Perlukah kita berwuduk bila hendak angkat/pegang Kitab Al-Quran?
Hadith: Daripada ‘Abdullah bin Abi Bakr bahawa di dalam surat yang
Rasulullah saw tulis untuk ‘Amr bin Hazm ada tersebut, “tidak boleh
menyentuh Quran melainkan orang yang bersih”.
Diriwayatkan oleh
Malik dengan mursal. Nasa’i dan Ibnu Hibban riwayatkan dia (hadtih ni)
dengan maushul (sampai ke Nabi saw), tetapi itu ma’lul (cacat).
Hadith: “Seseorang yang berada dalam keadaan junub dan haid tidak boleh membaca sesuatu daripada Al-Quran”
- Riwayat Tirmidzi
Dalam hadith ini, terdapat perawi bernama Ismail bin Iyyas. Beliau
mengeluarkan hadith ini sewaktu beliau sudah lanjut usia. Pada saat ini,
beliau terkenal sebagai org yg pelupa. Senang kata, beliau ialah perawi
yg ditolak. Oleh itu, hadith ini hadith da’if dan harus ditolak.
Keterangan:
I. Di zaman Nabi saw, Quran belum terkumpul seperti keadaan sekarang;
jadi tiap-tiap lembar yang ada tertulis ayat Quran di atasnya, dinamakan
Quran.
~(An example for this is Muqoddam)
II. Hadith ini
tidak sah (da’if). Selain drpd itu, Rasulullah saw ada berkirim surat
kepada beberapa raja dan ketua kafir dengan menggunakan padanya ayat
atau ayat-ayat Quran, dan surat-surat itu dibawa oleh orang-orang yang
tak bisa jadi sepanjang-panjang jalan di dalam keadaan berwuduk.
~(Sahabat-sahabat yg Nabi saw biasa hantar utk kirim surat ialah antara
sahabat-sahabat yg susah nk jaga wuduk mereka, mksdnya mereka sng
terbuang angin and smthg like that yang membatalkan wuduk)
Penulis-penulis wahyu Rasulullah saw, apabila datang sahaja wahyu,
dengan lekas mereka tulis wahyu itu, dan berat sekali buat dianggap
bahwa semua mereka selamanya di dalam keadaan berwuduk.
~(Zaman Nabi
saw, bila Nabi saw baru dapat wahyu, baginda saw akan hebohkan atau
iklankan kpd para sahabat, and sahabat-sahabat yg ditugaskan menulis
wahyu, tulis immediately, tkd siapa pn yg pergi ambil wuduk terlebih
dahulu)
III. Adapun ayat 79 drpd al-Waqi’ah yang berbunyi: “La yamassuhu illal muthahharun”
Terjemahan:
1) Tidak menyentuh dia melainkan (makhluq) yang dibersihkan.
2) Tidak menyentuh dia melainkan hamba-hamba yang disucikan.
Tafsir: “dia” = bukan Quran, tetapi al-Lauhil Mahfuzh
“menyentuh” = bukan bereti memegang, tetapi mengetahui isinya.
“muthahharun” atau “yang dibersihkan/disucikan” = bukanlah orang-orang
yang berwuduk, tetapi Malaikat (Malaikat adalah makhluq yang dibersihkan
daripada dosa-dosa).
Tambah lagi, dalam Bahasa ‘Arab atau Istilah Islamiah, tidak dipakai kalimah “muthahharun” buat orang yang berwuduk.
~(Zaman Rasulullah saw, para sahabat atau Nabi Muhammad saw sendiri,
tak pernah gunakan term “muthahharun” bagi gelarkan diri sudah berwuduk)
IV. Nasa’i ada riwayatkan sabda Rasulullah saw: “Aku tidak diperintah berwuduk melainkan apabila hendak solat”.
~(Bukalah al-Quran, Allah hanya perintah kita utk ambil wuduk bila
hendak dirikan solat sahaja. Cnth: “Izhaa qumtum ilas solah faghsiluu
wujuuhakum……”
Hence, bila lelaki terkeluar air mani atau perempuan
terdatang haid, tk perlu hendak mandi hadas that time, unless that
person wanna pray- tp nk mandi hadas that time juga tak salah, seperti
utk kebersihan mungkin)
V. Ringkasnya, tidak ada alasan yang dapat diterima tentang wajib wuduk untuk memegang atau menyentuh Quran.
~(Tiada dalil/hujjah daripada Quran atau Hadith atau Ijma’ Ulama yang
jadi sbb kita harus berwuduk bila hendak pegang/angkat/baca Quran)
- Selain daripada penerangan saya sendiri, semua yang di atas juga
dipetik daripada Kitab Bulughul Maram yang sudah diterjemahkan oleh A.
Hassan.
…
Dalam dunia ini, berapa ramai Muslimah yg
pndi ngaji? Dalam semua yg pndi ngaji itu, berapa yg amalkan ngaji
hari-hari? Dlm semua yg amalkan ngaji hari-hari itu, berapa yg akn
terdtg haid? Makin jauhlah Quran daripada Muslimah. —
No comments:
Post a Comment