Friday, December 28, 2012

Kunci Memahami Hadits Nabi

 






Tajuk: Kunci Memahami Hadits Nabi
Penulis: Abu Yahya Badru Salam
Penerbit: Pustaka Al-Bashirah
Berat: 200g
 Muka Surat: 174m/s. [Hak cipta Atsar Enterprise, www.atsar.ilmusunnah.com]

Hadis Nabi (maksudnya): Semoga Allah memberikan cahaya di wajah kepada orang yang mendengarkan sabdaku lalu ia memahaminya, menghafalnya, dan menyampaikannya. Betapa banyak orang yang membawa fiqh kepada orang yang lebih faqih darinya. (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, no. 2658)
 
Sufyan B. 'Uyainah (rahimahullah) berkata: "Tiada seorang pun dari ahli hadis melainkan di wajahnya terdapat cahaya berdasarkan hadis ini." (Rujuk: Qowa'id Attahdits, Karya al-Qasimi, m/s. 48)
 
Demikianlah memang benar. Orang-orang yang menguasai hadis-hadis Nabi bercaya wajahnya. Iaitu dipenuhi dengan cahaya ilmu dan kefaqihan. Kebijksanaan dalam menangani dan mendepani isu-isu yang datang kepadanya. Setiap amal dan tindakannya dipenuhi dengan hikmah dan kebaikan.
 
Buku ini adalah antara buku yang ditulis bagi menggambarkan asas-asas ilmu hadis, bagaimana memahami hadis, mengambil hadis, dan bagaimana hendak berhukum dengan hadis-hadis Nabi. Di antara yang dibahaskan melalui buku ini adalah:
 
1 - Keutamaan Ilmu Hadis, seperti bagi tujuan memelihara syari'at, sebagai jihad, bagi tujuan memahami agama.
 
2 - Memahami Fiqh Hadis, bagaimana caranya, apa langkah-langkah dan disiplinnya.
 
3 - Meneliti Keabsahan Hadis. Tahukah kita bahawa tidak setiap yang dinamakan dan disebut sebagai hadis itu adalah sahih, bahkan ia terbahagi kepada beberapa bentuk antaranya sahih, hasan, dha'if, maudhu'. Mengapa ini terjadi, dan bagaimana untuk mengenalnya?
 
4 - Dan beberapa lagi yang selainnya tentang selok-belok asas-asas ilmu hadis turut dihuraikan dan dijelaskan...[Hak cipta Atsar Enterprise, www.atsar.ilmusunnah.com. Tidak dibenarkan membuat salinan tanpa kebenaran]

No comments:

Post a Comment