Monday, June 10, 2013

Tentang 'Homeschooling"...


Tentang 'Homeschooling"...

" Homeschooling" adalah umpama sebuah sekolah kecil, dimana ibu bapa menadi guru-guru utama. Homeschooling bukan mempromosikan anak sendiri walaupun anak sendiri adalah pelajar utama, tetapi mempromosikan kaedah pengajaran dan teknik.

Kerana itu kita dapat lihat ibu-ibu bermanhaj salaf yang homeschooling tidak share gambar anak mereka bermain atau beraktiviti secara terang-terangan. ( Ini bagi yang tahu tentang manhaj dan gambar).

Homeschooling tidak melibatkan perbandingan material, tidak membandingkan gadjet siapa paling mahal untuk anak, hiasan dinding yang cantik untuk anak. Tidak.

Walaupun anda sekadar guna kertas kosong,kertas A4 untuk mengajar anak, usaha ini tetap mulia kerana anak kecil tidak boleh menilai material. Mereka hanya belajar dan belajar dari apa yang kita ajar.

Melalui homeschooling, sijil dan taraf pendidikan ibu bapa tidak menjadi perbandingan utama. Dimana sekalipun taraf pendidikan, kami percaya ibu-ibu boleh meningkatkan ilmu diri untuk mengajar anak dan kembali pada ajaran-ajaran agama dalam mendidik.

Kadang-kadang homeschooling ini adalah sebagai alat pembuka rahsia bahawa ada didikan anak dan aktiviti yang murah bagi ibu bapa kurang berkemampuan. Contoh aktiviti menunggang kuda yang kita tahu sangat mahal.

Orang yang paling sibuk dalam homeschooling adalah ibu kerana dia adalah perancang bahan pembelajaran sepertimana cikgu sekolah. Semua ibu mampu lakukannya.

Tiada halangan melainkan diri kita sendiri.
 

No comments:

Post a Comment