuatan yang dilakukan terhadapnya itu.
Inilah di antara tafsir atau makna ’taghut’ yang dimaksudkan dalam ayat tersebut.
Demikianlah betapa pentingnya peranan rasul-rasul AS utk mengembalikan manusia supaya taat dan tunduk kepada Allah sahaja.
Kita juga mestilah menolak semua jenis taghut kerana inilah syarat untuk menjadi seorang yang benar-benar beriman kepada Allah dan rasul serta berada di atas landasan agama Islam yang diredhai Allah.
Firman Allah SWT:
{فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ }
Maksudnya: {…. sesiapa yang mengkufurkan (menentang dan menghancurkan) Thaghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang dengan tali Allah yang teguh dan tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.} [Al-Baqarah: 256]. Wassalam.
Akhukum:
Oleh: Abu Anas Madani
Abu Anas Madani. PSD.
No comments:
Post a Comment