Amalan Di Bulan Rejab: Antara Yang Palsu Dan Tulen
Abd al-Razzaq bin Abd Muthalib
Allah
swt telah mengutuskan para rasul dan menurunkan kitab-kitabnya serta
menyediakan batas-batas arahan dan larangan atau boleh juga disebut
sebagai syariat kepada manusia. Ini semua bertujuan tidak lain dan
tidak bukan supaya manusia itu mengabdikan diri serta mentauhidkan Allah
swt di dalam semua keadaan dan tingkah lakunya. Malah, inilah tujuan
utama penciptaan makhluk seperti mana yang ditegaskan oleh Allah swt di
dalam firmannya yang bermaksud:
"Dan tidak Aku ciptakan jin dam manusia itu kecuali untuk mengabdikan diri kepada-Ku". (Surah al-Zaariyat: ayat 56).
Suatu
perkara yang penting dan perlu untuk diberikan perhatian bahawa segala
bentuk ibadah ini tidak akan diterima oleh Allah swt melainkan jika
ianya dilakukan dengan penuh keikhlasan kepada Allah swt serta menepati
dengan cara yang dilakukan dan diperintahkan oleh Rasulullah saw. Maka
sebarang bentuk ibadah yang tidak memenuhi dua syarat ini, ianya tidak
akan diterima oleh Allah swt apatah lagi untuk diberikan ganjaran. Allah
swt berfirman yang bermaksud:
"Maka
barangsiapa yang percaya dan mengharapkan pertemuan dengan Tuhannya,
hendaklah ia melakukan amalan soleh dan janganlah mempersekutukan
sesiapa pun di dalam ibadah kepada Tuhannya". ( Surah al-Kahfi: ayat 110).
Al-Imam Ibn Kathir (w 774 H) di dalam menafsirkan ayat ini menyatakan bahawa: ((Barangsiapa
yang mengharapkan ganjaran serta balasan yang baik hendaklah ia
melakukan amalan yang bertepatan dengan syariat Allah, dan hanya kerana
Allah (ikhlas) serta tidak ada sekutu bagi-Nya, dan inilah dua rukun
untuk diterima segala amalan, iaitu mesti dilakukan dengan ikhlas kepada
Allah dan menepati dengan syariat yang dibawa oleh Rasulullah saw)).
(Ibn Kathir, Tafsir al-Quran al-‘Azim (Dimashq: Maktabah Dar al-Fiha’, cetakan ke-2, 1998), jilid 3, m/s 147).
Hal ini dikuatkan lagi dengan pendapat para ulamak, antaranya al-Fudhail bin ‘Iyadh r.h. dalam kata-katanya: Sesungguhnya
amalan yang dilakukan dengan penuh keikhlasan tetapi tidak betul maka
ianya tidak akan diterima, dan jika dilakukan dengan betul tetapi tidak
ikhlas, ianya juga tidak diterima, sehinggalah ianya dilakukan dengan
penuh keikhlasan dan betul. Dan ikhlas itu ialah apabila
dilakukan hanya kerana Allah ‘Azza wa Jalla, dan betul itu pula ialah
apabila dilakukan menepati sunnah Rasulullah saw.
(Ibn Rejab al-Hanbali, Jami’ al-‘Ulum wa al-Hikam, (Beirut: al-Maktabah al-‘Asriyah, cetakan ke-3, 2000), m/s 15).
Bulan Rejab dan amalan yang dilakukan di dalamnya.
Bulan
Rejab adalah antara salah satu bulan yang termasuk di dalam bulan-bulan
yang suci. Dinamakan dengan Rejab bersempena dengan penghormatan
terhadapnya di zaman jahiliyyah dengan tidak melakukan sebarang
peperangan di dalam bulan ini. (Al-Razi, Mukhtar al-Sihah (Bierut:
Muassah al-Risalah, 2001), m/s 215)
Telah
menjadi amalan kebanyakan umat Islam untuk menghidupkan bulan ini
dengan pelbagai amalan. Persoalannya, adakah amalan-amalan tersebut
dilakukan dengan ikhlas dan menepati sunnah Rasulullah saw untuk
melayakkan amalan tersebut diterima? Menyentuh tentang persoalan ikhlas,
kemungkinan semua orang memilikinya, tetapi adakah amalan tersebut
bertepatan dengan syariat dan sunnah Rasulullah saw. Justeru, menjadi
kewajipan ke atas umat Islam untuk menyemak dan memastikan segala amalan
yang dilakukannya itu bertepatan dengan syariat dan sama dengan cara
yang dilakukan oleh Rasulullah saw.
Antara amalan-amalan yang dilakukan oleh umat Islam dalam bulan Rejab ini yang tidak menepati sunnah Rasulullah saw ialah:
1) Menghidupkan malam ke-27, dan dinamakan dengan malam al-Isra’ wa al-Mi’raj.
Sememangnya
tidak dapat dinafikan bahawa peristiwa al-Isra’ wa al-Mi’raj merupakan
salah satu daripada peristiwa besar dan penting di dalam sejarah Islam.
Ianya bukti kepada kebesaran Allah swt dan kebenaran Nabi Muhamad saw
serta risalah yang dibawa oleh Baginda. Tersebar luas di kalangan umat
Islam bahawa peristiwa agung ini berlaku di malam dua puluh tujuh di
bulan Rejab. Maka sebahagian besar umat Islam menyambut dan menghidupkan
malam ini dengan amalan-amalan yang khusus dengan mengharapkan
fadhilat-fadhilat tertentu. Tetapi pendapat ini adalah tidak tepat
sepertimana yang disebut oleh Syeikh Abdullah bin Abd al-Aziz bin Baz: Dan
malam ini yang dikatakan berlaku padanya peristiwa al-Isra’ wa
al-Mi’raj, tidak ada satu hadith sahih pun yang menyebut tentang tarikh
peristiwa ini secara khusus, dan semua pendapat yang menyebut tentang
tarikh berlakunya peristiwa ini secara khusus adalah tidak thabit
daripada Rasulullah saw di sisi ulamak hadith, dan kepada Allah jualah
diserahkan segala hikmah disebalik kerahsiaan ini kepada manusia, dan
walau sekiranya terdapat hadith sahih yang menjelaskan tentang perkara
ini, tetap juga tidak dibenarkan umat Islam untuk menghidupkan malam ini
dengan amalan-amalan yang khusus, serta tidak harus untuk
menghidupkannya dengan sebarang perayaan kerana Rasulullah saw dan para
sahabat r.a tidak pernah merayakannya dan tidak melakukan sebarang
amalan yang khusus. Sekiranya menghidupkan atau merayakan malam ke-27
ini amalan yang disyariatkan, semestinya Nabi saw akan menunjukan
panduannya sama ada dengan kata-kata atau perbuatannya, dan sekiranya
amalan ini pernah dilakukan oleh Baginda saw, semestinya akan diketahui
dan masyhur serta akan disampaikan oleh para sahabat ra kepada kita.
(Abdullah bin Abd al-Aziz bin Baz, al-Tahzir min al-Bida’, cetakan ke-3, Uni. Islam Madinah, m/s 7).
2) Solat Raghaib
Solat ini dilakukan berdasarkan kepada satu hadith maudhu’ (palsu) yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik ra, katanya: Telah
bersabda Rasulullah saw: Rejab bulan Allah, Sya’ban bulan-ku, dan
Ramadhan bulan umatku… dan tidak ada seorang pun yang berpuasa pada hari
Khamis yang pertama dalam bulan Rejab kemudian melakukan solat diantara
waktu Maghrib dan ‘Atamah (waktu sepertiga awal malam), iaitu dilakukan
pada malam Jumaat sebanyak dua belas rakaat, dibaca pada setiap rakaat
surah al-Fatihah sekali dan surah al-Qadr tiga kali, dan surah al-Ikhlas
sebanyak dua belas kali, dan diselangi setiap dua rakaat dengan salam,
dan apabila telah selesai, ia berselawat ke atasku sebanyak 70 kali,
kemudian membaca: (Allahumma salli ‘ala Muhammadin Nabiy al-Ummiy wa ‘ala alihi), kemudian sujud dan membaca: (Subbhuhun Quddusun Rabbu al-Malaikatu wa al-Ruh) sebanyak 70 kali, kemudian ia angkat kepalanya dan kemudian membaca: (Rabbi ighfir warham watajawaj ‘amma ta’lamu innaka anta al-‘azizu al-a’dzam)
sebanyak 70 kali, kemudian ia sujud kali kedua dan membaca seperti
bacaan di sujud pertama, kemudian ia mohon kepada Allah segala hajatnya,
nescaya akan ditunaikan. Bersabda Rasulullah saw lagi: Dan demi diriku
yang di tangan-Nya, tidak ada seorang hamba pun, lelaki mahupun
perempuan yang mengerjakan solat ini melainkan akan diampunkan Allah
sekelian dosanya, walau pun seperti buih di lautan dan sebanyak dedaun
di pohonan, dan ia akan dapat memberi syafaat pada hari Qiamat untuk 700
orang di kalangan kaum keluarganya…))
(Diriwayatkan oleh Ibn al-Jauzi, di dalam kitabnya al-Maudhu ‘at, jilid 2, m/s 124-125).
Seterusnya Ibn al-Jauzi menyebut: ((Hadith
ini adalah maudhu’ dan dusta ke atas Rasulullah saw, di dalam nya
terdapat seorang perawi yang bernama Ibn Jahdham yang terkenal dengan
dusta, dan aku mendengar guruku; Abd al-Wahab berkata: Para rawinya
majhul (tidak dikenali) dan telah disemak tentang peribadi mereka ini di
dalam semua kitab tetapi tidak ku temui tentang mereka).
Al-Imam al-Syaukaniy rh juga menyebut di dalam kitabnya: al-Fawaid al-Majmu ‘ah fi al-Ahadith al-Maudhu‘ah: ((Hadith
ini adalah maudhu’ dan perawinya adalah majhul (tidak dikenali), dan
solat Raghaib yang masyhur ini telah sepakat para ulamak bahawa ia
adalah maudhu’)).
Setelah
kita mengetahui tentang kedudukan hadith yang menyebut tentang solat
Raghaib ini, marilah kita melihat apakah pandangan para ulamak tentang
hukum mengerjakan solat tersebut.
Imam al-Nawawi (w 676H) berkata: Sesungguhnya
ia adalah bid ‘ah yang ditegah di antara bid ‘ah-bid ‘ah yang sesat,
dan padanya terdapat pelbagai percanggahan yang jelas, Allah memerangi
mereka yang mencipta dan mereka-reka solat ini, dan para imam telah
menulis pelbagai penulisan yang bernilai dan bermutu yang menyebut
tentang keburukannya, kesesatan orang yang mengerjakan sembahyang ini,
dan yang melakukan bid ‘ah ini, serta dalil tentang kejelekan, kebatilan
serta kesesatan orang yang mengamalkannya adalah terlalu banyak dan
tidak terhitung.
(Al-Nawawi, al-Minhaj Syarah Sahih Muslim, (Beirut: Dar al-Ma’rifah, cetakan ke-7, 2000), jilid 8, m/s 262
.
Al-Imam Ibn Taimiyah (w 728 H) juga menyanggah pendapat tentang kewujudan solat ini dengan berkata: Solat
ini (Raghaib) ini tidak dilakukan oleh Rasulullah saw dan tidak pula
oleh seorang pun dikalangan para sahabat Baginda, tabi‘in dan para imam
kaum Muslimin, dan Nabi saw tidak menggalakkannya serta tidak terdapat
seorang pun dikalangan ulamak salaf dan imam-imam yang menggalakannya
dan mereka tidak pernah menyebut akan adanya keutamaan-keutamaan yang
khusus bagi malam ini. Hadith-hadith yang menyebut mengenainya adalah
dusta dan maudhu’ dengan sepakat ahli ilmu, maka oleh kerana itu
ahli-ahli tahqiq mengatakan bahawa solat tersebut adalah makruh, bukan
sunat)).
(Ibn Taimiyah, Majmu’ al-Fatawa, 1/149)
Menurut al-Hafiz Ibn Rejab pula:
Solat ini adalah bid‘ah di sisi jumhur (kebanyakan) ulamak, dan di
antara mereka yang menyebut tentang perkara ini adalah di kalangan
ulamak yang terkemudian seperti Abu Ismail al-Haruwi, Abu Bakar ibn
al-Sam‘aniy, Abu al-Fadhl ibn Nasir, Abu al-Farj ibn al-Jawzi dan yang
lain lagi, dan perkara ini tidak disebut oleh ulamak yang awal
disebabkan ianya hanya muncul selepas daripada zaman mereka, dan yang
terawal timbulnya perkara ini ialah selepas 400 tahun, maka sebab itulah
golongan ulamak yang awal dan terdahulu tidak mengetahuinya dan tidak
membincangkannya
(Ibn Rejab, Lataif al-Ma ‘arif, m/s 228)
Terdapat
ramai lagi dikalangan ulamak yang membincangkan tentang hukum solat
Raghaib ini. Kesimpulan yang dapat dibuat daripada pendapat-pendapat
mereka semuanya menafikan kewujudan solat ini dan menganggap ia sebagai
salah satu bid ‘ah (ibadat yang direka-reka) yang amat ditegah dan tidak
boleh mengamalkannya kerana ianya tidak thabit daripada Rasulullah saw
mahupun para sahabat ra serta al-tabi’in..
3) Berpuasa penuh di bulan Rejab atau sebahagiannya dengan menganggap ianya mempunyai fadhilat yang khas.
Sesetengah
daripada umat Islam akan berpuasa di bulan ini sepenuhnya atau
sebahagianya dan mereka menganggap puasa ini mempunyai kelebihan dan
fadhilat yang khusus. Tetapi malangnya, ganjaran atau kelebihan yang
khas bagi mereka yang melakukan amalan ini tidak bersumberkan daripada
al-Quran atau hadith-hadith yang sahih. Bahkan ianya diambil daripada
hadith-hadith yang maudhu’ (palsu) dan yang lebih malang lagi
hadith-hadith ini disebarkan oleh golongan-golongan agama atau
ustaz-ustaz kepada masyarakat Islam samada di dalam kuliah-kuliah mereka
atau melalui penulisan.
Antara hadith-hadith maudhu’ yang tersebar luas
mengenai fadhilat puasa di bulan Rejab ini ialah:
1.
Ibnu al-Jawzi menyebutkan dari riwayat Muhamad bin Abdul-Baqi dari Abu
Bakr Muhamad bin al-Hassan al-Naqqasy, dari Abu Said r.a bahawa
Rasulullah saw bersabda:
"Rejab
adalah bulan Allah, Sya’ban bulanku dan Ramadhan bulan umatku, maka
barangsiapa yang berpuasa bulan Rejab dengan penuh keimanan dan
mengharapkan pahala dari Allah, maka ia wajib mendapat keredhaan Allah
Yang Maha Agung dan ditempatkannya di Syurga al-Firdaus yang tertinggi.
Sesiapa yang berpuasa dua hari dari bulan Rejab maka baginya pahala dua
kali ganda, timbangan tiap-tiap ganda bagaikan bukit-bukit di dunia.
Barangsiapa yang berpuasa tiga hari dari bulan Rejab maka Allah
menjadikan antaranya dan Neraka sebuah parit yang panjangnya setahun
perjalanan. Barangsiapa yang berpuasa empat hari dari bulan Rejab maka
ia akan diselamatkan dari bala, gila, kusta, sopak, fitnah al-Masih
al-Dajjal dan dari azab kubur…."
Ibnu al-Jawzi telah menghukum hadith ini dengan maudhu’.
2. Ibnu Shahin meriwayatkan dari Ali r.a dari Harun bin ‘Antarah bahawa Rasulullah saw bersabda:
"Sesungguhya
bulan Rejab adalah bulan yang agung, maka barangsiapa yang berpuasa
sehari dari bulan Rejab nescaya Allah menuliskan baginya puasa seribu
tahun. Siapa yang berpuasa dua hari dari bulan Rejab maka Allah
menuliskan baginya puasa dua ribu tahun. Siapa yang berpuasa tiga hari
dari bulan Rejab maka Allah menulis baginya puasa tiga ribu tahun…"
Menurut
Ibnu ‘Iraq: Hadith ini adalah maudhu’ tanpa syak lagi. Harun bin
‘Antarah pula disi Ibnu Hibban adalah seorang pereka hadith.
3. Diriwayatkan daripada Ali bin Abu Talib r.a bahawa Rasulullah saw bersabda:
"Aku
dibangkitkan sebagai Nabi pada 27 Rejab, maka barangsiapa yang berpuasa
pada hari itu dan ia berdoa sewaktu berbuka puasa, maka puasa itu
menjadi kifarat baginya selama sepuluh tahun".
Hadith ini telah disebut oleh al-Hafidz Ibnu Hajar dari kitab Fawaid susunan Abu al-Hassan bin Shakhr dengan sanad yang batil.
Demikianlah
antara contoh sebahagian kecil daripada hadith-hadith palsu yang
tersebar di kalangan masyarakat Islam mengenai fadhilat puasa di bulan
Rejab ini. Masih terdapat banyak lagi hadith-hadith palsu lain mengenai
fadhilat puasa di bulan ini yang sesetengah daripada fadhilat tersebut
tidak dapat diterima oleh akal yang sejahtera, apatah lagi ianya
bercangggah dengan kaedah dan prinsip asas agama.
Al-Hafiz Ibn Hajar di dalam menyentuh perkara ini berkata: Tidak
terdapat hadith-hadith yang boleh dijadikan hujah yang menyebut tentang
fadhilat khusus bulan Rejab, atau fadhilat berpuasa (sepenuhnya) di
bulan ini, atau berpuasa sebahagiannya, atau menghidupkan malamnya yang
khusus.
(Ibn Hajar, Tabyin al-‘Ajab fi ma warada fi Fadhl Rajab, m/s 23).
Sayyidina
Umar al-Khattab melarang orang berpuasa dibulan ini dan beliau pernah
memukul tangan orang yang tidak mahu makan disebabkan berpuasa di bulan
Rejab.
(al-Suyuti, al-Amr bi al-Ittiba’ wa al-nahyu an al-Ibtida’, (Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah, cet.1, 1988), m/s 63).
Al-Imam Al-Syawkaniy pula menyebut di dalam kitabnya al-Fawaid: ((Dalam
satu risalahnya Ali bin Ibrahim al-‘Athar berkata: Apa yang
diriwayatkan mengenai keutamaan puasa Rejab semuanya maudhu’ dan dhaif
tidak mempunyai sumber. Katanya lagi: Abdullah al-Anshari tidak berpuasa
Rejab dan beliau melarangnya dan berkata: Tidak ada satu hadith pun
yang sahih dari Nabi saw mengenainya)).
(Al-Syawkaniy, al-Fawaid al-Majmu’ah, m/s 440).
Selain
daripada amalan yang disebutkan ini, terdapat lagi amalan khusus lain
yang disebarkan seperti amalan membaca apa yang disebut sebagai ‘Istighfar Rejab’.
Disebutkan di antara fadhilatnya ialah sesiapa yang menulis atau
menggantung atau membawa atau membaca istighfar Rejab maka ia akan
mendapat pahala sebanyak 80, 000 pahala para Nabi.
Terdapat
juga sesetengah umat Islam yang menunaikan umrah pada bulan ini dengan
menganggap ianya mempunyai fadhilat yang khusus jika dilakukan pada
bulan Rejab.
Demikianlah
sebahagian amalan yang biasa dilakukan oleh umat Islam di dalam bulan
Rejab ini yang tidak bersumberkan dari Rasulullah saw. Persoalan yang
mesti diulang fikirkan lagi adakah amalan-amalan tersebut akan diterima
oleh Allah dan mendapat ganjarannya?. Atau ianya tidak mendapat apa-apa kecuali penat dan letih sahaja.
Semoga Allah swt mengampunkan kesalahan yang dilakukan di atas
kejahilan kita. Marilah kita bersama-sama untuk membenteraskan kegiatan
penyebaran hadith-hadith palsu di kalangan umat Islam. Pastikan ibadah
yang kita lakukan benar-benar menepati sunnah Rasulullah saw dan
diiringi dengan keikhlasan kepada Allah swt.
Sumber: www.al-qayyim.net (dengan sedikit pindaan)
No comments:
Post a Comment