Bulan Rejab ialah salah satu bulan daripada bulan-bulan haram yang disebut oleh Allah Ta`ala dalam firmanNya:
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً فِي
كِتَابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ مِنْهَا
أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ
أَنْفُسَكُمْ
Sesungguhnya bilangan bulan disisi Allah ialah dua belas bulan, dalam
ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya
ada empat bulan haram. Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka
janganlah kamu menzalimi diri kamu dalam bulan yang empat itu
[ At-Taubah:36 ]
Bulan-bulan haram adalah: Muharam,Rejab,Zulkaedah,Zulhijjah.
عَنْ أَبِي بَكْرَةَ رضي الله عنه عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ( السَّنَةُ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا , مِنْهَا
أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ , ثَلاثٌ مُتَوَالِيَاتٌ : ذُو الْقَعْدَةِ وَذُو
الْحِجَّةِ وَالْمُحَرَّمُ , وَرَجَبُ مُضَرَ الَّذِي بَيْنَ جُمَادَى
وَشَعْبَانَ
Daripada
Abi Bakrah radiallahu`anhu daripada Nabi Sallallahu`alaihiwasallam
bersabda: Satu tahun terdiri dua belas bulan,daripadanya ada empat bulan
haram,tiga bulan berturut-turut, Zukaedah,Zulhijjah dan
Muharam,sedangkan Rejab Mudhar pula terletak antara Jumada akhir dan
Sya`aban.
[ HR Bukhari no:4662, Muslim no:1679 ]
Kenapa Dinamakan Bulan-bulan ini sebagai bulan haram?
1) Diharamkan peperangan pada bulan ini kecuali jika jelas diserang musuh atau berlanjutnya peperangan dari bulan sebelumnya.
2)
Pengharaman melakukan maksiat dan perkara-perkara yang diharamkan
syariat lebih dahsyat berbanding bulan-bulan lain, sebab itulah Allah
melarang melakukan maksiat pada bulan-bulan ini sebagaimana FirmanNya:
فَلا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْ
Maka janganlah kamu menzalimi diri kamu dalam bulan yang empat itu
[ At-Taubah:36 ]
Melakukan
maksiat dan dosa adalah terlarang pada bila-bila masa namun
melakukannya pada keempat-empat bulan haram ini lebih dahsyat dan kuat
pengharamannya dan dosa yang dilakukan pada bulan-bulan haram adalah
lebih berbanding pada bulan-bulan yang lain.
Kata Ibnu Rejab Al-Hanbali rahimahullah:
سمّي رجبٌ رجباً؛ لأنه كان يرجب، أي يُعظَّم، يُقال: رَجَبَ فلانٌ مولاه، أي عظَّمه
Dinamakan
Rejab sebagai Rejab kerana ianya dihormati,iaitulah diagungkan,
dikatakan; Fulan menghormari tuannya,iaitulah mengagungkannya.
[ Al-Lathoif Al-Ma`arif 1/117 ]
Orang-orang
Arab Jahiliyyah sangat mengagungkan bulan Rejab,khususnya kabilah
Mudhar sebab itulah disebutkan dalam Hadith " Rejab Mudhar" .
Kata Ibnul Athir :
أضاف رجباً إلى مضر؛ لأنهم كانوا يُعظِّمونه خلاف غيرهم، فكأنهم اختصُّوا به
Disandarkan
Rejab kepada Mudhar,kerana dahulu mereka sangat mengagungkannya tidak
seperti kabilah yang lain,maka seakan-akan mereka mengkhususkan bulan
ini pada mereka.
[ An-Nihayah fi Gharibil Hadith Wal Athar 2/197 ]
Bid`ah-Bid`ah pada bulan Rejab:
Tidak
syak lagi bulan Rejab termasuk antara bulan-bulan yang dimuliakan oleh
Allah Ta`ala sebagaimana disebut dalam kitabNya dan melarang manusia
daripada melakukan kezaliman di dalam bulan ini,namun bukanlah bermaksud
untuk melakukan atau mereka cipta ibadah-ibadah tertentu dan
mengkhusukan pada bulan ini dengan ibadah tertentu yang tidak ada pada
bulan lain,kerana ianya tidak tsabit daripada Nabi
sallallahu`alaihiwasallam tentang melakukan ibadah khusus dalam bulan
ini.Para Ulama` telah menetapkan bahawa mengkhususkan ibadah pada
waktu-waktu tertentu yang tidak dikhususkan oleh Syari`at maka ianya
tidak boleh dilakukan kerana tidak ada kelebihan pada ibadah atau waktu
tertentu melainkan apa yang telah ditunjukkan oleh Syari`at.
Sabda Nabi sallallahu`alaihiwasallam:
من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو رد
Sesiapa yang mereka cipta sesuatu dalam urusan kami( syariat Islam) ini apa yang tiada dasarnya maka ianya tertolak.
[ HR Bukhari ]
Antara bid`ah-bid`ah yang sering dilakukan pada bulan Rejab:
1) Menyembelih haiwan sembelihan atau dinamakan ( Al-`Atirah ).
Dahulunya
kaum Jahiliyyah menyembelih sembelihan yang dinamakan "Al-`Atirah"
apabila datang Islam,Islam membatalkan dan menghapuskan amalan tersebut.
Sabda Nabi sallallahu`alaihiwasallam:
لَا عَتِيرَةَ فِي الْإِسْلَامِ
Tidak ada `Atirah dalam Islam.
[ HR Ahmad no:7135, isnadnya shahih juga asalnya seperti didalam As-Shahihain ]
Berkata Abu `Ubaidah:
العتيرة هي الرجبية ذبيحة كانوا يذبحونها في الجاهلية في رجب يتقربون بها لأصنامهم
Al-`Atirah
adalah sembelihan yang dilakukan untuk mengagungkan atau memuliakan
bulan Rejab,dahulu mereka menyembelihnya pada zaman Jahiliyyah pada
bulan Rejab bertujuan untuk mendekatkan diri mereka dengannya terhadap
berhala-berhala mereka.
[ Fathul Bari Syarh Shahih Al-Bukhari,Ibn Hajar Al-`Asqalani 9/598 ]
Berkata Ibnu Rejab Al-Hanbali:
ويشبه الذبح في رجب اتخاذه موسمًا وعيدًا كأكل الحلوى ونحوها
Menyerupai
penyembelihan pada bulan Rejab adalah menjadikan ianya sebagai musim
dan perayaan tertentu seperti memakan halwa(manisan) dan yang
sepertinya.
[ Lathoif Al-Ma`arif 1/118 ]
2)
Meyakini dan beritiqad bahawasanya malam dua puluh tujuh Rejab adalah
malam berlakunya Israk dan Mikraj,atau menyambutnya sebagai perayaan.
Tidak
ada nas serta dalil yang khusus menjelaskan tarikh berlakunya Israk
dan Mikraj,bahkan telah berlaku perselisihan yang besar di kalangan
para Ulama` Islam dan ahli sejarah dalam menentukan tarikh berlakunya
Israk Mikraj.Maka adalah mustahil jika ditetapkan malam tertentu
berlakunya Israk Mikraj tanpa ianya mempunyai dalil yang jelas daripada
nas.
Jika
benar ada ibadah khusus dan perayaan tertentu yang digalakkan oleh
Syariat untuk melakukannya tentulah Nabi sallallahu`alaihiwasallam sudah
menjelaskannya,juga tentulah para sahabat serta Salafussoleh sudah
menyambutnya,namun tidak ada satu riwayat pun yang menyebutkan hal
tersebut, bahkan Nabi sallallahu`alaihiwasallam bersabda:
لا تَتَّخِذُوا شَهْرًا عِيدًا ، وَلا تَتَّخِذُوا يَوْمًا عِيدًا
Janganlah kamu menjadikan bulan tertentu sebagai perayaan,dan janganlah kamu jadikan hari tertentu sebagai perayaan.
[
Diriwayatkan secara mursal dalam Musannaf Abdul Razak no:7639,
perawinya kesemuanya tsiqah,hadith ini boleh berhujjah
dengannya-insyaAllah- ]
3) Solat Raghaib
Mereka-cipta
solat yang dilakukan pada malam jumaat awal bulan Rejab yang dinamakan
dengan solat Raghaib,kemudian mereka membuat hadith-hadith palsu
menjelaskan tentang kelebihannya.
Al-Imam Ibnul Qayyim rahimahullah berkata:
Begitulah
juga hadith-hadith berkenaan solat Raghaib yang dilakukan pada malam
jumaat pertama pada bulan Rejab,kesemuanya adalah dusta yang direka
cipta atas nama Rasulullah sallallahu`alaihiwasallam......
Misalnya hadith:
لا تغفلوا عن أول جمعة من رجب ,فإنها ليلة تسميها الملائكة الرغائب....
Janganlah
kamu lalai daripada awal jumaat daripada bulan Rejab,kerana padanya
terdapat satu malam yang dinamakan oleh malaikat sebagai Raghaib.
Hadith
ini adalah palsu,madar( sebabnya) dalam perawinya ada pendusta dan
pemalsu hadith iaitulah Ibnu Jahdham beliau ialah `Ali bin `Abdillah bin
Jahdham,seorang syeikh Sufi di Mekah.Hal ini sebagaimana diulas oleh
Ibnul Jauzi yang menyebut bahawasnya di dalamnya terdapat perawi-perawi
yang majhul.
[ Al-Manarul Munif m/s:76 , rujuk juga Al-Laali Al-Masnu`ah 2/30 ]
4) Mengkhususkan puasa pada bulan Rejab.
Telah
tsabit bahawasanya `Umar bin Al-Khattab radiallahu`anhu pernah memukul
tangan seorang lelaki yang berpuasa (disebabkan memuliakan) bulan Rejab
sehinggakan beliau `Umar menarik tangannya menuju kepada makanan (agar
dia berbuka),kemudian `Umar berkata: " Apa Rejab?, sesungguhnya bulan
Rejab ini hanya diagungkan oleh kaum jahiliyyah,apabila Islam datang
maka ianya ditinggalkan
[ Musannaf Ibnu Abi Syaibah 2/345, Ibnu Wadhaah dalam Kitab Al-Bida` ]
Begitu
jugalah mengkhususkan amalan-amalan lain seperti sedekah,Umrah dan
selainnya dengan keyakinan bahawa ada ganjaran khusus disebabkan bulan
Rejab maka kesemuanya adalah terbina di atas bid`ah dan sangka-sangkaan
dalam agama.Sebagaimana yang kita ketahui menyintai Nabi
sallallahu`alaihiwasallam adalah dengan mengikuti sunnahnya bukan dengan
mereka-reka amalan atau perayaan tertentu yang tidak ada dalil dan
hujjahnya,maka seharusnya umat Islam berwaspada dengan setiap bid`ah
dalam agama dan mencukupkan diri hanya dengan Sunnah-sunnah Nabi
sallahu`aihiwasallam berdasarkan dalil-dalil yang shahih.
Wallahu`alam,
ditulis oleh:
Abul Hussein
Universiti Islam Madinah An-Nabawiyyah
29 Jumadil Akhir 1432 H/1 Jun 2011M
No comments:
Post a Comment