Mungkin
sebahagian dari kita pernah mendengar kisah-kisah manusia ajaib, pelik,
punya kuasa sakti, sehingga dikatakan ada manusia boleh terbang melayang
di udara, berjalan di atas air, berjalan atas bara api, tidak lut
(tembus dan cedera) dek senjata, mampu melihat sebahagian perkara ghaib,
dan seumpamanya.
Sejauh
mana kebenaran perkara-perkara seperti ini? Adakah ia benar-benar wujud
dalam dunia nyata manusia? Atau sekadar kisah-kisah fiksyen mainan
wayang dan khabar-khabar dongeng?
Benarkah
ia sebahagian dari karamah dan karektor seorang wali Allah? Apa pula
yang dimaksudkan sebagai karamah itu? InsyaAllah, sama-sama kita singkap
tabir rahsia persoalan ini.
Maksud Wali
Wali
maksudnya adalah kekasih, penolong, yang didampingi, pelindung,
pemimpin, atau orang-orang yang dicintai lagi dikasihi. Ia adalah lawan
kepada kata ‘aduwwu (musuh) dan muhaadah (permusuhan).
Sebagaimana
disebutkan oleh Al-Fairuz Abadi rahimahullah dalam kamusnya: “Kata wali
secara bahasa bermaksud yang dekat atau yang menyintai. Oleh itu
apabila disebutkan “wali bagi sesuatu”, maka maksudnya adalah dekat
dengan sesuatu tersebut dan menyintainya.” (Al-Qamus Muhith, 4/40)
Siapa Wali Allah Yang Dimaksudkan Sebenarnya?
Rentetan
dari maksud umum kata di atas, apabila dikatakan wali Allah, maka secara
umumnya sudah tentu merujuk yang dekat dengan Allah dan mencintai-Nya
sehingga Allah pun turut dekat dengannya dan membalas cintanya.
Orang-orang yang beriman itu, semuanya adalah wali-wali Allah. Ini sebagaimana kata Imam ath-Thahawi rahimahullah (Wafat: 321H):
وَالْمُؤْمِنُونَ كُلُّهُمْ أَوْلِيَاءُ الرَّحْمَنِ
“Dan
orang-orang yang beriman itu semuanya adalah wali-wali Allah yang maha
Pengasih.” (Ibnu Abil ‘Izz, Syarah ath-Thahawiyah, m/s. 231 – Tahqiq
Ahmad Muhammad Syakir)
Demikian juga dengan penegasan oleh Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah:
من كان مؤمناً تقياً، كان الله ولياً
“Sesiapa
dari kalangan mukmin yang bertaqwa, dia adalah wali Allah.” (Ibnu
al-‘Utsaimin, Syarah al-‘Aqidah al-Wasithiyah, 2/297 – Daar Ibnul Jauzi,
Tahqiq Sa’ad B. Fawaz ash-Shamil)
Dan orang-orang beriman yang paling mulia di antara mereka adalah yang paling taat kepada Allah dan paling mengikuti sunnah
.
.
Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ
“Sesungguhnya
orang yang paling mulia di sisi Allah dalam kalangan kamu adalah orang
yang paling bertaqwa.” (Surah al-Hujuraat, 49: 13)
Allah
Subhanahu wa Ta’ala telah menjelaskan di dalam kitab-Nya yang mulia dan
di dalam sunnah Rasul-Nya Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bahawa Allah
Subhanahu wa Ta’ala memiliki penolong (wali) dari kalangan manusia dan
Syaitan juga memiliki penolong (wali) dari kalangan manusia.
Kemudian Allah membezakan di antara para wali-Nya dan para wali Syaitan. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ
اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (62) الَّذِينَ
آمَنُوا وَكَانُوا يَتَّقُونَ (63) لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ
الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ذَلِكَ
هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
“Ingatlah,
sesungguhnya wali-wali Allah itu, tidak ada kebimbangan atas mereka dan
tidak (pula) mereka bersedih hati. (Iaitu) orang-orang yang beriman dan
mereka selalu bertaqwa. Bagi mereka berita gembira di dalam kehidupan
di dunia dan (dalam kehidupan} di akhirat. Tidak ada perubahan bagi
kalimat-kalimat (janji-janji) Allah. Yang demikian itu adalah kemenangan
yang besar.” (Surah Yunus, 10: 62-64)
Al-Hafiz Ibnu Katsir Rahimahullah (Wafat: 774H) mengatakan:
أن أولياءه هم الذين آمنوا
وكانوا يتقون، كما فسرهم ربهم، فكل من كان تقيا كان لله وليا أنه { لا
خَوْفٌ عَلَيْهِمْ } فيما يستقبلون من أهوال القيامة، { وَلا هُمْ
يَحْزَنُونَ } على ما وراءهم في الدنيا
“Wali-wali
Allah adalah setiap mereka yang beriman dan bertaqwa sebagaimana telah
dijelaskan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala tentang mereka, maka setiap
orang yang bertaqwa kepada Allah, dia adalah wali-Nya. Sesungguhnya
tidak ada kebimbangan atas mereka, iaitu dalam menghadapi hal-ehwal
kiamat. Dan tidak pula mereka bersedih hati terhadap apa yang mereka
tinggalkan di dunia.” (Tafsir Ibnu Katsir, 2/278)
Al-Hafiz Ibnu Rajab al-Hanbali rahimahullah (Wafat: 795H) mengatakan:
وأصلُ الولاية: القربُ، وأصلُ
العداوة: البعدُ، فأولياء الله هُمُ الذين يتقرَّبون إليه بما يقرِّبهم
منه، وأعداؤه الذين أبعدهم عنه بأعمالهم المقتضية لطردهم وإبعادهم منه
“Asal
makna al-wilayah (kewalian) adalah dekat. Dan asal makna al-‘Adawah
(permusuhan) adalah jauh. Maka para wali Allah Subhanahu wa Ta’ala,
mereka adalah orang-orang yang mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu
wa Ta’ala dengan amal-amal yang dapat mendekatkan diri kepada-Nya. Dan
musuh-musuh Allah ialah orang-orang yang dijauhkan dari-Nya dengan sebab
amal-amal perbuatan mereka yang menjadikan mereka terusir dan terasing
dari-Nya.” (Ibnu Rejab, Jaami’ al-‘Ulum wa al-Hikam, m/s. 335 –
Mu’asasah ar-Risalah, Tahqiq Syu’aib al-Arnauth)
Al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani rahimahullah (Wafat: 852H) mengatakan:
المراد بولي الله العالم بالله المواظب على طاعته المخلص في عبادته
“Yang
dimaksudkan dengan Wali Allah adalah orang-orang yang berilmu tentang
Allah dan dia terus-menerus di atas ketaatan kepada-Nya dengan
mengikhlaskan hati dalam ibadahnya.” (Ibnu Hajar, Fathul Bari, 11/342)
Maka dari
ayat ini telah menjelaskan bahawa wali-wali Allah itu adalah setiap
orang yang beriman dan bertaqwa. Iaitu orang-orang yang bertauhid yang
sentiasa melaksanakan perintah-perintah-Nya, menjauhi segala
larangannya, menjauhi kemaksiatan, menjauhi kesyirikan, dan menjauhi
kebid’ahan (apa yang diada-adakan terhadap agama).
Sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam:
Sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam:
إِنَّ أَوْلِيَائِيَ مِنْكُمُ الْمُتَّقُونَ، مَنْ كَانُوا أَوْ حَيْثُ كَانُوا
“Sesungguhnya
para wali-Ku adalah orang-orang yang bertaqwa, siapapun mereka, atau di
manapun mereka.” (Dzilal al-Jannah, no. 212, 1011)
Kemudian kata Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah (Wafat: 728H):
أَوْلِيَاءَ اللَّهِ هُمْ
الَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَوَالَوْهُ فَأَحَبُّوا مَا يُحِبُّ وَأَبْغَضُوا
مَا يُبْغِضُ، وَرَضُوا بِمَا يَرْضَى وَسَخِطُوا بِمَا يَسْخَطُ
،وَأَمَرُوا بِمَا يَأْمُرُ وَنَهَوْا عَمَّا نَهَى، وَأَعْطَوْا لِمَنْ
يُحِبُّ أَنْ يُعْطَى وَمَنَعُوا مَنْ يُحِبُّ أَنْ يُمْنَعَ، كَمَا فِي
التِّرْمِذِيِّ وَغَيْرِهِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ :{ أَوْثَقُ عُرَى الْإِيمَانِ : الْحُبُّ فِي
اللَّهِ وَالْبُغْضُ فِي اللَّهِ
“Para
wali Allah, mereka adalah orang-orang yang beriman kepada-Nya,
menolong-Nya, mereka mencintai apa yang Allah cintai dan membenci
apa-apa yang Allah benci, serta redha terhadap apa-apa yang Allah redha,
dan memurkai apa-apa yang Allah murka padanya. Mereka memberi kepada
orang yang Allah suka untuk diberi dan mereka tidak memberi kepada
orang-orang yang Allah tidak menyukai untuk diberi.” (Ibnu Taimiyah,
Al-Furqan baina Awliya’ ar-Rahman wa Auliya’ asy-Syaithan, m/s. 8 –
Tahqiq ‘Abdul Qadir al-Arnauth, Maktabah Daar al-Bayaan)
Wali
Allah juga adalah mereka yang sentiasa berusaha mendekatkan dirinya
kepada Allah dengan amal-amal soleh yang dapat mendekatkannya kepada
Allah, iaitu dengan melaksanakan amal-amal yang disunnahkan dengan penuh
ketulusan dan ilmu yang benar.
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
إِنَّمَا وَلِيِّىَ اللَّهُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ
“ Sesungguhnya wali-wali Allah adalah orang-orang yang soleh lagi beriman .” (Shahih al-Bukhari, no. 5990. Muslim, no. 215)
Orang
yang soleh di sisi syara’ adalah orang yang melaksanakan
kewajiban-kewajibannya kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dan melaksanakan
kewajiban-kewajibannya terhadap sesama makhluk.
Manakala
musuh-musuh Allah adalah mereka yang menjauhkan diri dari-Nya dengan
amal-amal perbuatan yang menjadikannya tercampak jauh dari-Nya iaitu
dengan mengerjakan hal-hal yang diharamkan, yang maksiat, yang bid’ah,
yang syirik serta seumpamanya.
Ini sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam sebuah hadis qudsi:
مَنْ عَادَى لِي وَلِيًّا
فَقَدْ آذَنْتُهُ بِالحَرْبِ، وَمَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدِي بِشَيْءٍ
أَحَبَّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ، وَمَا يَزَالُ عَبْدِي
يَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّوَافِلِ حَتَّى أُحِبَّهُ، فَإِذَا
أَحْبَبْتُهُ: كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ، وَبَصَرَهُ الَّذِي
يُبْصِرُ بِهِ، وَيَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا، وَرِجْلَهُ الَّتِي
يَمْشِي بِهَا، وَإِنْ سَأَلَنِي لَأُعْطِيَنَّهُ، وَلَئِنِ اسْتَعَاذَنِي
لَأُعِيذَنَّهُ
“Sesiapa
yang menyakiti wali-Ku (kekasih-Ku), maka Aku mengisytiharkan perang ke
atasnya. Dan tidak ada sesuatu yang dilakukan oleh hamba-Ku untuk
mendekatkan diri kepada-Ku yang lebih Aku sukai dari dari sesuatu yang
telah Aku wajibkan atasnya. Dan tidak henti-hentinya seseorang hamba
mendekatkan diri kepada-Ku dengan mengerjakan amal-amal sunnah
sehinggalah Aku mencintainya. Apabila Aku telah mencintainya, maka Aku
akan menjadi pendengaran yang ia mendengar dengannya, penglihatan yang
ia melihat dengannya, tangan yang ia memukul dengannya, dan kaki yang ia
berjalan dengannya. Jika ia meminta, maka Aku akan memberinya. Dan jika
ia memohon perlindungan kepada-Ku, maka Aku akan memberikan
perlindungan kepadanya.” (Shahih al-Bukhari, Bab: Tawadhu’, no. 6502)
Apabila
hati seseorang telah terpenuhi dengan tauhid yang benar dan sempurna,
maka tidak akan tersisa lagi di dalam hatinya kecintaan kepada selain
Allah, tiada lagi rasa nikmat melainkan dengan melaksanakan apa-apa yang
dicintai oleh Allah, dan kebenciannya adalah terhadap apa-apa yang
dibenci oleh Allah.
Apabila
ini terealisasi, maka seluruh tubuhnya akan bergerak untuk mentaati
Allah Subhanahu wa Ta’ala. Hatinya tidak akan tersibukkan melainkan
untuk mengerjakan sesuatu yang mendatangkan keredhaan Allah Subhanahu wa
Ta’ala. Di dalam hatinya sangat dekat dan selalu mengingat Allah.
Apabila
hati terpenuhi dengan rasa cinta terhadap Allah, maka tidak ada lagi
ruang untuk selain-Nya. Hawa nafsu pun mampu ditundukkan menuruti apa
yang dikehendaki oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala. Dengan itu, dia pun
tidak akan berkata-kata melainkan dengan apa-apa yang baik. Dia tidak
akan berjalan melainkan untuk sesuatu yang diredhai Allah. Jika dia
mendengar, dia akan mendengar apa-apa yang dapat menambah kecintaan
terhadap Allah. Jika dia melihat, maka dia akan melihat sesuatu yang
dibenarkan, dan jika dia memukul, maka dia akan memukul di jalan yang
benar.
Wali Allah VS Wali Syaitan
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ
آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ
كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى
الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
“Allah
adalah wali (pelindung) bagi orang-orang yang beriman. Dia mengeluarkan
mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (keimanan). Dan
orang-orang yang kafir, para walinya (pelindung-pelindungnya) adalah
Syaitan, yang mengeluarkan mereka dari cahaya kepada kegelapan
(kekafiran). Mereka itu adalah penghuni neraka; mereka kekal di
dalamnya.” (Surah al-Baqarah, 2: 257)
Dalam ayat-Nya yang lain, Allah berfirman:
الَّذِينَ آمَنُوا
يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي
سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ
الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا
“Orang-orang
yang beriman berperang di jalan Allah dan orang-orang kafir berperang
di jalan thaghut, oleh itu perangilah wali-wali Syaitan kerana
sesungguhnya tipu daya Syaitan itu adalah lemah.” (Surah an-Nisaa’, 4:
76)
وَمَنْ يَتَّخِذِ الشَّيْطَانَ وَلِيًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِينًا
“Sesiapa
yang menjadikan Syaitan sebagai wali (pelindung dan penolong) selain
Allah, maka ia menderita dengan kerugian yang nyata.” (Surah an-Nisaa’,
4: 119)
إِنَّمَا ذَلِكُمُ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ فَلا تَخَافُوهُمْ وَخَافُونِ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ
“Sesungguhnya mereka itu tidak lain
adalah Syaitan yang menakut-nakutkan bersama-sama wali-walinya (para
pendukungnya), oleh itu janganlah kamu takut kepada mereka jika kamu
benar-benar orang yang beriman.” (Surah Ali ‘Imran, 3: 175)
إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ
“Sesungguhnya
Kami telah menjadikan Syaitan-syaitan itu pemimpin (wali) bagi
orang-orang yang tidak beriman.” (Surah al-A’raf, 7: 27)
Kemudian dalam surah Ali ‘Imran Allah berfirman:
قُلْ إِنْ كُنْتُمْ
تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ
ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
“Katakanlah
(wahai Muhammad), “Jika benar kamu mencintai Allah, maka ikutilah aku.
Nescaya Allah mencintai kamu dan mengampuni dosa-dosa kamu.” (Surah Ali
‘Imran, 3: 31)
Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah berkata:
وَقَدْ بَيَّنَ اللَّهُ
فِيهَا أَنَّ مَنْ اتَّبَعَ الرَّسُولَ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّهُ ،وَمَنْ
ادَّعَى مَحَبَّةَ اللَّهِ ،وَلَمْ يَتَّبِعْ الرَّسُولَ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَلَيْسَ مِنْ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ وَإِنْ كَانَ
كَثِيرٌ مِنْ النَّاسِ يَظُنُّونَ فِي أَنْفُسِهِمْ أَوْ فِي غَيْرِهِمْ
أَنَّهُمْ مِنْ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ وَلَا يَكُونُونَ مِنْ أَوْلِيَاءِ
اللَّهِ، فَالْيَهُودُ وَالنَّصَارَى يَدَّعُونَ أَنَّهُمْ أَوْلِيَاءُ
اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ
“Dalam
ayat ini Allah menjelaskan bahawa orang yang mengikuti Rasul akan
dicintai oleh Allah. Sesiapa yang mengaku cinta kepada Allah tetapi dia
tidak mengikuti Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, maka dia
bukanlah wali Allah, sekalipun ramai sekali orang yang menyangka bahawa
mereka atau pada diri selain mereka adalah termasuk wali-wali Allah,
padahal mereka bukanlah wali-wali Allah. Sebagaimana orang-orang Yahudi
dan Nashara mengaku bahawasanya mereka adalah wali-wali Allah dan
kekasih-Nya.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَقَالُوا لَنْ يَدْخُلَ
الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَى تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ
قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (111) بَلَى مَنْ
أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ
وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
“Dan
mereka (Yahudi dan Nashara) berkata: “Sekali-kali tidak akan masuk
Syurga kecuali orang-orang (yang beragama) Yahudi atau Nashara.”
Demikian itu (hanya) angan-angan mereka yang kosong belaka. Katakanlah:
“Tunjukkanlah bukti kebenaranmu jika kamu adalah orang yang benar.”
(Tidak demikian) bahkan sesiapa yang menyerahkan diri kepada Allah,
sedang ia seorang yang muhsin (berbuat kebaikan), maka baginya pahala di
sisi Rabb-nya dan tidak ada kebimbangan ke atas mereka dan tidak (pula)
mereka bersedih hati.” (Surah al-Baqarah, 2: 111-112).” (Ibnu Taimiyah,
Al-Furqan baina Awliya’ ar-Rahman wa Auliya’ asy-Syaithan, m/s. 12-13 –
Tahqiq ‘Abdul Qadir al-Arnauth, Maktabah Daar al-Bayaan)
Kata Syaikh al-Islam lagi:
فَمَنْ اعْتَقَدَ أَنَّ
لِأَحَدِ مِنْ الْأَوْلِيَاءِ طَرِيقًا إلَى اللَّهِ مِنْ غَيْرِ
مُتَابَعَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَهُوَ كَافِرٌ
مِنْ أَوْلِيَاءِ الشَّيْطَانِ
“Maka
sesiapa yang beri’tiqad bahawa ada seorang wali yang dapat menuju
(mendekatkan diri) kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala tanpa mengikuti
syari’at yang dibawa oleh Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam, maka
ia adalah kafir dan termasuk wali Syaitan.” (Ibnu Taimiyah, Al-Furqan
baina Awliya’ ar-Rahman wa Auliya’ asy-Syaithan, m/s. 12-13 – Tahqiq
‘Abdul Qadir al-Arnauth, Maktabah Daar al-Bayaan)
Dalam ayat yang lain, Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
إِنَّا جَعَلْنَا
الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ (27) وَإِذَا
فَعَلُوا فَاحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءَنَا وَاللَّهُ
أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ
أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ (28) قُلْ أَمَرَ رَبِّي
بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ
مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ (29) فَرِيقًا
هَدَى وَفَرِيقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا
الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ
مُهْتَدُونَ
“Sesungguhnya
Kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu wali (pemimpin-pemimpin) bagi
orang-orang yang tidak beriman. Dan apabila mereka melakukan perbuatan
keji, mereka mengatakan: “Kami mendapati nenek-moyang kami mengamalkan
yang demikian itu, dan Allah menyuruh kami mengamalkannya.”
Katakanlah: “Sesungguhnya Allah tidak menyuruh (melakukan) perbuatan yang keji.” Mengapa kamu mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui?
Katakanlah: “Tuhanku menyuruh melaksanakan keadilan (tauhid).” Dan (katakanlah): “Luruskanlah (tumpukanlah) wajah kamu di setiap solat dan sembahlah Allah dengan mengikhlaskan ketaatanmu kepada-Nya. Sebagaimana Dia telah menciptakan kamu di awal permulaan (demikian pulalah kamu akan kembali kepada-Nya).” Sebahagian diberi petunjuk dan sebahagian lagi telah dipastikan kesesatan atas mereka. Sesungguhnya mereka menjadikan Syaitan-syaitan itu sebagai wali (pelindung) selain Allah, dan mereka menyangka bahawa mereka mendapat petunjuk.”- (Surah al-A’raaf, 7: 27-30)
Katakanlah: “Sesungguhnya Allah tidak menyuruh (melakukan) perbuatan yang keji.” Mengapa kamu mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui?
Katakanlah: “Tuhanku menyuruh melaksanakan keadilan (tauhid).” Dan (katakanlah): “Luruskanlah (tumpukanlah) wajah kamu di setiap solat dan sembahlah Allah dengan mengikhlaskan ketaatanmu kepada-Nya. Sebagaimana Dia telah menciptakan kamu di awal permulaan (demikian pulalah kamu akan kembali kepada-Nya).” Sebahagian diberi petunjuk dan sebahagian lagi telah dipastikan kesesatan atas mereka. Sesungguhnya mereka menjadikan Syaitan-syaitan itu sebagai wali (pelindung) selain Allah, dan mereka menyangka bahawa mereka mendapat petunjuk.”- (Surah al-A’raaf, 7: 27-30)
Berdasarkan
ayat ini, Allah menjelaskan bahawa bagi orang-orang yang tidak beriman,
orang yang berdusta atas nama Allah, orang yang mengada-adakan sesuatu
atas nama Allah tanpa dalil (iaitu pengamal, pembuat, dan pembela
bid’ah), dan orang-orang yang berbuat syirik itu, wali mereka adalah
para Syaitan.
Dalam ayat yang lain Allah Ta’ala mengkhabarkan bahawa:
Dalam ayat yang lain Allah Ta’ala mengkhabarkan bahawa:
هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ (221) تَنَزَّلُ عَلَى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ
“Adakah
akan Aku beritahu kepada kamu, kepada siapa Syaitan-syaitan itu turun?
Mereka turun kepada setiap pendusta lagi yang banyak dosa.” (Surah
asy-Syu’araa’, 26: 221-222)
Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah juga mengatakan:
وَهَؤُلَاءِ جَمِيعُهُمْ
الَّذِينَ يَنْتَسِبُونَ إلَى الْمُكَاشَفَاتِ وَخَوَارِقِ الْعَادَاتِ
إذَا لَمْ يَكُونُوا مُتَّبِعِينَ لِلرُّسُلِ فَلَا بُدَّ أَنْ يَكْذِبُوا
وَتُكَذِّبَهُمْ شَيَاطِينُهُمْ. وَلَا بُدَّ أَنْ يَكُونَ فِي
أَعْمَالِهِمْ مَا هُوَ إثْمٌ وَفُجُورٌ مِثْلُ نَوْعٍ مِنْ الشِّرْكِ أَوْ
الظُّلْمِ أَوْ الْفَوَاحِشِ أَوْ الْغُلُوِّ أَوْ الْبِدَعِ فِي
الْعِبَادَةِ؛ وَلِهَذَا تَنَزَّلَتْ عَلَيْهِمْ الشَّيَاطِينُ
وَاقْتَرَنَتْ بِهِمْ فَصَارُوا مِنْ أَوْلِيَاءِ الشَّيْطَانِ لَا مِنْ
أَوْلِيَاءِ الرَّحْمَنِ
“Dan
mereka yang menisbatkan diri kepada ilmu kasyaf (mengetahui hal-hal atau
rahsia-rahsia ghaib) dan mengakui memiliki kebolehan yang di luar
kebiasaan manusia normal, tetapi tidak mengikuti syari’at yang dibawa
oleh para Rasul, maka orang-orang yang seperti itu tidak boleh
dipercayai dan para Syaitan mereka mendustakan mereka. Ini kerana pada
perbuatan-perbuatan mereka itu terpalit dengan amal-amal yang berbau
dosa, seperti syirik, kezaliman, hal-hal yang keji, ghuluw (melampaui
batas), dan termasuk kebid’ahan dalam ibadah. Oleh sebab itulah
Syaitan-syaitan pun turun kepada mereka dan menemani gerak-kerja mereka
sehingga mereka pun menjadi wali-wali Syaitan, dan bukannya wali-wali
Allah yang Maha Pengasih.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ
“Sesiapa
yang berpaling dari pelajaran Allah yang Maha Pengasih (al-Qur’an), kami
adakan baginya Syaitan (yang menyesatkan), maka Syaitan itulah yang
menjadi teman yang selalu mendampinginya.” (Surah az-Zukhruf, 43: 36).”
(Ibnu Taimiyah, Al-Furqan baina Awliya’ ar-Rahman wa Auliya’
asy-Syaithan, m/s. 24 – Tahqiq ‘Abdul Qadir al-Arnauth, Maktabah Daar
al-Bayaan)
Kata Syaikh al-Islam lagi:
وَلِهَذَا لَوْ ذَكَرَ
الرَّجُلُ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى دَائِمًا لَيْلًا وَنَهَارًا
مَعَ غَايَةِ الزُّهْدِ وَعَبَدَهُ مُجْتَهِدًا فِي عِبَادَتِهِ وَلَمْ
يَكُنْ مُتَّبِعًا لِذِكْرِهِ الَّذِي أَنْزَلَهُ – وَهُوَ الْقُرْآنُ –
كَانَ مِنْ أَوْلِيَاءِ الشَّيْطَانِ وَلَوْ طَارَ فِي الْهَوَاءِ أَوْ
مَشَى عَلَى الْمَاءِ ؛ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَحْمِلُهُ فِي الْهَوَاءِ
“Oleh
kerana itu, kalau seandainya seorang lelaki selalu menyebut (berdzikir)
Allah Subhanahu wa Ta’ala di setiap malam dan siang bersama-sama puncak
kezuhudan dan beribadah kepada Allah dengan penuh kesungguhan, tetapi
tidak mengikuti dzikir (petunjuk)-Nya yang diturunkan oleh-Nya, iaitu
al-Qur’an, maka ia adalah para wali Syaitan. Walaupun ia terbang di
udara, atau berjalan di atas air. Kerana Syaitanlah yang membantunya
melakukan perkara tersebut.” (Ibnu Taimiyah, Al-Furqan baina Awliya’
ar-Rahman wa Auliya’ asy-Syaithan, m/s. 24-25 – Tahqiq ‘Abdul Qadir
al-Arnauth, Maktabah Daar al-Bayaan)
Demikianlah sebagaimana yang dikatakan oleh Imam asy-Syafi’i rahimahullah (Wafat: 204H):
إِذَا رَأَيْتُمُ الرَّجُلَ
يَمْشِي عَلَى الْمَاءِ، وَيَطِيرُ فِي الْهَوَاءِ، فَلَا تَغْترُوا بِهِ
حَتَّى تَعْرِضُوا أَمْرَهُ عَلَى الْكِتَاب
“Apabila
engkau melihat seseorang berjalan di atas air dan terbang di udara, maka
jangan engkau tertipu dengannya sehinggalah engkau memastikan
keadaannya di atas al-Kitab.” (Tafsir Ibnu Katsir, 1/233)
Ini
samalah juga dengan hal keadaan orang-orang kafir seperti Yahudi dan
Nashaara. Mereka juga beribadah kepada Allah, berdzikir kepada Allah,
menyembah Allah, bahkan sampai menangis kerana mengingati Allah. Namun
mereka bukanlah dari kaum atau di pihak yang benar dan mengikuti
petunjuk yang Allah turunkan berupa al-Qur’an, tidak pula Sunnah
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam.
Demikianlah
juga dengan para ahli sihir, para dukun, pawang-pawang, atau dari
kalangan tokoh-tokoh ajaran sesat. Sebahagian mereka mampu melakukan
hal-hal yang ajaib yang di luar kebiasaan manusia. Juga sebagaimana
sebahagian orang yang mendakwa mengamalkan ilmu kebal dan tidak cedera
walau ditetak dengan senjata. Ini juga sebagaimana yang dilakukan oleh
ahli sihir di zaman Musa ‘alaihis Salam. Namun adakah mereka termasuk
orang-orang yang benar dengan segala bentuk kepelikan yang mereka bawa
tersebut? Sekali-kali tidak.
Karamah Para Wali
Kata Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyah dalam ‘Aqidah al-Wasithiyah:
وَمِنْ أُصُولِ أَهْلِ
السُّنَّةِ: التَّصْدِيقُ بِكَرَامَاتِ الْأَوْلِيَاءِ وَمَا يُجْرِي
اللَّهُ عَلَى أَيْدِيهِمْ مِنْ خَوَارِقِ الْعَادَاتِ فِي أَنْوَاعِ
الْعُلُومِ وَالْمُكَاشَفَاتِ وَأَنْوَاعِ الْقُدْرَةِ وَالتَّأْثِيرَاتِ،
كَالْمَأْثُورِ عَنْ سَالِفِ الْأُمَمِ فِي سُورَةِ الْكَهْفِ وَغَيْرِهَا،
وَعَنْ صَدْرِ هَذِهِ الْأُمَّةِ مِنَ الصَّحَابَةِ وَالتَّابِعِينَ
وَسَائِرِ قُرُونِ الْأُمَّةِ، وَهِيَ مَوْجُودَةٌ فِيهَا إِلَى يَوْمِ
الْقِيَامَةِ
“Termasuk
prinsip ahli sunnah wal-jama’ah adalah membenarkan adanya karamah para
wali dan kejadian-kejadian luar biasa yang Allah tunjukkan melalui
mereka dalam pelbagai skop ilmu dan mukasyafah, dalam pelbagai jenis
kudrat dan pengaruh, seperti yang diriwayatkan dari umat-umat terdahulu
dalam Surah al-Kahfi dan selainnya, dan dari generasi awal umat ini,
iaitu para sahabat, tabi’in, serta generasi-generasi umat yang lain.
Karamah tetap akan ada di setiap umat sehinggalah ke hari Kiamat.”
Kata Syaikh Muhammad B. Soleh al-‘Utsaimin rahimahullah:
“Darjat
kewalian tidak diperolehi dengan dakwaan-dakwaan dan angan-angan kosong,
sebaliknya ia diraih dengan keimanan dan ketaqwaan. Seandainya ada yang
mengatakan bahawa ia seorang wali tetapi ia tidak bertaqwa kepada
Allah, maka perkataannya tersebut tertolak.”
Kemudian beliau menyambung:
“Karamah
adalah perkara di luar kebiasaan yang Allah jadikan melalui seorang wali
sebagai bantuan, dukungan, dan sokongan baginya atau sebagai
pertolongan ke atas agama.”
Kata beliau lagi:
“Karamah
ini diberikan oleh Allah hanya kepada wali-Nya. Ia bukan perkara sihir
dan perdukunan yang aneh-aneh, yang tidak berlaku ke atas seseorang
wali. Sebaliknya hal seperti sihir dan perdukunan ini terjadi melalui
musuh Allah. Maka ia bukanlah wali.
Perkara-perkara
luar biasa yang didakwa sebagai karamah banyak berlaku ke atas tukang
sihir yang menghalang manusia dari jalan Allah. Maka kita wajib
berhati-hati dari mereka dan permainan mereka terhadap akal serta
fikiran manusia.
Karamah
yang benar telah ditetapkan kewujudannya oleh al-Qur’an dan as-Sunnah.
Ia telah terbukti sejak zaman dahulu sehingga akan datang.” (Ibnu
al-‘Utsaimin, Syarah al-‘Aqidah al-Wasithiyah, 2/297-299 – Daar Ibnul
Jauzi, Tahqiq Sa’ad B. Fawaz ash-Shamil)
Di antara
contoh-contoh karamah adalah seperti kisah Ashhabul Kahfi yang
dikhabarkan oleh al-Qur’an, yang mana mereka ditidurkan selama 309 tahun
tanpa makan dan minum dalam sebuah gua kerana mempertahankan keimanan
mereka dari ancaman orang-orang jahat. Sehinggalah kemudian Allah
membangkitkan mereka setelah itu dalam keadaan negara mereka telah
kembali aman.
Kemudian,
kisah Maryam yang juga dikhabarkan dalam al-Qur’an. Allah memberikan
kepadanya karamah yang mampu mengugurkan buah-buah kurma yang masak
ranum dengan hanya menggoyangkan pohonnya dari bawah.
Manfaat dan faedah karamah
Karamah memiliki empat manfaat, (iaitu):
1, Menjelaskan kesempurnaan kudrat Allah ‘Azza wa Jalla di mana ia terjadi dengan kehendak Allah.
2,
Membuktikan tertolaknya pendapat yang menyatakan alam ini terjadi dengan
sendirinya tanpa ada yang mengatur dan mengawal-selia. Kerana jika
fenomena dan hukum alam yang sedia berlangsung secara tabi’i dan rapi,
tiba-tiba berubah dari tabi’at yang seharusnya (keluar dari medan
pengaruh logik dan sainstifik), maka ia menjadi bukti bahawa alam ini
memiliki Rabb yang megawal-aturkannya.
3, Ia menjadi salah satu tanda kebenaran Nabi yang diikuti. (Iaitu agama yang dibawa oleh Nabi).
4, Ia
meneguhkan, menguatkan, dan memuliakan wali yang berkaitan. (Ibnu
al-‘Utsaimin, Syarah al-‘Aqidah al-Wasithiyah, 2/303 – Daar Ibnul Jauzi,
Tahqiq Sa’ad B. Fawaz ash-Shamil)
Adakah setiap wali harus memiliki karamah?
Tidak
setiap wali itu memiliki karamah. Malah boleh jadi wali Allah yang tidak
memiliki karamah itu lebih utama berbanding yang memilikinya.
Sebagaimana difahami bahawa karamah yang berlaku dalam kalangan
tokoh-tokoh Tabi’in itu lebih banyak berbanding dalam kalangan para
Sahabat, sedangkan para Sahabat lebih tinggi darjat kedudukannya
daripada para Tabi’in. (Lihat: Ibnu Taimiyah, Majmu’ al-Fatawa 11/283)
Kata Imam Ibn Abi al’Izz al-Hanafi ad-Dimasyqi rahimahullah (Wafat: 792H):
“Seseorang
Muslim yang tidak memiliki ilmu atau keupayaan luar biasa, tidaklah
memberi apa-apa kesan ke atas agamanya. Orang yang tidak tersingkap
baginya keghaiban, atau ditundukkan kepadanya sebahagian makhluk, maka
itu semua tidaklah merendahkan kedudukannya di sisi Allah. Bahkan
adakalanya tanpa adanya itu semua lebih bermanfaat lagi bagi dirinya.
Kerana kemampuan tersebut hanyalah bermanfaat jika disertakan dengan
kesolehan, sekiranya tidak, maka itu hanya akan merosakkan dirinya di
dunia dan akhirat.
Keupayaan
luar biasa adakalanya dimiliki bersama-sama dengan kesolehan, dan
adakalanya tidak. Ada yang merosakkan diri, serta ada pula yang memberi
kesan tidak baik ke atas kesolehan diri.
Keupayaan
luar biasa itu bermanfaat apabila diiringi dengan kesolehan, serta yang
membantu membentuk kesolehan. Sebagaimana halnya kekuasaan, ia
bermanfaat apabila diiringi dengan kesolehan. Demikian juga dengan
harta, ia bermanfaat sekiranya diiringi dengan kesolehan. Sama seperti
kekuasaan dan harta yang ada di tangan Nabi Shallallahu ‘alaihi wa
Sallam, Abu Bakar, dan ‘Umar.
Sesiapa
yang menjadikan keupayaan (atau kemampuan) sebagai tujuan, di mana agama
seseorang mengikut bersamanya dan menjadi wasilahnya (batu loncatan),
bukan agama itu sendiri yang menjadi tujuannya, maka itu tidak ubah
seperti orang yang memakan dunia dengan agama.
Tidak
sama dengan orang yang melaksanakan agama kerana merasa takut dengan
azab Allah, atau kerana mengharapkan Syurga Allah.” - (Ibnu Abil ‘Izz,
Syarah ath-Thahawiyah, m/s. 207 – Tahqiq Ahmad Muhammad Syakir)
Karamah Juga Berlaku Kepada Selain Orang Soleh
Kata Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah (Wafat: 728H):
“Dan di
antara yang perlu diketahui adalah karamah adakalanya bersesuaian dengan
keperluan seseorang. Apabila seseorang yang lemah imannya, atau orang
yang sedang dalam keadaan memerlukan (terdesak), maka karamah pun
ditampakkan di hadapannya dalam rangka agar keimanannya (terhadap
kebenaran) bertambah kuat, dan keperluannya terpenuhi.
Manakala
orang yang kewaliannya (ketawaannya) terhadap Allah lebih sempurna, maka
ia tidak diperlukan asbab ketinggian darjat (keimanan atau
keyakinannya).
Oleh
sebab itu, perkara-perkara ini berlaku ke atas para tabi’in lebih banyak
berbanding di masa generasi sahabat. Berbeza dengan orang-orang yang
diberi di hadapannya beberapa kejadian luar biasa, dengan tujuan sarana
menuju hidayah kepada manusia dan untuk memenuhi keperluan mereka.
Dan hal
ini berbeza dengan apa yang dibuat-buat oleh syaitan (untuk menipu
manusia).” - (Ibnu Taimiyah, Al-Furqan baina Awliya’ ar-Rahman wa Auliya’
asy-Syaithan, m/s. 166 – Tahqiq ‘Abdul Qadir al-Arnauth, Maktabah Daar
al-Bayaan)
Mukjizat, Karamah, dan Ahwal Syaithaniyah
Mukjizat
adalah merupakan kurniaan Allah Subhanahu wa Ta’ala ke atas para
Nabi-Nya ‘Alaihis Salam yang berupa keluar-biasaaan dari hal-hal yang
lazim. Mukjizat menjadi bukti dan dukungan dari Allah Subhanahu wa
Ta’ala dalam berhadapan dengan orang-orang yang menentang para Nabi-Nya.
Mukjizat juga menjadi medan ujian dan sebagai perkhabaran yang
membenarkan kenabian seseorang Nabi yang diutuskan selain bertujuan
menguatkan dakwah para Nabi dan Rasul yang diutus.
Dan
syarat dikurniakan karamah adalah hendaklah orang yang diberi karamah
itu termasuk orang yang istiqamah dalam iman dan mengikuti syari’at.
Jika tidak demikian, maka yang berlaku terhadapnya dari hal-hal yang
luar biasa, itu menunjukkan ahwal Syaithaniyah, iaitu perbuatan (atau
permainan) Syaitan.
Dalam Syarah ath-Thahawiyah oleh Imam Ibn Abi al’Izz al-Hanafi ad-Dimasyqi rahimahullah (Wafat: 792H) dijelaskan bahawa:
فالْمُعْجِزَةُ فِي اللُّغَةِ
تَعُمُّ كُلَّ خَارِقٍ لِلْعَادَةِ، وَ كذلك الكرامة فِي عُرْفِ أَئِمَّةِ
أَهْلِ الْعِلْمِ الْمُتَقَدِّمِينَ. وَلَكِنْ كَثِيرٌ مِنَ
الْمُتَأَخِّرِينَ يُفَرِّقُونَ فِي اللَّفْظِ بَيْنَهُمَا، فَيَجْعَلُونَ
الْمُعْجِزَةَ لِلنَّبِيِّ، وَالْكَرَامَةَ لِلْوَلِيِّ. وَجِمَاعُهُمَا:
الْأَمْرُ الْخَارِقُ لِلْعَادَةِ
“Mukjizat
menurut bahasa meliputi segala kemampuan atau keupayaan luar biasa.
Demikian juga halnya dengan karamah menurut bahasa yang lazim di
kalangan para imam ahli ilmu terdahulu. Seperti Imam Ahmad B. Hanbal dan
yang lainnya.
Mereka
menamakannya sebagai tanda kekuasaan Allah Subhanahu wa Ta’ala. Cuma
kemudian banyak di kalangan muta’akhirin (ulama terkemudian) yang
membezakan di antara keduanya. Mereka menjadikan kata “mukjizat” itu
khusus untuk para Nabi dan Rasul, manakala kata “karamah” itu untuk para
wali. Sedangkan kedua-duanya adalah sama-sama merujuk kepada kemampuan
atau keupayaan luar biasa (yang dikurniakan oleh Allah).” (Ibnu Abil
‘Izz, Syarah ath-Thahawiyah, m/s. 207 – Tahqiq Ahmad Muhammad Syakir)
Beza Karamah dengan al-Ahwal asy-Syaithaniyah (Permainan Syaitan)
1,
Karamah merupakan kurniaan Allah untuk para walinya atas sebab keimanan
dan ketaqwaannya. Manakala ahwal Syaithaniyah (atau khawariq
syaithaniyah) adalah permainan dan perbuatan syaitan, sudah tentu ia
datangnya dari Syaitan untuk orang-orang yang kufur kepada Allah. Ini
pernah berlaku ke atas para pendusta sang pengaku Nabi yang palsu di
zaman Nabi seperti Musailamah al-Kadzdzab dan al-Aswad al-‘Ansi, yang
mampu menyampaikan khabar-khabar ghaib.
2,
Pertolongan Syaitan terjadi dengan susah-payah setelah sebelumnya dia
berbuat syirik dan kekufuran kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Ini
seperti mengamalkan ritual-ritual bid’ah dan syirik tertentu, pertapaan,
amalan mandi minyak dan asap sebagaimana dalam sebahagian dunia ilmu
persilatan. Sebaliknya karamah bukan untuk dicari dan asbab datangnya
adalah atas kurniaan Allah Subhanahu wa Ta’ala kepada sesiapa yang
dikehendaki-Nya dari kalangan hamba-Nya yang beriman dan bertaqwa.
3,
Karamah para wali tidak boleh dilawan, ditangkis, atau dibatalkan dengan
sesuatu apapun. Berbeza dengan perbuatan Syaitan yang dapat ditundukkan
atau dibatalkan dengan menyebut nama-nama Allah Ta’ala, ayat-ayat-Nya
seperti ayat al-Kursi, atau dengan memohon perlindungan kepada Allah.
4,
Karamah menjadikan orang yang menerimanya semakin tunduk, taat, dan
bersyukur kepada Allah, bukan semakin sombong, bangga, dan angkuh.
Adapun perbuatan syaitan menjadikan seseorang keluar dari batas-batas
agama, bangga diri, dan sombong dengan kemampuan yang dia miliki serta
angkuh terhadap Allah Ta’ala.
Walaupun
begitu perlu difahami bahawa terjadinya al-Ahwal asy-Syaithaniyah ini
juga adalah dengan izin dari Allah Subhanahu wa Ta’ala atas sebab-sebab
tertentu di sisi-Nya.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَمَا هُمْ بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ
“Dan
mereka itu (ahli sihir) tidak akan mampu memberi mudharat dengan
sihirnya kepada sesiapa pun melainkan dengan izin Allah.” (Surah
al-Baqarah, 2: 102)
Dalam ayat yang lain:
مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
“Tidak
ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang melainkan dengan izin
Allah. Dan sesiapa yang beriman kepada Allah nescaya Dia akan memberi
petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.”
(Surah at-Taghabun, 64: 11)
Karamah bukan tujuan dan bukan untuk diusahakan
Kata Imam Ibn Abi al-’Izz al-Hanafi ad-Dimasyqi rahimahullah (Wafat: 792H):
فَالْخَارِقُ ثَلَاثَةُ
أَنْوَاعٍ: مَحْمُودٌ فِي الدِّينِ، وَمَذْمُومٌ، وَمُبَاحٌ. فَإِنْ كَانَ
الْمُبَاحُ فِيهِ مَنْفَعَةٌ كَانَ نِعْمَةً، وَإِلَّا فَهُوَ كَسَائِرِ
الْمُبَاحَاتِ الَّتِي لَا مَنْفَعَةَ فِيهَا قَالَ أَبُو عَلِيٍّ
الْجَوْزَجَانِيُّ: كُنْ طَالِبًا لِلِاسْتِقَامَةِ، لَا طَالِبًا
لِلْكَرَامَةِ، فَإِنَّ نَفْسَكَ مُتَحَرِّكَةٌ فِي طَلَبِ الْكَرَامَةِ،
وَرَبُّكَ يَطْلُبُ مِنْكَ الِاسْتِقَامَةَ
“Keupayaan
atau kemampuan luar biasa itu ada tiga: Iaitu yang terpuji (mahmud) di
dalam agama, yang tercela (madzmum), dan yang mubah. Apabila sesuatu
yang mubah itu memiliki manfaat (dalam agama), bermakna ia termasuk
kurniaan Allah di dunia yang berupa nikmat yang wajib disyukuri. Tetapi
sekiranya tidak, bermakna ia tidak ubah sebagaimana hal-hal lainnya
yang tidak bermanfaat.
Kata Abu ‘Ali al-Jauzajani:
كُنْ طَالِبًا
لِلِاسْتِقَامَةِ، لَا طَالِبًا لِلْكَرَامَةِ، فَإِنَّ نَفْسَكَ
مُتَحَرِّكَةٌ فِي طَلَبِ الْكَرَامَةِ، وَرَبُّكَ يَطْلُبُ مِنْكَ
الِاسْتِقَامَةَ
“Jadilah
orang yang sentiasa istiqomah (di atas jalan yang benar), bukan orang
yang mencari-cari karamah. Sesungguhnya jiwa kamu tergerak mencari-cari
karamah, sedangkan yang menjadi tuntutan di sisi Rabb-mu adalah
istiqomah (bukannya tercapai karamah).”.” (Ibnu Abil ‘Izz, Syarah
ath-Thahawiyah, m/s. 211-212 – Tahqiq Ahmad Muhammad Syakir)
Akibat Buruk Apabila Karamah Yang Dicari
“Sebenarnya
banyak dari kalangan orang yang ahli ibadah apabila mendengar
orang-orang salaf soleh (generasi soleh terdahulu) dengan pelbagai
bentuk kurniaan karamah dan keupayaan luar biasa yang dimiliki oleh
mereka, jiwa mereka ini pun terus terkenang-kenang (lagi mencari-cari)
hal-hal seperti itu.
Apabila
ia tidak mendapatkannya (dari bentuk-bentuk kurniaan berupa karamah),
maka ada di antara mereka pun mula putus-asa bahkan menuduh-nuduh
(menyalahkan) dirinya sebagai orang yang telah tersalah dalam beramal.
Kalaulah
sekiranya mereka memahami rahsia semua itu, tentu hal ini menjadi mudah
bagi mereka. Mereka akan tahu bahawa Allah membuka pintu untuk itu bagi
sebahagian ahli ibadah yang jujur. Hikmahnya adalah supaya mereka
bertambah keimanan dengan melihat kemampuan-kemampuan luar biasa dan
tanda-tanda kekuasaan Ilahi. Keazamannya terhadap kebenaran pun semakin
kukuh untuk melaksanakan kezuhudan di dunia dan memisahkan diri dari
pelbagai godaan nafsu yang mempersona.
Jalan
yang benar adalah dengan menuntut diri agar terus istiqamah, dan itulah
yang dinamakan sebagai sebenar-benarnya karamah (walaupun tiada hal luar
biasa yang berlaku).” (Ibnu Abil ‘Izz, Syarah ath-Thahawiyah, m/s. 213 –
Tahqiq Ahmad Muhammad Syakir)
Karamah adalah ujian Allah
Imam Ibn Abi al’Izz al-Hanafi ad-Dimasyqi rahimahullah (Wafat: 792H) mengatakan:
وَأَمَّا مَا يَبْتَلِي
اللَّهُ بِهِ عَبْدَهُ، مِنَ السِّرِّ بِخَرْقِ الْعَادَةِ أَوْ
بِغَيْرِهَا أَوْ بِالضَّرَّاءِ – فَلَيْسَ ذَلِكَ لِأَجْلِ كَرَامَةِ
الْعَبْدِ عَلَى رَبِّهِ وَلَا هَوَانِهِ عَلَيْهِ، بَلْ قَدْ سَعِدَ بِهَا
قَوْمٌ إِذَا أَطَاعُوهُ، وَشِقِيَ بِهَا قَوْمٌ إِذَا عَصَوْهُ، كَمَا
قَالَ تَعَالَى:
فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا
مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي
أَكْرَمَنِ (15) وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ
فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ (16) كَلَّا
وَلِهَذَا كَانَ النَّاسُ فِي
هَذِهِ الْأُمُورِ ثَلَاثَةُ أَقْسَامٍ : قِسْمٌ تَرْتَفِعُ دَرَجَتُهُمْ
بِخَرْقِ الْعَادَةِ ، وَقِسْمٌ يَتَعَرَّضُونَ بِهَا لِعَذَابِ اللَّهِ ،
وَقِسْمٌ يَكُونُ فِي حَقِّهِمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُبَاحَاتِ
“Adapun
ujian yang Allah berikan untuk para hamba-Nya berupa kegembiraan
menerima keupayaan yang luar biasa, dan yang lainnya, atau berupa
kesusahan atas dirinya, itu semua bukanlah disebabkan kemuliaan atau
kehinaan seseorang hamba di hadapan Allah. Tetapi sebahagian orang ada
yang akhirnya berbahagia dengan sebab perkara-perkara tersebut, bahkan
sebaliknya ada juga yang celaka. Ini adalah sebagaimana firman Allah
Ta’ala:
“Adapun
manusia, apabila Rabb-nya mengujinya lalu dia dimuliakan-Nya dan diberi
kesenangan oleh Allah, maka dia pun berkata: “Tuhanku telah
memuliakanku.” Adapun bila Rabb-nya mengujinya lalu membatasi rezekinya,
maka dia berkata: “Tuhanku telah menghinakanku.” Sekali-kali tidak
(demikian)…” (Surah al-Fajr, 89: 15-17)
Maka dari sini, manusia itu terbahagi menjadi tiga golongan:
1,
Golongan yang bertambah darjat kedudukannya dengan kurniaan luar biasa
tersebut (iaitu dengan cara terus istiqamah di atas agama yang benar).
2, Golongan yang dengan sebab perkara tersebut melencong ke arah ancaman mendapat azab Allah.
3, Dan
satu golongan lagi yang dengan keupayaan luar biasa tersebut tidak
mengubah apa-apa pun dan ianya dianggap tidak ubah seperti
perkara-perkara biasa lainnya saja.” (Ibnu Abil ‘Izz, Syarah
ath-Thahawiyah, m/s. 215 – Tahqiq Ahmad Muhammad Syakir)
Para Wali Tidak Ma’shum
Kema’shuman itu bukanlah syarat untuk para wali. Sebaliknya kema’shuman adalah kekhususan untuk para Nabi.
Kata Ibnu Taimiyah rahimahullah:
“Bukanlah
syarat bagi wali Allah untuk tidak melakukan kesalahan atau kesilapan.
Sebaliknya seorang wali mungkin saja tidak mengetahui sebahagian dari
ilmu-ilmu syari’at. Dan mungkin juga terjadi kesamaran sebahagian
perkara agama ke atasnya sehingga ia melaksanakan apa yang diketahuinya
dan meninggalkan apa yang tidak diketahuinya.
Dan boleh
jadi juga ia menganggap pada sebahagian perkara luar biasa yang berlaku
(ke atasnya) sebagai karamah para wali Allah Ta’ala, tetapi hakikatnya
itu adalah dari permainan Syaitan yang menipunya agar darjatnya di sisi
Allah turun. Dan ia tidak tahu itu adalah dari permainan Syaitan (sedang
ia menganggapnya itu adalah dari Allah). Sekaipun keadaan tersebut
tidak mengeluarkannya dari lingkungan sifat-sifat kewalian.
Kerana
Allah Ta’ala itu memaafkan sebahagian dari kesalahan dan kealpaan serta
keterpaksaan yang berlaku atas umat-Nya selaku insan.” (Ibnu Taimiyah,
Al-Furqan baina Awliya’ ar-Rahman wa Auliya’ asy-Syaithan, m/s. 62-63 –
Tahqiq ‘Abdul Qadir al-Arnauth, Maktabah Daar al-Bayaan)
Contoh-contoh Karamah
1, Kisah Ashhabul Kahfi.
Allah Subhanahu wa Ta’ala mengkhabarkan tentang mereka (maksudnya):
“Kami
kisahkan kepada engkau (Muhammad) perkara ini dengan benar. Sesungguhnya
mereka adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami
tambah pula untuk mereka petunjuk.
Dan Kami
teguhkan hati mereka di waktu mereka berdiri, lalu mereka pun berkata
(berdoa), “Tuhan kami adalah Tuhan seluruh langit dan bumi; kami
sekali-kali tidak menyeru Tuhan selain Dia, sesungguhnya jika kami
berbuat demikian maka kami telah mengucapkan perkataan yang amat jauh
dari kebenaran.
Kaum kami
ini telah menjadikan selain Dia sebagai tuhan-tuhan (untuk disembah).
Mengapa mereka tidak mengemukakan alasan yang jelas (tentang kepercayaan
mereka)? Siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang
mengada-adakan kedustaan atas Allah?
Dan
apabila kamu meninggalkan mereka dan apa yang mereka sembah selain
Allah, maka carilah tempat berlindung ke dalam gua itu, nescaya Tuhanmu
akan melimpahkan sebahagian rahmat-Nya kepadamu dan menyediakan sesuatu
yang berguna bagimu dalam urusan kamu.
Dan kamu
akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah
kanan, dan bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri sedang
mereka berada dalam tempat yang luas dalam gua itu. Itu adalah
sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) Allah. Sesiapa yang diberi
petunjuk oleh Allah, maka dialah yang mendapat petunjuk; dan sesiapa
yang disesatkan-Nya, maka kamu tidak akan mendapatkan seorang pemimpin
pun yang dapat memberi petunjuk kepadanya.
Dan kamu
mengira mereka itu dalam keadaan jaga, padahal mereka tidur; Dan kami
bolak-balikkan mereka ke kanan dan ke kiri, manakala anjing mereka
mengunjurkan kedua lengannya di muka pintu gua. Dan jika kamu
menyaksikan mereka tentulah kamu akan berpaling dari mereka dengan
melarikan diri dan tentulah (hati) kamu akan dipenuhi oleh ketakutan
terhadap mereka.
Dan
demikianlah Kami bangunkan mereka agar mereka saling bertanya di antara
mereka sendiri. Berkatalah salah seorang di antara mereka: “Sudah berapa
lamakah kamu berada (di sini?).” Mereka menjawab: “Kita berada (di
sini) sehari atau setengah hari.” Berkata (yang lain lagi): “Tuhan kamu
lebih mengetahui berapa lamanya kamu berada (di sini). Maka suruhlah
salah seorang di antara kamu untuk pergi ke kota dengan membawa wang
perakmu ini, dan hendaklah dia lihat manakah makanan yang lebih baik,
maka hendaklah ia membawa makanan itu untukmu, dan hendaklah ia berlaku
lemah-lembut dan janganlah sekali-kali menceritakan halmu kepada
seorangpun.
Sesungguhnya
jika mereka dapat mengetahui tempatmu, nescaya mereka akan melempar
kamu dengan batu, atau memaksamu kembali kepada agama mereka, dan jika
demikian nescaya kamu tidak akan beruntung selama-lamanya.”
Dan
demikian (pula) Kami mempertemukan (manusia) dengan mereka, agar manusia
itu mengetahui, bahawa janji Allah itu benar, dan bahawa kedatangan
hari kiamat tidak ada keraguan padanya.” (Surah al-Kahfi, 18: 13-21)
Kemudian Allah jelaskan lagi (maksudnya):
وَلَبِثُوا فِي كَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِائَةٍ سِنِينَ وَازْدَادُوا تِسْعًا
“Dan mereka tinggal dalam gua mereka tiga ratus tahun dan ditambah sembilan tahun (lagi).” (Surah al-Kahfi, 18: 25)
Kata Syaikh Muhammad B. Soleh al-‘Utsaimin rahimahullah:
“Di
antara karamah yang ditetapkan oleh al-Qur’an yang terjadi dalam
kalangan umat terdahulu adalah kisah Ashhabul kahfi yang hidup di
tengah-tengah kaum musyrikin sementara mereka beriman kepada Allah.
Mereka bimbang tidak mampu mempertahankan keimanannya, maka mereka pun
berhijrah meninggalkan kota mereka kerana Allah ‘Azza wa Jalla. Allah
menyediakan sebuah gua di sebuah gunung yang mana pintu gua ini di arah
utara, maka matahari tidak masuk kepada mereka sehingga tidak merosakkan
tubuh badan mereka dan mereka tetap mendapatkannya.
Apabila
matahari terbit, maka ia condong dari gua mereka sebelah kanan, dan
apabila ia terbenam, maka ia menjauhi mereka ke sebelah kiri sementara
mereka di tempat yang luas dalam gua tersebut.
Mereka
tinggal di gua tersebut dalam keadaan tidur selama tiga ratus sembilan
tahun. Allah membolak-balikkan tubuh mereka ke kanan dan kiri di musim
panas dan sejuk. Panas tidak mengganggu mereka, dan kesejukan juga tidak
menyakiti mereka. Mereka tidak lapar dan haus.
Maka ini
jelas adalah karamah, mereka dalam keadaan demikian sehingga Allah
membangkitkan mereka sementara kesyirikan telah lenyap dari dari kota
mereka, maka mereka pun selamat.” (Ibnu al-‘Utsaimin, Syarah al-‘Aqidah
al-Wasithiyah, 2/299 – Daar Ibnul Jauzi, Tahqiq Sa’ad B. Fawaz
ash-Shamil)
2, Kisah Maryam.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman (maksudnya):
فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا
بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا
كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا
رِزْقًا قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ
اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
“Maka
Tuhannya menerimanya (sebagai nazar) dengan penerimaan yang baik, dan
mendidiknya dengan pendidikan yang baik dan Allah menjadikan Zakariya
pemeliharanya. Setiap kali Zakariya masuk untuk menemui Maryam di
mihrab, ia mendapati ada makanan di sisinya. Zakariya berkata: “Wahai
Maryam, dari mana kamu memperolehi (makanan) ini?” Maryam menjawab:
“Makanan itu dari sisi Allah.” Sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada
sesiapa yang dikehendaki-Nya tanpa hisab.” (Surah Ali ‘Imran, 3: 37)
Syaikh ‘Abdurrahman B. Nashir as-Sa’di rahimahullah berkata:
ثم إن الله تعالى أكرم مريم وزكريا، حيث يسر لمريم من الرزق الحاصل بلا كد ولا تعب، وإنما هو كرامة أكرمها الله به
“Kemudian
Allah Ta’ala memuliakan Maryam dan Zakariya, di mana Allah telah
memudahkan untuk Maryam dari hasil rezeki dengan tanpa bersusah-payah,
dan itu adalah termasuk karamah sebagai kemuliaan dari Allah untuknya.”
(Taisir al-Karim ar-Rahman fii Tafsir Kalam al-Mannan, m/s. 966)
Kata Syaikh Muhammad B. Soleh al-‘Utsaimin rahimahullah:
“Di
antara karamah yang disebutkan di dalam al-Qur’an adalah kisah Maryam
radhiyallahu ‘anha. Allah mengurniakan untuknya karamah di mana Dia
membawanya ke pohon kurma ketika saat-saat melahirkan. Allah
memerintahkannya agar menggoyang batang pohon kurma tersebut, maka
kurma-kurma yang sedang masak ranum pun berguguran.” (Ibnu al-‘Utsaimin,
Syarah al-‘Aqidah al-Wasithiyah, 2/299 – Daar Ibnul Jauzi, Tahqiq Sa’ad
B. Fawaz ash-Shamil)
Demikian juga dengan kata al-Hafiz Ibnu Katsir rahimahullah:
م أخبر تعالى عن سيادتها
وجلالتها في محل عبادتها، فقال: { كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا
الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا } قال مجاهد، وعكرمة، وسعيد بن
جبير، وأبو الشعثاء، وإبراهيم النخَعيّ، والضحاك، وقتادة، والربيع بن أنس،
وعطية العَوْفي، والسُّدِّي يعني وجد عندها فاكهة الصيف في الشتاء وفاكهة
الشتاء في الصيف. وفيه دلالة على كرامات الأولياء
“Kemudian Allah mengkhabarkan akan keutamaan dan kelebihan Maryam di tempat dia beribadah: “Setiap kali Zakariya masuk untuk menemui Maryam di mihrab, ia mendapati ada makanan di sisinya.”
Berkata Mujahid, ‘Ikrimah, Sa’id B. Jubair, Abu asy-Sya’tsa’, Ibrahim
an-Nakha’i, adh-Dhohhak, Qotadah, ar-Rabi’ B. Anas, ‘Athiyah al-‘Aufi,
dan as-Suddi: Iaitu (maksudnya) ia mendapati adanya makanan di sisi
Maryam berupa buah-buahan musim panas di ketika musim sejuk dan
buah-buahan musim sejuk di waktu musim panas. Dan pada kisah ini
terdapat dalil-dalil menunjukkan adanya karamah atas wali-wali.” (Tafsir
Ibnu Katsir, 2/36)
Selain
dari dua kisah karamah yang disebutkan ini, terdapat juga kisah-kisah
lainnya yang boleh diambil dari al-Qur’an. Ini seperti kisah Dzulqarnain
yang disebutkan dalam Surah al-Kahfi dari ayat 83 hingga 101, di mana
beliau dianugerahi dengan kekuasaan di muka bumi dan memiliki keupayaan
membina tembok yang kukuh dengan teknologi besi dan tembaga. Antara kata
Allah Ta’ala dalam firman-Nya tentang Dzulqarnain:
إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا
“Sesungguhnya
Kami telah memberi kekuasaan kepadanya di (muka) bumi, dan Kami telah
memberikan kepadanya jalan (untuk mencapai) segala sesuatu…” (Surah
al-Kahfi, 18: 84)
Kemudian
kisah seorang dari sisi Nabi Sulaiman ‘alaihis Salam yang mampu
menghadirkan (atau membawa) Istana Balqis dalam masa sekelip mata ke
hadapan Nabi Sulaiman.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfiman:
قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ
عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ
طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَذَا مِنْ فَضْلِ
رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا
يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ
“Berkatalah
seorang yang memiliki ilmu dari aI-Kitab: “Aku akan membawa singgasana
(istana) itu kepada engkau sebelum matamu berkerdip.” Maka ketika
Sulaiman melihat singgasana itu terletak di hadapannya, beliau pun
berkata: “Ini termasuk kurniaan Rabb-ku untuk menguji aku sama ada aku
bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya). Dan sesiapa yang
bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya
sendiri dan sesiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Rabb-ku Maha Kaya
lagi Maha Mulia.” (Surah an-Naml, 27: 40)
3, Usaid B. Hudhair Dipayungi Kepulan Awan.
Kata Syaik al-IslamI bnu Taimiyah rahimahullah:
كَرَامَاتُ الصَّحَابَةِ
وَالتَّابِعِينَ بَعْدَهُمْ وَسَائِرِ الصَّالِحِينَ كَثِيرَةٌ جِدًّا :
مِثْلُ مَا كَانَ “أسيد بْنُ حضير” يَقْرَأُ سُورَةَ الْكَهْفِ فَنَزَلَ
مِنْ السَّمَاءِ مِثْلُ الظُّلَّةِ فِيهَا أَمْثَالُ السُّرُجِ وَهِيَ
الْمَلَائِكَةُ نَزَلَتْ لِقِرَاءَتِهِ
“Selain
dari itu, karamah yang berlaku dalam kalangan para sahabat, tabi’in, dan
selain mereka dari kalangan orang-orang soleh banyak sekali. Sebagai
contohnya, seperti apa yang berlaku kepada Usaid B. Hudhair yang membaca
surah al-Kahfi, lalu dari langit turun seperti payung-payung besar dan
padanya ada lentera-lentera (cahaya). Mereka adalah para malaikat yang
turun kerana mendengar bacaan al-Qur’an beliau.” (Ibnu Taimiyah,
Al-Furqan baina Awliya’ ar-Rahman wa Auliya’ asy-Syaithan, m/s. 158 –
Tahqiq ‘Abdul Qadir al-Arnauth, Maktabah Daar al-Bayaan) – Lihat dalam
Shahih al-Bukhari, no. 3614, 4839, dan 5011. Dan Shahih Muslim, no. 795,
dan 796.
Al-Bara’ radhiyallahu ‘anhu berkata:
“Ada
seseorang yang membaca surah al-Kahfi, sementara di sisinya ada seekor
kuda yang diikat dengan dua tali. Tiba-tiba awan menyelimutinya, ia
mendekat, dan terus mendekat sehingga kudanya lari ketakutan. Keesokan
harinya beliau pun pergi menemui Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam dan
menceritakan perkara tersebut. Nabi pun bersabda: “Itu adalah sakinah
(ketenangan) yang turun kerana bacaan al-Qur’an.” (Shahih al-Bukhari,
no. 5011. Shahih Muslim, no. 795)
Dalam Shahih Muslim, Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu ‘anhu menceritakan kepada ‘Abdullah B. Khabbab:
“Pada
suatu malam, Usaid B. Hudhair membaca al-Qur’an di tempat pemprosesan
(penyalaian/pengeringan) kurma miliknya. Tiba-tiba, kuda milik beliau
melompat-melompat. Lalu beliau terus membacanya lagi, dan kudanya terus
melompat-lompat lagi. Usaid membaca lagi, dan kudanya pun
melompat-lompat lagi.”
Usaid
berkata: “Kerana aku bimbang kuda tersebut akan menginjak anakku si
Yahya, maka aku pun mendekatinya. Tiba-tiba aku nampak seperti ada
naungan awan di atas kepalaku. Di dalamnya ada semacam lampu, lalu ia
naik ke angkasa sehingga tidak terlihat lagi olehku.”
Usaid
berkata lagi: “Keesokan pagi harinya aku pun menemui Rasulullah dan aku
berkata: “Wahai Rasulullah, tengah malam tadi ketika aku sedang membaca
al-Qur’an di tempat pemprosesan kurma milikku tiba-tiba kudaku
melompat-lompat.” Rasulullah pun berkata:
“Teruskan
wahai Ibnu Hudhair!” Usaid berkata: “Aku pun terus membacanya lagi
(pada waktu malam). Tiba-tiba kudaku melompat-lompat lagi.” Rasulullah
pun berkata lagi:
“Teruskan
wahai Ibnu Hudhair!” Usaid berkata: “Aku pun terus membacanya lagi
(pada waktu malam). Tiba-tiba kudaku melompat-lompat lagi.” Rasulullah
pun berkata lagi:
“Teruskan
wahai Ibnu Hudhair!” Usaid menjawab: “Lalu aku pun menoleh, kerana
anakku berada berhampiran dengan kuda tersebut dan aku bimbang jika kuda
tersebut menginjaknya. Tiba-tiba aku melihat sesuatu seperti awan
(naungan), di dalamnya ada seperti lampu. Lalu ia naik ke angkasa
sehingga aku tidak melihatnya lagi.” Kemudian Rasulullah berkata:
“Itu
adalah para malaikat yang turun kerana mendengar engkau membaca
al-Qur’an.” Seandainya engkau terus membacanya, tentu ia akan terlihat
oleh manusia. Ia tidak akan bersembunyi dari mereka.” (Shahih Muslim,
no. 796)
4, Kisah Usaid B. Hudhair dan Abbad B. Bisyr Diterangi Cahaya.
Ada dua
sahabat Nabi (Usaid B. Hudhair dan Abbad B. Bisyr) keluar dari tempat
beliau Shallallahu ‘alaihi wa Sallam di waktu malam yang gelap. Keduanya
diterangi oleh sesuatu seperti dua cahaya lampu di hadapan mereka.
Ketika mereka berpisah, masing-masing cahaya tersebut terus menerangi
mereka sehingga sampai ke rumah. (Shahih al-Bukhari, no. 465, 3639)
Anas radhiyallahu ‘anhu mengkhabarkan:
“Dua
orang lelaki keluar dari rumah Nabi pada tengah malam yang gelap gelita.
(Ajaibnya), di kedua tangan mereka terpancar cahaya yang menerangi
mereka. Ketika mereka berpisah, cahaya tersebut menjadi dua mengikuti
masing-masing mereka.”
Kata Imam
al-Bukhari: “Ma’mar juga meriwayatkan daripada Tsabit, daripada Anas
bahawa Usaid B. Hudhair bersama dua orang Anshar. Hammad berkata, Tsabit
menyampaikan kepada kami daripada Anas bahawa Usaid B. Hudhair dan
Abbad B. Bisyr bersama Nabi. (Shahih al-Bukhari, no. 3805)
5, Kisah al-‘Ala’ B. Al-Hadhrami Berjalan Di Atas Air.
Kata Syaikh al-Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah (Wafat: 728H):
وَالْعَلَاءُ بْنُ
الْحَضْرَمِيِّ كَانَ عَامِلَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ عَلَى الْبَحْرَيْنِ وَكَانَ يَقُولُ فِي دُعَائِهِ : يَا
عَلِيمُ يَا حَلِيمُ يَا عَلِيُّ يَا عَظِيمُ فَيُسْتَجَابُ لَهُ وَدَعَا
اللَّهَ بِأَنْ يُسْقُوا وَيَتَوَضَّئُوا لَمَّا عَدِمُوا الْمَاءَ
وَالْإِسْقَاءَ لِمَا بَعْدَهُمْ فَأُجِيبَ وَدَعَا اللَّهَ لَمَّا
اعْتَرَضَهُمْ الْبَحْرُ وَلَمْ يَقْدِرُوا عَلَى الْمُرُورِ بِخُيُولِهِمْ
فَمَرُّوا كُلُّهُمْ عَلَى الْمَاءِ مَا ابْتَلَّتْ سُرُوجُ خُيُولِهِمْ ؛
وَدَعَا اللَّهَ أَنْ لَا يَرَوْا جَسَدَهُ إذَا مَاتَ فَلَمْ يَجِدُوهُ
فِي اللَّحْدِ
“Al-‘Ala’
B. Al-Hadhrami radhiyallahu ‘anhu adalah seorang sahabat yang dilantik
sebagai ‘aamil (pegawai) oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam
di Bahrain. Beliau pernah meminta dalam doanya (dengan lafaz):
“Wahai yang Maha Mengetahui, yang Maha Lembut. Wahai yang Maha Tinggi, yang Maha Agung.” Lalu doanya dimakbulkan.
Beliau
berdoa agar Allah Subhanahu wa Ta’ala menurunkan hujan supaya mereka
dapat minum dan berwudhu’ ketika ketiadaan air, maka doanya dimakbulkan.
Beliau
juga pernah berdoa kepada Allah ketika berada di hadapan sebuah laut
yang terbentang, dan mereka ketika itu tidak mampu menyeberangi lautan
tersebut. Pada ketika itu mereka hadir bersama-sama kuda-kuda mereka.
(Setelah berdoa) mereka pun dapat berjalan melintasi lautan tersebut
bersama dengan kuda-kuda mereka sekaligus tanpa ada seorang yang basah
sedikit pun.
Dan
beliau pernah berdoa agar orang ramai tidak melihat jasadnya apabila dia
mati syahid. Maka setelah beliau dikebumikan, maka orang ramai pun
tidak melihatnya (tidak menemuinya) lagi (berserta kuburnya sekaligus).”
(Ibnu Taimiyah, Al-Furqan baina Awliya’ ar-Rahman wa Auliya’
asy-Syaithan, m/s. 158 – Tahqiq ‘Abdul Qadir al-Arnauth, Maktabah Daar
al-Bayaan)
Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata:
وكان أبو هريرة يقول: رأيت من
العلاء ثلاثة أشياء لا أزال أحبه أبدا: قطع البحر على فرسه يوم دارين.
وقدم يريد البحرين، فدعا الله بالدهناء، فنبع لهم ماء فارتووا. ونسي رجل
منهم بعض متاعه، فرد، فلقيه، ولم يجد الماء. ومات ونحن على غير ماء، فأبدى
الله لنا سحابة، فمطرنا، فغسلناه، وحفر ناله بسيوفنا، ودفناه، ولم نلحد له.
“Aku telah melihat tiga perkara daripada al-‘Ala’ yang aku cintai selamanya.
Iaitu:
Iaitu:
1, Menyeberangi lautan dengan menunggang kudanya pada hari peperangan Darain (sebuah wilayah di Bahrain).
2, Beliau
bergerak menuju Bahrain, lalu berdoa kepada Allah di tanah lapang
(gersang) sehingga mereka pun diberi air dari sumber yang boleh diminum,
lalu orang ramai pun meminumnya sehingga puas. Ketika ada sebahagian
dari mereka yang terlupa mengambil air tersebut untuk bekal perjalanan,
maka mereka pun kembali ke tempat tersebut, tetapi sebaik sampai sahaja
di tempat sumber air tadi, ternyata ia telah pun tiada.
3, Beliau
wafat ketika kami tidak memiliki air. Maka dengan izin Allah Subhanahu
wa Ta’ala, tiba-tiba awan mendung pun muncul, lalu hujan pun turun.
Kemudian kami pun memandikan beliau dan membuatkan lahad untuk beliau
dengan pedang kami lalu mengebumikannya. Setelah itu, kami tidak tahu
lagi di manakah lokasi kuburnya.” (Siyar A’lam an-Nubala’, 1/266 –
Tahqiq Syu’aib al-Arnauth, Mu’asasah ar-Risalah)
Lihat juga dalam Mukaddimah kitab Hilyatul Awliya’ oleh Abu Nuaim al-Asbahani, no. 12 dan 13.
6, Karamah ‘Umar Diperlihatkan Suasana di Medan Perang Ketika Sedang Berkhutbah.
Amirul
Mukminin ‘Umar B. Al-Khaththab radhiyallahu ‘anhu pernah berkhutbah di
atas mimbar pada hari Juma’at. Mereka yang hadir mendengar ‘Umar
berkata:
“Wahai pasukan perang, gunung!”
Mereka
terkejut, kemudian mereka pun bertanya tentang perkara tersebut
kepadanya. Maka ‘Umar menjelaskan bahawa telah dibukakan (diperlihatkan)
untuknya pasukan yang dipimpin oleh Sariyah B. Zunaim (salah seorang
panglima di ‘Iraq) sedang dikepung musuh, maka ‘Umar pun mengisyaratkan
agar mereka pergi ke gunung. Beliau berkata:
“Wahai Sariyah, gunung!”
Sariyah
mendengar suara ‘Umar tersebut lalu beliau pun mundur menuju ke gunung
dan bertahan dengannya. (Ibnu al-‘Utsaimin, Syarah al-‘Aqidah
al-Wasithiyah, 2/304 – Daar Ibnul Jauzi, Tahqiq Sa’ad B. Fawaz
ash-Shamil)
Kisah ini turut disebutkan oleh Ibnu Taimiyah dalam Al-Furqan:
وَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ
لَمَّا أَرْسَلَ جَيْشًا أَمَّرَ عَلَيْهِمْ رَجُلًا يُسَمَّى سَارِيَةَ
فَبَيْنَمَا عُمَرُ يَخْطُبُ فَجَعَلَ يَصِيحُ عَلَى الْمِنْبَرِ يَا
سَارِيَةُ الْجَبَلَ يَا سَارِيَةَ الْجَبَلَ فَقَدِمَ رَسُولُ الْجَيْشِ
فَسَأَلَ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ لَقِينَا عَدُوًّا
فَهَزَمُونَا فَإِذَا بِصَائِحِ: يَا سَارِيَةَ الْجَبَلَ يَا سَارِيَةَ
الْجَبَلَ فَأَسْنَدْنَا ظُهُورَنَا بِالْجَبَلِ فَهَزَمَهُمْ اللَّهُ
“‘Umar
al-Khaththab ketika beliau mengutus tentera kaum muslimin (untuk
berperang), beliau melantik seorang lelaki sebagai pemimpin mereka
bernama Sariyah. Ketika ‘Umar berkhutbah, beliau (tiba-tiba) berteriak
di atas mimbar (dari suatu tempat yang berbeza):
“Wahai Sariyah, gunung! Wahai Sariyah, gunung!”
Ketika
utusan tentera pulang, mereka pun bertanya kepada ‘Umar, “Wahai Amirul
Mukminin, kami bertembung dengan musuh, mereka mengalahkan kami.” Tetapi
tiba-tiba ada sebuah teriakan yang memerintahkan Sariyah untuk bertahan
di gunung:
“Wahai Sariyah, gunung! Wahai Sariyah, gunung!”
Maka kami
pun bertahan di belakang gunung, maka Allah pun mengalahkan mereka
(para musuh).” (Ibnu Taimiyah, Al-Furqan baina Awliya’ ar-Rahman wa
Auliya’ asy-Syaithan, m/s. 161 – Tahqiq ‘Abdul Qadir al-Arnauth,
Maktabah Daar al-Bayaan)
Kisah ini
disebutkan antaranya dalam Tarikh Dimasyq karya Ibnu ‘Asakir, Dalaa’il
an-Nubuwwah oleh al-Baihaqi, Al-Bidayah wan-Nihayah oleh Ibnu Katsir,
Tarikh al-Islam oleh adz-Dzahabi, dan al-Ishabah oleh Ibnu Hajar
al-‘Asqalani. Dinilai sahih antaranya oleh al-Hafiz Ibnu Katsir, Ibnu
Hajar, al-Albani, dan ‘Abdul Qadir al-Arnauth.
7,
Sebenarnya kisah-kisah karamah yang sahih dari kalangan para sahabat,
tabi’in, serta selainnya dari kalangan orang-orang yang soleh ini memang
amat banyak. Antara lain seperti apa yang pernah terjadi ke atas Abu
Bakar radhiyallahu ‘anhu di mana makanan yang dimakan bersama-sama para
tamu tidak habis-habis, sebaliknya bertambah-tambah banyak pula. (Lihat:
Shahih al-Bukhari, no. 602, 3581. Muslim, no. 2057)
Situasi
hampir sama yang dialami Abu Bakar ini turut berlaku dalam Perang
Khandaq di mana para tentera semuanya mencukupi dengan memakan makanan
dari sebuah bekas (kuali) dan makanan tersebut tidak berkurang
sedikitpun.
Demikian
juga ketika Perang Khaibar, para tentera merasa kenyang dengan meminum
air dari sebuah bekas dan air tersebut tidak berkurang sedikit pun.
(Lihat: Shahih al-Bukhari, no. 344. Muslim, no. 682)
Demikian
juga ketika Perang Tabuk yang mana jumlah para tentera sekitar 3000
orang, mereka makan dari jumlah makanan yang sedikit, tetapi makanan
tersebut sedikit pun tidak berkurang sehingga mampu menampung
keseluruhan tentera yang hadir. (Lihat: Shahih Muslim, no. 27)
Kemudian
karamah sahabat Nabi ‘Amir B. ‘Abd Qais yang mengeluarkan wang 2000
dirham lalu disedekahkan kepada para peminta sedekah yang beliau temui
sepanjang perjalanan, tetapi sebaik beliau selesai dan sampai di rumah,
didapati wangnya sedikit pun tidak berkurang.
Lainnya
lagi seperti kisah sahabat Nabi, Abu Muslim al-Khaulani radhiyallahu
‘anhu yang dicampakkan ke dalam api oleh pengaku Nabi namun dia tidak
disentuh oleh api sedikit pun sebagaimana Nabi Ibrahim pernah
dicampakkan ke dalam api. Malah beliau boleh berdiri solat di dalamnya.
Kisah
tokoh tabi’in terkemuka, Al-Hasan al-Bashri rahimahullah yang pernah
hilang dari pandangan para jama’ah haji. Kisah Washlah B. Usyaim yang
kudanya mati dalam medan perang kemudian beliau berdoa kepada Allah,
lalu Allah pun menghidupkan kembali kudanya tersebut sehingga beliau
mampu pulang ke rumah, lalu kuda tersebut pun mati kembali.
Bahkan
banyak lagi kisah-kisah sahih lainnya selain dari apa yang dinukilkan di
sini. Sila semak terus antaranya dalam karya Syaikh al-Islam Ibnu
Taimiyah rahimahullah berjudul Al-Furqan baina Awliya’ ar-Rahman wa Awliya’ asy-Syaithan.
Contoh-contoh al-Ahwal asy-Syaithaniyah
1, Kisah al-Aswad al-‘Ansi.
Beliau
mengaku-ngaku sebagai Nabi dan memiliki syaitan-syaitan pendamping yang
mengkhabarkan kepadanya sebahagian dari perkara-perkara ghaib. (Ibnu
Taimiyah, Al-Furqan baina Awliya’ ar-Rahman wa Auliya’ asy-Syaithan,
m/s. 168 – Tahqiq ‘Abdul Qadir al-Arnauth, Maktabah Daar al-Bayaan)
2, Musailamah al-Kadzdzab.
Demikian
juga dengan Musailamah al-Kadzdzab, bersama-sama beliau adalah para
syaitan yang mengkhabarkan perkara-perkara ghaib dan membantunya untuk
melakukan perkara-perkara tertentu. (Ibnu Taimiyah, Al-Furqan baina
Awliya’ ar-Rahman wa Auliya’ asy-Syaithan, m/s. 168 – Tahqiq ‘Abdul
Qadir al-Arnauth, Maktabah Daar al-Bayaan)
3, Al-Harits ad-Dimasyqi.
Beliau
muncul di Syam ketika era pemerintahan ‘Abdul Malik B. Marwan. Beliau
mengaku-ngaku sebagai Nabi. Syaitan-syaitan membantu melepaskan beliau
dari belenggu, beliau menjadi kebal, serta tidak lut ditusuk dengan
pedang. Bahkan batu marmar bertasbih apabila disentuh oleh tangan
beliau.
Sebahagian orang ada yang melihat beliau mampu terbang, berjalan, mahupun berkenderaan.
Ketika
kaum muslimin menangkap beliau untuk membunuhnya, seorang dari mereka
menusuknya dengan tombak tetapi tidak lut (tidak tembus).
Maka khalifah ‘Abdul Malik B. Marwan pun berkata kepada orang yang hendak menikam tersebut:
“Sesungguhnya engkau tidak menyebut nama Allah.”
Maka
orang itu pun menyebutnya dan menusuknya, seraya berjaya membunuhnya.
(Ibnu Taimiyah, Al-Furqan baina Awliya’ ar-Rahman wa Auliya’
asy-Syaithan, m/s. 169 – Tahqiq ‘Abdul Qadir al-Arnauth, Maktabah Daar
al-Bayaan)
Demikianlah
sebahagian dari contoh-contoh karamah para wali Allah dan sebahagian
contoh dari ahwal asy-Syaithaniyah (permainan syaitan). Sila lihat
contoh-contoh lainnya yang banyak antaranya dalam karya Syaikh al-Islam
Ibnu Taimiyah rahimahullah berjudul Al-Furqan baina Awliya’ ar-Rahman wa Awliya’ asy-Syaithan.
Tanggapan Terhadap Karamah
Secara umumnya ia terbahagi kepada tiga golongan (atau tiga kelompok pendapat):
1, Yang
menolak karamah kerana bertentangan dengan akal, logik, dan sainstifik.
Ini adalah pendapat para kelompok sesat seperti yang diimani oleh
golongan mu’tazilah, ahli falsafah, sebahagian firqah al-asya’irah,
atheis, aqlaniyun (pemuja akal), dan kaum liberal.
2, Yang
ghuluw (melampaui batas) dalam menerima karamah sehingga setiap hal
ajaib yang berlaku atas diri seseorang dinisbatkan sebagai karamah tanpa
sikap hati-hati dan penelitian yang terperinci (di atas neraca
kebenaran). I’tiqad seperti ini banyak diimani oleh para pengamal
tarekat, ajaran tasawuf, dan sebahagian dari pengikut jama’ah tabligh.
3,
Golongan atau pendapat kelompok ketiga adalah mereka yang mengimani
wujudnya karamah sebagaimana yang ditetapkan dari dalil-dalil (atau
bukti-bukti) yang sahih dan menelitinya berdasarkan prinsip-prinsip yang
benar (sebagaimana telah dijelaskan). Dan inilah golongan ahli sunnah
wal-jama’ah.
Wallahu a’lam..
No comments:
Post a Comment