أَنْ
الْحَمْدُ لِلَّهِ نَسْتَعِينُهُ وَنَسْتَغْفِرُهُ وَنَعُوذُ بِهِ مِنْ
شُرُورِ أَنْفُسِنَا مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ
يُضْلِلْ فَلَ
ا هَادِيَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ إِنَّ
اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا
Amma Ba'du. Saudaraku yang dikasihi Allah sekalian,
sahabat nabi tak sama seperti kita. Sahabat nabi menyaksikan wahyu,
mereka diangkat dan dimuliakan oleh Allah dan Allah azza wajalla
menceritakan perihal mereka di dalam al-Quran sebagai manusia yang
paling mulia yang tidak akan menyamai dengan pengorbanan kita terhadap
agama Islam. Mereka jujur dalam banyak perkara dan kerana mereka
jugalah, Islam sampai kepada kita. Pengorbanan mereka yakni harta dan
jiwa melebihi pengorbanan mana-mana manusia sejak zaman nabi Adam. Malah
mereka tidak membelot dan tidak pula mempunyai kepentingan diri.
Sahabat nabi diiktiraf oleh nabi sendiri. Kelebihan dan keistimewaan para sahabat lebih menyerlah dari matan hadis berikut:
Jawapan ini bagi menyangkal dakwaan dari kita yang mempertikaikan mengapa ada sahabat melakukan bid’ah dibolehkan sedangkan kita tidak dibenarkan sama sekali melakukan bid’ah. Jadi, untuk mereka ini kita akan bertanya kembali, apa jenis bid’ah yang dilakukan oleh sahabat nabi? Adakah kamu maksudkan ia perihal solat tarawih? Atau mungkin juga Qunut? Atau mungkin juga membukukan al-Quran?
لا تَسُبُّوا أَصْحَابِي فَلَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ أَنْفَقَ مِثْلَ أُحُدٍ ذَهَبًا مَا بَلَغَ مُدَّ أَحَدِهِمْ وَلَا نَصِيفَهُ
Jangan kamu cerca (caci dan maki) sahabat-sahabatku! Maka kalaulah
seseorang di antara kamu membelanjakan emas seumpama bukit Uhud
(banyaknya)tidaklah sampai (nilainya)menyamai seperti secupak atau
setengah cupak yang mereka (sahabat-sahabatku) belanjakan. (Hadis Sahih
Bukhari)Jawapan ini bagi menyangkal dakwaan dari kita yang mempertikaikan mengapa ada sahabat melakukan bid’ah dibolehkan sedangkan kita tidak dibenarkan sama sekali melakukan bid’ah. Jadi, untuk mereka ini kita akan bertanya kembali, apa jenis bid’ah yang dilakukan oleh sahabat nabi? Adakah kamu maksudkan ia perihal solat tarawih? Atau mungkin juga Qunut? Atau mungkin juga membukukan al-Quran?
Ikhwan yang dimuliakan, tidaklah layak bagi kita
membandingkan diri kita dengan sahabat nabi. Mereka telah bersama-sama
nabi malah ada yang di antaranya telah bersama nabi kita lebih 20 tahun,
dan ada di antara darinya telah menyaksikan hampir keseluruhan
bagaimana wahyu Allah diturunkan kepada nabi Muhammad shallallahu alaihi
wasallam. Mereka yang mempertikai sahabat nabi ini bolehlah kita
tafsirkan mereka sebagai golongan dari agama Syiah. Tarekat tasawuf juga
dari kelompok Syiah.
Tuan-tuan, perkara bid’ah suatu perbahasan panjang yang
pasti bakal/telah menyakiti hati manusia yang mempunyai penyakit hati.
Mereka ini adalah pengamal tegar perkara bid’ah dan ahlul bid’ah ini
sememangnya telah merosakkan kemurnian dan kesucian Islam. Mereka
mencari dalil dan nas untuk memuaskan hati mereka, jika mereka tidak
menjumpainya maka mereka akan menggunakan logik akal mereka dan jika
mereka menjumpainya dari riwayat yang tidak sahih, maka ini akan
membuatkan mereka semakin bertambah keras hati dan tetap berkekalan
dengan bid’ahnya. Apatah lagi jika gurunya juga menyokong perkara
bid’ah, maka mereka akan memperjuangkan pula nama guru mereka si fulan
bin si fulan. Na’uzubillah.
Sanad Hadis Hanya Sehingga Perawi Kitab Itu Sahaja
Sebelum melanjutkan lai penulisan, saya cuba ringkaskan
siapakah yang layak untuk sanad hadis di mana jawapannya hanyalah
setakat perawi hadis itu sahaja. Jika hadis itu dari kitab sahih
Bukhari, bermakna sanad itu sehingga Imam Bukhari. Jika Sahih Muslim
bermakna sehingga Imam Muslim. Jika Kitab Sunan Abu Daud, bermakna
sehingga Imam Abu Daud. Tiada sanad hadis selepas itu, ini adalah
bertujuan bagi memelihara hadis itu sendiri. Walaupun ada ulama sekarang
mendakwa mempunyai sanad hadis dari berbagai-bagai Imam ahlul hadis
namun sebenarnya, bukanlah mereka ini bersanad dengan hadis ini, tetapi
mereka hanyalah menerima ijazah sama ada melalui pengkhataman
bersama-sama rakan di hadapan guru atau dikhatamkan oleh guru mereka.
Mengapakah saya berkata demikian? Untuk lebih jelas lagi, kita ambil dua
kes di bawah iaitu:
Kes 1. sesebuah hadis
sahih tidak akan menjadi dhaif atau maudhu ketika saya meriwayatkan
kepada makmum atau di dalam blog walaupun saya seorang majhul dan dhaif.
Contohnya saya berkata,
“Nabi tidak melakukan doa qunut ketika solat fardu
subuh sebagai amalan harian. Nabi hanya melakukan qunut ketika
peperangan dan ketika umat Islam ditimpa bencana. Itu pun, bukan
khususiah pada waktu subuh sahaja. Ini telah datang banyak keterangan
yang jelas lagi sahih mengenainya (lalu saya melafazkan beberapa matan
hadis mengenainya)”.
Dan mereka yang membantah akan hal ini mendakwa ianya
palsu atau menggelarkan saya wahhabi atau sesat atau bodoh atau apa
sahaja perkataan nista. Ini kerana, saya seorang majhul dan daif.
Hakikatnya hadis tadi tidak akan menjadi daif sama sekali!
Kes 2. Sesebuah hadis
palsu tidak akan menjadi sahih walaupun yang meriwayatkan kepada
muridnya itu adalah ulama muhadditsin atau ustaz atau guru agama mereka.
Contohnya seorang ulama yang terkenal berkata:
“Mari kita semua mengamalkan bacaan Yaasin dan tahlil
pada setiap malam Jumaat secara konsisten dan jangan lupa menyebut nama
wali (kaza wakaza..) dan bertawassul memohon berkat dan hajat kerana
(lalu beliau melafazkan beberapa hadis daif jiddan atau hadis maudhu)
Dan masyarakat mula menganggap hadis ini sahih kerana
ulama/ustaz/guru mereka yang melafazkannya dan mustahil gurunya jahil
dalam ilmu hadis walhal hakikat sebenar, ia hadis maudhu dan batil!
Beza haddatsana (حَدَّثَنَا) dan akhbarana (أَخْبَرَنَا) di dalam riwayat hadis.
Haddatsana - Perawi menerima lafaz hadis dari syeikh
mereka secara langsung sama ada melalui penceritaan hadis, pembacaan
hadis, penyebutan hadis dan penyampaian hadis.
Akhbarana - Perawi menerima lafaz hadis melalui anak
murid syeikh tersebut secara langsung sama ada ketika murid syeikh
tersebut berada di hadapan syeikhnya atau sebaliknya.
Kita Jahil Mengenali Sunnah Nabi
Tuan-tuan, saya memasukkan pelajaran ringkas hadis ini
kerana saya akan melanjutkan lagi penulisan saya berkaitan dengannya
agar tuan-tuan dan puan-puan lebih faham apa yang akan saya sampaikan.
Suka sekali saya petik kata-kata hikmah dari Imam Ahmad, seorang tabiut
tabiin yang terkenal iaitu:
“Sekiranya engkau solat di dalam 100 buah masjid, engkau
tidak akan melihat satu masjid pun di mana manusia mengerjakan solat
dengan betul sebagaimana yang dicontohkan oleh Rasulullah shallallahu
alaihi wasallam dan para sahabat. Ketahuilah olehmu, sekiranya ada
seorang yang benar tatacara solatnya, lalu dia melihat orang lain yang
salah dan mensia-siakan solatnya, lantas dia diam, tidak menegurnya atau
memperbaiki akan kesalahan orang itu atau tidak menasihatinya, maka dia
bersama-sama menanggung dosanya. Jadi orang yang betul tatacara
solatnya tadi, samalah dengan orang yang melakukan kesalahan bila dia
tidak menegur dan menasihati orang yang salah tadi”.
Kenapa saya petik kata-kata tadi? Ini kerana saya ingin
fokuskan terlebih dahulu mengenai kegagalan atau kejahilan kita yang
tidak mengetahui bagaimana cara solat mengikut petunjuk nabi kita. Bila
ditanya, siapakah yang mengajar kamu bersolat atau kamu melakukan
perbuatan solat ini dengan mengikuti siapa? Tentu apabila mendapat
soalan sebegitu, akan membuatkan kita tersentak. Maka, penulisan kitab
yang sangat tebal dan berjilid oleh Syeikh Albani berjudul “Kitab Sifat
Solat Nabi” dilihat satu penulisan yang terbaik saya kira pada abad ini
sebagai rujukan kita mengenainya bagi mentarbiahkan diri kita agar
mempraktikkan sesuatu perkara berdasarkan apa yang dilakukan oleh
Rasulullah dan sahabatnya dan bukan pada “menurut pandangan guru saya”. Selain
itu, saya juga menyemak buku nipis mengenai solat, berilustrasi dan
berbahasa Melayu yang terbaik ialah karangan Ustaz Zaharudin berjudul
“Formula Solat Sempurna”.
Itu baru hal solat, belum lagi hal lain-lain berkaitan
ibadah, pekerjaan dan amalan harian kita. Apakah kita yakin bahawa apa
sahaja bentuk perbuatan kita ini, cenderung melakukan sesuatu
berdasarkan keterangan yang jelas melalui al-Quran dan sunnah nabi?
Pegangan Sahabat Nabi Sebagai Asas Penyatuan Ummah
Apakah sifat kumpulan ahlu sunnah waljamaah hingga
mereka terselamat dari seksaan azab neraka di padang mahsyar kelak? Ada
73 kumpulan dan hanya satu terselamat. Tuan-tuan, sesiapa sahaja manusia
yang beragama Islam sudah pasti masuk syurga. Lalu mengapakah nabi
hanya menyebut satu kumpulan sahaja? Mereka adalah kumpulan yang
terpilih oleh Allah iaitu hanya mengikuti sunnah nabi dan para sahabat.
Itulah ahlu sunnah waljamaah. Mereka terselamat dari azab neraka
walaupun sekali celupan.
Ya, ada antara kita (yang mengikuti 72 golongan) akan
merasai sekali celupan sebagai penyucian dosa dan ini adalah azab paling
ringan dan ada yang sehingga beribu-ribu tahun dan ini adalah azab yang
paling berat, sebelum kita mandi di air kehidupan dan masuk ke tempat
yang bersih, suci dan mulia iaitu jannah (syurga). Mereka inilah yang tidak mengikuti sunnah dan sunnah para sahabat dan para khulafa ar-rasyidin.
Firman Allah Subhanahu Wa Taala:
“Dan barang siapa yang menyalahi Rasul itu sesudah jelas
dan nyata baginya petunjuk dan mengikut orang-orang yang bukan jalan
orang-orang yang beriman (tatkala ayat al-Quran diturun), nescaya Kami
akan palingkan dia ke mana dia berpaling dan akan kami panggang dia di
neraka Jahanam, padahal neraka itu seburuk-buruk tempat kembali.” (Surah
an-Nisaa: 115)
Lihatlah, Allah telah mengiktiraf jalan para sahabat (petikan tafsir bagi ayat 'jalan
orang-orang yang beriman'). Mereka bersatu dalam satu aqidah. Mereka
hanyalah berselisih dalam hal ijtihad tetapi tidaklah hingga
mengkafirkan antara satu sama lain. Mereka akan terus rujuk kepada nabi
sebagai contoh dalam kes ketika bermusafir dan hendak solat fardu dengan
bertayamum dan adakah perlu mengerjakan solat tatkala apabila belum
luput waktu, telah menjumpai air. Salah seorang tidak memperbaharui
solat dan salah seorang memperbaharui solatnya semula. Maka rasulullah
menyetujui tindakan kedua-dua mereka dan tidak membantah salah seorang
pun dari mereka. Ini kerana para sahabat faham mengikut pengalaman
mereka bersama rasulullah.
Sebaliknya keadaan kesemua umat Islam hari ini mengaku
beriman, mengaku diri mereka Islam dan mengatakan mereka berpegang
kepada al-Quran dan sunnah. Tidak ada seorang pun yang berkata, tidak
mengikuti al-Quran dan sunnah. Apakah ini yang dimaksudkan dengan satu
golongan yang dimaksudkan? Apakah mereka berijtihad dalam masalah furuk
dengan mengikuti petunjuk para sahabat? Jawapannya sudah tentu tidak,
mereka lebih cenderung dengan ‘pendapat guru mereka’.
Bolehkah kita menambahkan rakaat solat?
Sudah tentu tidak boleh dan terbatal jika solat fardu.
Jadi, apakah salah untuk kita menambah rakaat solat sunat pula?
Contohnya solat tahiyatul masjid dikerjakan 4 rakaat. Bukankah ini baik?
Kenapa tidak kita tambahinya? Adakah rasulullah melarang? Tiada satu
pun nas larangan yang spesifik dari rasulullah. “Kamu dilarang
menambahkan rakaat solat”. Saya tidak menjumpainya.
Jadi kenapa tidak boleh tambah, sedangkan melakukan dengan lebih banyak itu kan lebih baik? Pahala juga berganda.
Jawapan mudah lagi ringkas ialah “Ini kerana ia tidak dilakukan oleh sahabat Nabi”.
Bolehkah mengerjakan solat sunat tahiyatul masjid secara berjemaah?
Seorang datang ke Masjid dan melihat orang Islam datang
mengerjakan solat tahiyatul masjid secara sendirian. Lalu dia berkata,
“Bukankah solat berjemaah itu mendapat pahala lebih, malah dalam hadis
sahih Bukhari dan Muslim iaitu.
قَالَ صَلَاةُ الْجَمَاعَةِ تَفْضُلُ صَلَاةَ الْفَذِّ بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Solat
berjemaah lebih utama dibandingkan solat sendirian dengan dua puluh
tujuh darjat."
Malah dia memberi amaran lagi dengan memetik:
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَائِنًا مَنْ كَانَ فَاقْتُلُوهُ فَإِنَّ
يَدَ اللَّهِ عَلَى الْجَمَاعَةِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ مَعَ مَنْ فَارَقَ
الْجَمَاعَةَ يَرْكُضُ
"Sesungguhnya akan terjadi setelahku fitnah dan fitnah,
maka siapa yang kalian lihat telah memisahkan diri dari jemaah atau
hendak memecah belah kesatuan umat Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam
siapa pun dia maka bunuhlah dia. Sesungguhnya tangan Allah bersama
jemaah dan syaitan bergerak bersama orang yang memisahkan diri dari
jama'ah. (Hadis Riwayat Nasa’i dan Ahmad)
Wah, menggeletar juga bila ada yang berkata begini. Maka. kenapa kita tidak melakukannya secara berjemaah?
Jawapan mudah lagi ringkas ialah “Ini kerana ia tidak dilakukan oleh sahabat Nabi”.
Bolehkah membaca al-Quran mengikut lagu cita rasa sendiri?
Di dalam sebuah hadis, nabi bersabda :
إِنَّ
هَذَا الْقُرْآنَ نَزَلَ بِحُزْنٍ فَإِذَا قَرَأْتُمُوهُ فَابْكُوا فَإِنْ
لَمْ تَبْكُوا فَتَبَاكَوْا وَتَغَنَّوْا بِهِ فَمَنْ لَمْ يَتَغَنَّ بِهِ
فَلَيْسَ مِنَّا
"Sesungguhnya Al Quran turun dengan kesedihan, jika
kalian membacanya maka bacalah dengan menangis, jika kalian tidak bisa
menangis maka berpura-puralah untuk menangis. Dan lagukanlah dalam
membaca, barang siapa tidak melagukannya maka ia bukan dari golongan
kami. " (Hadis riwayat Ibnu Majah)
Maka, bolehkah kita melagukan dengan lagu gaya sendiri?
Lagu rock? Pop? Thrash? Lagu artis korea? Atau lagu nasyid dari kumpulan
Raihan, atau rentak lagu Maher Zain? Bukankah jika tidak melagukan
bacaan al-Quran itu bukan dari golongan nabi berdasarkan hadis di atas?
Jawapannya tidak boleh wahai saudaraku yang dikasihi Allah.
Jawapan mudah lagi ringkas ialah “Ini kerana ia tidak dilakukan oleh sahabat Nabi”.
Surah Yaasin Malam Jumaat
Apa keterangan yang sampai kepada kita ialah, membaca
surah al-Kahfi pada malam dan hari Jumaat adalah sunnah nabi dan para
sahabat. Namun begitu, melalui guru agama kita, mereka mengamalkan pula
bacaan Yaasin pada malam Jumaat. Ini adalah perbuatan yang baik, malah
tidak ada dosa membaca surah Yaasin pada setiap malam Jumaat. Malah, ada
juga menambahkan lagi hizib dari tarekat tasawuf dan membacanya sebagai
amalan setiap malam Jumaat. Bukankah ini baik? Malah tiada larangan
dari nabi. Jika dipersoalkan kepada mereka, mereka mengejek pula dengan
berkata, “apa kata kalau saya hendak membaca seluruh surah al-Quran pada
malam Jumaat?”. Mereka masih tidak mahu mengalah dengan apa yang mereka
peroleh dari guru mereka
Di Malaysia, sebahagian besar mengaku bermazhab Syafii, tetapi apakah kata Imam Syafii?
Di Malaysia, sebahagian besar mengaku bermazhab Syafii, tetapi apakah kata Imam Syafii?
يُستحبّ
أن يُكْثرَ في يومها وليلتها من قراءة القرآن والأذكار والدعوات، والصلاة
على رسول اللّه( صلى اللّه عليه وسلم) ويقرأ سورة الكهف في يومها.
قال الشافعي رحمه اللّه في كتاب "الأمّ": وأستحبُّ قراءتَها أيضاً في
ليلة الجمعة.
Disunnahkan untuk memperbanyak membaca al-Quran pada
siang dan malam jum’at, memperbanyak zikir, doa-doa dan selawat atas
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam serta membaca surah al-Kahfi
pada siang harinya. Imam asy-Syafi’i –rahimahullah- berkata di dalam
kitab al-Umm : “aku juga mensunnahkan (menganjurkan) membaca surah
al-Kahfi pada malam Jum’at”.
Jadi persoalannya, salahkah membaca Yaasin dan tahlil setiap malam Jumaat secara konsisten?
Jawapan mudah lagi ringkas ialah “Ini kerana ia tidak dilakukan oleh sahabat Nabi”.
Umat Islam Berpecah Kerana Apa?
Kita lihat berbagai-bagai kumpulan mendakwa berpegang
kepada Al-Quran dan sunnah tetapi mereka berpecah kepada kumpulan
tertentu dan fanatik dengan kumpulan mereka. Mazhab Maliki, Hanbali,
Syafii, Hanafi. Juga aliran asya’irah, muktazilah, al-baghdadi,
al-ghazali, tarekat tasawuf dan lain-lain lagi.
Mereka tidak bersatu dalam hal furuk dan lebih teruk dan malang lagi, ada juga tidak bersatu dalam aqidah. Ini kerana mereka memahami al-Quran dan sunnah mengikut kefahaman masing-masing. Mereka berijtihad melakukan sesuatu perkara yang tidak diajar oleh nabi dan tidak meneladani petunjuk para sahabat nabi.
Mereka tidak bersatu dalam hal furuk dan lebih teruk dan malang lagi, ada juga tidak bersatu dalam aqidah. Ini kerana mereka memahami al-Quran dan sunnah mengikut kefahaman masing-masing. Mereka berijtihad melakukan sesuatu perkara yang tidak diajar oleh nabi dan tidak meneladani petunjuk para sahabat nabi.
Ada pula yang berkata, “walaupun tiada petunjuk dalam hadis (walhal hakikatnya mereka tidak tahu bahawa telah ada petunjuk), kami melakukan perkara baik.”
Saya membantah mereka ini. Kerana secara tidak langsung, mereka tidak menyedari bahawa mereka mencanggahi firman Allah bahawa:
“pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama
kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah
redhakan Islam itu menjadi agama untuk kamu”. (Surah al-Maidah, ayat 3).
Mereka menggambarkan ciri mereka sendiri seolah-olah
menganggap Islam tidak lengkap lagi. Mereka menganggap ada amalan yang
baik yang tidak diajar oleh Rasulullah.
Tuan-tuan, tiada satu amalan baik yang tidak diajar dan
disuruh oleh Rasulullah, dan tidak ada satu perbuatan jahat yang tidak
ditegah dan dilarang oleh Rasulullah melainkan baginda telah
melarangnya.
Benar tuan-tuan, persoalan kita di sini adalah bagaimana kita mengiktiraf perbuatan yang kita anggap baik itu sebagai baik ketika kita masih terkial-kial tidak menjumpai nas naqli? Ya.. kita telah menggunakan akal. Secara tidak langsung, kita menyamai kumpulan Muktazilah. Muktazilah mendahului akal di atas naqal (wahyu).
Benar tuan-tuan, persoalan kita di sini adalah bagaimana kita mengiktiraf perbuatan yang kita anggap baik itu sebagai baik ketika kita masih terkial-kial tidak menjumpai nas naqli? Ya.. kita telah menggunakan akal. Secara tidak langsung, kita menyamai kumpulan Muktazilah. Muktazilah mendahului akal di atas naqal (wahyu).
Tuan-tuan, akal seseorang berbeza dengan akal yang lain.
Akal saya melihat perkara itu baik, tetapi akal orang lain berkata,
yang itu lebih baik. Akal bukan faktor penentu, akal hanyalah pembantu.
Yang menentukan baik dan buruk ialah wahyu dari al-Quran dan as-sunnah.
Dahulukan al-Quran dan Sunnah
Apa yang bercanggah dengan al-Quran dan sunnah itu
tidaklah menjadi perkara baik walaupun akal kita menganggap ia baik.
Dahulukan al-Quran dan sunnah.
Setiap kumpulan berbangga dengan kumpulannya. Mereka
menjadi taksub lalu mereka menjadi seorang takfir iaitu mengkafirkan
orang lain, atau mengatakan orang itu sesat kerana tidak menyamai dengan
kumpulan mereka dalam bab ibadah dan amalan harian yang mereka lakukan.
Fahami hakikat ini bersama-sama, saya menasihati diri
saya dan juga seluruh umat Islam agar kembalilah kepada ahlu sunnah wal
jamaah mengikut pegangan nabi, para sahabat nabi yang dimuliakan Allah
dan khulafa ar-rasyidin. Inilah yang dimaksudkan dengan ahlu sunnah wal
jamaah dan bersatulah kita dalam satu aqidah dan fiqh, nescaya kita
mampu menjadi kuat dan hebat sebagaimana zaman nabi. Genggamlah dengan
tangan, cengkamlah dengan geraham, biar bara dan api singgah di badan,
tetaplah kita dengan al-quran dan sunnah dan jauhi bid’ah. Sunnah itu
wajib, sunnah juga sunat. Wallahu a’lam
No comments:
Post a Comment