DR Yusuf Al Qardhawi dalam Fatawa
Mu’ashirah, menjelaskan 9 perbezaan tajam antara Ahli Sunnah yang
sederhana dengan Syiah Imamiyah Itsna Asy’ariah / 12 Imam.
Berikut ini fatwa beliau:
1. Sikap Syiah terhadap Al Quran.
Sikap
mereka terhadap Al Quran seperti yang telah saya jelaskan
berulang-ulang kali bahawa mereka tetap percaya dengan Al Quran yang
kita hafal. Mereka berkeyakinan bahawa Al Quran adalah firman Allah
Subhanahu Wa Ta’ala. Mashaf yang dicetak di Iran dengan mashaf yang
dicetak di Mekah, Madinah dan Kaherah adalah sama. Al Qur an ini dihafal
oleh anak-anak Iran di sekolah-sekolah agama (madrasah / sekolah
pondok) di sana. Para ulama Iran juga memetik dalil-dalil Al-Qur an di
dalam masalah pokok-pokok dan furu di dalam ajaran Syi’ah yang telah
ditafsirkan oleh para ulama mereka di dalam kitab-kitabnya. Namun masih
tetap ada di antara mereka yang berkata, “Sesungguhnya Al Quran ini
tidak lengkap. Kerana ada beberapa Surah dan ayat yang dihilangkan dan
akan dibawa oleh Al Mahdi pada saat dia muncul dari persembunyiannya. ”
Mungkin saja sebahagian besar ulama mereka tidak mempercayai hal ini. Malangnya mereka tidak mengkafirkan orang yang telah mengatakan hal di atas. Inilah sikap yang sangat berbeza dengan sikap Ahlu Sunnah, iaitu barangsiapa yang meyakini telah berlaku penambahan dan pengurangan terhadap Al Qur `an, maka dengan tidak ragu lagi, kami akan cap dia sebagai orang kafir.
Mungkin saja sebahagian besar ulama mereka tidak mempercayai hal ini. Malangnya mereka tidak mengkafirkan orang yang telah mengatakan hal di atas. Inilah sikap yang sangat berbeza dengan sikap Ahlu Sunnah, iaitu barangsiapa yang meyakini telah berlaku penambahan dan pengurangan terhadap Al Qur `an, maka dengan tidak ragu lagi, kami akan cap dia sebagai orang kafir.
Padahal
keyakinan seperti ini terdapat di dalam kitab-kitab rujukan mereka,
seperti Al Kaafiy yang setanding dengan kitab Shahih Al Bukhari bagi
Ahlu Sunnah. Kitab ini telah dicetak dan diterjemahkan lalu
didistribusikan ke seluruh dunia tanpa ada penjelasan apa-apa di
dalamnya. Ada pepatah di masyarakat, “Orang yang diam terhadap
kebatilan, sama dengan orang yang memperkatakannya.”
2. Sikap Syiah terhadap As-Sunnah
Definisi
As Sunnah menurut Ahlu Sunnah adalah sunnah Rasulullah Shalallahu
‘Alaihi wa Sallam yang telah dimaksum oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan
Dia perintahkan umat Islam untuk mentaati beliau di samping taat
kepada-Nya.
Allah Subhanahu Wa Ta’ala
berfirman, “Katakanlah,” Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul;
jika kamu berpaling, maka sesungguhnya kewajipan Rasul (Muhammad) itu
hanyalah apa yang dibebankan kepadanya, dan kewajipan kamu hanyalah apa
yang dibebankan kepadamu. Jika kamu taat kepadanya, nescaya kamu
mendapat petunjuk, “(Surah An-Nur [24]: 54). “Dan taatlah kepada Rasul
(Muhammad), agar kamu diberi rahmat,” (Surah An-Nur [24]: 56). “Wahai
orang-orang yang beriman! Taatilah Allah dan taatilah Rasul (Muhammad),
dan Ulil Amri (pemegang kuasa) di antara kamu. Kemudian, jika kamu
berbeza pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah kepada Allah (Al
Qur’an) dan Rasul (sunnahnya), “(Surah An-Nisa [04]: 59). “Katakanlah
(Muhammad),” Taatilah Allah dan Rasul. Jika kamu berpaling, ketahuilah
bahawa Allah tidak menyukai orang-orang kafir, “(QS Ali Imran [03]: 32).
“Barangsiapa mentaati Rasul (Muhammad), maka sesungguhnya dia telah
taat kepada Allah. Dan sesiapa berpaling (dari ketaatan itu), maka
(ketahuilah) Kami tidak mengutusmu (Muhammad) untuk menjadi penjaga
mereka, “(Surah An-Nisa [04]: 80). “Dan tidaklah yang diucapkannya itu
(Al-Quran) menurut keinginannya. Tidak lain (Al-Quran itu) adalah wahyu
yang diwahyukan (kepadanya), “(Surah An-Najm [53]: 3-4) dan ayat-ayat
yang lain.
Akan tetapi batasan As
Sunnah menurut Syiah adalah sunnah Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa
Sallam dan para imam mereka yang maksum. Maksudnya, sunnah merangkumi
bukan hanya sunnah Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam melainkan
juga sunnah kedua belas imam mereka. Imam mereka yang 12 orang tersebut
wajib ditaati sebagaimana taat kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan
Rasul-Nya yang dikuatkan dengan wahyu. Mereka telah menambah perintah Al
Qur `an untuk taat kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan Rasul-Nya iaitu
agar taat kepada makhluk yang Allah Subhanahu Wa Ta’ala sendiri tidak
memerintahkannya. Lebih dari itu, kita mengkritik Syiah kerana telah
meriwayatkan sunnah dari orang-orang yang tidak tsiqah (dipercayai)
kerana tidak memenuhi unsur keadilan dan kesempurnaan hafalan.
Oleh
kerana itu, kitab-kitab rujukan Ahlu Sunnah tidak diterima oleh mereka.
Mereka tidak mahu menerima kitab Shahih Bukhari, Muslim dan Kutub
Sittah yang lain, tidak mahu menerima kitab Al Muwatha, Musnad Ahmad dan
kitab-kitab yang lain.
3. Sikap Syiah terhadap Para Sahabat
Pandangan
negatif mereka terhadap para sahabat merupakan pokok dan dasar ajaran
Syiah. Sikap mereka itu adalah keturunan dari pokok ajaran mereka yang
meyakini bahawa, Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam telah berwasiat
jika beliau wafat, maka Ali bin Abi Talib adalah pengganti beliau. Akan
tetapi para sahabat menyembunyikan wasiat ini dan mereka merampas hak
Ali ini secara zalim dan terang-terangan. Para sahabat telah berkhianat
terhadap Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam yang menjadi wasilah
mereka mendapatkan petunjuk dan mereka hidup di zaman beliau untuk
menolongnya walaupun dengan nyawa dan segala yang mereka miliki.
Yang
menghairankan, apakah mungkin para sahabat bersekongkol untuk melakukan
hal ini, sementara Ali Radhiyallahu ‘Anh-sang pemberani-hanya boleh
diam sahaja tidak berani mengumumkan haknya ini. Justeru Ali malah ikut
membaiat Abu Bakar, Umar dan kemudian Uthman. Ali tidak berkata kepada
salah seorang dari mereka itu, “Sesungguhnya aku mempunyai wasiat dari
Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wa Sallam. Akan tetapi, mengapa kamu
bersikap seolah-olah tidak tahu? Mengapa kamu hanya berbincang dengan
enam orang sahaja dan kamu menyibukkan diri kamu sendiri? Siapakah
orangnya yang harus memilih sedangkan umat Islam telah menetapkan hal
ini dengan wasiat Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wa Sallam? “Mengapa Ali
tidak mahu menjelaskan hal ini? Kemudian, jika memang Al Hasan bin Ali
benar-benar telah tercatat sebagai khalifah selepas Ali kerana ada
wasiat Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wa Sallam, tapi mengapa justru Al
Hasan mengalah dan memberikan jawatan khalifah ini kepada Mu’awiyah?
Mengapa Al Hasan melakukan hal ini, padahal ini merupakan perintah dari
Allah Subhanahu Wa Ta’ala? Dan mengapa justeru Rasulullah Shalallahu
‘Alaihi wa Sallam di dalam hadisnya (hadis ramalan Rasulullah
Shalallahu’ Alaihi Wa Sallam) memuji sikap Al Hasan ini?
Soalan ini tidak boleh dijawab sama sekali oleh mereka.
Inilah
tuduhan palsu mereka terhadap para sahabat yang tidak terbukti.
Keterangan mereka ini sangat bertentangan dengan keterangan yang Allah
Subhanahu Wa Ta’ala sebutkan di dalam beberapa Surah Al Qur `an. Seperti
di akhir Surah Al Anfal, Surah At-Taubah, Surah Al Fath di pertengahan
di akhirnya, Surah Al Hasyr dan Surah-Surah yang lain.
Demikian
pula As Sunnah telah memuji para sahabat baik secara umum mahupun
secara khusus. Juga zaman mereka itu dianggap sebagai sebaik-baik zaman
setelah Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wa Sallam.
Juga
apa yang dicatat oleh sejarah tentang mereka. Mereka adalah orang-orang
yang telah menghafal Al Qur `an dan dari mereka lah umat menukilnya.
Mereka juga adalah orang-orang yang telah menukil As Sunnah dan
menyampaikan apa yang mereka nukil dari Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa
Sallam baik perkataan, perbuatan mahupun persetujuan beliau kepada umat
ini.
Mereka juga adalah orang-orang
yang telah melakukan futuh (pembebasan negeri lain dengan damai) dan
membimbing umat ini menuju tauhid Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan risalah
Islam. Mereka juga telah mempersembahkan kepada bangsa-bangsa yang
dibebaskannya contoh-contoh teladan Qur’an yang dijadikan sebagai
panduan.
4.Imamah Ali dan Keturunannya yang Berjumlah 12 Imam Adalah Pokok Ajaran Syiah. Barangsiapa yang menolak, maka Dia dicap kafir.
Di
antara masalah akidah Syiah Imamiyah Itsna ‘Asyariyah yang bertentangan
dengan Ahli Sunnah adalah, keyakinan Syi’ah bahawa kepimpinan Ali dan
keturunannya dari garis Husein merupakan pokok-pokok keimanan, seperti
beriman kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala, beriman kepada para malaikat
-Nya, beriman kepada kitab-kitab-Nya, beriman kepada para rasul-Nya dan
beriman kepada hari akhir. Tidak sah dan tidak akan diterima oleh Allah
Subhanahu Wa Ta’ala iman seorang muslim, jika dia tidak beriman bahawa
Ali adalah khalifah yang dilantik oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Demikian juga halnya dengan 11 imam keturunan Ali bin Abi Talib. Sesiapa
yang berani menolak hal ini atau doubt, maka dia adalah kafir yang akan
kekal di neraka. Seperti inilah riwayat-riwayat yang terkandung di
dalam Al Kaafiy dan kitab-kitab lain yang mengupas masalah akidah
mereka.
Atas dasar inilah, sebahagian
besar kaum Syiah mengkafirkan Ahli Sunnah secara umum. Hal ini kerana
akidah Ahlu Sunnah berbeza dengan akidah mereka (Syi’ah). Bahkan Ahlu
Sunnah tidak mengiktiraf akidah seperti ini dan menganggap bahawa akidah
ini adalah batil dan dusta atas nama Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan
Rasul-Nya.
Bahkan Syi’ah juga
mengkafirkan para sahabat yang tidak mengakui imamah Ali Radhiyallahu
‘Anh. Mereka juga mengkafirkan tiga orang khulafa rasyidin sebelum Ali
iaitu Abu Bakar, Umar dan Uthman dan para sahabat lain yang menyokong
ketiga orang khalifah ini. Kita ketahui bahawa semua para sahabat telah
meridhai tiga khulafa rasyidin, termasuk Ali bin Abi Talib yang pada
ketika itu Ali lah orang terakhir membaiat Abu Bakar. Kemudian Ali
berkata, “Sesungguhnya kami tidak mengingkari keutamaan dan kedudukan
anda wahai Abu Bakar. Akan tetapi kami dalam hal ini mempunyai hak
kerana kami adalah kerabat (keluarga) Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi Wa
Sallam. “Akan tetapi Ali tidak menyebutkan bahawa Dia mempunyai nash
wasiat dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan Rasul-Nya.
Sedangkan
kami Ahlu Sunnah menganggap bahawa masalah imamah dan yang berkaitan
dengannya termasuk ke dalam furu ‘dan bukan termasuk pokok-pokok akidah
Islam. Masalah ini lebih baik dikaji di dalam kitab-kitab fiqh dan
muamalah dan bukan dikaji di dalam kitab-kitab akidah dan pokok-pokok
agama. Walaupun dengan sangat terpaksa para ulama Ahlu Sunnah
membicarakan masalah ini di dalam kitab-kitab akidah untuk membantah
seluruh ajaran Syiah di dalam masalah ini.
Syaikh
Muhammad ‘Arfah, seorang anggota Lembaga Ulama Senior Al Azhar pada
zamannya, telah menukil dari kitab-kitab akidah milik Syiah Imammiyah
Itsna’ Asyariyyah sebagai penguat apa yang kami ucapkan tentang mereka.
Beliau berkata,
“Jika kita mahu
mengkaji kitab-kitab akidah milik orang-orang Syiah, maka kita akan
mendapati adanya kesesuaian atas riwayat-riwayat yang mereka sampaikan.
Kita pun boleh langsung menukil ajaran mereka yang kita anggap sebagai
ajaran yang sangat berbahaya iaitu masalah imamah, ajaran mengkafirkan
para sahabat dan tiga orang khulafa rasyidin. Mereka terus mengkafirkan
kaum muslimin sejak Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam wafat sampai
hari ini. Hal ini disebabkan kaum muslimin tidak pernah mengakui imamah
Ali dan 12 imam mereka. Hal ini seperti yang kami kutip dari penghulu
ahli hadis Abi Ja’far Ash-Shaduq Muhammad bin Ali bin Husein bin
Babawaih Al Qummi yang meninggal dunia pada tahun 381 Hijrah yang
merupakan ahli hadis kedua dari tiga ahli hadis (Syiah) yang juga dia
itu adalah pengarang kitab yang berjudul, “Man La Yahdhuruh Al Faqih”,
salah satu kitab dari empat kitab rujukan Syiah di dalam masalah
pokok-pokok ajaran mereka. Dia berkata, “Kami berkeyakinan pada
orang-orang yang menolak imamah Ali bin Abi Talib dan seluruh imam
selepas beliau adalah seperti orang-orang yang menolak nubuwah
(kenabian) para nabi. Kami juga berkeyakinan bahawa orang-orang yang
mengakui imamah Ali dan menolak satu dari imam selepas Ali adalah
seperti orang-orang yang mengakui / beriman kepada para nabi akan tetapi
mereka menolak Nabi Muhammad Shalallahu ‘Alaihi Wa Sallam. “Dia juga
berkata di dalam” Risalat al I’tiqadat “, bahwasanya Rasulullah
Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda,” Sesiapa yang menolak imamah Ali
selepas aku (Rasulullah Shalallahu’ Alaihi Wa Sallam), ertinya dia telah
menolak kenabianku dan barangsiapa yang menolak kenabianku, ertinya dia
telah menolak rububiyah Allah Subhanahu wa Ta’ala. “
Rasulullah
Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam telah bersabda, “Wahai Ali, sesungguhnya
kelak setelah aku wafat, engkau itu akan dizalimi. Barangsiapa yang
menzhalimimu, sama dengan dia telah menzalimi aku; sesiapa yang bersikap
adil terhadapmu, sama dengan dia telah bersikap adil terhadap aku, dan
sesiapa yang menentang, sama dengan menolak aku. “
Imam Shadiq AS berkata, “Orang yang menolak imam terkini kami, sama dengan menolak imam pertama kami.”
Nabi
Muhammad Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda, “Para imam selepas aku
ini ada berjumlah dua belas orang. Imam yang pertama adalah Amirul
Mukminin Ali bin Abi Talib AS, dan imam yang terakhir adalah Al Mahdi.
Mematuhi kehendak mereka sama dengan mentaati aku dan bermaksiat kepada
mereka sama dengan bermaksiat kepada aku. Barangsiapa yang menolak salah
seorang dari mereka, sama dengan menolak aku. “Imam Shadiq berkata,”
Sesiapa yang meragukan tentang kekufuran musuh-musuh kami dan sikap
zalim mereka terhadap kami, maka dia dianggap telah kafir. “[1]
5. Dakwaan Wasiat dari Rasulullah untuk Ali
Dakwaan
adanya wasiat dari Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam untuk Ali
menjadi khalifah selepas beliau meninggal dunia-seperti keyakinan
syiah-sungguh telah merampas hak kaum Muslimin untuk memilih pemimpin
dari kalangan mereka sendiri. Itulah wujud pengamalan terhadap perintah
musyawarah yang telah dijadikan oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala sebagai
ciri khas kaum muslimin, “Sedang urusan mereka (diputuskan) dengan
musyawarah antara mereka,” (QS Asy Syura [42]: 38).
Seolah-olah
dengan adanya wasiat itu, umat Islam mundur selamanya, sehingga Allah
Subhanahu Wa Ta’ala harus menentukan siapa orangnya yang berhak mengurus
dan memimpin umat Islam. Juga diharuskan orang yang memimpin umat Islam
ini datang dari rumah tertentu dan dari keturunan tertentu dari keluarga rumah
ini. Padahal semua manusia adalah sama. Yang jelas bahawa yang berhak
memimpin umat Islam adalah orang yang diterima (diredhai) oleh umat
Islam dan dia mampu untuk memikul amanah ini dan menakhodai umat ini.
Saya
yakin jika Negara Islam yang dipersepsikan oleh Ahlu Sunnah adalah
bentuk Negara Islam ideal yang telah digambarkan oleh Al Qur `an dan As
Sunnah yang sahih. Iaitu sangat sesuai dengan yang diinginkan oleh
masyarakat dunia pada saat ini bahawa rakyat berhak menentukan nasibnya
sendiri, tidak menganut teori negara teokrasi atau sebuah sistem yang
mana negara dikuasai oleh pemerintahan berasaskan agama (tertentu) atas
nama Kerajaan Langit yang membelenggu leher masyarakat dan hati nurani
mereka . Semua lapisan masyarakat tidak kuasa atas diri mereka sendiri
kecuali harus mengatakan, “Kami mendengar dan kami taat!”
Keyakinan
Syi’ah ini dibantah oleh takdir Allah, di mana Imam yang ke-12 mereka
sedang bersembunyi, seperti yang mereka yakini. Akhirnya, umat manusia
ditinggalkan tanpa imam maksum lebih dari 11 abad. Bagaimana mungkin
Allah Subhanahu Wa Ta’ala akan membiarkan umat manusia tanpa imam yang
akan membimbing mereka? Ternyata mereka (orang-orang Syiah) berkata,
“Kami masih mempunyai Al Qur` an dan As Sunnahuntuk membimbing kami
“ketahuilah, justeru kami (Ahli Sunnah) sejak dahulu sudah mengatakan
hal ini.
6. Penguasaan Kumpulan Tertentu atas Seluruh Umat Manusia
Keyakinan
orang-orang Syiah dibina atas dasar rasa penguasaan (merasa yang lebih)
dari seluruh makhluk Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Mereka merasa mempunyai
kurnia yang sangat besar jika dilihat dari penciptaannya. Mereka ini
berhak untuk mengatur orang lain walaupun mereka tidak memilihnya. Hal
ini kerana telah menjadi keputusan langit.
Pemikiran
seperti ini sangat bertentangan dengan ajaran Islam secara umum. Hal
ini disebabkan seluruh manusia adalah sama seperti deretan sisir. Hanya
ada satu Tuhan bagi seluruh umat manusia dan mempunyai nenek moyang yang
sama iaitu Adam ‘Alaihis Salam. Mereka semua diciptakan dari bahan yang
sama, iaitu sperma. Oleh kerana itu, tidak ada rasa superioriti seorang
manusia atas manusia yang lain kecuali dengan taqwanya. Hal ini seperti
yang telah dijelaskan di dalam Al Quran, “Wahai manusia! Sungguh, Kami
telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan,
kemudian Kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu
saling mengenal. Sungguh, yang paling mulia di antara kamu di sisi
Allah ialah orang yang paling bertakwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui,
Mahateliti, “(QS Al Hujurat [49]: 13).
Sesungguhnya
manusia itu diutamakan atas yang lain hanya kerana amal perbuatan, dan
bukan kerana faktor keturunan. Sebab siapa yang amalnya lambat, maka
titisannya tidak akan mempercepatkan langkahnya meraih redha-Nya. Allah
Subhanahu Wa Ta’ala berfirman, “Apabila sangkakala ditiup, maka tidak
ada lagi pertalian keluarga di antara mereka pada hari itu (hari
Kiamat), dan tidak (pula) mereka saling bertanya,” (Surah Al Mu `minun
[23]: 101). Kemudian Allah Subhanahu Wa Ta’ala menyebutkan bahawa yang
akan menghukum umat manusia di hari Kiamat adalah Al Mizan yang tidak
akan menzalimi seorang pun. Manusia lah yang memilih para pemimpin dalam
rangka musyawarah. Manusia berbaiah kepada para pemimpin dengan syarat
jangan melanggar batasan-batasan Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan hak-hak
manusia.
Hanya Rasulullah Shalallahu
‘Alaihi wa Sallam saja satu-satunya orang yang dipilih oleh wahyu,
“Allah lebih mengetahui di mana Dia menempatkan tugas kerasulan-Nya,”
(Surah Al An’am [06]: 124). Selain beliau, hanya manusia biasa dan tidak
dipilih oleh wahyu.
Kemudian
kenyataan sejarah menunjukkan bahawa orang-orang yang mengaku berhak
menduduki sebuah jabatan kerajaan atas dasar nas (Al Qur `an / As
Sunnah), ternyata mereka itu tidak menduduki jawatan apa-apa. Justeru
mereka hidup seperti manusia pada umumnya (rakyat biasa), mendapatkan
persamaan di dalam undang-undang. Kecuali Ali bin Abi Talib yang dibaiat
oleh kaum Muslimin menjadi khalifah. Kerana jika dilihat dari sisi
keilmuan, beberapa imam ‘maksum’ keturunan Ali tidak dikenali sebagai
orang yang unggul kecerdasannya dan layak menjadi imam. Namun ada
sebahagian dari keturunan Ali termasuk ke dalam tokoh besar di bidang
fiqh, seperti Muhammad Al Baqir dan Ja’far Ash-Shadiq seperti imam-imam
fiqh yang lain.
7. Penyebaran Bid’ah di Kalangan Syiah
Di
antara yang harus diperhatikan dari Syi’ah iaitu berlakunya penyebaran
bid’ah yang mengandung kemusyrikan di kalangan para pengikut Syiah.
Mereka menyembah kubur dan laman-laman web para imam dan syaikh mereka.
Mereka berani bersujud ke kuburan, meminta pertolongan kepada ahli kubur
dan berdoa meminta kebaikan untuk para peziarahnya dan supaya terbebas
dari segala macam marabahaya. Menurut mereka bahawa para ahli kubur
tersebut boleh mendatangkan manfaat dan bahaya, boleh membuat miskin dan
kaya seseorang dan boleh membuat seseorang senang mahupun sengsara.
Saya
(Syaikh Yusuf Al Qardhawi) pernah melihat dengan mata kepala sendiri
bagaimana para penziarah kubur Imam Ridha bersujud sambil merangkak ke
arah kuburan beliau dari jarak sepuluh meteran. Tentu hal ini boleh
terjadi kerana kerelaan dan anjuran dari para ulama Syiah.
Hal
ini berbeza dengan perilaku orang-orang awam Ahlu Sunnah pada saat
mereka melakukan ziarah ke kuburan para wali dan Ahlul Bait yang
kedapatan berkelakuan menyimpang dan bid’ah. Akan tetapi, perilaku ini
ditolak keras oleh para ulama Ahlu Sunnah. Inilah perbezaan yang
mendasar antara kami (para ulama Ahlu Sunnah) dengan mereka (para ulama
Syiah). Iaitu para ulama Ahlu Sunnah mengecam perilaku mungkar yang
dilakukan oleh orang-orang awam. Bahkan ada sebahagian para ulama Ahlu
Sunnah yang mengkafirkan perilaku orang-orang awam ini. Akan tetapi
perilaku mungkar dan syirik yang dilakukan oleh orang-orang awam Syiah
adalah diredhai dan mendapat sokongan dari para ulama mereka.
8. Syi’ah Melakukan Distorsi Sejarah
Sesungguhnya
Syi’ah telah memburuk-burukkan para sahabat, tabiin, dan para pengikut
mereka. Juga mereka berani mengubah alur sejarah umat Islam sejak zaman
yang paling baik (zaman Rasulullah Shalallahu ‘Alaihi wa Sallam dan para
sahabatnya dan generasi selepas ini). Iaitu zaman terjadinyafutuh
(pembebasan negeri dengan cara damai) dan kemenangan gilang gemilang
serta berbondong-bondongnya umat manusia masuk Islam. Juga terbangunnya
kebudayaan yang merujuk kepada ilmu pengetahuan, iman dan akhlak juga
umat Islam ini mempunyai sejarah yang sangat gemilang. Sekarang umat
Islam cuba untuk bangkit kembali dengan cara berkaca kepada sejarahnya,
menyambungkan masa sekarang dengan zaman dahulu. Menjadikan kemuliaan
para pendahulu umat Islam sebagai figur untuk menggalakkan generasi muda
kini untuk maju dan jaya.
Sedangkan
sejarah orang-orang Syiah dipenuhi dengan kegelapan. Inilah yang
mendorong saya untuk menulis sebuah buku berjudul, “Tarikhuna Al Muftara
‘Alayhi”-Sejarah Kita yang diselewengkan-. Buku ini mengupas sejarah
yang benar dan membantah semua tuduhan busuk orang-orang Syiah. Buku
saya ini membuat orang-orang Syi’ah gerah. Kemudian salah seorang Syi’ah
menulis sebuah buku membantah buku saya ini. Dia berkata, “Yusuf Al
Qardhawi ini Wakil Allah Subhanahu Wa Ta’ala atau Wakil Bani Umayyah?”
[2]
9. Ajaran Taqiyyah
Di
antara ajaran Syiah yang berkaitan dengan akhlak adalah menjadikan
Taqiyyah sebagai dasar dan pokok ajaran di dalam berinteraksi dengan
orang lain. Mereka selalu melakukan Taqiyyah, iaitu menampakkan sesuatu
yang berbeza dengan yang ada di dalam hati. Mereka itu mempunyai dua
wajah. Wajah yang pertama dihadapkan ke sekumpulan orang dan wajah yang
lain dihadapkan ke kelompok yang satunya lagi. Mereka juga mempunyai dua
lidah.
Mereka berdalih dengan firman
Allah Subhanahu Wa Ta’ala, “Janganlah orang-orang beriman menjadikan
orang kafir sebagai pemimpin, melainkan orang-orang beriman. Barangsiapa
berbuat demikian, nescaya dia tidak akan memperoleh apa pun dari Allah,
kecuali kerana (siasat) menjaga diri dari sesuatu yang kamu takuti dari
mereka, “(QS Ali Imran [03]: 28). Akan tetapi, dengan sangat jelas ayat
menerangkan bahawa dibolehkannya Taqiyyah adalah pada saat kecemasan
yang memaksa seorang muslim harus melakukan hal ini (Taqiyyah) kerana
takut dibunuh atau ada bahaya besar yang mengancamnya. Keadaan seperti
ini masuk ke dalam pengecualian, seperti firman Allah Subhanahu Wa
Ta’ala, “Barangsiapa yang kafir kepada Allah setelah dia beriman (dia
mendapat kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa kafir padahal
hatinya tetap tenang dalam beriman,” (Surah An-Nahl [16]: 106).
Pengecualian
ini tidak boleh dijadikan sebagai acuan di dalam bermuamalah. Hal ini
(Taqiyyah) boleh dilakukan pada saat kecemasan, yang mana keadaan
darurat boleh menghalalkan sesuatu yang terlarang. Akan tetapi tetap
perlu dihitung secara cermat. Bagi orang lain yang tidak terpaksa, tidak
boleh melakukan hal ini. Kerana sesuatu yang terjadi atas dasar
pengecualian tidak boleh dikiaskan.
Akan
tetapi Syiah Imamiyah menjadikan Taqiyyah ini sebagai asas di dalam
muamalah mereka kerana para imam mereka membenarkan hal tersebut. Dari
Ja’far As Shadiq bahawa dia telah berkata “Taqiyyah adalah agamaku dan
agama leluhurku.” Ibnu Taimiyyah berkata mengulas ucapan ini, “Allah
Subhanahu Wa Ta’ala telah menyucikan Ahlul Bait dari hal ini dan mereka
tidak memerlukan Taqiyyah. Kerana mereka adalah orang-orang yang paling
jujur dan paling beriman. Oleh kerana itu, agama mereka adalah Taqwa dan
bukan Taqiyyah. “[3]
__________________________________
1- Padahal semua ini adalah hadis-hadis palsu yang dibuat oleh mereka sendiri.
2- Buku ini ditulis oleh seorang Syi’ah asal Mesir yang bernama Dr. Ahmad Rasim An Nafis.
3- Lihat kitab Al Muntaqa min Minhajil I’tidal, karya Imam Adz Dzahabi hal. 68.
No comments:
Post a Comment