Saturday, September 8, 2012

Kupasan ringkas berkenaan wahabi



Wahabi adalah panggilan yang diberikan oleh GOLONGAN ANTI SUNNAH(terdiri daripada pendukung Bid'ah,syirik&kurafat) terhadap golongan yang berpegang pada Sunnah Nabi SAW. pada asalnya gelaran ini adalah puak KHAWARIJ yang dipolopori oleh Abd Al-Wahab Ar-Rustumi dan Abdullah Ibn Wahab Al-Wasibi di Utara Afrika&Maghribi.
 Kemudian gelaran ini telah digunapakai oleh pendukung Bid'ah yang anti kepada Muhammad Ibn Abd-Wahab At-Tamimi 1703-1792 M(seorang tokoh Sunnah yang melancarkan gerakan dakwah Islah di Semenanjung Tanah Arab pada abad ke-18) yang kebetulan ada persamaan sedikit dari segi nama
Istilah ini telah diambil kesempatan digunapakai oleh Penjajah Inggeris terhadap pejuang2 sunnah di India pada masa itu untuk tujuan memburuk-burukkan sebarang gerakan yang boleh mengancam mereka.
 Fitnah ini masih berterusan sampailah hari ini oleh golongan "ANTI SUNNAH & KAKI BID'AH" dan para pengikutnya di sebabkan KEJAHILAN mereka pada Sunnah yang dituntut oleh Nabi SAW dan KEDEGILAN untuk berubah serta TIDAK TAHU SEJARAH SEBENAR ISTILAH WAHABI bagaimana ia muncul.(sedikit kupasan untuk dakwah yang BENAR). 
~ Al Yaminn
sedikit keterangan tentang Wahabi :

No comments:

Post a Comment