Wednesday, May 1, 2013

Dalam sistem pemerintahan Islam;..






Dalam sistem pemerintahan Islam; pemimpin itu dilantik melalui dua kaedah yg syar'ie iaitu:
1- dipilih oleh Ahli al-Hill wal 'Aqdi (Majlis Syura) yg terdiri daripada Ulama', Umara', dan 'Ilmuan, bukan semua org layak memilih pemimpin.
2- Wasiat dripada pemimpin sebelumnya, maka difahami dripada cara ke-2 ini, sistem pewarisan takhta dari segi "dasar" adalah termasuk dlm sistem yg diiktiraf Islam.

kemudian cara ke-3 adalah cara yg tidak syar'ie, namun jika dia berjaya mendapatkan kekuasaan & stabil kekuasaan politik di tangannya maka sah kepimpinannya dan wajib taat; iaitu dgn cara rampasan kuasa dan termasuk dlm kategori ini yg mendapat kuasa melalui sistem Pilihanraya Demokrasi, walaupun cara tidak syar'ie, namun jika dia memperoleh kuasa, sah kepimpinannya dan wajib taat.

Dalil bg cara pertama adalh perlantikan Abu Bakr al-Siddiq r.a, cara ke-2 adalah perlantikan Umar b al-Khattab r.a, dan cara ke-3 adalah kesepakatan Ulama' sahnya pemerintahan Abdul Malik b Marwan yg merampas kuasa dripada Ibn al-Zubair r.huma demikian juga kerjaan2 Islam selepas itu; 'Abbasiah, Seljuk, Mamluk, Usmaniah yg semuanya naik takhta dgn rampasan kuasa.


~
Muhammad Asrie Sobri

No comments:

Post a Comment