Wednesday, June 26, 2013

Sekularisme adalah di antara istilah yang paling popular..


Sekularisme adalah di antara istilah yang paling popular dan yang paling banyak digunakan di zaman moden ini oleh semua bangsa di dunia. Ini kerana ia relevan dan menyentuh ramai manusia. Orang banyak menyebut tentang fahaman sekular, pemikiran sekular, amalan sekular, kerajaan sekular dan bermacam-macam lagi yang sekular. Dari mana datangnya istilah itu? Bagaimana kaitannya dengan kehidupan kita? Bagaimana ianya relevan dengan kita? Apakah kesannya kepada kita?

Dalam masyarakat kita sekarang berlaku tuduh menuduh dalam hal sekular ini. Orang ini menuduh orang itu sekular. Pihak ini menuduh pihak itu sekular. Parti ini menuduh parti itu sekular. Apa yang sekular? Besar kemungkinan, yang dituduh dan yang menuduh sama-sama tidak faham apa erti sekular. Lebih bahaya lagi, takut-takut kedua-dua pihak mengamalkan cara hidup sekular sama ada sedar atau tidak.

Sekularisme sekarang ini sudah menjadi satu konsep, satu pegangan atau satu fahaman. Bagi se
setengah orang, ianya satu prinsip dan amalan hidup. Tidak salah kalau sekularisme dianggap sebagai satu ideologi atau ajaran.

Umumnya, orang memahami sekularisme sebagai pemisahan antara agama dengan kehidupan. Pemisahan antara dunia dan Akhirat. Fahaman sekularisme tidak mengambil kira tentang Tuhan dan tentang Akhirat. Sekularisme tidak mengaitkan soal kehidupan di dunia dengan kehidupan di Akhirat. Dunia adalah untuk dunia. Dunia habis di dunia. Dalam konsep dan fahaman sekularisme, Akhirat tidak wujud. Tuhan juga tidak wujud.

Islam mempunyai fahaman yang khusus dan tersendiri tentang sekularisme. Sekularisme bukan wujud seratus atau dua ratus tahun dahulu tetapi ia telah wujud sejak zaman Rasulullah lagi. Hanya istilahnya sahaja yang baru. Sekularisme sebenarnya telah diperkatakan oleh Rasulullah SAW di masa hidupnya. Cuma kita tidak perasan dan kita tidak sedar. Sebab dalam ajaran Islam banyak perkara yang tersirat. Istilah sekular datang dari Barat. Oleh kerana umat Islam sudah tidak faham Islam, maka mereka merasakan seolah-olah dalam Islam tidak ada cerita tentang sekularisme. Sementelahan istilah sekular tidak ada dalam Quran atau Hadis. Ia bahasa Inggeris. Quran dan Hadis dalam bahasa Arab. Namun, walaupun istilah tidak sama tetapi maksudnya sama. Quran guna saru istilah. Hadis pula guna istilah lain.

Disebabkan sekular itu istilah Barat dan mula dicetuskan di Barat oleh orang Barat, maka kita terdorong untuk memahami sekularisme itu dari pandangan dan kacamata orang Barat. Kerana itulah fahaman kita tentang sekularisme ini sempit sesempit pandangan orang Barat.
 
 Bagi orang Barat, sekularisme ini semata-mata hal dunia. Ia bukanlah satu fenomena yang begitu penting. Ia tidak diberi tumpuan atau pandangan yang serius. Ia tidak dikaitkan dengan hal-hal yang lain.

Namun bagi Islam, ia tidak berhenti di situ. Sekularisme dikaitkan dengan soal Tuhan dan soal Akhirat. Sekularisme dianggap berbahaya dan sangat merosakkan. Bahkan sekularisme ditentang habis-habisan.
 
 
Wallahua'lam..
~Mohamad Najib Najkun

No comments:

Post a Comment